Р Е Ш Е Н И Е
№
гр.Враца,
04.03.2021 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Врачански
районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание
на единадесети февруари, две хиляди двадесет и първа година в състав:
Районен
съдия: Росица Ангелова
при участието на секретаря Ваня
Василева, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д. № 29 по описа за
Производството е по реда на чл.59-63 от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН) и е образувано по жалба на Х.С.Х. ***, ЕГН **********,
против наказателно постановление (НП) №26-0000509 от 21.09.2020 г., издадено от
директора на РД АА към Изп.Агенция „Автомобилна
администрация” към МТИТС, с което за нарушение на чл.87, т.3 от Наредба №33 от 03.11.1999
г. на МТ за обществен превоз на пътници и товари на територията на РБългария, на основание чл.53 от ЗАНН, и съответно на
чл.93, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтПр) му е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 2 000 /две хиляди/ лева.
С подадената жалба, жалбоподателят оспорва НП, като твърди, че същото е
незаконосъобразно, поради което моли да бъде отменено. В проведеното открито съдебно заседание същият
не се явява, като са постъпили писмени бележки със становище за неправилно
приложение на материалния закон и неправилна квалификация на нарушението.
Представител на
ответната страна – директор РД „АА” - Враца, редовно призован, в съдебно
заседание не се явява и не взема становище.
Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните
по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за
установено от фактическа страна следното:
Административнонаказателното производство е образувано със съставянето
на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) Серия А-2019, №
277153 за това, че на 14.09.2020 г., около 14:10 часа, по път Е
Въз основа на
горния акт за установяване на административно нарушение, при идентично с АУАН описание на фактическата обстановка на
нарушението,
наказващият орган на 21.09.2020 г. е издал атакуваното НП №26-0000509, с което
на жалбоподателя за посоченото нарушение, на основание чл. 93, ал.1, т.1 ЗАвтПр
е наложено административно наказание „глоба” в размер на 2 000 /две
хиляди/ лева.
При обжалването на НП пред Врачанския районен съд са събрани гласни
доказателства, като са допуснати до разпит актосъставителя и свидетеля очевидец. Показанията и на двамата се припокриват с
изложеното в АУАН и в НП, поради което съдът ги
кредитира изцяло като обективни, безпристрастни, логически последователни и
достоверни.
По
делото са приети и съответно приложени следните писмени доказателства: НП №26-0000509/21.09.2020
г. в оригинал и АУАН Серия А-2019, № 277153 в
оригинал; Заповед №РД-08-30/24.02.2020 г. на министъра
на ИТС; карта за квалификация на водач на МПС от 20.08.2015 г.; товарителница от 14.09.2020 г.,
пътен лист 11413/14.09.2020 г. и извадка от система за преглед на DQC карти.
При
гореустановената фактическа обстановка съдът достигна до следните правни
изводи:
Жалбата против
атакуваното НП е подадена в законоустановения 7(седем)-дневен срок и същата е
процесуално допустима.
Разгледано делото по същество, води до извода, че въззивната жалба се
явява изцяло неоснователна.
Разпоредбите на чл.92, ал.1 вр. с чл.91, ал.3 от ЗАвтПр
овластяват длъжностните лица от ИА „АА” да съставят актове за констатираните при извършените от
тях проверки
административни нарушения. В случая актът е съставен от инспектор при РД
„АА”- Враца, т.е. от дължностно лице от ресорната
агенция. Материалната компетентност на наказващия орган е безсъменено доказана с
приетата и приложена по делото заповед №РД-08-30/24.02.2020 г., по-конкретно
т.I.6. от
заповедта. В цитираната точка е определено от Министъра на транспорта,
информационните технологии и съощенията, че право да издават наказателни
постановления за установени нарушения на регламенти на ЕС, ЗАвтПр, ЗДвП и
подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на тях, имат директорите
на РД „Автомобилна администрация”, какъвто именно се явява наказващият орган по
настоящото производство.
Наказателното
постановление и актът за установяване на административно нарушение са съставени
в предидените за това срокове, от надлежни органи и при спазване на изискуемите
за тяхната валидност форма и съдържание.
Съдът намира за безспорно установено извършването от жалбоподателя на нарушение на чл.87, т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТ, която разпоредба регламентира, че водачът на автомобил за обществен превоз на товари е длъжен да притежава валидна карта за квалификация на водача по смисъла на наредбата по чл.7б, ал.5от ЗАвтПр.
Съдът намира, че от събраните по делото гласни и писмени
доказателства безспорно се установява, че 14.09.2020 г., около 14:10 часа, по път Е
Разпоредбата на чл.87, т.3 от Наредба №33 от 03.11.1999 г.
регламентира на какви задължителни изисквания трябва да отговаря водача на
автомобил за обществен превоз на товари
и едно от тези изисквания е именно да притежава валидна карта за
квалификация, каквато безспорно настоящия жалбоподател не е притежавал. А разпоредбата
на чл.89 от Наредба №33 от 03.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и
товари на територията на Р България, предвижда по време на работа, водачът задължително да
представи при поискване от контролните органи няколко вида документи, сред
които и карта за квалификация на водача.
Съдът намира, че нарушението е установено както от обективна, така
и от субективна страна – въззивникът е осъществил състава на нарушението по чл.87,
т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТ, тъй като е водач на автомобил за обществен превоз на
товари и именно като такъв не е притежавал
валидна карта за квалификация на водача.
Правилно, и законосъобразно е ангажирана административнонаказателната отговорност на водача на основание чл.93,
ал.1, т.1 от ЗАвтПр. Предвид това и фиксираният размер на глобата от 2000 /две
хиляди/ лева, същата не може да бъде променена.
Не са налице и условията за приложение на чл. 28 ЗАНН – „маловажен
случай”, тъй като извършеното нарушение не е с по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с останалите случаи от този вид. Нарушената разпоредба от
Наредбата е императивна и предвижда изискванията, на които водачите при
извършване на обществен превоз на товари, следва да отговарят.
Предвид горното съдът
счита атакуваното НП за законосъобразно,
както от материалноправна, така и от процесуалноправна страна, поради което
същото следва да бъде потвърдено. В този смисъл са и съдебните актове на
Адм.съд-Враца по к.а.н.д.359/2020 г/ и
к.а.н.д.493/2020 г.
Мотивиран от посочените по-горе доводи и на
основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд - гр.Враца, VІІ наказателен състав
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление №26-0000509 от 21.09.2020 г., издадено от директора
на РД „Автомобилна администрация” - Враца,
с което за нарушение на чл.87, т.3 от Наредба №33/03.11.1999 г. на МТ, на основание чл.93, ал.1, т.1 от Закона за автомобилните
превози на Х.С.Х. ***, ЕГН **********, е
наложено административно наказание „глоба” в размер на 2 000 /две хиляди/
лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Враца
по реда на гл.XII от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от получаване
на съобщението за неговото изготвяне.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: