Решение по дело №3084/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1838
Дата: 26 февруари 2024 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20237180703084
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 декември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

1838

Пловдив, 26.02.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - V Състав, в съдебно заседание на тридесети януари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

СТОИЛ БОТЕВ

При секретар Д. Й. като разгледа докладваното от съдия СТОИЛ БОТЕВ административно дело № 20237180703084 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.172, ал.5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Жалбоподателят – В.Д.К. с ЕГН **********,***, чрез адв. Г. оспорва ЗПАМ № 23-1030-000750/01.11.2023 г. по чл. 171, т. 4 от ЗДвП на Началник Група при Сектор „ПП“ към ОДМВР Пловдив с която на жалбоподателя К. е иззето СУМПС, поради отнемане на всички контролни точки, във връзка с влезли в сила НП, и не е изпълнил задължението си доброволно да върне СУМПС. В жалбата се излагат подробни съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед, издадена в противоречие с чл. 174 , ал. 4 и чл. 157, ал. 4 от ЗДП и се иска нейната отмяна.

Ответникът - Началник Група при Сектор „ПП“ към ОДМВР Пловдив , в становище на л.2 оспорва жалбата, като неоснователна, счита заповедта за издадена от компетентен орган, съдържаща ясни мотиви и в законоустановената форма.

Жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок, видно от представените по делото доказателства , че връчването на ЗППАМ е било осъществено на 26,11,23г., а жалбата срещу процесната ПАМ , видно от щемпела на МВР е подадена на 11,12,23г., от лице, което има правен интерес да направи това, поради което същата е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

Съдът като съобрази фактите и събраните по делото доказателства , относно оспореният административен акт предмет на съдебен контрол, от фактическа страна установи следното:

Съдът установи , че Началник Група при Сектор „ПП“ към ОДМВР Пловдив след като е установил влизането в сила на 23.02.2023г. на НП № 22-0281-001201/01.12.2022 г. е приел , че на жалбоподателя са били отнети последните контролни точки и същият е загубил правоспособността си на водач на МПС и е следвало да върне своето СУМПС. Това задължение не го е изпълнил и на 01.11.2023 г. е била издадена обжалваната ЗППАМ № 23-1030-000750, като няма спор , че към 23.02.2023 г. жалбоподателя В.Д.К. е бил с отнети всички 40 точки и същият е изгубил правоспособността си да бъде водач на МПС.

Ответника е представил цялата административна преписка, вкл. и Заповеди № 317з-391/06.02.2017 г. на Директора на ОД на МВР – Пловдив, № 8121з-1524/09.12.2016 г. на Министъра на вътрешните работи и Заповед № 8121к-13342/25.10.2023 г. на Министър на вътрешните работи за преназначаване на държавен служител на ръководна длъжност, които са приети по селото , не са оспорени от страните и няма пречка съдът да ги кредитира в пълнота при решаване на делото. Спор по пълнотата на АП между страните няма.

По искане на жалбоподателя съдът е задължил и ответника е представил по делото преписките по издадените от Трето РУ към ОД на МВР Пловдив НП № 21-6207-000847/16.11.2021 г. и НП № 21-0438-000627/28.06.2021 г., както и от РУ Карлово преписките по издадените НП № 22-0281-001201/01.12.2022 г. и НП № 22-0281-001183/29.11.2023 г. / л. 19-21 по делото и л. 28-30 /.

Спор по фактите между страните няма. Спорът по същество е дали жалбоподателя е бил загубил контролните си точки и в кой момент.

От правна страна следва да се отбележи следното:

Принудителните административни мерки (ПАМ) са актове на държавно управление от категорията индивидуални административни актове и следва да бъдат подчинени на принципа на законност по отношение на издаването и изпълнението им. Материалноправните предпоставки, с които се предвиждат такива мерки подлежат на стриктно и ограничително тълкуване, т.к. с прилагането им се засяга директно правната сфера на адресата. Именно поради своя рестриктивен характер е недопустимо да бъде разширяван предметния им обхват и приложно поле.

Принудителните административни мерки /ПАМ/ по смисъла на чл. 22 от ЗАНН целят предотвратяване и преустановяване на административните нарушения, както и предотвратяване и отстраняване на вредните последици от тях. Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ.

Според разпоредбата на чл.172, ал.1 от ЗДвП, ПАМ по чл.171, т.2а от с.з. се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

Според посочената като правно основание за прилагане на процесната ПАМ разпоредба на чл. 171, т. 4 ЗДП За осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се временно отнема свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач който не е изпълнил задължението си по чл. 157, ал. 4, т.е. на водач, на когото са отнети всички контролни точки.

От друга страна в чл. 157 ЗДП е указано че , при издаване на свидетелство за управление притежателят му получава определен брой контролни точки за отчет на извършваните нарушения, в националния регистър за водачите и техните нарушения и наказания по чл. 165, ал. 1, т. 6 се съхранява информация за контролните точки за отчет на извършените нарушения, а в точка 4, че водач, на когото са отнети всички контролни точки, губи придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи.

В хода на делото беше доказано наличието на законовите изисквания при налагане на ПАМ.

В съдебното производство не се опроверга установеното от АНО , че жалбоподателя е с отнети всички контролни точки и е загубил придобитата правоспособност и е длъжен да върне свидетелството за управление в съответната служба на Министерството на вътрешните работи.

В осз. жалбоподателят редовно призован не се явява и не се представлява , както и не прави искания по доказателствата , въпреки че с разпореждане от 09,01,24г. / л. 40/ съдът е разпределил доказателствената тежест между страните и изрично е указал на жалбоподателя ,че следва да докаже твърденията си за незаконосъобразност на оспорената ПАМ.

Горното налага да се отхвърли жалбата , а оспорената ПАМ като правилна и законосъобразна следва да се остави в сила , поради което и на основание чл. 172 , ал. 5 от ЗДП Съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ жалба на В.Д.К. с ЕГН **********,*** срещу ЗПАМ № 23-1030-000750/01.11.2023 г. на Началник Група при Сектор „ПП“ към ОДМВР Пловдив.

Решението е окончателно.

Съдия: