Решение по дело №511/2018 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 април 2019 г. (в сила от 17 юли 2020 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20187240700511
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                 

                      № 127         25.04.2019г.      град Стара Загора

 

       

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и седми март през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар  Пенка Маринова                                                                          и с участието

                        на прокурор                                                                                                             като разгледа

                        докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 511 по описа за 2018г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.  

 

Образувано е по жалба на ЗПК З. със седалище и адрес на управление с. Нова махала, община Николаево, област Стара Загора, представлявана от Председателя Б.И.К., против Уведомително писмо с изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за кампания 2017г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” гр. София.

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения акт, като по същество съображенията са за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателят оспорва като необосновани направените констатации при извършените административни проверки за неспазено изискване по чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г., като поддържа, че не са налице  условията да бъде отказана финансовата помощ и съответно липсват предвидените в Наредба № 11/ 06.04.2009г. материалноправни предпоставки за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Твърди, че направеното от представляващия ЗПК „Зорница“ очертаване на заявените за подпомагане за кампания 2017г. площи по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“, е било при съобразяване с допустимия слой за подпомагане, по което следва да се извърши очертаването. Сочи, че самото очертаване е било извършено от служител на Общинска служба по земеделие от името на ДФЗ - РА, поради което  констатираното от ДФ „Земеделие” несъответствие между заявените за подпомагане и одобрените (референтни) площи, не се дължи на действие, пропуск или друго виновно поведение от страна на бенефициента. Счита, че доколкото заявената за подпомагане през 2017г. площ по мярка 214 „АЕП“, направление „Биологично растениевъдство“, е в рамките на нормативно разрешеното намаление (по-малко от 10 %) спрямо одобрената (референтната) площ, разпоредените с обжалвания акт правни последици – отказана финансова помощ и прекратяване на агроекологичния ангажимент, не съответстват на закона. Направено е искане за отмяна на оспореното Уведомително писмо изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”.   

 

            Ответникът по жалбата – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие” гр. София, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представените писмени становища, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваният административен акт е издаден в съответствие и при правилно приложение на нормативната регламентация по чл.24, ал.1 и ал.2 във вр. с чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на селските райони за периода 2007-2013г. По съображения за фактическа и правна обоснованост и доказаност на възприетото от административния орган основание за постановения отказ за финансова помощ по подаденото от ЗПК „Зорница“ заявление за подпомагане за кампания 2017г. и съотв. за разпореденото прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство”, е направено искане за отхвърляне на жалбата срещу Уведомително писмо изх. № 01-6400/13 ≠7 от 06.08.2018г.

 

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

            Жалбоподателят в настоящото производство - ЗПК З. с. Нова махала, общ. Николаево, обл. Стара Загора, е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл.4, параграф 1, б. ”а” от Регламент (ЕС) №1307/ 2013, регистриран с УРН 180650 в ИСАК, с право да кандидатства за подпомагане по мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007г. – 2013г., за извършване на агроекологични дейности, съгл. чл.19, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. На 29.03.2013г. ЗПК „Зорница“ е подала общо заявление за входяща регистрация 2013, като със Заявление за подпомагане с УИН 24/080413/76466 от 30.05.2013г., е направено искане за финансово подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за национални доплащания на хектар земеделска земя/ (СНДП); по Схемата за плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони (НР1) и по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Съгласно Приложението за кандидатстване по мярка 214 „Агроекологични плащания“ 2013, заявено за подпомагане е и направление „Биологично растениевъдство“. В Таблица на използваните парцели 2013г. са отразени заявените за подпомагане площи, с които ЗПК „Зорница“ кандидатства за агроекологични плащания, с посочване на номер на БЗС и номер на парцел, площ в ха и землището, в което се намират. Към заявлението е приложен картен материал на очертаните БЗС.  

След извършените по заявлението административни проверки в регистър ИСАК и на място на декларираните БЗС, с Уведомително писмо изх. № 01-6400/ 457 от 09.12.2013г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” /л.36 и сл. по делото/, ЗПК „Зорница“ е уведомена, че по подаденото Заявление за подпомагане с УИН 24/080413/76466, е одобрена за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 „Агроекологични плащания”. Одобрените за участие по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ площи, за които кандидатът поема 5 - годишен ангажимент за извършване на  агроекологични дейности, са общо 100.03ха, посочени по № БЗС, № парцел, заявена и одобрена площ, в приложената към писмото таблица.

 

            На 22.05.2017г. ЗПК „Зорница“ е подала Заявление за подпомагане за кампания 2017г. с УИН 2407061701156 /л. 136 и сл./ с Приложение за кандидатстване по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство“, при обща заявена площ за подпомагане  по това направление 105.58 ха.

 

С писмо изх. № 01-6400/ 13 от 30.01.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" /л.42 по делото/, на основание чл.26, ал.1 от АПК,  ЗПК „Зорница“ е уведомена, че ДФ „Земеделие" открива производство по издаване на административен акт за прекратяване на многогодишен ангажимент по мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" от ПРСР за периода 2007 - 2013г. по направление "Биологично растениевъдство". От фактическа страна образуването на административното производство се основава на обстоятелството, че при извършените административни проверки на основание чл.65, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за спазване на поет петгодишен агроекологичен ангажимент по подадено заявление с УИН: 24/070617/01156 и приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2017г., въз основа на направеното автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП” и тези, които са заявени по направлението през текущата кампания /кампания 2017г./ в ИСАК, е констатирано припокриване на площта от пресичане в размер на 88,85 %, с което е нарушена нормата на чл.24, ал.1 във вр. с ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Посочено е, че на основание чл.63, т.1 във вр. с чл.77, т.4, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г. относно функционирането, управлението и мониторинга на Общата селскостопанска политика и чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г., се предприемат действия по прекратяване на агроекологичния ангажимент на ЗПК „Зорница“ по направление "Биологично растениевъдство". Към писмото, като Приложение 1, е приложена таблица с описание на заявените в кампания 2017г. площи /парцели/ и одобрените /референтни/ парцели, съгласно която  референтните /одобрени/ парцели са с обща площ 100.04 ха, а заявените за текущата кампания 2017г. са с обща площ 105.79 ха, като общата площ от пресичане /географско пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата кампания/, е в размер на 88.89 ха или 88.85% припокриване на площта от пресичане на заявените за подпомагане през 2017г. парцели спрямо одобрените парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство” на мярка 214 „АЕП”.

            С вх. № 01-6400/13 от 22.02.2018г., Председателят на ЗПК „Зорница“, с. Нова Махала, общ. Николаево, е подал  възражение срещу  

 

 

 

откриването на производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишен агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП”, основано на съображения, че е допусната техническа грешка при посочването на използваните и заявените за подпомагане парцели.

С писмо изх. № 01-6400/ 13 от 09.03.2018г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" ЗПК „Зорница“ е уведомена, че соченият в подаденото възражение парцел № 51888-264-1-1 в размер на 13.45ха, деклариран през кампания 2016г. и 2017г., не е одобрен за участие в мярка „АЕП“ от ПРСР 2007 – 2013г., като новите площи, декларирани по мярка 214 „АЕП“ през кампания 2017, не участват в припокриването на площите. Подадено е и второ възражение от ЗПК „Зорница“ /вх. № 01-6400/ 13 от 28.03.2018г./ с което се заявява, че намалението между заявените за подпомагане през кампания 2017г. площи /105.81ха/ спрямо площите, заявени по мярка 214 „АЕП“, направление „Биологично растениевъдство“ за 2016г. /111.80 ха/, е по-малко от 10 %, поради което не е налице неспазено изискване по чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г.

            С оспореното в настоящото съдебно производство Уведомително писмо с изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” („АЕП”) от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013г. за кампания 2017г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - гр. София, на ЗПК З. със седалище и адрес на управление с. Нова махала, община Николаево, област Стара Загора, е отказана финансова помощ и е прекратен поетия от ЗПК „Зорница“ през 2013 година агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство” от ПРСР 2007г. – 2013г. Постановеният отказ за финансова помощ и за прекратяването на агроекологичния ангажимент от правна страна се основава на чл.63, т.1 във вр. с чл.77, т.4, буква „в“ от Регламент (ЕС) № 1306 на Европейския парламент и на Съвета от 17.12.2013г. относно функционирането, управлението и мониторинга на Общата селскостопанска политика и на разпоредбите на чл.18, ал.3, т.3 във вр. с чл.24, ал.1 и ал.2 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на селските райони за периода 2007-2013г. От фактическа страна обжалваният акт е обоснован с извършените административни проверки по подаденото от ЗПК „Зорница“ заявление за подпомагане с УИН: 24/070617/01156 и направеното автоматично географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ и тези, които са заявени по направлението през кампания 2017г. в ИСАК, при които проверки е констатирано припокриване на площта от пресичане на заявените от ЗПК „Зорница“ през текущата кампания /2017г./ парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие в направление „Биологично растениевъдство“, в размер на 88,85 %, с което е прието, че са нарушени нормите на чл.24, ал.1 във вр. с ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" от Програмата на развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Одобрените (референтни) парцели /с посочване на номер и площ/; заявените парцели в текущата кампания - 2017г. /с посочване на номер и площ/ и площта от пресичане /географско пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата кампания/, съответно процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените /референтните/ парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство” и начина на неговото изчисляване, са отразени в Приложение № 1 – неразделна част към Уведомително писмо изх. № 01-6400/ 13≠7 от 06.08.2018г. Съгласно същото референтните (одобрени) парцели са с обща площ 100,04ха, а заявените за текущата кампания /2017г./ са с обща площ 105,79 ха, като общата площ от пресичане /географско пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата кампания/, е в размер общо на 88,89 ха или 88.85% припокриване на площта от пресичане на заявените за подпомагане през 2017г. парцели спрямо одобрените парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство” от мярка 214 „АЕП”.

 

            По делото е назначена, изпълнена и изслушана съдебно-техническа експертиза, заключението по която, неоспорено от страните, съдът възприема като компетентно, обективно и обосновано. Съгласно заключението /Приложение № 1 към заключението/, заявените от ЗПК „Зорница“, с. Нова Махала, общ. Николаево за подпомагане през 2013г. площи по мярка 214 „АЕП”, които са одобрени за участие по посочената мярка и за които е поет петгодишен агроекологичен ангажимент за извършване на агроекологични дейности по направление „Биологично растениевъдство“, са както следва: Парцел № 51648-36-2-1 с площ 2,33 ха в землището  на гр. Николаево; Парцел № 51648-594-1-3 с площ 2,34 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-18-1-1 с площ 0,97 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-36-1-1 с площ 7,95 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-600-1-2 с площ 4,06 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-596-1-2 с площ 6,56 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51888-25-1-1 с площ 2,92 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-21-1-1 с площ 10,18 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-266-1-3 с площ 0,78 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-266-2-2 с площ 0,94 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-266-3-1 с площ 5,1 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-165-1-1 с площ 0,57 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-4-1-1 с площ 3,06 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-280-1-2 с площ 12,39 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51648-277-1-1 с площ 7,35 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-163-1-1 с площ 0,83 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-23-1-2 с площ 16,31 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-37-1-1 с площ 7,06 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51648-4-1-1 с площ 2,32 ха в неизвестен физически блок и Парцел № 51888-38-1-1 с площ 6,03 ха в неизвестен физически блок или общо одобрена площ по мярка 214 „АЕП” – 100.05 ха. Очертаните и съотв. заявени за подпомагане по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ през кампания 2017г. площи, са както следва Парцел № 51648-600-18-1 с площ 0,2 ха в землището  на гр. Николаево; Парцел № 51648-596-1-1 с площ 6,13 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-594-1-1 с площ 0,79 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-36-2-1 с площ 4,16 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-18-1-2 с площ 0,89 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-600-17-1 с площ 0,67 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-600-15-2 с площ 0,7 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51648-600-16-1 с площ 1,79 ха в землището на гр. Николаево; Парцел № 51888-38-2-1 с площ 0,6 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-4-2-1 с площ 2,69 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-21-1-1 с площ 10,11 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-4-3-1 с площ 0,19 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-266-1-1 с площ 0,94 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-266-2-1  с площ 0,78 ха в землището на с. Нова махала; Парцел № 51888-38-3-1 с площ 3,73 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51648-4-1-1 с площ 5,71 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51648-36-1-1 с площ 7,18 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-25-1-2 с площ 2,92 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-264-1-1 с площ 13,45 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-23-1-4 с площ 16,28 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-262-2-3 с площ 12,39 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-266-3-1 с площ 5,1 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-165-1-1 с площ 0,57 ха в неизвестен физически блок; Парцел № 51888-163-1-1 с площ 0,83 ха в неизвестен физически блок и Парцел № 51888-37-1-2 с площ 7,01 ха в неизвестен физически блок или общо заявена за подпомагане през кампания 2017г. по мярка 214 „АЕП“ площ – 105.81 ха. След извършената административна проверка в ИСАК, представляваща автоматично географско сравнение на одобрените /референтни/ парцели и заявените за финансово подпомагане през кампания 2017г., са установени разлики – различия в парцелите респ. в границите на очертаните площи при подадените заявления през 2013г. и съотв. 2017г., довело до непълно съвпадение в географското местоположение на одобрените /референтните/ парцели и тези, заявени за подпомагане през 2017г. Процентът на географско припокриване е 88.85%, като графично пресичането /съвпадението/ респ. разликите при географското пресичане, е показано върху извадка от картен материал /орто-фото карти/ - Приложение № 3 към заключението.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Оспореното Уведомително писмо с изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - гр. София, обективиращо волеизявление за отказ на финансова помощ и за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство” от ПРСР 2007г. – 2013г., засяга неблагоприятно правната сфера /правата и интересите/ на жалбоподателя ЗПК „Зорница“ с. Нова махала, общ. Николаево. По своята правна същност и с оглед съдържанието на разпоредените правни последици, обжалваното писмо, издадено от административен орган след прилагане на нормативно регламентирана административна процедура, представлява индивидуален административен акт по см. на чл.21, ал.1 от АПК. С оглед на което съдът приема че оспорването, като направено от активно легитимирано лице с правен интерес – адресат на Уведомително писмо изх. № 01-6400/13 ≠7 от 06.08.2018г., в законово установения преклузивен срок /считано от датата на получаване на писмото – 28.08.2018г./ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.  

 

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.  

        

Съгласно разпоредбата на §1, т.13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на Европейския съюз. По силата на чл.11а от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. В чл. 20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП е регламентирано, че Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, е Изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. По силата на чл.20а, ал.4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие” може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. В този смисъл е и чл. 11, ал.2 от Устройствения правилник на Държавен фонд "Земеделие”. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 03-РД/ 715 от 27.06.2017г., с която /по т. 1, т.2 и т.7 от заповедта/, Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” е делегирал на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” П.Д.С. правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл.1 от Наредба № 5 от 27.02.2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания; да издава и подписва уведомителни писма за одобрените и неодобрените за участие парцели, животни или пчелни семейства, както и за неизпълнени ангажименти по мярка 214 „Агроекологични плащания“ и да издава и подписва актове за прекратяване на агроекологичния ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”. В случая оспореният акт за отказ на финансова помощ за кампания 2017г. и за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство”, е подписан от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” П.С.. Следователно обжалваното Уведомително писмо изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. е издадено от материално компетентен орган, при упражняване и в рамките на надлежно делегираните му със Заповед № 03-РД/ 715 от 27.06.2017г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” административни правомощия.  

 

            Обжалваният административен акт е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми по чл. 59, ал.2 от АПК реквизити. Посочено е правното основание за неговото издаване - нормативните разпоредби, регламентиращи материалноправните предпоставки за упражненото от административния орган правомощие и съдържанието на разпоредените правни последици. От фактическа страна актът е обоснован с извършените административни проверки и автоматичното географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ и тези, които са заявени по направлението през кампания 2017г. в ИСАК, при които проверки е констатирано припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие в направление „Биологично растениевъдство“ в размер на 88,85 %, като е прието, че не е спазено изискването по чл.24, ал.1 във вр. с ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" от ПРСР за периода 2007-2013г., за географско припокриване на поне 90 % от площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. Фактическите констатации, обосноваващи наличието на нормативно регламентираната материалноправна предпоставка за издаването на акта,  са обективирани  в Приложение № 1 – неразделна част към Уведомително писмо изх. № 01-6400/13 ≠7 от 06.08.2018г., като са отразени: референтните /одобрените парцели (с посочване на номер на парцела и площ); заявените парцели в текущата кампания - 2017г. /с посочване на номер на парцела и площ/ и площта от пресичане /географско пресичане между одобрените площи и тези, заявени в текущата кампания/ по парцели, съответно процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените през текущата кампания парцели, спрямо одобрените /референтните/ парцели за участие по направление „Биологично растениевъдство” и начина на неговото изчисляване. С оглед на което съдът приема, че са спазени изискванията на закона за мотивировка на административния акт като единство от фактически и правни основания.

 

Оспореният акт е издаден при спазване на административно-производствените правила. Разплащателната агенция, съгласно чл.43, ал.2 от ЗПЗП, проверява заявленията за подпомагане, като извършва административни проверки на подадените заявления и проверки на място (чл.37, ал.1 от ЗПЗП). Административните проверки на подадените заявления се осъществяват чрез интегрираната информационна система, при съпоставяне на данните от заявленията с данните от регистрите, при автоматизирано извършване на административните проверки  (чл.37, ал.2 от ЗПЗП). В случая при извършените административни проверки на основание чл.65, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за спазване на поет петгодишен агроекологичен ангажимент и направеното автоматично географско сравнение на одобрените /референтните/ парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ и тези, които са заявени по направлението през кампания 2017г. в ИСАК, е констатирано припокриване на площта от пресичане в размер на 88,85 %. Видно от представената преписка, с писмо изх. № 01-6400/13 от 30.01.2018г. административният орган е извършил надлежно уведомяване на основание чл.26, ал.1 от АПК на ЗПК „Зорница”, като заинтересовано лице по см. на чл.15 от АПК, за започване на административното производство по издаване на акт за прекратяване на многогодишен агроекологичен ангажимент по мярка 214  

 

 

 

"Агроекологични плащания" по направление "Биологично растениевъдство", при посочване на направените констатации въз основа на административните проверки и автоматичното географско сравнение на одобрените/референтните парцели по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ и тези, които са заявени по направлението през кампания 2017г. в ИСАК. ЗПК „Зорница” е упражнила правото си да подаде възражение, което е разгледано от решаващия административен орган и е прието за неоснователно. 

 

Обжалваното Уведомително писмо изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, обективиращо волеизявление за отказ на финансова помощ за кампания 2017г. и за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство” от ПРСР 2007г. – 2013г., е издадено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните:

 

Условията и редът за подпомагане на земеделски стопани, които извършват земеделски дейности, насочени към подобряване на опазването на околната среда по мярка 214 "Агроекологични плащания" от ПРСР 2007 - 2013г., финансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони, са регламентирани в Наредба № 11/ 06.04.3009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Съгласно чл.7, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.3009г., агроекологичните дейности или направления се изпълняват за период от пет последователни години, като в ал.2 на същата разпоредба е предвидено, че срокът по ал.1 започва да тече от началото на годината на подаване на "Заявление за подпомагане", което през първата година на кандидатстване е и "Заявление за плащане". През всяка следваща година до изтичане на срока по ал.1 кандидатите за подпомагане подават "Заявление за плащане". По аргумент от разпоредбите на чл.24, ал.1 и ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.3009г., агроекологичните дейности или направления по чл.2, ал.1, т.1, буква "а", т. 2, 3, 4 /вкл. по направление „Биологично растениевъдство”/, се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение, като одобрената площ за извършване на тези агроекологични дейности или направления може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 %  

 

 

 

от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.

 

В чл. 18 от Наредба № 11/2009г. изчерпателно са посочени условията, при които Държавен фонд „Земеделие” прекратява агроекологичния ангажимент, като съгласно разпоредбата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. /посочена като правно основание за издаване на оспорения административен акт/, Държавен фонд „Земеделие” прекратява агроекологичния ангажимент, когато подпомаганите лица не са спазили изискванията на чл. 24, ал.2 – т.е на изискванията одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления да не бъде намалявана с повече от 10 %, като всяка година поне 90 % от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.

            Въз основа на посочената нормативна регламентация следва извода, че законът регламентира като материалноправна предпоставка за прекратяване на поет от земеделския стопанин многогодишен агроекологичен ангажимент /вкл. по направление „Биологично растениевъдство“/, заявяването за финансова помощ на площ, която е с повече от 10% по-малка от одобрената /референтната/ за подпомагане площ или когато заявената за плащане площ географски се припокрива с по-малко от 90% от одобрената /референтната/ за подпомагане площ за съответното направление.

 

В случая съдът приема, че е налице нормативно регламентираната материалноправна предпоставка, с която законът свързва прекратяване на агроекологичния ангажимент в хипотезата на чл.18, ал.3, т.3 във вр. с чл.24, ал.2 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. От представените и приети като доказателства по делото документи безспорно се установява, че със Заявление за подпомагане с УИН 2408041376466 от 30.05.2013г., ЗПК „Зорница“ е направила искане за финансово подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за национални доплащания на хектар земеделска земя/ (СНДП); по Схемата за плащания за природни ограничения на земеделски стопани в планински райони (НР1) и по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. Съгласно Приложението за кандидатстване по мярка „Агроекологични плащания“ 2013, заявено за подпомагане е и направление „Биологично растениевъдство“, като в табличен вид са отразени заявените за подпомагане площи, с които ЗПК „Зорница“ кандидатства за агроекологични плащания, с посочване на номер на БЗС и номер на парцел, площ в ха и землището, в което се намират, при приложен картен материал на очертаните БЗС. Следователно първата година от поетия петгодишен ангажимент на земеделския стопанин ЗПК „Зорница“ по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 „АЕП“, е 2013г. Тогава са определени и референтните за подпомагане площи /парцели/ - с Уведомително писмо изх. № 01-6400/ 457 от 09.12.2013г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, ЗПК „Зорница“ е уведомена  за одобрените за участие по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ площи, за които кандидатът поема 5 - годишен ангажимент за извършване на агроекологични дейности, индивидуализирани в приложената към писмото таблица с посочване на № БЗС, № парцел, заявена и одобрена площ. Със Заявление за подпомагане за кампания 2017г. с УИН 2407061701156, ЗПК „Зорница“ е заявила по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство“ обща площ за подпомагане  105.81 ха. От доказателствата по делото в т.ч. от заключението на изпълнената съдебно-техническа експертиза безспорно се установява, че са налице различия в площта и в границите на декларираните за подпомагане парцели при подадените от ЗПК „Зорница“ заявления през 2013г. и съотв. 2017г., довели до непълно съвпадение в географското местоположение на одобрената /референтната/ площ и тази, заявена за подпомагане през 2017г., като процентът на географско припокриване е 88.85%. който се явява под минимално изискуемия се процент, посочен в чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. Установените от административния орган и потвърдени от заключението на експертизата 88.85% на географско припокриване между референтните площи и заявените за подпомагане през 2017г., сочи на неспазване на изискването за допустимост на плащане на площ по мярка 214 „АЕП”, регламентирано в чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г.,  което от своя страна е основание както за отказване на отпускането на заявената за получаване за кампания 2017 финансова помощ по мярка 214 „Агроекологични плащания", направление " Биологично растениевъдство", така и за прекратяване на агроекологичния ангажимент - чл. 18, ал. 3, т. 3 от Наредбата. В този смисъл обосновано, в съответствие и при правилно приложение на материалния закон административният орган е приел, че е налице нормативно регламентираната материалноправна предпоставка за постановяване на отказ за финансова помощ за кампания 2017г. и за прекратяване на поетия от ЗПК „Зорница“ през 2013 година агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство” от ПРСР 2007г. – 2013г., поради нарушаване на изискването по чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за минимален процент на географско припокриване на заявената за плащане площ по мярка 214 „АЕП” за кампания 2017г. спрямо одобрената /референтна/ площ при поемане на агроекологичния ангажимент. 

            Видно от заключението на съдебно-техническата експертиза, вкл. от Приложение № 1 и Приложение № 2 към него, е налице разлика между одобрената /референтната/ площ, за която ЗСК „Зорница“ е поела агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство“ и тази, заявена за финансова помощ за кампания 2017г., от гл. т на заявените БЗС и парцели. В този смисъл установената липса на географско съвпадение /географско припокриване между референтните площи и заявените за подпомагане през 2017г., не може да се приеме за географско изместване на местоположението и границите на референтните парцели, нито само за несъответствие в границите на референтните парцели – очевидно  липсата на географско съвпадение на одобрените парцели и заявените за финансово подпомагане за кампания 2017г., не се дължи на разминавания в ортофотоизображенията или на допуснати грешки при очертаването на границите, а е резултат на промяна на декларираната използвана площ през 2017г. /като парцели в БЗС/ спрямо одобрената /референтната/ площ.

Недоказано и като такова неоснователно е възражението на жалбоподателя,  че при подаването на заявлението за подпомагане за кампания 2017г. е бил длъжен да извърши очертаването по допустимия слой за подпомагане, в който ежегодно се правили промени от ДФЗ, а не по географски принцип, както и че очертаването се извършвало от служител на ОСЗ, приемащ заявлението, поради което и констатираното от ДФ „Земеделие” несъответствие между заявените за подпомагане и одобрените /референтните/ площи, не се дължи на действие или пропуск на подпомаганото лице. Независимо, че няма законова пречка земеделският стопанин да кандидатства и да заявява едни и същи площи по няколко схеми и мерки, за всяка от тях има различни условия, предпоставки и основания за оторизиране и плащане. Противно на твърденията на жалбоподателя слой "Площи, допустими за подпомагане" е относим за СЕПП, НДП и др., но е абсолютно ирелевантен за мярка 214 "АЕП". В този смисъл дори и за кампания 2017г. да е била извършена промяна в допустимия слой за подпомагане, това е било без значение при заявяването на площи за финансово подпомагане по мярка 214 „АЕП“. Както беше посочено, съгласно  чл.7 от Наредба №11 от 06.04.2009г. агроекологичните направления се изпълняват за период от пет последователни години - т. е. касае се за дългосрочен ангажимент. Той се поема с одобряване на подаденото заявление за подпомагане, което през първата година на кандидатстване е и заявление за плащане. През всяка следваща година от останалите четири години, кандидатите подават само заявление за плащане. Това заявление следва да съответства на нормативните изисквания за годината, през която е подадено и едновременно с това да е съобразено и с условията, при които е поет ангажиментът. По аргумент от разпоредбите на чл.24, ал.1 и ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.3009г., едно от тези изисквания е агроекологичните дейности или направления да се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение, като одобрената площ за извършване на тези агроекологични дейности или направления може да бъде намалена с не повече от 10 %, като всяка година поне 90 %  

 

 

 

от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент. Задължението да изпълнява това изискване изрично е указано на ЗПК „Зорница“ с Уведомително писмо изх. № 01-6400/ 457 от 09.12.2013г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” за одобряване за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 „Агроекологични плащания”.  Съответно бенефициентът изрично е декларирал, че това задължение ще бъде изпълнявано през целия петгодишен период, както в заявлението за кандидатстване, така и в последващо подаденото през 2017г.  заявления за плащане, в т.ч е декларирал и че е запознат и ще спазва всички изисквания, произтичащи от агроекологичния му ангажимент, като ще извършва агроекологични дейности или направления, които се основават на площ, върху едни и същи земеделски площи в продължение на 5 последователни години от първата година на поемане на агроекологичния ангажимент.

