Решение по дело №3054/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 849
Дата: 12 май 2022 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20217180703054
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд Пловдив

 

   Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№ 849

 

 

Град Пловдив, 12 май 2022 година

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ХІV състав, в открито заседание на тринадесети април през две хиляди и двадесет и втора  година в състав:

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА Г.

 

при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 3054 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял Трети, Глава Десета, Раздел Първи  от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.172, ал.5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

            Образувано е по жалба на В.Н.Т., с ЕГН **********,***, чрез адв. Н., против заповед за прилагане на ПАМ 21-0432-000204/ 30.08.2021 г. на началника на Първо РУ към ОД на МВР – Пловдив, с която на оспорващия като собственик на автомобила е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. , б. "А“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.

В жалбата се излагат съображения за неправилност и незаконосъобразност на оспорения акт и се иска отмяната му от съда. Посочва, че в настоящия случай не са налице законовите предпоставки за прилагане на ПАМ, а в мотивите на заповедта не са отчетени конкретните факти и обстоятелства около случая. Твърди се, че служител на лицето, на което е оставена колата за ремонт без знанието и съгласието на жалбоподателя като собственик на автомобила, разполагайки с достъп до ключовете на автомобила, влез колата и е причинил ПТП, след което е напуснал местопроизшествието. В тази връзка се твърди липсата на виновно поведение от страна на жалбоподателя, както и че доказателства за това се намират в образуваната полицейска преписка по случая относно ПТП на дата 19.08.2021 г. Поради това счита, че заповедта за прилагане на ПАМ е незаконосъобразна и моли да бъде отменена. Претендират се съдебни разноски.

Ответникът - началник на Първо РУ на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Пловдив в нарочно становище намира жалбата за неоснователна. В този смисъл моли жалбата да бъде отхвърлена, а оспорената заповед да бъде оставена в сила като правилна и законосъобразна. Претендира за размера на адвокатството възнаграждение.

Окръжна прокуратура –Пловдив не взема становище по жалбата.

Жалбата е подадена в рамките на установения за това преклузивен процесуален срок – жалбата е подадена чрез куриер на 24.11.2021 г., видно от представената товарителница, а заповедта е връчена на лицето на 10.11.2021 г., на при наличието на правен интерес срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което се явява ДОПУСТИМА.

Процесната заповед е издадена на 30.08.2021 г., предвид това, че С.Б. – мл.автоконтрольор към Първо РУ на МВР – Пловдив е съставил АУАН серия АВ бланков № 004264 против П.Т.Б., ЕГН **********, за това, че на 19.08.2021 г. около 1,30ч в град Пловдив на кръстовището на локалното на бул.“Македония“ и ул.“Бяло море“, П.Б., като неправоспособен водач, управлява Ауди А6 Куатро с рег.№ ***, собственост на В.Н.Т. с ЕГН **********.

На съда са служебно известни заповед № 317з-391/06.02.2017 г. на директора на ОД на МВР – Пловдив, с която в изпълнение на заповед № 8121з-1524/09.12.2016 г. на министъра на вътрешните работи е оправомощил началниците на районни управления, в качеството им на длъжностни лица от ОД на МВР – Пловдив, да прилагат с мотивирана заповед принудителни административни мерки по чл. 171 от ЗДвП.

Описаните в АУАН № 004264 от 30.08.2021 г. фактически обстоятелства за извършено административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактически обстоятелства за издаване на обжалваната заповед. Според чл. 189, ал. 2 от ЗДвП редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до доказване на противното. В случая, няма спор между страните по установената от административния орган фактическа обстановка, не се оспорва и от жалбоподателя, предвид представените в настоящото производство доказателства, по силата на което П.Б. се е признал за виновен относно извършеното деяние.

Следователно спорът е правен и се концентрира относно тълкуването и прилагането на материалноправните и процесуалноправни разпоредби.

По делото бяха приети писмени доказателства: АУАН серия АВ бланков №004264 от 30.08.2021 г.; НП № 21-0432-000953/08.09.2021 г.; заверено копие на ДЗ от 27.09.2021 г. от КО А.д.към 04 РУ Пловдив; справка водач - на лицето П.Т.Б.; заверено копие на ЗППАМ №21-0432-000204/30.08.2021 г. надлежно връчена на 10.11.2021 г. на лицето В.Н.Т.; заверени копия на ДЗ № 432р-22244/20.10.2021 г.; обяснение от В.Н.Т. - 26.08.21 г.; обяснение от С. Г.Г.- 30.08.2021г.; заявление и обяснение от В.И.С.от 20.08.2021 г.; обяснение от П.Т.Б.; протокол за ПТП 1754137 - образуваната полицейска преписка по случая относно причинено на 19.08.2021 г. ПТП, около 1.30 ч. с лек автомобил Ауди А6 с рег. № *** по жалбата с № 432000-18127/13.12.2021 г. на лицето В.Н.Т., ЕГН **********.

 

По делото е разпитан като свидетел мл.автоконтрольор С.Б., чиито показания съдът кредитира като обективни и непротиворечиви на останалите по делото доказателства. От същите се установява, че св. работи в Първо РУ при ОД на МВР – Пловдив на длъжност мл. автоконтрольор. Виждал е жалбоподателя по повод подадено заявление, жалба в Първо РУ за настъпило ПТП в района на кв. Христо Ботев Север. Няма спомен за датата и часа на ПТП-то. Спомня си, че за виновен водач бил установен господина /визирайки жалбоподателя/ като собственик на автомобила, който е причинил ПТП-то. Повика момчето да му снеме обяснения, като последния още по телефони заявил, че не е карал колата, а я е оставил в сервиз в кв. Кючук Париж за боядисване. Снели обяснения и отишли в сервиза. Установило се, че собственикът на сервиза е наел криминално проявено лице, което е признало, че късно вечерта е решило да отиде да си купи цигари с колата, която е оставена за ремонт от жалбоподателя. Направил ПТП и тъй като бил неправоспособен водач – напуснал местопроизшествието. Посочва, че В.Т. не е знаел, че това лице ще управлява автомобила, тъй като го е оставил за ремонт и е каран без негово съгласие, по негови данни и по данни на снетите обяснения от собственика на сервиза. Свидетелят посочва още, че лицето, служител на сервиза, бил притеснен и не признавал, но впоследствие чрез неговия работодател, си признал. Снети му били обяснения, в които потвърждава извършеното, уплашил се и избягал, защото няма книжка, а автомобилът бил чужд. Собственикът на сервиза потвърдил, че автомобилът е бил оставен за ремонт. Не са се разбирали този автомобил да се управлява от когото и да било по време на ремонта. Ключовете са били в сервиза на някаква маса и работникът ги е взел.

Въз основа на събраните доказателства по делото съдът намира за безспорна установената от писмените и гласни доказателства по делото фактическа обстановка, както е описана и от жалбоподателя.

 Съдът не споделя обаче възраженията в жалбата относно неправилно издадената заповед.

За законосъобразността на наложената административна мярка е без значение е дали собственикът на превозното средство е знаел, респ. дали изрично е предоставил или не управлението на трето лице по пътищата, отворени за обществено ползване за това. Субект на принудителната административна мярка по чл. 171, т. 2А, б. "А" от ЗДвП е собственикът на моторно превозно средство. Следователно, за да бъде едно лице адресат на ПАМ от вида на процесната, е необходимо да бъдат доказани кумулативно и двата елемента на фактическия състав на мярката – неправомерното управление /по горепосочения начин/ на моторно превозно средство от третото лице и адресатът на мярката да е собственик на управляваното МПС. В случая и двата елемента са налице. Субективното отношение на адресата на мярката към установеното нарушение е ирелевантно. Това е така, тъй като с процесната заповед не се налага наказание. Мярката за принуда е административна, като от значение за налагането й е собствеността върху моторното превозно средство и фактите относно реализирането на нарушението чрез него.

С оглед изложеното административният орган законосъобразно е приел, че са налице предпоставките за налагане на основание чл. 171, т. 2А, б. "А" от ЗДвП на принудителна административна мярка "прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца“, като при налагането й органът действа при условията на обвързана компетентност. Срокът на ограничителното действие на мярката е фиксиран без възможност за корекция от административния орган и от съда.

Съдът следва да отбележи, че ПАМ като вид държавна принуда не е наказание, поради което въпросът за наличието на вина не е в основата на хипотезата на приложимата нормативна разпоредба. Предвид различния вид принуда, ПАМ се разграничава от наказанието, наложено с наказателно постановление за същото деяние, тя е самостоятелен вид държавна принуда, която се реализира от органа при наличието на нормативно предвидени предпоставки, а сред тях не е наличието на виновно поведение на адресата. То би било задължителен елемент, но от състава на административно наказателната отговорност, каквато в случая се търси от третото лице, управлявало автомобила, без да притежава свидетелство за правоуправление. В тази насока неоснователно е възражението на жалбоподателя, че органът е допуснал нарушение като не е взел предвид, че водачът е управлявал автомобила без знанието на неговия собственик. Наличието на такова знание и/или съгласие не е елемент от състава на разпоредбата, за да се установява и взема предвид. В този смисъл съдът намира за неоснователни възраженията на жалбоподателя, че е липсвало съгласие и знание неговият автомобил да бъде използван като елемент от фактическия състав за издаване на заповедта.

Макар и конституционно гарантирано, правото на лична собственост би могло да бъде законодателно ограничавано по изключение в случаите, когато следва да бъдат охранени особено важни обществени интереси - каквито без съмнение са осигуряване на безопасността на движението по пътищата и животът и здравето на останалите участници в движението. Такава възможност за ограничаване правото на собственост и правото на свободно придвижване е залегнала в чл. 17, ал. 5 и чл. 35, ал. 1 КРБ, съответно е приложима в случаите, когато следва да бъдат защитени националната сигурност, народното здраве, правата и свободите на други граждани, респ. да бъдат задоволени особено важни държавни или общински интереси. Следователно законодателно установеният превес на обществените интереси спрямо личните в определени случаи не е израз на несъразмерност, а е функция на действащия правов ред. Поради това личният интерес на собственика няма приоритет спрямо обществения, т. к. последният несъмнено е с по-висок интензитет, а съразмерността винаги следва да се съобразява с основната цел на закона. В случая законовата разпоредба предпоставя засягане на правата на собственик, в защита на особено важния обществен интерес за осигуряване на безопасността на движението по пътищата. Предвидената мярка е израз на държавната политика за ограничаване и преустановяване управлението на МПС при изрично регламентираните хипотези, сред които е и процесната, което е обществено значима цел с оглед значителния брой жертви и пострадали от т. нар. война на пътя. Това въздействие върху субекта е преценено от законодателя като превенция срещу извършването на определен вид правонарушения. Крайният резултат е осуетяване на възможността да бъде извършено ново и/или повторно нарушение, чрез препятстване възможността за движение по пътищата на ППС, макар и то да остава под властта на неговия собственик/собственици. Противното би означавало МПС да запази регистрацията си и да бъде годно за участие в движението, при което се губи възпиращият ефект на ПАМ.

На последно място, настоящият състав намира, че наложената принудителна административна мярка съответства с целта на закона и с принципите за съразмерност по чл. 6 от АПК. Процесната принудителна административна мярка /която не представлява наказание, макар и двете да произтичат от един и същ факт, този на нарушението/ не цели да санкционира/накаже нарушителя и/или трети лица, а чрез неблагоприятни последици за адресата да се постигане правно определен резултат – подобряване на пътната обстановка в страната, ограничаване и намаляване броя на пътнотранспортните произшествия, на загиналите и ранените при пътни инциденти участници в движението. Мярката действително се характеризира със значителни по тежест неблагоприятни последици, но е приета от законодателя недвусмислено, представлява част от действащото право, следва да бъде приложена при извършено съответно нарушение по ЗДвП и изпълнена при наличието на всички материално и процесуално правни предпоставки. Временното спиране от движението на МПС препятства възможността за водача да управлява МПС по пътищата, респ. възможността да бъде извършено ново и/или повторно нарушение. Предвид установените факти по делото съдът намира, че отмяната на процесната ПАМ би се явила в противоречие с целта на закона.

С оглед изложеното съдът счита, че оспорената заповед е постановена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на съществени процесуални нарушения, в съответствие с регулиращите материалноправни норми, като е съобразена и с целта на закона. Предвид това жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

С оглед изхода на делото не следва да се уважава претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото.

Ето защо, съдът

 

Р    Е    Ш    И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В.Н.Т., с ЕГН **********,***, против заповед за прилагане на ПАМ № 21-0432-000204/ 30.08.2021 г. на началника на Първо РУ към ОД на МВР – Пловдив, с която на оспорващия като собственик на автомобила е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2А, б. "А“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.

            Решението не подлежи на обжалване.

                                                                                            

                                       

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/