АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ № 128 |
|||||||||||
гр. Видин,
06.11.2019 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен
съд – Видин, |
шести
административен състав |
||||||||||
в публично заседание на |
седми октомври |
||||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Борис Борисов |
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Борис Борисов |
|
|||||||||
Административно дело № |
119 |
по описа за |
2019 |
година |
|||||||
и за да се произнесе,
съобрази следното: |
|||||||||||
Делото е
образувано по жалба на К.Х.К., чрез процесуалния си представител против заповед
№ РД-02-11-178 / 19.02.2019г. на кмета на община Видин.
В жалбата се развиват
съображения, че издадения административен акт е
незаконосъобразен. Иска се да бъде постановено решение, с което да се
отмени обжалвания акт.
Ответната по жалбата страна
– Кмета на Община – Видин счита жалбата за неоснователна и моли да бъде
отхвърлена.
От данните по делото във
връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира за установено
следното :
Във връзка с решение № 25 на
общински съвет Видин , взето с протокол № 3/27.02.2018г. за отчуждаване на
сгради с идентификатор № 10971.501.149.1 – „Метален павилион“ и сграда с идентификатор
№ 10971.501.149.2 е издадена заповед № РД-02-11-1110/30.10.2018г. и назначена
работна група на община Видин. Извършена е проверка на строеж „Навес“ в ПИ 10971.501.149.
За проверката е съставен констативен акт № 25/21.11.2018г. Виолета Ангелова Каменова е собственик на строежа, съгласно Нотариален акт
за покупко-продажба на недвижим имот № 132, том VIII, peг.
№ 8794. Дело № 996 от 2004г. Констативен акт № 25/21.11.2018г. е обявен на Каменова
по реда на § 4 от ДР на ЗУТ. Последвала е оспорената заповед № РД-02-11-178 /
19.02.2019г. на кмета на община Видин, с която е наредено на Виолета Ангелова Каменова – адресат – да
премахне строежа, като незаконен. По делото е извършена съдебно техническа
експертиза, приета от съда и неоспорена от страните. Тези факти не се оспорват от страните по делото. Въз
основа на тях и при преценка относно правилното прилагане на материалния закон
и предвид направените искания от страните и събраните по делото доказателства,
съдът намира, жалбата за основателна по следните съображения:
Заповедта
е издадена от компетентен орган в рамките на неговите правомощия предоставени
със Заповед № РД-02-11-1020/16.11.2015г. и в изискуемата форма.
Административното производство
е започнало с издаването на заповед № РД-02-11-1110/30.10.2018г. на зам. Кмета
на община Видин. Видно от справката на община Видин НБД “Население“ на Виолета Каменова, същата има за съпруг К.К.
- жалбоподателят по делото - съгласно акт за брак от 25.03.1995г. Според
разпоредбите на Семейния кодекс, придобитото по време на брака имущество е СИО,
от което следва, че незаконния строеж „Навес“ е и негова собственост и той е
заинтересовано лице по смисъла на АПК. К. не е уведомяван за започналото
административно производство, като същия е получил оспорената заповед на
22.03.2019г. и това обстоятелство беше изяснено в съдебното заседание от
08.07.2019г.
С изменението на чл. 168 АПК (обн. ДВ бр.
77/18.09.2018 г. (в сила от 01.01.2019 г.) законодателят е създал нови ал. 4 и
ал. 5, както следва: съществено нарушение на административно производствените
правила при всички случаи е когато вследствие на нарушаване на задължението за
уведомяване гражданин или организация са били лишени от възможността да
участват като страна в производството по издаване на индивидуален
административен акт. Разпоредбата на ал. 5 предвижда, че когато съдът установи
наличието на съществено нарушение на административно производствените правила
по ал. 4, той отменя акта и изпраща преписката на съответния компетентен
административен орган, без да проверява основанията по чл. 146, т. 4
(противоречие с материално правните разпоредби) и 5 (несъответствие с целта на
закона). По делото не се ангажираха доказателства административният орган да е
изпълнил задължението си по чл. 26 ал. 1 АПК - да уведоми известните
заинтересовани граждани и организации за започване на производството по
издаване на решението. Напротив има доказателства и не се оспорва от ответника,
че К. не е уведомяван. Съобразно императивното изискване на чл. 35 АПК
индивидуалният административен акт се издава, след като се изяснят фактите и
обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията и възраженията
на заинтересованите граждани и организации, ако такива са дадени, съответно
направени. На практика жалбоподателя е бил лишен от възможността да вземе
участие в административното производство, което е съществено процесуално
нарушение. По изложените съображения
съдът счита, че подадената жалба е основателна и следва да бъде уважена.
Постановеното решение е незаконосъобразно, като постановено при съществено
процесуално нарушение. Воден от горното и на осн. чл.172,ал.2 и чл.173,ал.3 от АПК, Административният съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ заповед № РД-02-11-178 /
19.02.2019г. на кмета на община Видин, като незаконосъобразна.
ВРЪЩА преписката на административния орган. Решението подлежи на
обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от
съобщението на страните.
административен съдия :