Решение по дело №40/2021 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 260083
Дата: 6 април 2021 г. (в сила от 27 октомври 2021 г.)
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20211840200040
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 06.04.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

  РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети състав, в открито заседание на 09.03.2021 г., в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ

при участието на секретаря Надя Борисова като разгледа докладваното от съдията НАХД № 40 по описа за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на Г.С.С. против Наказателно постановление № Ф-87 от 14.07.2020 г. на директора на Областна дирекция за безопасност на храните София област, с което за нарушение на чл. 31, ал. 1 от Закона за храните, на основание чл. 134, ал. 2 от ЗГ на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 1000 лв.

В жалбата и в съдебно заседание се претендира отмяна на наказателното постановление при подробно изложени съображения.

Административнонаказващият орган в писмена молба счита наказателното постановление за правилно и законосъобразно, поради което моли да бъде потвърдено.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН от процесуално легитимирана страна срещу акт, подлежащ на въззивно обжалване.

Разгледана по същество е основателна, но не по изложените съображения.

Свидетелят Д. в качеството на „главен иснпектор“ при ОДБХ – София област съставил срещу жалбоподателя Г.С. Акт № 001443 от 10.07.2020 г. за установяване на административно нарушение на чл. 31, ал. 1 от ЗХ за това, че осъществява производство на млечен продукт - сирене, в обект, който не е получил одобрение по реда, предвиден в ЗХ.

Въз основа на АУАН при същото фактическо описание на деянието е Наказателно постановление № Ф-87 от 14.07.2020 г. на кмета на директора на Областна дирекция за безопасност на храните София област, с което за нарушение на чл. 31, ал. 1 от Закона за храните, на основание чл. 134, ал. 2 от ЗГ на жалбоподателя е наложено наказание глоба в размер на 1000 лв.

При издаването на акта е допуснато съществено нарушение на правилата на чл. 42, т. 4 и т. 5 ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, тъй като описаното нарушение не е съответно на посочената като нарушена правна норма.

Известно е, че за да е в състояние наказаният да упражни ефективно правото си на защита е необходимо фактическото описание на нарушението в обстоятелствената част на АУАН и НП да е съответно на посочената като нарушена правна норма.

По делото това не е налице доколкото разпоредбата на чл. 31, ал. 1 ЗХ не въвежда правило за поведение за производство на млечни продукти, а единствено посочва какви документи е необходимо да подаде бизнес операторът, производител на храни, до компетентния орган. Очевидно е, че диспозицията на нормата не предвижда правило за поведение - на какви условия следва да отговаря обектът на бизнес оператора, за да осъществява производство на храни, за каквото нарушение е наказан жалбоподателя. В случая описаното от фактическа страна - производство на млечен продукт - сирене, в обект, който не е получил одобрение по реда, предвиден в ЗХ, отговаря на нарушение на разпоредбата на чл. 10 ЗХ вр, Приложения II от Регламент (ЕО) № 853/2004, което следва да се санкционира на основание чл. 131, ал. 1, т. 4 от ЗХ. В АУАН и НП обаче липсва твърдение, че е нарушена горепосочената разпоредбата.

Изводът, че в чл. 31, ал. 1 ЗХ липсва правило за поведение относно производството на храни следва и от систематичното тълкуване на разпоредбата заедно с останалите алинеи от члена. От ал. 7 е видно, че дори при подаване на документите по ал. 1 бизнес операторът не придобива право да произвежда храни, доколкото е възможно да бъде постановен отказ от компетентния орган. Всичко това води още веднъж на извода, че разпоредбата на чл. 31, ал. 1 от ЗХ регламентира единствено процедурата и по-конкретно необходимите документи, които бизнес операторът трябва да подаде до компетентния орган за производство на хвани по Регламент (ЕО) № 853/2004, но не въвежда правило за поведение, че такива се могат да бъдат произвеждани само в одобрен обект. Такова правило за поведение се въвежда в чл. 10 ЗХ, но разпоредбата не е посочена като нарушена.

Допуснатото нарушение на процесуалните правила е съществено, поради което наказателното постановление подлежи на отмяна.

Предвид изхода на делото основателно е искането на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение е основателно.

Възражението на процесуалния представител на АНО по чл. 63, ал. 3 ЗАНН вр. чл. 144 АПК вр. 78, ал. 5 ГПК за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение в размер на 300 лв. от жалбоподателя е неоснователно, тъй като той е съответен на минимума, предвиден в разпоредбата на чл. 18, ал. 4 Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Поради изложеното на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН вр. чл. 144 АПК вр. 78, ал. 1 ГПК АНО следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от 300 лв. разноски за адвокатско възнаграждение.

Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 1, ЗАНН,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № Ф-87 от 14.07.2020 г. на кмета на директора на Областна дирекция за безопасност на храните София област.

ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ ЗА БЕЗОПАСНОСТ НА ХРАНИТЕ СОФИЯ ОБЛАСТ ДА ЗАПЛАТИ на Г.С.С., ЕГН **********, с адрес ***0 лв. разноски в производството.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: