РЕШЕНИЕ
№ 827
Ямбол, 27.06.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - II касационен състав, в съдебно заседание на двадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | ВАНЯ СТОЯНОВА |
Членове: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА СТОЯН ВЪЛЧЕВ |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА и с участието на прокурора РЕНИ ТОДОРОВА ЛЕФТЕРОВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА канд № 20247280600179 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Касационното производство е по реда на чл. 63в от ЗАНН, вр. чл. 208 и следващите от АПК.
Образувано е по касационна жалба на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция, против Решение № 58/22.03.2024г. на по АНД № 20232330200893 по описа за 2023г. на Районен съд Ямбол. Със съдебния акт е отменено Наказателно постановление № 11-01-341/01.09.2023 г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция [населено място], с което на основание чл.32, ал.1, т.1 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция във връзка с чл.53, ал.1 и 2 от ЗАНН на Г. И. С., [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], [улица], * е наложена глоба в размер на 200 лв. (двеста лева) за нарушение на чл.13, ал.3, т.3 във връзка с чл.2, ал.2, т.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор. Иска се отмяна на решението по съображения за неправилно приложение на материалния закон и постановяване на друго решение, с което да се потвърди наказателно постановление /НП/ № 11-01-341/01.09.2023 г., издадено от директора на АДФИ - [населено място].Касаторът счита, че С., в качеството му на временно изпълняващ длъжността кмет на Община Ямбол - организация от публичния сектор по смисъла на чл.2, ал.2, т.1 от ЗФУКПС е извършил нарушение, като не е осъществил предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на плащане в изпълнение на сключен Договор № ДГ/06-00016/19.02.2019 г. със Сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ [населено място], като не е приложил контролна дейност, включваща предварителен контрол за законосъобразност преди извършване на разхода.Сумата в размер на 20 000 лв. е била преведена на Сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа- Ямбол“ [населено място], без да е извършена проверка на условията за плащането й от Раздел Б, т. 2 от договора.Контролът осъществен от длъжностни лица в Община Ямбол, не изключва задължението на кмета на общината също да осъществи контрол преди извършването на плащането по договора със Сдружение „Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ [населено място], и следователно, не изключва отговорността на кмета, в случаите на нарушение на правилата на чл. 13, ал. 3, т. 3 от ЗФУКПС.От приетите по делото доказателства безспорно се установява, че контрол преди да бъде извършено плащането към Сдружението, не е бил извършен или същият е бил формален, тъй като не е била извършена една от изискуемите проверки, а именно дали извършването на разхода е било обвързано с договорни отношения.Съгласно чл. 5 от Вътрешните правила за осъществяване на предварителен контрол (Правилата), утвърдени със заповед № РД/02-00060/27.01.2015 г. на кмета на Община Ямбол, в процеса на осъществяване на предварителния контрол в Община Ямбол участват финансовият контрольор, кметът на общината или заместник кмет, оторизиран да взема съответните решения и потребител на мнението, изразено в резултата на извършения предварителен контрол.Правилата не изключват осъществяване на контрол от кмета на общината, още повече че същият е следвало да установи, че така извършения предварителен контрол, не съответства на Правилата, тъй като не е била извършена проверка, относно договорното основание за извършване на плащането.С оглед на изложеното, нарушението се счита за доказано - Г. С., в качеството му на лице, овластено да прилага и спазва разпоредбите на ЗФУКПС е следвало да положи необходимите усилия, за да съобрази поведението си с предписанията на закона, като стриктно спази изискването на този законов акт и внимателно следи за наличието на прилагането му. Като не е направил това С. е осъществил от обективна и субективна страна признаците от състава на нарушението на чл.13, ал.3, т.3 от ЗФУКПС.Предвид относително високата степен на обществена опасност на извършеното от С. административно нарушение, обусловена от вида и естеството на обществените отношения засегнати с него, се счита, че извършеното нарушение, не може да бъде квалифицирано като маловажен случай по смисъла на §1, ал. 1, т. 4 от ДР на ЗАНН.По тези съображения се иска отмяната на оспореното съдебно решение и потвърждаване на отмененото с него НП като правилно и законосъобразно. Претендират се и разноски пред касационната инстанция, като се прави възражение за прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение от насрещната страна.
