Р Е Ш Е Н И Е
№ 01.03.2021 година
град Стара Загора
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
СТАРОЗАГОРСКИ
РАЙОНЕН СЪД
VІІ наказателен състав, на двадесет и трети февруари две
хиляди двадесет и първа година.
В публично заседание в следния състав,
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ТОДОР МИНОВ
Секретар: ДЕЯНА ГЕНОВА
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията ТОДОР МИНОВ,
а.н.дело № 233 по описа за 2021 година,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 641 от
20.10.2020 година на Заместник Кмета на Община Стара Загора /Упълномощен със
заповед № 10-00-3/02.01.2020 година/, с което на Ж.Е.М., ЕГН **********, на
основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора е
наложено административно наказание – „глоба” в размер на 150 /сто и петдесет/
лева за нарушение по чл.6, ал.1 от същата Наредба, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА Община Стара Загора,
представлявана от Живко Тодоров – Кмет на Община Стара Загора ДА ЗАПЛАТИ Ж.Е.М., ЕГН **********, сумата от
300 /триста/ лева, представляваща направените по делото разноски за ползвана
правна помощ по делото.
Решението
подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от
получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара
Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ :
М О Т И В И :
Обжалвано е наказателно постановление
№ 641 от 20.10.2020 година на Заместник Кмета на Община Стара Загора
/Упълномощен със заповед № 10-00-3/02.01.2020 година/, с което на Ж.Е.М., ЕГН **********,
на основание чл.29, ал.1 от Наредба за обществения ред в Община Стара Загора е
наложено административно наказание – „глоба” в размер на 150 /сто и петдесет/
лева за нарушение по чл.6, ал.1 от същата Наредба.
В
жалбата и в хода на съдебните прения, чрез процесуалния представител, адвокат М.
***, се излагат съображения за
незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление, като се моли
съда, същото да бъде отменено изцяло. Претендира се за направените по делото
разноски.
Въззиваемият,
чрез процесуалния си представител – Боян Борисов, заявява че оспорва така
подадената жалба и намира, че обжалваното наказателно постановление е правилно
и законосъобразно, и като такова следва да бъде потвърдено. Претендира за
юрисконсултско възнаграждение.
Старозагорският
районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя, събраните по
делото писмени и гласни доказателства и взе предвид становищата и доводите на
страните намери за установено следното:
Жалбата
е подадена в срок и същата е ОСНОВАТЕЛНА.
На
Ж.Е.М. е съставен акт за установяване на административно нарушение № 14414 от 29.08.2020
година, за това, че на същата дата в 03.30 часа в град Стара Загора, в квартал
„Казански“, блок № 17, вход В, етаж 7, апартамент 121, М. пуска силна музика от
музикална система, с което нарушава обществения ред, тишината и спокойствието
на живущите в близост граждани. Деянието е квалифицирано като нарушение по чл.6,
ал.1 от Наредба за обществени ред в Община Стара Загора. Няма подадено
възражение срещу така съставения акт за установяване на административно
нарушение.
Въз
основа на този акт за установяване на административно нарушение е издадено
обжалваното наказателно постановление, в което нарушението е описано и
квалифицирано така, както е в акта с изключение на посочения час на извършване
на административното нарушение. На жалбоподателя, на основание чл.29, ал.1 от Наредба
за обществени ред в Община Стара Загора е наложено административно наказание – „глоба”
към минималния предвиден в закона размер от 150 лева.
В
хода на съдебното следствие, за изясняване на някои обстоятелства по делото се
събраха и гласни доказателства.
При
съвкупната преценка на всички събрани по делото доказателства – писмени и
гласни, съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно
по следните съображения:
Съгласно
разпоредбата на чл.6, ал.1 от Наредбата за спазване на обществения ред в Община
Стара Загора, се забранява викането, пеенето и шумния говор, както и
използването на музикални инструменти, озвучителни
системи и други електронни устройства, възпроизвеждащи музика, говор или шум на
открито или в частни имоти, както и в/на пътни превозни средства, смущаващи
обществения ред или спокойствието на обитателите на околните жилищни сгради за
времето на цялото денонощие. При допуснато нарушение в тази насока в
разпоредбата на чл.29, ал.1 от същата Наредба е предвидено административно
наказание – „глоба” в размер до 5000 лева.
От
друга страна в разпоредбата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН при описване на
административното нарушение в наказателното постановление, освен описанието на
нарушението се посочва и датата и мястото на неговото извършване, като от
значение е и часът на неговото извършване, щото нарушителя да знае срещу какво
да се защити, за да не се стигне до нарушаване на неговото право на защита.
В
разглеждания случай от доказателствата събрани по настоящата административно-наказателна
преписка се установява по несъмнен начин, че жалбоподателя нарушава нощната
тишина с това, че е пуснал музика от озвучителна уредба на 29.08.2020 година в
03.30 часа, в противоречие с изискванията на разпоредбата на чл.6, ал.1 от
Наредбата за спазване на обществения ред в община Стара Загора. В подкрепа на
това се съставения АУАН и неговата доказателствена стойност, разпитаните по
делото свидетели – актосъставителя Т.Х. и свидетеля по акта И.И., очевидци на
административното нарушение. Свидетелите са категорични, че в нощта на
установяване на административното нарушение в дома на М. е била пусната музика
от озвучителна уредба и по постъпил сигнал са посетили мястото на нарушението и
това е смущавало нощната тишина и спокойствието на живущите в близост. Следва
да се има предвид, че съдът кредитира показанията на свидетелите, като
непротиворечиви и последователни. Съдът обаче намира, че при реализиране на
административно-наказателната отговорност, административно наказващия орган в
обжалваното наказателно постановление неправилно е посочил, като час на
извършване на административното нарушение – 09.30 часа, което е в разрез с
изискванията на нормата на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Действително в закона не е
записано, като изискване часът на нарушението а неговата дата, но след като
този час е посочен в административното обвинение, предявено с акта за
установяване на административното нарушение, то следва да отговаря като такъв и
при реализиране на административно-наказателната отговорност, при издаване на
наказателното постановление. В разглеждания случай в АУАН е посочен един час на
извършване на административното нарушение, който отговаря и на изложеното от
свидетелите, а в обжалвано наказателното постановление е посочен друг час,
които е довело до нарушаване на правото на защита на нарушителя, щото същия да
разбере в какво точно е обвинен и за какво носи наказателна отговорност – за
административно нарушение извършено в 03.30 часа или за такова в 09.30 часа на
29.08.2020 година. Предвид на това съдът намира, че не следва да разглежда
делото по същество, защото не става ясно в колко часа е административното
нарушение и с оглед на това, дори и да се установи такова, то правния резултат
ще бъде същия.
С
оглед на гореизложеното Старозагорският районен съд намира, че обжалваното
наказателно постановление като незаконосъобразно, следва да бъде отменено.
С
оглед направената претенция за присъждане на разноски по делото съдът го
присъди в тежест на административно-наказващия орган.
Воден
от горните мотиви, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: