Решение по дело №2143/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260045
Дата: 21 август 2020 г. (в сила от 12 ноември 2020 г.)
Съдия: Милена Атанасова Георгиева
Дело: 20205330202143
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 260045

гр. Пловдив, 21.08.2020г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ХVІІІ-ти н.с., в открито съдебно заседание на двадесет и трети юли две хиляди и двадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА ГЕОРГИЕВА                                                                                        

                                                                                                         

          при участието на секретаря  ЕЛЕНА АПОСТОЛОВА, като разгледа докладваното от съдията АНД № 2143/2020г. по описа на ПРС, ХVIII-ти н. с., за да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството е по реда на чл.59 и сл. ЗАНН.

          Обжалван е Електронен фиш на ОДМВР Пловдив, серия К №2829092, с който на П.Д.Я., ЕГН:**********, с адрес: ***, е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 50 лева на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.2 от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

          Жалбоподателят, по  съображения, изложени в жалбата и чрез процесуалния си представител – адв. С.П., в съдебно заседание, оспорва издадения срещу него електронен фиш /ЕФ/, като неправилен и незаконосъобразен. Претендират се и разноските по делото, представляващи адвокатско възнаграждение. 

          Въззиваемата страна - ОД МВР Пловдив, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание. До съда е депозирано писмено становище, в което се излагат доводи за неоснователност на жалбата. Прави се искане за потвърждаване на процесния електронен фиш, както и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.      

          Съдът, след като взе предвид изложеното в жалбата и след като анализира събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е подадена в преклузивния 14-дневен срок за обжалване, изхожда от надлежна страна и е насочена срещу подлежащ на обжалване акт, поради което се явява процесуално допустима. Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна съдът установи следното:

На жалбоподателя П.Д.Я., ЕГН:**********, е бил издаден Електронен фиш за налагане на административно наказание глоба серия К № 2829092 за нарушение, извършено на 04.06.2019г. в 12:07ч. в с. Черничево, ул. „Ст. планина” №2, в посока от гр. Хисаря към с.Калояново, установено и заснето с автоматизирано техническо средство №TFR1-M 511, за превишаване на разрешената скорост с 13 км/ч при управление на МПС – лек автомобил „Пежо 206“ с рег. №********. Моторното превозно средство, собственост на жалбоподателя, се движело със 63 км/ч, при разрешена скорост за населено място от 50 км/ч., указана с пътен знак В 26. Скоростта от 63 км/ч била отчетена от автоматизираното техническо средство, като бил приспаднат толеранс на скоростта от минус 3 км/ч.

Нарушението било заснето с автоматизирано техническо средство -  мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движние тип ТFR1-M. Същата е преминала пoследваща проверка, за което по делото има приложен от Главна дирекция „Национална полиция“, сектор „Управление на собствеността“ Протокол № 1-32-19 от проверката на мобилната система видеоконтрол. Било е издадено и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, със срок на валидност до 24.02.2020г.  

На  жалбоподателя П.Д.Я., чиято собственост е заснетото в нарушение процесно МПС, е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 50 лева на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.

Описаната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните  по делото и приложени по преписката писмени доказателства, които съдът кредитира.

             При така установената фактическа обстановка, съдът намира следното от правна страна: 

             По делото са налице категорични и безспорни доказателства за извършено от жалбоподателя П.Д.Я. административно нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, тъй като същият се е движил със скорост от 63 км/ч при разрешена в населеното място скорост от 50 км/ч.  и въпреки ограничението за ненадвишаване на конкретната скорост, указано в поставения на място пътен знак В 26.

             При извършената служебна проверка съдът констатира, че обжалваният електронен фиш съдържа реквизитите по чл.189, ал.4 от ЗДвП – посочени са данни за териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственикът, на когото е регистрирано превозното средство, нарушителят /ангажиран на основание чл.188, ал.1 от ЗДвП/, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размерът на глобата, срокът, сметката и начин за доброволното й заплащане. За по–голяма прецизност е необходимо да се отбележи, че сред посочените реквизити по чл.189, ал.4 от ЗДвП няма изискване фишът да е датиран, да съдържа имена, длъжност и подпис на издателя, нито се изисква посочване пред кого и в какъв срок може да се обжалва.  С изпълване на съдържанието на електронния фиш, съгласно предвидените изисквания за неговата форма, същият вече е административен акт, годен да породи съответните правни последици.

            Електронният фиш правилно е издаден по отношение на жалбоподателя като собственик на процесното МПС, доколкото от данните по делото не се установява последният да се е възползвал от възможността по чл.189, ал.5 от ЗДвП.

            Съгласно разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП, условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато в случая се явява Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съдебният състав счита, че са спазени изискванията на посочената Наредба.

Нарушението е било заснето с автоматизирано техническо средство – мобилна сиистема за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M 511, в клип № 2684, в който скоростта била отразена като 66 км/ч и бил отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/ч в полза на водача, за което е прието, че последният се е движел с 63 км/ч. По делото е наличен и снимков материал, на който е заснето нарушението. За техническото средство е било издадено и Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835, със срок на валидност до 24.02.2020г. /валидно към датата на нарушението/.

Спазени са изискванията на чл.10, ал.1 от Наредбата, като в случая за използваното мобилно АТСС за контрол е бил попълнен протокол. В същия отразените данни съответстват на процесното време и място, на номера на статичното изображение, режим на измерване и задействие, информация за ограничение с пътен знак и разстоянието от него до АТСС, данни за служебния автомобил и подпис на контролния орган. Що се отнася до твърдението на жалбоподателя, че процесният протокол                  не отговарял на изискванията, заложени в новия образец, съдът намира същото за неоснователно, доколкото конкретният, попълнен по случая протокол съдържа всички необходими реквизити, за да обоснове законосъобразно използване на автоматизираното техническо средство. Обстоятелството, че е попълнена допълнителна графа, в която правилно е посочено, че за контролирания участък не е наличен пътен знак Е24, по никакъв начин не нарушава правата на жалбоподателя, тъй като действително поставянето на този пътен знак  като законово изискване е отменено. Ето защо, в случая протоколът представлява официален свидетелстващ документ, който удостоверява мястото, времето и начина на извършване на видеоконтрола и спазването на нормативните и техническите изисквания за неговата законосъобразност.

На следващо място, съгласно разпоредбата на чл.4, ал.3 от Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. след изтичане на първоначалната проверка АТСС преминават последваща проверка от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/. Видно от приложения по административната преписка Протокол №1-32-19/ 10.04.2019г. от проверката на мобилната система за видеоконтрол TFR-1M се установява, че процесното АТСС е преминало последваща проверка Главна дирекция „Национална полиция“, сектор „Управление на собствеността“ – полицейска техника, Лаборатория за проверка на анализатори за алкохол в дъха и радар скоростомери, опрамощена със Заповед № 2050-4/11.02.2019г. от ДАМТН, валидна до 11.02.2024г. /съотносима към датата на нарушението/. Ето защо направеното в тази насока възражение на жалбоподателя, също не се споделя от съда, поради неговата неоснователност.

            Съдът не споделя и твърдението за некоректно посочено правна квалификация на нарушението. Правилно извършеното от жалбоподателя административно нарушение за неспазване на правилата за движение по пътищата е било подведено под правната норма на чл.21, ал.1 от ЗДвП, предвиждаща, че при избиране скоростта на движение на водача на пътното превозно средство от категория В е забранено да превишава 50 км/ч в населено място и доколкото въведеното ограничение на скоростта с пътен знак В26 показва същата стандартна за случая скорост за населено място, а не различна, какъвто законодателен замисъл е заложен в разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗДвП.

            При основателното ангажиране отговорността на жалбоподателя, правилно му е наложено наказание по реда на чл.182, ал.1, т.2 от ЗДвП, който предвижда административно наказание „глоба“ в размер от 50 лева за водач, превишил разрешената скорост  от 11 до 20 км/ч в населено място. В конкретния случай разрешената максимална скорост за движение в населено място е 50 км/ч. Същата е превишена с 13 км/ч. Налице е абсолютно определена санкция, която не подлежи на редуциране от страна на съда.   

            Установеното нарушение разкрива типичната, а не по-ниска степен на обществена опасност на деяния от този вид, поради което приложение не може да намери разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

             При  извършената служебна проверка  съдът  не  констатира  допуснати  в  хода  на  административнонаказателното производство съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяна на  атакувания електронен фиш.  

            Предвид горните съображения и неоснователността на наведените от страна на жалбоподателя възражения, съдът намира, че обжалваният електронен фиш, като правилен и законосъобразен, следва да бъде потвърден.

            При този изход на спора и съобразно с чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН, основателно е искането на въззиваемата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. С оглед на това, че конкретният размер на възнаграждението за юрисконсулт законът предоставя да се определи от съда, то съобразно с разпоредбата на чл.37 от Закона за правната помощ, която предвижда съобразяване на възнаграждението с вида и количеството на извършената дейност, както и на основание чл.27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, съдът намира, че следва да определи възнаграждение за ползваната юрисконсултска защита в минималния размер от 80 лева, предвид невисоката фактическата и правна сложност на делото. Поради това следва да се присъди възнаграждение в минимума от 80 лева, представляващо юрисконсултско възнаграждение.              

            Водим от горното и на основание чл.63, ал.1, вр. ал.3 и ал.5 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

                                                                                                         

ПОТВЪРЖДАВА  Електронен фиш на ОДМВР Пловдив, серия К №2829092, с който на П.Д.Я., ЕГН:**********, с адрес: ***, е наложено административно наказание „ГЛОБА“ в размер на 50 /петдесет/ лева на основание чл.189, ал.4, вр. чл.182, ал.1, т.2 от Закон за движение по пътищата /ЗДвП/, за нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП.  

ОСЪЖДА П.Д.Я., ЕГН:**********, с адрес: ***, ДА ЗАПЛАТИ на ОДМВР – Пловдив, БУЛСТАТ №*********, сумата от 80 /осемдесет/ лева, направени по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните пред  Административен съд- Пловдив.

 

                             РАЙОНЕН СЪДИЯ:

                                                                                                                                                                                                                                                                          /п/

Вярно с оригинала!

ВК