В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител.
Ответникът по касацията – Г. И. С., редовно призован, не се явява, представлява се от адвокат Г. Г. от *, който оспорва касационната жалба като неоснователна. Посочва, че съдът обективно е изследвал всички приложени по делото доказателства и правилно е приел, че е налице незаконосъобразност на наказателното постановление, изразяваща се в това, че наказаното лице не е извършило вмененото нарушение. Счита се, че липсва нарушение относно разпореждането с парични средства от бюджета на общината по сметка на „Баскетболен клуб -Ямбол“. Позовава се на трайната съдебна практика по идентични казуси. Иска съдът да остави в сила решението на Районен съд – Ямбол. Не е заявена претенция за разноски.
Представителят на Окръжна прокуратура – Ямбол намира решението на районния съд за правилно, а касационната жалба – за неоснователна. Счита, че от събраните по делото доказателства действително не се установява да е осъществено санкционираното административно нарушение, поради което съдът правилно е отменил наказателното постановление. Иска се постановяване на съдебен акт, с който жалбата да бъде оставена без уважение.
Касационната инстанция, след проверка на оспорения съдебен акт за наличието на наведените в жалбата отменителни основания и относно валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон, приема за установено следното:
Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в 14 - дневния срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване.
Разгледана по същество, жалбата се преценя като неоснователна по следните съображения:
С Решение № 58/22.03.2024г. на по АНД № 20232330200893 по описа за 2023г. на Районен съд Ямбол е отменено Наказателно постановление № 11-01-341/01.09.2023 г. на директора на Агенцията за държавна финансова инспекция [населено място], с което на основание чл.32, ал.1, т.1 във връзка с чл.35, ал.1 от Закона за държавната финансова инспекция във връзка с чл.53, ал.1 и 2 от ЗАНН на Г. И. С., [ЕГН], с постоянен адрес: [населено място], [улица], * е наложена глоба в размер на 200 лв. (двеста лева) за нарушение на чл.13, ал.3, т.3 във връзка с чл.2, ал.2, т.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
Съдебното решение е подробно мотивирано от фактическа и правна страна, обсъдени са събраните по делото писмени и гласни доказателства. По делото няма спор за факти, спори се по приложението на закона. В тази връзка касационната инстанция споделя мотивите на районния съд.
Административно-наказателната отговорност на Г. И. С. е ангажирана за нарушение на чл.13, ал.3, т.3 във връзка с чл.2, ал.2, т.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор.
По делото е установено, че: За периода от 27.10.2015 г. до 25.09.2019 г. Община Ямбол се е представлявала от Г. И. С., в качеството му на кмет. Община Ямбол е е сключила със Сдружение Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ Договор № ДГ/06-00016 от 19.02.2019 г. за субсидиране дейността и участието на клуба в Националната баскетболна Лига - мъже за 2019 г. в размер на 250 000 лв. В Раздел Б, т.2 от договора било предвидено в срок до десето число на всяко ново тримесечие изпълнителят да представя отчет на възложителя за изразходваните средства. Предвидено било превеждането на следващи суми по договора да се извършва само при коректно отчетени средства от предходното тримесечие.В изпълнение на договора Община Ямбол е превела на Сдружение Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ през първото тримесечие сумата от 80 000 лв.В Община Ямбол не е наличен представен от страна на Сдружение Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ отчет за разходваните целеви средства в общ размер на 80 000 лв., предоставени през първото тримесечие. Обстоятелство, констатирано с Констативен протокол от 08.03.2023 г.С платежно нареждане № 32595/10.05.2019 г. Г. С., в качеството му на кмет на Община Ямбол е одобрил извършването на плащане в размер на 20 000 лв. в полза на Сдружение Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“. За извършения разход бил съставен контролен лист към вх. № 114/19.02.2019 г. (Приложение № 2) от Вътрешните правила за осъществяване на предварителен контрол. В контролния лист финансовият контрольор изразил мнение, с което одобрява извършването на разхода. Освен подписа на финансовия контрольор контролният лист съдържа подписите на директор Дирекция „Хуманитарни дейности“ и на двама служители от отдел „Бюджетно счетоводство“.Със Заповед № РД/02-00060/27.01.2015 г. на кмета на Община Ямбол е утвърдена актуализация на Вътрешните правила за осъществяване на предварителен контрол в Община Ямбол.Съгласно утвърдената длъжностна характеристика за длъжността Директор на Дирекция „Хуманитарни дейности“, на служителя е възложено да организира реализирането на общинската политика в областта на спорта и туризма; заемащият длъжността отговаря за законосъобразността и целесъобразността на даваните предложения; за обективното изготвяне на становища, предложения, констативни протоколи, справки и информации, отчети и др. по компетентност, както и за достоверността на информацията, която изготвя за кмета.Съгласно утвърдената длъжностна характеристика за длъжността Началник сектор „Финансов контрол“, в преките задължения на заемащия длъжността е включено осъществяването на предварителен контрол върху цялостната дейност на организацията в съответствие с изискванията на ЗФУКПС; документиране на извършения предварителен контрол чрез попълване на контролен лист; в рамките на изпълнение на дейността си заемащият длъжността има възможност за лична преценка при дадено действие да допринася за даването на окончателни препоръки за решения, свързани с упражняването на предварителен контрол върху поемането на задължение и извършването на разхода на най-високо ниво.
Съгласно чл.13, ал.1 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, ръководителите на организациите по чл.2 осигуряват контролни дейности, включващи писмени политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници, определени в процеса на управление на риска. Съгласно чл.13, ал.3 от Закона за финансовото управление и контрол в публичния сектор, контролните дейности се прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при постигането на целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, като трябва да включват най-малко политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност предвид т.3 на ал.3.
В изпълнение на тези изисквания в Община Ямбол са утвърдени и действали към 10.05.2019 г. Вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол с разписани етапи на контрол и ангажираните за това длъжностни лица.Съдът е изложил конкретни мотиви за спазването на правилата, констатирал е, че С. е одобрил извършването на плащане в размер на 20 000 лв. в полза на сдружение Баскетболен клуб „Тунджа-Ямбол“ след представянето на контролен лист, в който финансовият контрольор е одобрил извършването на плащането. Контролен лист е бил подписан още от директор Дирекция „Хуманитарни дейности“ и двама служители от отдел „Бюджетно счетоводство“. Лицата, попълнили и подписали контролния лист, имат задълженията да извършат пряк и непосредствен контрол на документите и условията за плащане и, ако са налице всички предпоставки, да одобрят извършването му. Изпълнението на такава процедура е създало у кмета, в качеството му на решаващ орган, „разумна увереност“ за съответствието на решението с приложимото законодателство (чл.4, ал.6 от Вътрешните правила), поради което същият не би могъл да носи отговорност за нарушение на чл.13, ал.3, т.3 от ЗФУКПС. Като е достигнал до този извод и е отменил наказателното постановление съдът е постановил законосъобразен акт.При наличието на доказателства, че лицата, на които е възложен предварителния контрол, са одобрили разхода, въпрос на целесъобразност, а не на законосъобразност е дали ръководителят на организацията следва на свой ред също да повтори действията, които им е възложил.
В заключение, обжалваното съдебно решение като валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон следва да се остави в сила.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 58/22.03.2024г. на по АНД № 20232330200893 по описа за 2023г. на Районен съд Ямбол.
Решението е окончателно.
Председател: | |
Членове: |