Решение по дело №177/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 130
Дата: 23 октомври 2023 г.
Съдия: Бистра Радкова Бойн
Дело: 20237270700177
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юли 2023 г.

Съдържание на акта

 

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  

 

№.............

 

град Шумен, 23.10.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Административен съд– град Шумен, в публично заседание на двадесет и осми септември през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                                                                 Съдия: Бистра Бойн

 

при секретаря С.Атанасова, като разгледа докладваното от съдия Б.Бойн АД № 177 по описа за 2023 година на Административен съд– гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Съдебното производство е образувано по реда на чл.124б ал.4 от Закон за акцизите и данъчните складове, във връзка с чл.145 от АПК по жалба на „Г-**“ЕООД, с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя Н.К., срещу Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № ЗТД-2000-292/32-237032/23.06.2023г. на Директор на Териториална Дирекция Митница Варна в Агенция „Митници“, с която е наложена ПАМ- запечатване на търговски обект, стопанисван от дружеството за срок от един месец, забранен е достъпа до обекта и е указано наличните стоки в обекта да се отстранят.

С определение от 12.07.2023г. съдът остави жалбата без движение, като е указал на оспорващия търговец да уточни дали иска да сезира съда с жалбата си, да уточни какво обжалва и да представи по делото документ за внесена по сметка на Административен съд– гр.Шумен държавна такса. Със същото определение, съдът прекрати делото в частта му относно обжалването на издадено НП, което подлежи на оспорване по друг ред и го изпрати по компетентност на Районен съд- Шумен. С допълнителна молба по делото на 17.07.2023г. от жалбоподателя са представени доказателства за внасянето на указаната от съда държавна такса, жалбата е адресирана до съда и е уточнено кой акт и в каква част се оспорва, като по този начин нередовностите на жалбата са изправени.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на атакуваната заповед, по същество свеждащи се до постановяването ѝ в нарушение на изискванията на процесуалния и материалния закон. Твърди се, че е нарушен редът за взимане на проби, регламентиран в Наредба, че са били приложени доказателства за заплатен акциз на процесния алкохол от трето лице, които не са били съобразени от административно-наказващия орган. Освен това, наложената с НП № BG2023/2000-63/НП имуществена санкция е била заплатена от дружеството и е следвало процесната заповедта за налагане на ПАМ да бъде отменена, но вместо това, молбата е била препратена по компетентност на съда. Въз основа на изложеното е отправено искане за отмяна на атакуваната заповед.

В проведеното на 28.09.2023г. открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призовано, се представлява от адвокат А.М. от ШАК, която в хода на устните състезания поддържа жалбата, като доразвива изложените в нея доводи с аргументи за незаконосъобразност на ПАМ, като се твърди, че същата не е съобразена със събраните доказателства, не е мотивирана, нарушен е принципът на съразмерност по чл.6 от АПК и предвид заплащането на санкцията е следвало заповедта да бъде отменена. Представен е и списък на направените разноски по чл.80 от ГПК.

Ответникът по жалбата– Директор на Териториална Дирекция Митница- Варна при Агенция „Митници“- гр.София, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Караславов, в открито съдебно заседание, отправя искане за отхвърляне на оспорването, поради неговата неоснователност. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В придружително писмо към административната преписка сочи, че дружеството е следвало да плати наложената санкция с НП в размер на 2000.00лв., а плащането на 80% от нея- 1600.00лв. съобразно предвидената в чл.79б от ЗАНН възможност, било ирелевантно.

 Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

 Предмет на административното производство е оспорване на Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № ЗТД-2000-292/32-237032/23.06.2023г. на Директор на Териториална Дирекция Митница Варна, с която е наложена ПАМ- запечатване на търговски обект- магазин за алкохол и хранителни стоки, находящ се в гр.Шумен, ул.Съединение №2, стопанисван от дружеството, за срок от един месец, забранен е достъпа до обекта и е указано наличните стоки в обекта да се отстранят в срок до 7 дни, считано от връчването на заповедта. С определение на ШАдмС в отделно съдебно производство е било спряно предварителното изпълнение на оспорената ПАМ до произнасяне на съда с окончателен акт.

Обжалваната заповед била издадена след извършена на 21.02.2023г. от инспектори в Териториална дирекция на Агенция „Митници“ проверка на горепосочения търговски обект. От представения по делото и кредитиран като писмено доказателство Протокол от 21.02.2023г. за извършена проверка се установява, че в зоната за обслужване на клиенти и в складовото помещение на обекта било констатирано наличието на 29бр. бутилки, съдържащи 27,94 литра течност с мирис на ракия, за които до приключване на проверката не били представени документи удостоверяващи произхода им и заплащането на дължимия акциз. На 09.03.2023г. бил съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № BG09032023/2000/А-64 по описа на ТД Митница Варна при Агенция "Митници", за административно нарушение по чл.126 ал.1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС).

Въз основа на съставения АУАН било издадено Наказателно постановление № BG2023/2000-63/НП от 23.06.2023г. от Директор на ТД Митница Варна, с което на „Гамбит- 99“ЕООД-гр.Шумен, за държане на акцизни стоки без документ по ЗАДС, или фактура, или митническа декларация, или придружителен административен документ/електронен административен документ, или документ на хартиен носител, или друг документ, удостоверяващ плащането, начисляването или обезпечаването на акциз, квалифицирано като административно нарушение по чл.126 ал.1 от ЗАДС, е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. (две хиляди лева), отнети са в полза на държавата стоките, предмет на нарушението- 29 бутилки течност с мирис на ракия и на основание чл.124а ал.1 от ЗАДС, дружеството е лишено от правото да упражнява търговска дейност в обекта- за срок от 1 (един) месец. В постановлението е посочено, че в случай, че не се обжалва наложената санкция, може да бъде заплатена в 14-дневен срок от връчването му 80% от нейния размер или 1600.00лв, при което НП влиза в сила от датата на плащането.

Едновременно с издаване на наказателното постановление, е издадена и Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № ЗТД-2000-292/32-237032/23.06.2023г., с която Директорът на Териториална Дирекция Митница Варна в Агенция „Митници“, на основание чл.22 ЗАНН, вр. чл.124б ал.1 и чл.124в ЗАДС, разпоредил налагането на принудителна административна мярка- запечатване на търговския обект, в който е установено нарушението, за срок от 1 месец, като бил забранен и достъпа до обекта. В т.6 от Заповедта е посочено, че ПАМ се прекратява от органа, който я е наложил, по искане на лицето, след като представи доказателства, че наложената санкция е заплатена изцяло, като копие от платежното нареждане бъде представено към преписката.

На 03.07.2023г., видно от приложената разписка на стр.58 по делото, НП било връчено на представител на дружеството- жалбоподател. На 06.07.2023г. с преводно нареждане била заплатена по сметка на Агенция Митници сумата 1600.00лв. с посочено основание НП № BG2023/2000-63/НП.

При така изложената фактическа обстановка, съдът приема от правна страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена срещу индивидуален административен акт, който подлежи на обжалване по смисъла на чл.145 и сл. от АПК. Същата се оспорва от дружеството- жалбоподател, което се явява неин адресат. Жалбата е подадена в преклузивния срок по чл.149 ал.1 във вр. с ал.2 и ал.3 от АПК, при връчена Заповед на 03.07.2023г. и депозирана първоначална жалба на 06.07.2023г., и се явява процесуално допустима и като такава следва да бъде разгледана по същество.

По същество на спора:

Разгледана по същество жалбата е основателна по следните съображения:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № ЗТД-2000-292/32-237032/23.06.2023г., издадена от Директор на Териториална Дирекция Митница Варна в Агенция „Митници“, с която на основание чл.22 ЗАНН, вр. чл.124б ал.1 и чл.124в ЗАДС, е разпоредено налагането на принудителна административна мярка- запечатване на търговски обект и забрана  на достъпа до него.

Съгласно чл.124б ал.2 ЗАДС, принудителната административна мярка запечатване на обект, се прилага с мотивирана заповед на директора на компетентната териториална дирекция или на оправомощено от него длъжностно лице по местонахождение на обекта. В случая издател на заповедта е Директора на ТД Митница Варна, поради което обжалваната заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган. Заповедта е подписана и е издадена в писмена форма, съдържа разпоредителна и обстоятелствена част. Като правно основание за издаване на акта е посочена разпоредбата на чл.124б ал.1-5 от ЗАДС, а като фактическо основание- че срещу „Гамбит- 99“ЕООД-гр.Шумен е издадено НП № BG2023/2000-63/НП от 23.06.2023г. от Директор на ТД Митница Варна, за извършеното нарушение по чл.126 ал.1 от ЗАДС, с което е наложена имуществена санкция в размер на 2000лв. и на основание чл.124а ал.1 от ЗАДС, търговецът е лишен от правото да упражнява търговска дейност в обекта за срок от един месец. С оглед изложеното, обжалваната заповед не страда от пороци, влечащи нейната нищожност.

Неоснователно е възражението, направено с жалбата, за липса на мотиви в заповедта. Фактическите основания за издаване на административния акт са задължителен реквизит на акта, съставлявайки неговите мотиви и следва да бъдат посочени, за да се прецени съотносимостта им към правното основание. В случая, мотивите за издаването на оспорената заповед се намират в съдържанието на АУАН и НП, към които изрично препраща оспорената заповед, като същите са част от административната преписка. В този смисъл е и тълкуването, дадено в Тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК на Върховния съд на Република България, съгласно което мотивите към административния акт да бъдат изложени и отделно от самия акт в друг документ, ако изхождат от същия административен орган, който е издал акта. Такъв документ е именно издаденото наказателно постановление, което е посочено в заповедта.

При издаване на заповедта са спазени разпоредбите на материалния и процесуалния закон. Съгласно разпоредбата на чл.124б ал.1 от ЗАДС, в случаите на налагане на административно наказание по чл.124а се налага и принудителна административна мярка запечатване на обекта, където е установено нарушението. Следователно, са налице предпоставките за налагане на процесната ПАМ. При налагане на ПАМ по реда на чл.124б ЗАДС административният орган действа в условията на обвързана компетентност, т.е. наличието на условията по цитираната правна норма- налагането на наказание по чл.124а ал.1 ЗАДС, задължително предпоставя налагане на принудителна административна мярка. За материалната законосъобразност на процесния административен акт е достатъчно на субекта да е наложено административно наказание по чл.124а ЗАДС- лишаване от правото да се упражнява търговска дейност в обекта, а това е сторено с т.3 от НП.

Съгласно чл.124в ал.1 от ЗАДС, при налагане на принудителната административна мярка по чл.124б ал.1 се забранява и достъпът до обекта на нарушителя, както и се отстраняват наличните стоки от обекта. Тази забрана и указанието нямат характер на самостоятелна ПАМ, а законосъобразността им е предпоставена от наложената мярка по чл.124б ЗАДС.

Доводите изложени в допълнителната жалба по отношение на липса на осъществяване на състава на административното нарушение, предвид твърдяно нарушение, извършено от контролните органи на реда за взимане и анализ на проби от установеното количество акцизни стоки, са въпроси, които са неотносими за настоящото производство. Принудителната административна мярка се налага задължително при извършено административно нарушение, за което е наложено административно наказание по съответния ред, като посочената законова предпоставка е била налице. Принудителните административни мерки по смисъла на чл.22 ЗАНН целят предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. Поради което, актът за налагане на принудителна административна мярка има самостоятелен характер. Органът, който налага мярката, редът за налагане, предпоставките за това и обжалването на акта са уредени в закон и защитата се осъществява самостоятелно и независимо от тази при административнонаказателната отговорност, в което производство подлежи на разглеждане въпросът за осъществяването на административно нарушение.

Съдът намира за основателни твърденията изложени в жалбата и в съдебно заседание от оспорващия касателно наличието на законовите предпоставки за отмяна на процесната ПАМ поради заплащане на наложената санкция. По делото се установява безспорно, че санкцията по наказателното постановление е била заплатена в привилегирования размер по чл.79б ал.4, във връзка с ал.1 от ЗАНН, поради което НП е влязло в законна сила на датата на плащането. Видно от приложеното Определение №362 от 18.07.2023г. на Районен съд- гр.Шумен постановено по АНД №1480/2023г., от страна на дружеството не е било предприето обжалване на НП в тази му част, като в производството пред Районен съд се оспорва единствено лишаването от право да се упражнява дейност в обекта за срок от един месец, на осн.чл.79б. ал.3 от ЗАНН, обезпечено с настоящата ПАМ.

Разпоредбата на чл.79б ал.1 от ЗАНН, предвижда възможност тогава, когато нарушителят не желае да обжалва наказателното постановление в частта относно наложената санкция, да може да заплати в определения от закона срок от връчване на наказателното постановление нейният намален размер от 80%, като в посочените случаи, наказателното постановление влиза в сила в частта относно наложената санкция от датата на плащането.

Съгласно чл.124б ал.5 от ЗАДС, принудителната административна мярка се прекратява от органа, който я е наложил, по искане на административнонаказаното лице и след като бъде доказано от него, че глобата или имуществената санкция е заплатена изцяло.

При тази нормативна регламентация настоящият състав намира, че след като пред административно-наказващия орган е представено писмено доказателство за заплащане на сума в размер на 80% от наложената имуществена санкция по НП, ведно с писмено искане от дружеството-нарушител, препратено на съда под формата на жалба, са били налице трите предпоставки за прекратяване на наложената ПАМ от Директора на ТД Митница- Варна. С плащането на наложената санкция в нейния намален размер, са настъпили следните законови последици- погасено е било публичното държавно вземане по смисъла на чл.162 ал.2 т.5, вр. т.7 от ДОПК, както и правото на санкционирания субект да обжалва НП, като същото е влязло в законна сила. Следователно, последващо доплащане на сумата 400лв. от жалбоподателя, до пълния размер от 2000лв., наложен с НП, би било без основание. При тази хипотеза, следва да се приеме, че плащането в редуциран размер на санкцията е плащане „изцяло“ по смисъла на разпоредбата на чл.124б ал.5 от ЗАДС и съответно следва да настъпят последици по отмяна на ПАМ. С оглед на изложеното, съдът не споделя довода на административния орган, че плащането на 80% от наложената санкция е ирелевантно обстоятелство за отмяна на наложената ПАМ. Да се възприеме това становище, би означавало при никакви обстоятелства в рамките на 14-дневния срок за обжалване на НП, санкционираното лице да не може да се възползва от благоприятния режим на чл.124б ал.5 от ЗАДС, което не е целта на закона, особено при подлежаща на предварително изпълнение Заповед, по силата на чл.124б ал.3 от ЗАДС. Извършеното плащане на санкцията от дружеството в настоящия казус се явява предпоставка за предприемане на действия по прекратяването на ПАМ от органа, който я е наложил, като това не е било сторено. 

Изложените аргументи обосновават категоричния извод, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган, в изискуемата форма, при липса на съществени нарушения на административно производствените правила и материалния закон, но същата е в противоречие с целта на закона, доколкото са налице предпоставките на чл.124б ал.5 от ЗАДС, поради което същата подлежи на отмяна, като незаконосъобразна.

Оспорващият е направил искане за присъждане на направените по делото разноски. Съгласно разпоредбата на чл.143 ал.1 от АПК, когато съдът отмени обжалвания административен акт, държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт. От материалите по делото е видно, че направените от търговеца- жалбоподател разноски включват- 50 лева внесена държавна такса и 400.00 лева договорено и заплатено в брой адвокатско възнаграждение (което обстоятелство е удостоверено в договора за правна защита и съдействие № **********/27.09.2023г.– л.83). С оглед на това, съдът намира, че в полза на оспорващия следва да бъдат присъдени претендираните от него деловодни разноски в общ размер на 450.00 лева.

По изложените съображения и на основание чл.172 ал.1 и 2, предл.2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ по жалба на „Г-**“ЕООД, с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя Н.К., Заповед за налагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № ЗТД-2000-292/32-237032/23.06.2023г. на Директор на Териториална Дирекция Митница- Варна в Агенция „Митници“, с която е наложена ПАМ- запечатване на търговски обект- магазин за алкохол и хранителни стоки, находящ се в гр.Шумен, ул.Съединение №2, стопанисван от дружеството, за срок от един месец, забранен е достъпа до обекта и е указано наличните стоки в обекта да се отстранят.

 

ОСЪЖДА Териториална Дирекция- Митница Варна при Агенция „Митници“- гр.София  да заплати на „Г-**“ЕООД, с ЕИК *******, със седалище и адрес на управление:***, представлявано от управителя Н.К. сумата 450.00 (четиристотин и петдесет) лева, представляваща деловодни разноски.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл.138, ал.3, във вр. с чл.137 от АПК, като същото се изпрати и на Районен съд- Шумен по АНД № 1480/2023г. по описа на ШРС по Разпореждане № 1885/18.09.2023г. на съдия Р.Г..

 

 

                                                                  СЪДИЯ: