Решение по дело №230/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 273
Дата: 2 март 2021 г.
Съдия: Искрена Илийчева Димитрова
Дело: 20217050700230
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№ ________

 

 Варна, ______________

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, І-ви касационен състав, в публичното заседание на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

ЧЛЕНОВЕ:

 ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА
 ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

 

 

при секретаря

Ангелина Георгиева

и с участието

на прокурора

Светослав Стойнов

изслуша докладваното

от съдията

Искрена Димитрова

http://www.admcourt-varna.com/site/files/Postanoveni-zakonni-aktove/2015/04-2015/0061d815/74740915_image002.png

адм. дело № 230/2021г.

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на „БРАБУС СЕРВИЗ“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ---------------------, представлявано от управителя И.Т., чрез адв.И.Б. против Решение №260479/27.11.2020г. на ВРС, ІV-ти състав, постановено по НАХД № 4439/2020г. по описа на същия съд, с което е изменено НП № **********-4/29.01.2020г. на директора на
РИОСВ-Варна, с което на основание чл.150, ал.6 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, вр.чл.128, т.2 ЗУО, на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 15000лв., като е намален размера на санкцията на 10000лв.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение по съображения за допуснати процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон - касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Конкретно сочи, че по делото е установено, че имотите, върху които са открити нерегламентираните отпадъци, са със статут - единия държавна собственост, други общинска собственост, като отпадъците от единия от имотите са отстранени, но от кой от двата имота не е установено. Твърди, че за да приеме, че НП е законосъобразно, ВРС е внесъл нови аргументи, а именно, че предписанията не са изпълнени и това е достатъчно основание за потвърждаване на НП. Оспорва този извод на ВРС като твърди, че предписанията са изпълнени. За кой точно от имотите се отнасят
същите - за този държавна собственост, или за този общинска собственост, може само да се предполага, като от събраните при предходното разглеждане на делото гласни доказателства се установява, че при проверката имотът е бил огледан отвън, т.е огледан е бил имота държавна собственост, който видно от събраните свидетелски показания е почистен. На следващо място сочи, че дадените предписания са обусловени от предположението, че откритите отпадъци са собственост на дружеството, но този факт не е установен. Твърди, че ВРС не се е съобразил с указанията на Адм.съд - Варна като изобщо не е изяснен въпроса относно разминаването в идентификационните номера на имотите. В противоречие със събраните доказателства в решението е посочено, че имотът се стопанисва от „Брабус сервиз“ ЕООД, като от събраните по делото доказателства се установява, че дружеството стопанисва само една от наличните в имота постройки. Както правото на собственост, така и реалния статут на целия парцел и на постройките в него, не са категорично изяснени. ВРС не е обсъдил аргументите на какво основание установен в общински терен боклук се „приписва“ на най-близо находящото се частно дружество. Излага подробни съображения във връзка с твърденията, че не е доказана правна връзка между имота, в който са установени отпадъците и дружеството.

В съдебно заседание касаторът се представлява от адв.Б., който поддържа жалбата на наведените в нея основания. Сочи, че въпреки указанията на Адм.съд-Варна при новото разглеждане на делото не са събрани нови доказателства и не е доказана връзката на дружеството с натрупания боклук, нито че дружеството го е стопанисвало. Моли за отмяна на обжалваното решение и на измененото с него наказателно постановление. Претендира присъждане на разноски.

Ответната страна - РИОСВ-Варна, в съдебно заседание се представлява от юрк.К., която оспорва жалбата. Счита обжалваното решение за правилно и законосъобразно. Сочи, че административно-наказателната отговорност на дружеството не е ангажирана за неизпълнение на дадените предписания, още повече че същите са дадени от общинска администрация и касаят съседен имот - общинска собственост, а за неизпълнение на ПАМ, във връзка с извършвани дейности по третиране на отпадъци в имот, който се ползва от дружеството въз основа на договор за наем. По изложените съображения моли жалбата да се отхвърли като неоснователна.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Намира за безспорно установено, че не е изпълнена ПАМ, както и че дружеството няма разрешение по Закона за управление на отпадъците.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА. Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Делото е за втори път пред настоящата инстанция, след като с Решение на Адм.съд - Варна, Х-ти касационен състав № 1571/28.10.2020г. по КНАХД № 2081/2020г. е отменено Решение № 260007/12.08.2020г. на ВРС постановено по НАХД № 776/2020г. и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда. Касационната инстанция е приела, че в решението на ВРС липсват същински мотиви по наведените доводи за допуснати в хода на административно-наказателното производство процесуални нарушения, както и за това защо се приема, че имотът, в който са установени отпадъците се стопанисва от дружеството, при все че това е едно от основните му възражения.

При новото разглеждане на делото ВРС е установил от фактическа страна, че „БРАБУС СЕРВИЗ“ ООД осъществява дейност в обект с местонахождение гр.Варна, р-н „Аспарухово“, ПИ ***********, както и че дружеството не притежава разрешение по чл.35 от ЗУО издадено от директора на РИОСВ-Варна, и не е подало заявление за издаване на такъв документ. След извършена проверка от служители на РИОСВ-Варна, с Принудителна административна мярка № 278/12.11.2019г. на директора на РИОСВ-Варна, било наложено задължително изпълнение на същата, а именно дружеството да предаде за последващо третиране съхраняваните в ПИ *********** излезли от употреба МПС, в т.ч. основни компоненти, части и детайли, получени в резултат на разкомплектоване на автомобилите. Определен бил срок за изпълнение на предписанието до 27.12.2019г. През м.януари 2020г. била извършена последваща проверка от служители на РИОСВ-Варна, при която било установено, че ПАМ не е изпълнена. Било прието, че „БРАБУС СЕРВИЗ“ ООД е извършило нарушение на чл.150, ал.6, вр.чл.128, т.2 от ЗУО, за което му бил съставен
АУАН № **********/15.01.2020г., а въз основа на него било издадено НП № **********-4/29.01.2020г., с което на дружеството била наложена имуществена санкция в размер на 15000лв.

За да измени наказателното постановление ВРС е приел, че АУАН и НП са издадени при спазване на сроковете по чл.34, ал.1 от ЗАНН, както и на формалните изисквания на чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Прието е, че проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка, като са събрали безспорни доказателства за извършеното нарушение. По наведените доводи в жалбата оспорване констатациите в констативния протокол относно площта на имота и относно субекта, който стопанисва откритата площ; че част от отпадъците са отстранени, но други се намират в чужд имот; че липсват данни струпаните в общинския двор отпадъци да се използват от дружеството; че е допусната грешка при посочване на идентификатора на имота, в който са установени отпадъците ВРС е приел, че същите са неоснователни, т.к. предмет на производството е неизпълнението на задължително указани действия с ПАМ, каквито не са предприети в дадения срок за изпълнение. В този смисъл и възражения, касаещи самите задължителни предписания, биха имали резон в производство по оспорване на ПАМ, което предхожда във времето производството по издаване на наказателното постановление. Неизпълнението на предписание е деяние, което се извършва чрез бездействие, в случая се касае за продължено административно нарушение, чиито състав се осъществява непрекъснато във времето до момента, в който бъде установено от съответния орган по реда на ЗАНН. При даване на задължително предписание и срок за неговото изпълнение, след изтичането на този срок, задълженото да изпълни предписанието лице вече е в нарушение. От този момент започват да текат и сроковете по чл.34 от ЗАНН. Прието е и че липсват каквито и да било данни проверяващите - св.Иванова и св.Димитрова, да са заинтересовани от изхода на спора.

Така постановеното решение е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка по случая, обсъдил е относимите към спора доводи и доказателства, и е стигнал до обоснован от доказателствата и закона извод за законосъобразност на наказателното постановление.

Съгласно чл.150, ал.6 от ЗУО, за неспазване на принудителните административни мерки по чл.127, т.1 или чл.128 физическите лица се наказват с глоба от 5000 до 10000лв., а на юридическите лица и едноличните търговци се налага имуществена санкция в размер от 10000 до 20000 лв.

В случая със Заповед № 278/12.11.2019г. на директора на РИОСВ-Варна спрямо „БРАБУС СЕРВИЗ“ ЕООД, на основание чл.128, т.2 и чл.129, ал.1 и ал.2, вр.чл.126 от ЗУО, е приложена ПАМ: Спиране дейностите по третиране (съхраняване - код R13 на излезли от употреба МПС, съгласно Приложение № 2, към §1, т.13 от ДР на ЗУО) в обект с местонахождение гр.Варна, район „Аспарухово“, ПИ ***********, експлоатиран от „БРАБУС СЕРВИЗ“ ЕООД. Констатирано е, че дружеството извършва дейности по третиране на отпадъци - излезли от употреба МПС, в обект ***********, за който не притежава разрешение по чл.35 от ЗУО и не е подало заявление за издаване на такова разрешение. Със същата заповед е разпоредено в срок до 30 дни от получаване на заповедта, наличните в обекта отпадъци да се предадат за последващо третиране на лица, притежаващи документ по чл.35 ЗУО.

С Констативен протокол Сериен № А-04-12/30.12.2019г. служители на район „Аспарухово“ при Община Варна извършили проверка, при която констатирали, че в определения със Заповед № 278/12.11.2019г. 30-дневен срок, отпадъците в обекта не са предадени за последващо третиране на лица, притежаващи разрешение по чл.35 от ЗУО. За резултатите от проверката РИОСВ-Варна е уведомена с писмо Рег.№РД19024477АС/31.12.2019г.

Както правилно е приел ВРС, за да е съставомерно нарушението по чл.150, ал.6 от ЗУО следва ПАМ да не е изпълнена в указания срок.

В случая това обстоятелство се установява по безспорен начин от цитирания по-горе констативен протокол, съдържанието на който не е опровергано от страна на дружеството с представянето на доказателства за изпълнение на ПАМ. Напротив, видно от писмените възражения срещу АУАН, дружеството само̀ признава това обстоятелство, като сочи, че не е  изпълнило ПАМ № 278 в срок, поради това че в края на годината е било невъзможно пунктовете за прием на отпадъци да приемат всички налични автомобили. Към 15.01.2020г. излезлите от употреба автомобили са били извозени и предадени на съответните пунктове, като в имота са останали ограничен брой автомобили, необходими за извършване на сервизната дейност.

При тези обективно установени и потвърдени данни правилно АНО и ВРС са приели, че дружеството е извършило нарушение на чл.150, ал.6 от ЗУО.

Правилно ВРС е приел, че всички доводи в жалбата досежно собственика на отпадъците и дали действително дружеството е стопанисвало ПИ ***********, са относими към законосъобразността на Заповед № 278/12.11.2019г., за която няма наведени твърдения и събрани доказателства да е била обжалвана. Противно на твърденията на касатора, съгласно чл.129, ал.5 от ЗУО заповедта е подлежала на обжалване каквото и указание е вписано в същата поради което всички доводи досежно нейната законосъобразност и обоснованост могат да бъдат разглеждани само в производството по обжалването ѝ.

В този смисъл неправилно касаторът твърди, че при новото разглеждане на делото ВРС е допуснал съществено процесуално нарушение като не се е съобразил с указанията на Адм.съд - Варна.

Действително с Решение № 1571/18.10.2020г. по адм.д. № 2081/2020г. са дадени указания при новото разглеждане на делото да се изложат мотиви защо се приема, че имотът, в който са установени отпадъците се стопанисва от жалбоподателя, но при наличието на влязла в сила Заповед № 278/12.11.2019г. за налагане на ПАМ, това обстоятелство е неотносимо към предмета на спора, поради което и неизпълнението на указанията на касационната инстанция не представлява съществено процесуално нарушение.

Независимо от изложеното, настоящият касационен състав намира за необходимо да посочи, че връзката на „БРАБУС СЕРВИЗ“ ООД с ПИ *********** се установява по безспорен начин от представения договор за наем за послужване от 17.03.2016г. и изрично е потвърдена във възраженията срещу АУАН.

По така изложените съображения обжалваното решение като валидно, допустимо и правилно следва да бъде оставено в сила.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК, Варненският административен съд, I-ви касационен състав

 

РЕШИ :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260479/27.11.2020г. на Районен съд – Варна, IV-ти състав, постановено по НАХД № 4439/2020г.

 

Решението е окончателно.

Председател:                                               

 

Членове:       1.                                

 

2.