Не могат да бъда споделени и доводите на жалбоподателя, че географското разминаване се дължи изцяло на изчертаването на парцелите, извършено от служител в Общинската служба по земеделие при подаване на заявлението за подпомагане за 2017г. По аргумент от чл. 7, ал. 2 и ал. 3 от Наредба № 5/ 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания (в действалата към 2017г. редакция) и регламентирания начин за регистрирането на земеделските площи вкл. възможността кандидатът да получи визуализирани на екран географски данни в цифров вид в рамките на СРКЗПЗП за заявените от него за подпомагане през предходната година блокове на земеделското стопанство, наложени върху актуалната цифрова ортофотокарта за дадения район; специализирания слой "Физически блокове" и окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане“,  жалбоподателят е можел при подаване на заявлението за кампания 2017г. да извърши очертаване на заявяваните от него парцели по границите на референтните /одобрените през 2013г./ парцели. Съществуването на такава възможност се потвърждава и от заключението на СТЕ.

            Неоснователно е и възражението на жалбоподателя, че доколкото заявената за плащане през 2017г. площ по мярка 214 „АЕП“, направление „Биологично растениевъдство“, е в рамките на нормативно разрешеното намаление /по-малко от 10 %/ спрямо одобрената (референтната) площ, не е нарушено изискването по чл. чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. Посочената разпоредба регламентира не само задължението на земеделския производител да не намалява площите, одобрени за извършването на агроекологични дейности с повече от 10 %, но и задължението всяка година поне 90 % от площта по съответното направление да се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент, което задължение произтича и от изискването по чл.24, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. -  агроекологичните дейности или направления по чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 да се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен период от поемане на агроекологичното задължение. В този смисъл хипотезата на чл.24, ал.2 от Наредба №11/ 06.04.2009г. и съотв. материалноправната предпоставка по чл.18, ал.3, т.3 от Наредба №11/ 06.04.2009г. ще е налице не само когато земеделският производител е преустановил обработването на част от одобрените за подпомагане площи, но и когато заявените като използвани и съответно за плащане по мярка 214 „АЕП” площи географски се припокриват с по-малко от 90 % от площта, за която има поет агроекологичен ангажимент, както е в случая и която разлика, както беше посочено, не се дължи на  несъответствие в границите на референтните парцели.

 

Във връзка с възраженията на жалбоподателя, направени както в хода на проведеното административно производство, така и пред съда, основани на заявените за подпомагане площи през кампания 2016г., следва да се отбележи, че преценката за спазването на изискванията по чл.24, ал.1 и ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. се извършва не спрямо заявените за подпомагане пред предходната кампания площи, а спрямо одобрените /референтните площи за участие по направление „Биологично растениевъдство“ от мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007г. – 2013г. т.е площите, посочени в Уведомително писмо изх. № 01-6400/ 457 от 09.12.2013г. на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, за които площи ЗПК „Зорница“ е поела 5 - годишен ангажимент за извършване на  агроекологични дейности, вкл. да изпълнява всички задължения, произтичащи от поетия агроекологичен ангажимент.

 

Предвид изложеното съдът приема, че Уведомително писмо изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, с което на ЗПК „Зорница“ с. Нова махала, община Николаево, е отказана финансова помощ за кампания 2017г. и е прекратен агроекологичния ангажимент по мярка 214 „АЕП”, направление „Биологично растениевъдство” от ПРСР 2007 – 2013г., е законосъобразно - издадено е от компетентен административен орган и в изискуемата се форма; постановено е в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, при спазване на административно-производствените правила и съобразяване с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 

С оглед изхода на делото искането на ответника по жалбата за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.4 от АПК, в тежест на ЗПК З. следва да бъде възложено заплащането на направените от ответника разноски за възнаграждение за вещо лице за изпълнената СТЕ /в размер на 800лв./, както и за възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган, определено в размер на 100 лв., съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.37 от Закона за правната помощ. 

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на ЗПК З. със седалище и адрес на управление с. Нова махала, община Николаево, област Стара Загора, представлявана от Председателя Б.И.К., против Уведомително писмо с изх. № 01-6400/13≠7 от 06.08.2018г. за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони 2007 – 2013г. за кампания 2017г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” - гр. София, като неоснователна. 

 

            ОСЪЖДА  ЗПК З. със седалище и адрес на управление с. Нова махала, община Николаево, област Стара Загора, ЕИК *********, да заплати на Държавен фонд „Земеделие” гр. София сумата от 900 /деветстотин/ лева, представляваща направените от ответника разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: