Определение по дело №472/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 888
Дата: 23 октомври 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20197130700472
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                    ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

       23.10.2019 година, гр.Ловеч

 

 

   ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен  състав в закрито заседание на двадесети и трети октомври две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

като съобрази представените по ч.адм. дело 472 по описа за 2019 година на Ловешкия административен съд, жалба и доказателства, и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:                 

   Производството е образувано по чл. 250 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/.

    Административното дело е образувано по жалба, подадена от П.Т.З. ***, чрез адв. Б.Б. ***, против неоснователно действие по чл.15а ал.2 от ЗДОИ на Кмета на Община Угърчин с посочено правно основание чл.250 от АПК. 

               В жалбата се иска от съда да постанови Разпореждане с което да задължи Кмета на община Угърчин, пл. Свобода №1, да преустанови порочното си продължавано действие със сега публикуваната на интернет страницата на община Угърчин подвеждаща информация с т.4 от Ред за осигуряване на достъп до обществена информация, според която и по цитираната в нея Заповед №10/10.01.2001г. на Министър на финансите се дължат разходи от 0,30 лева за 1 Мегабайт, при предоставяне на информацията по електронен път, както и да бъдат присъдени сторените деловодни разноски по приложения списък.

     С определение от з.с.з. на 08.10.2019г. съдът е констатирал нередовности по жалбата, оставил е същата без движение с указания и срок за изпълнение. Със същото определение, е задължил на основание чл.252 ал.2 от АПК Кмета на Община Угърчин да представи незабавно данни за основанието за извършените действия, и в тази връзка да представи  доказателствата, налични в общината, вкл. данни към момента налична ли е на интернет страницата на общината сочената от З. като подвеждаща информация, кога е качена, респ. свалена и в какъв обем.

    В изпълнение на определението на съда с молба вх.№ 3436/10.10.2019г. адв. Б. сочи доказателствата, установяващи засягане на личен, пряк и непосредствен интерес от оспорването и моли за разпореждане по чл.253 от АПК. 

    В депозирано на 14.10.2019г. становище адв. Б. представя екранна разпечатка от 10.10.2019г. от сайта на община Угърчин с твърдения, че е променено съдържанието на т.4 от Ред за осигуряване на достъп до обществена информация, а именно предмета на спора по делото, като вече се чете, че се заплащат разходи по Заповед№1472 на Министъра на финансите от 29.11.2011г., представляваща линк, който отваря самата заповед. В тази връзка намира, че оспореното действие е оттеглено и счита, че на основание чл.156/1/, чл.159, т.3 и чл.143/2/ АПК, е в правомощията на съда да прекрати производството и да присъди на доверителят му сторените по делото разноски. В тази връзка, с разпореждане от 10.10.2019г. съдът е разпоредил да се изпрати препис от горното с указание кметът на община Угърчин в еднодневен срок от съобщението да изрази становище, както и с разпореждане от 21.10.2019г., т.к. не е изпълнено предходно даденото от съда с предупреждение, че при неизпълнение ще бъде наложена глоба.

    С писмо вх.№ 3531/16.10.2019г., в отговор на определението от 08.10.2019г., зам.кмета на община Угърчин потвърждава, че към датата на подаване на заявлението на г-н П.Т.З. *** за предоставяне на достъп до обществена информация в т.4 на рубрика „Достъп до обществена информация“ е била налична Заповед №10 на Министъра на финансите от 10.01.2001 г. за определяне нормативи за разходите при предоставяне на обществена информация по Закона за достъп до обществена информация. Излага, че при заявяване на достъпа до обществена информация г-н З. *** 1,08 лв. с ДДС, съгласно нормативите по цитираната по горе Заповед, която е отменена със Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011 г. на Министъра на финансите. Сочи, че общината е установила това несъответствие, като отменената Заповед е свалена от сайта на общината на 08.10.2019 г. и в т.4 е качена Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011 г. на Министъра на финансите, актуална към днешна дата.

              Съдът, след като съобрази данните по с данните по административната преписка и постъпилите по делото доказателства, намира, че искането на З. за преустановяване на соченото от него порочно продължавано действие, изразяващо се в публикуваната на интернет страницата на община Угърчин подвеждаща информация с т.4 от Ред за осигуряване на достъп до обществена информация, според която и по цитираната в нея Заповед №10/10.01.2001г. на Министър на финансите се дължат разходи от 0,30 лева за 1 Мегабайт, при предоставяне на информацията по електронен път, следва да се остави без разглеждане като процесуално недопустимо, а производството по делото следва да бъде прекратено, поради следните правни съображения:

                      С разпоредбата на чл. 250 от раздел I, глава петнадесета на АПК е регламентирана защита срещу всякакви фактически действия на административните органи и техните длъжностни лица, които не са административни актове и не се извършват в изпълнение на административни актове или закона. Следователно производството по този ред е допустимо в случаите, когато са налице следните кумулативно изискуеми предпоставки: 1. наличие на фактически действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закон; и 2. Тези действия да нарушават или застрашават права и законни интереси на жалбоподателя.

               Видно от писмо вх.№ 3531/16.10.2019г. на зам.кмета на Община Угърчин, соченото в искането действие не е налице. Същото е преустановено още на 08.10.2019г., когато е заведена жалбата и образувано делото пред АдмСЛ, като е установено при заявяване на достъпа до обществена информация от г-н З., че е внесъл по сметка на Община Угърчин 1,08 лв. с ДДС, съгласно нормативите по цитираната по горе Заповед, която е отменена със Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011 г. на Министъра на финансите и общината е установила това несъответствие, като отменената Заповед е свалена от сайта на общината на 08.10.2019 г. и в т.4 е качена Заповед №ЗМФ-1472/29.11.2011 г. на Министъра на финансите, актуална към днешна дата. Липсата на извършено фактическо действие, което не се основава на административен акт или на закон по смисъла на чл. 250, ал. 1 АПК, обуславя извода за липса и на втората кумулативна предпоставка за допустимост на съдебното обжалване – правен интерес от самостоятелното  оспорване на описаното действие. Липсата на неоснователно действие, непроизтичащо от акт на администрацията или на закон и произтичащата от това липса на правен интерес от оспорването му, обуславят извода за недопустимост на образуваното съдебно производство, респективно се явяват основание за оставяне на искането за преустановяване на неоснователни действия без разглеждане и за прекратяване на делото.  

               Съдът не споделя становището на адв.Б., че с промяната на съдържанието на т.4 от Ред за осигуряване на достъп до обществена информация, а именно предмета на спора по делото, като вече се чете, че се заплащат разходи по Заповед 1472 на Министъра на финансите от 29.11.2011г., представляваща линк, който отваря самата заповед, оспореното действие е оттеглено и поражда на основание чл.156 /1/, чл.159, т.3 и чл.143 /2/ АПК, правомощия на съда да прекрати производството. Тук следва да се съобрази, че съгласно сочената разпоредба на чл.156, ал.1 от АПК при всяко положение на делото със съгласието на останалите ответници и на заинтересованите страни, за които оспореният акт е благоприятен административният орган може да оттегли изцяло или частично оспорения акт или да издаде акта, чието издаване е отказал. В конкретния случай, по делото няма постъпили данни от Община Угърчин да е изпълнена процедурата по чл.156, ал.1 от АПК, поради което няма основание Съдът да приеме, че е налице валидно оттегляне на оспореният акт по смисъла на сочената разпоредба, както и такова за прекратяване на производството по чл.159, т.3 от АПК.

              При този изход на спора, следва да бъде осъден ответникът да заплати на жалбоподателят, направените и доказани съдебно деловодни разноски в общ размер 810 /осемстотин и десет/ лева, от които 800.00 лева представляващи договорено и заплатено адвокатско възнаграждение по Договор за правна защита от 04.10.2019 г. по настоящото ч.адм.д. № 472/2019 г. на АдмСЛ и внесена държавна такса по представеното платежно нареждане за образуваното производство пред АдмСЛ от 10 лева.

               При определяне дължимостта на разноските следва да се съобрази, че идеята на законодателя е разноските да се дължат от страната, която с виновното си поведение неоснователно е причинила възникване на съдебния спор. В случая, разноските са направени преди Община Угърчин да е прекратила  соченото в жалбата действие. Съдът присъжда направените по делото разноски, само когато същите са поискани, доказани са с надлежен документ, че са направени и това е станало в рамките на производството.  

               В случая оспорващият е приложил доказателства и е поискал присъждане на направените от него разноски по делото както в жалбата, така и в Становището си от 14.10.2019г., по което съдът два пъти е дал указания и срок за становище на кмета на Община Угърчин /при съобразяване предвидените кратки срокове/, и каквото до момента не е постъпило. 

             Водим от горните мотиви, Ловешкият административен съд, четвърти състав   

 

                                        ОПРЕДЕЛИ:

              

            ОСТАВЯ без разглеждане жалбата на П.Т.З. ***, подадена чрез адв. Б.Б. ***, против неоснователно действие по чл.15а ал.2 от ЗДОИ на Кмета на Община Угърчин с посочено правно основание чл.250 от АПК. 

            ПРЕКРАТЯВА производството по частно административно дело № 472 по описа за 2019 година на Административен съд-гр.Ловеч.

            ОСЪЖДА Община Угърчин с административен адрес: гр.Угърчин област Ловеч пл. Свобода №1, представлявана от кмета на общината, да заплати в полза на жалба, подадена от П.Т.З. ***, направените съдебно - деловодни разноски в общ размер на 810 /осемстотин и десет/ лева.

            Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7 дневен срок от съобщаването му на страните. 

 

 

                                            

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: