Решение по дело №410/2020 на Окръжен съд - Кюстендил

Номер на акта: 74
Дата: 17 септември 2020 г. (в сила от 24 септември 2020 г.)
Съдия: Пенка Николаева Братанова
Дело: 20201500200410
Тип на делото: Частно наказателно дело
Дата на образуване: 24 август 2020 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
Номер 7417.09.2020 г.Град Кюстендил
В ИМЕТО НА НАРОДА
Окръжен съд – Кюстендил
На 16.09.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Пенка Н. Братанова
като разгледа докладваното от Пенка Н. Братанова Частно наказателно дело
№ 20201500200410 по описа за 2020 година
Производството по делото е по реда на чл. 30 и сл. във вр. с чл.16 от Закона за
признаване, изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за
налагане на финансови санкции/ЗПИИРКОРНФС/.
С молба от 11.08.2020 г. на Централния орган на Англия и Уелс за взаимно признаване
на финансови санкции относно прилагането на принципа за взаимно признаване на финансови
санкции в Окръжен съд гр. Кюстендил е постъпило удостоверение по чл. 4 от Рамково решение
2005/214/ПВР на Съвета, издадено от посочения орган. Удостоверението по чл.4 е издадено въз
основа на решение за прилагане финансови санкции № ********** от 20.06.2019 г. постановено
от МЕDWAY Magistrates Court, OK Великобритания за прилагане на финансови санкции по
отношение на българския гражданин И.С.Б., роден на *** г. с ЕГН **** от гр.***, ул. *** № 29.
Финансовата санкция е в размер на 811 GBP според записаното в удостоверението и е наложена
на българския гражданин И. Б. от гр. *** за извършено нарушение на §143 от закона за движение
по пътищата от 1998г. и списък 2 от Закона за нарушители на движението по пътищата от 1998г.
В писмото се моли да бъдат упражнени правомощията по споменатия закон, т. е. да се допусне
признаване изпълнението на решението.
Санкционираното лице И. Б. , редовно призовано, не се явява и не взема отношение по
удостоверението.
Представителят на КнОП изразява становище за основателност на искането.
Кюстендилски окръжен съд, след преценяване доводите и възраженията на страните и
условията на посочения закон, в частност разп. на чл. 35 от него, визираща факултативни
основания за отказ и по реда на чл. 32 във вр. с чл. 16 ал.1-8 от Закона, прие от фактическа и
правна страна следното:
Кюстендилският окръжен съд е сезиран като компетентен съд по силата на посочения
закон за признаване и изпълнение на Решение от № ********** от 20.06.2019г., постановено от
1
МЕDWAY Magistrates Court, OK Великобритания (издаваща държава по смисъла на закона) за
налагане на финансови санкции - задължение за заплащане на 811 GBP за извършено на 10.08.2018
г. в Ню Романи, Графство Кент, ОК Великобритания нарушение на правилата за движение по
пътищата- затова, че българският гражданин И. А. е използвал МПС с рег. № **** по път или
друго обществено място- High street, без да притежава застрахователна полица или такава
гаранция по отношение на рисковете от трети страни.
Към писмото е представено удостоверение по чл. 4 от посочения закон, от което се
установяват следните факти:
Издалият решението орган е Централният орган за взаимно признаване на финансови
санкции на Англия и Уелс. Лицето е с посоченото име и адрес и обичайно пребивава в
изпълняващата държава по см. на закона, т.е. Република България. Решението е влязло в сила на
20.06.2019 г. Паричната сума, наложена с решението, е 811 GBP и това е общият размер на
финансовата санкция. Нарушението е за управление на лек автомобил без застрахователна полица
и е свързано с поведение, което нарушава разпоредбите за движение по пътищата. Издаващата
държава не допуска в изпълняващата държава да бъдат издавани решения за алтернативни
санкции, ако решението за плащане на финансовата санкция не може да бъде изпълнено, или може
да бъде изпълнено само частично.
Според т.2, б”А” от удостоверението производството по налагане на парична санкция
не е било писмено, лицето е било призовано лично на 18.01.2019 г. на съдебния процес и е било
уведомено за определената дата и място на същия, както и за възможността да обжалва решението
на съдебния орган, ако не се яви на процеса. Лицето не се явило лично на съдебния процес.
Решението е постановено от съд в издаващата държава въз основа на наказуемо деяние по нейния
национален закон.
От тази фактическа обстановка се извеждат следните правни изводи:
Съгласно разп. на чл. 31, ал. 1 във вр. с чл. 15, ал. 4 и 5 от посочения закон,
компетентен да признае и допусне изпълнението на решения за налагане на финансови санкции е
окръжният съд по местоживеенето на лицето, т. е Кюстендилският окръжен съд. Решението за
изпълнение на наложената финансова санкция е изпратено по реда на чл. 8, ал. 1 от закона от МП.
Правилата за признаване на този род решения са уредени от чл. 32 от Закона, който
препраща към чл. 16 ал.1-8 от него. И двете посочени норми препращат към субсидиарно
приложение на НПК за неуредените случаи.
От съдържанието на удостоверението по чл.4 от закона и на преведеното надлежно
на български език съд решение безспорно се установява, че българският гражданин И. Б. е
санкциониран с влязъл в сила в ОК Великобритания акт на съд за плащане на глоба, наложена за
нарушение във връзка с правилата за движение по пътищата. Т.е. в случая безспорно се касае за
влязъл в сила акт по смисъла на чл.3, ал.1 от ЗПИИРКОРНФС, тъй като е издаден от съдебен орган
на страна - членка на Европейския съюз и финансовата санкция е постановена по повод извършено
административно нарушение. Налице е потвърждаване, че лицето е било уведомено съгласно
законодателството на решаващата държава относно правото си да обжалва решението пред съд,
2
компетентен по наказателни дела. В този смисъл липсват основанията на чл.3, ал.2 от
ЗПИИРКОРНФС за отказ от признаване и изпълнение на решение, с което е наложена финансова
санкция.
Удостоверението по чл.4, ал.1 от същия закон съдържа реквизитите, изискуеми по силата
на член 4 от Рамково решение 2005/214/ПВР относно прилагането на принципа за взаимно
признаване на финансови санкции. От приложените доказателства се установява, че наказателното
преследване, във връзка с което е постановен акта по чл.3 от ЗПИИРКОРНФС, касае
административно нарушение по чл.30, ал.2, т.1 от ЗПИИРКОРНФС (поведение, което нарушава
правилата за движение по пътищата), т.е. в този случай изследването на двойна наказуемост не се
изисква.
В случая не е налице нито една от факултативните предпоставки за отказ от признаване
и изпълнение на процесното удостоверение, визирани в чл. 35, ал. 1, т.1-8 от Закона.
Удостоверението по чл. 4 е представено и е пълно по съдържание. Не са налице данни за
постановено и приведено в изпълнение за същото деяние в България или друга, различна от
издаващата държава решение за финансови санкции срещу същото лице. Не е налице изтекла
давност по българското законодателство и административното нарушение, извършено в ОК
Великобритания, не е подсъдно на български съд. Липсва имунитет или привилегия, които да са
пречка за предприемане на наказателно производство за такива деяния. Наложената финансова
санкция не е по-малка от 70 €. Деянието съставлява административно нарушение и по българското
законодателство- по чл.638 от КЗ. Решението е постановено срещу пълнолетен български
гражданин, който носи наказателна отговорност. От съдържанието на удостоверението е видно, че
производството не е било писмено и е потвърдено, че лицето е било уведомено съгласно
законодателството на решаващата държава относно правото си да обжалва решението и
следователно факултативното основание за отказ по чл.35, т.9 от Закона не е налице. Не е налице и
основание за отказ по т.10 от същия закон– засегнатото лице не се е явило лично, но в
удостоверението изрично е посочено, че е било уведомено за правото на обжалване, т.е. изпълнено
е от издаващата държава условието на чл.35, т.10, б.”в” от Закона, а наличието на едно от трите
условия води до отпадане на основанието за отказ по т.10.
Предвид изложеното съдът прие, че са налице условията на чл. 30, ал. 1 и 2 от Закона за
признаване на процесното решение. Не са налице основания по чл. 32, ал. 2 от Закона за
намаляване размера на финансовата санкция. Съгласно разпоредбата на чл.16, ал. 8 от Закона
съдът определи размера на паричното задължение в левова равностойност според съотношението
британска лира- български лев към деня на постановяване на решението. Размерът на наложената с
решението парична санкция от 811 GBP, чиято левова равностойност е в размер на 1 719, 32 лева.
Посочената равностойност е съобразена с фиксирания курс на британската лира към лева към
датата на постановяване на решението. Не са представени доказателства по чл.33 от закона за
пълно или частично изпълнение на наложената санкция, поради което и не следва да се прилага
приспадане по реда на чл.17 от закона.
Предвид изложеното съдът на осн.чл.32 във вр. с чл.16 ал.7 Закона за признаване,
изпълнение и изпращане на решения за конфискация или отнемане и решения за налагане на
финансови санкции, Кюстендилският окръжен съд
3
РЕШИ:
ПРИЗНАВА Решение за прилагане на финансови санкции от № санкции №
********** от 20.06.2019 г. постановено от МЕDWAY Magistrates Court, OK Великобритания за
прилагане на финансови санкции по отношение на българския гражданин И.С.Б., роден на *** г. с
ЕГН **** от гр.***, ул. *** № 29. за нарушение на §143 от Закона за движение по пътищата
1998г. на ОК Великобритания и списък 2 от закона за нарушители на движението по пътищата от
1998г.- задължение за заплащане на 811 GBP, чиято левова равностойност е в размер на 1 719, 32
лева- затова, че българският гражданин И.С.Б. на 10.08.2018 г. в Ню Романи, Графство Кент, ОК
Великобритания е използвал МПС с рег. № LB06ТВZ по път или друго обществено място- High
street, без да притежава застрахователна полица или такава гаранция по отношение на рисковете от
трети страни.
Решението на издаващия орган ведно с решението на окръжния съд да се изпратят
на Национална агенция за приходите за изпълнение по реда на ЗНАП и по реда на ДОПК .
След получаване на решението Националната агенция за приходите незабавно да
уведоми настоящия съд за предприетите действия по изпълнение му на основание чл.36 във вр. с
чл.22, ал.2 ЗПИИРКОРНФС, като след приключването на изпълнението, съдът следва да бъде
уведомен с цел уведомяване на компетентния орган на издаващата държава.
На осн.чл.38 ал.1 от ЗПИИРКОРНФС препис от решението да се изпрати незабавно
на компетентния орган на издаващата държава - Централния орган на Англия и Уелс за взаимно
признаване на финансови санкции, PO Box 31092 London, SW 1P 3WS.
На осн. чл. 38, ал. 2 от ЗПИИРКОРНФС препис от решението да се изпрати
незабавно на Министерство на правосъдието на Република България.
На осн. чл.42, ал.1 от ЗПИИРКОРНФС ПОСТАНОВЯВА сумата, представляваща
наложената глоба, да остане в приход на бюджета на Република България-ТД "НАП"-Кюстендил
като изпълняваща държава.
Решението може да се обжалва пред САС в 7-дневен срок, считано от днес, като
обжалването не спира изпълнението.


Съдия при Окръжен съд – Кюстендил: _______________________
4