Решение по дело №45/2021 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 82
Дата: 29 март 2021 г. (в сила от 29 март 2021 г.)
Съдия: Биляна Спасова Панталеева Кайзерова
Дело: 20217070700045
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ82

гр. Видин, 29.03.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

I административнонаказателен състав

в публично заседание на

първи март

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

Членове:

Биляна Панталеева

Росица Славчева

при секретаря

Мария Иванова

и в присъствието

на прокурора

Кирил Кирилов

като разгледа докладваното

от съдия

Биляна Панталеева

 

Касационно АНД №

45

по описа за

2021

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Делото е образувано по касационна жалба с правно основание чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН, във връзка с чл.208 от АПК, подадена от „В.....” ЕООД, ЕИК *********, действащ чрез пълномощника адв. Г.Г. ***, против решение № 386/21.12.2020 г., постановено по АНД № 1153/2020 г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 26-0000521/23.09.2020 г. на директор на Регионална дирекция „Автомобилна администрация”-Враца, с което на касатора е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 200,00 лева, на основание чл.105, ал.1 от ЗАвтПр, за нарушение по чл.19, ал.4 от ЗАвтПр.

В жалбата се развиват съображения за незаконосъобразност на решението на Районен съд Видин, сочещи на нарушения на материалния закон и процесуални нарушения като касационни основания за отмяна на решението. Твърди се , че не са ангажирани категорични доказателства в подкрепа на твъряното от наказващия орган , както и че не са изяснени фактите и твърденията на наказващия орган, което е довело до необоснованост на наказателното постановление. Иска се да бъде отменено оспореното решение, както и потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът по касационната жалба, редовно уведомен, не изпраща процесуален представител и не взема становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава становище, че касационната жалба е основателна.

Касационната жалба е подадена в установения в чл.211, ал.1 от АПК срок и от субект, който има интерес от обжалването, поради което е допустима.

Административен съд Видин, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни доказателства, както и доводите на страните и посочените касационни основания в жалбата, прие за установено следното:  

Извършена е проверка от органите на РД”АА”-Враца , при която е установено , че превозвачът е допуснал да не се извърши маршрутно разписание на автобусна линия Видин-Синаговци с час на тръгване 18,20ч. от гр.Видин , възложена с договор № АО-02-15-125/18.06.2020г. за периода 18.06.2020г.-18.09.2020г. , като изводите са направени въз основа на това , че превозвачът не представил пътни листове за този период.

Прието било от контролните органи , че превозвачът е извършил  нарушение по чл.19, ал.4 от ЗАвтПр, поради което на същия бил съставен АУАН . Актът бил подписан с възражение , че поради извънредната обстановка в страната е направена спогодба с община Видин за редуциране на линиите до тези , които изпълняват в момента.  Въпреки възражението е издадено процесното наказателно постановление. Пред съставът на ВРС е разпитан като свидетел актосъставителят Добрилов , от показанията на който се установява , чу е прието извършване на нарушение , тъй като при превозвача не се намирал документ , който да установява съкращаването.

При въззивното разглеждане на делото от наказаното лице е представено допълнително споразумение  от 24.06.2020г. за редуциране на броя на разписанията от 16  бр. на 9 бр. по автобусна линия „Видин-Синаговци“.

Същевременно в административната преписка се съдържа КП от извършената проверка в нечетливо копие , от което не могат да се установят констатациите от извършената проверка, но е видно , че е установено , че се изпълняват 9 бр. маршрутни разписания . Не са видни констатациите на проверяващите.

При горните въззивният съд приел от правна страна, че жалбата е неоснователна, тъй като при издаване на акта и наказателното постановление не са допуснати нарушения, които да обуславят отмяна на атакуваното НП.

Прието е, че описаното нарушение е извършено от обективна страна от уличеното лице, като не били представени доказателства, че именно маршрутното разписание с начален час на тръгване от гр. Видин в 12,50 ч. , което не е процесното маршрутно разписание , е било редуцирано в резултат на сключеното между възложителя община Видин и „В.....” ЕООД, като изпълнител, допълнително споразумение от 24.06.2020 г. към договор за обществен превоз на пътници рег.№ АО-02-15-125/18.06.2020 г.

Решението на ВРС е незаконосъобразно. Същото е постановено при неизяснена фактическа обстановка, довело до неправилно приложение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила–касационни основания за отмяна на решението по чл. 348,т.1 и т.2 НПК. Съдът е приел, че не е установено , че именно процесното разписание е редуцирано /като изобщо не е визирал процесното , а друго такова/ , но е следвало да събере доказателства кои са именно подлежащите на изпълнение разписания и дали процесното е сред тях. В тази насока е представено допълнително споразумение от наказаното лице , което обаче не в неговата цялост , поради което  е следвало съдът да укаже необходимостта да представи и утвърдените разписания към допълнителното споразумение. Представеният КП с резултатите от проверката , където са направени фактическите констатации на проверяващите е в нечетлив вид , вкл. в частта относно установени ли са нарушения , като същият е следвало да бъде изискан в четливо заверено копие.

Предвид на горното съдът намира, че ВРС не е изяснил фактическите обстоятелства и не е събрал всички необходими по делото доказателства за изясняване на фактическите обстоятелства, при които е извършено административното нарушение, а от тук и за изясняване осъществен ли е състав на административно нарушение от касатора. Напротив, същият е изградил правните изводи само и единствено въз основа на твърденията на ответника по касация без да е указал необходимостта от представяне на доказателства за обстоятелствата, които е счел , че не са установени, тъй като констатациите му са сериозно разколебани от представените такива доказателства в обратната насока.  ВРС е действал и в нарушение на чл.107, ал.2, предложение второ от НПК във вр. с чл.84 от ЗАНН като не е събрал служебно доказателствата, необходими за изясняване на обстоятелствата по делото, в случая да укаже на жалбоподателя да представи доказателства кои именно разписания е следвало да изпълнява като представи утвърдените такива към допълнителното споразумение, както и да изиска преписката в четлив вид-констативния протокол от проверката. Това е съществено процесуално нарушение, накърняващо правото на защита на наказаното лице , което налага отмяна на атакуваното решение и връщане на делото на ВРС за ново разглеждане на основание чл.222,ал.2 от АПК за изясняване на фактите от значение за делото.

С оглед гореизложеното основателни са оплакванията в жалбата. Решението следва да бъде отменено като постановено при неправилно приложение на закона и съществено нарушение на съдопроизводствените правила-касационни основания за отмяната му, което налага връщането на делото за ново разглеждане от друг състав, като се съобразят указанията по-горе по прилагането на закона. 

Воден от горното и на основание чл.63,ал.1,изр.второ от ЗАНН във вр.с чл.221,ал.2,предл. второ и чл.222,ал.2 от АПК Административен съд-Видин        

                          Р     Е     Ш     И:

 

 

ОТМЕНЯ решение № 386/21.12.2020 г., постановено по АНД № 1153/2020 г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено наказателно постановление № 26-0000521/23.09.2020 г. на директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация”-Враца.

ВРЪЩА делото на Районен съд Видин за ново разглеждане от друг състав, като се съобразят дадените по-горе указания по тълкуване и прилагане на закона.

Решението е окончателно .

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                   ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                    2.