Определение по дело №69/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 април 2020 г. (в сила от 15 април 2020 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20207210700069
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 14 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

   О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

279

гр. Силистра,  15 април 2020 година

 

Силистренският административен съд, в закрито заседание на петнадесети април през две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                                  СЪДИЯ:  Елена Чернева

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 69 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Съдебното производство е образувано по искова молба от П.Т.З. с ЕГН – ********** ***, с която обжалва „порочно продължавано действие“ на кмета на община Кайнарджа, изразяващо се в публикуване на интернет страницата на поверената му община на отменената Заповед № 10 / 10. 01. 2001 г. на Министъра на финансите, обективирана в Приложение № 3 към § 2 от Вътрешните правила за предоставяне на достъп до обществена информация, утвърдени със Заповед № РД/2011 г. на Кмета на община Кайнарджа, което е в разрез с чл. 35, ал. 3, изр. 2-ро от ЗДОИ и определените нормативни разходи със Заповед № ЗМФ – 1472 / 2011 г. на министъра на финансите, според които цена за достъп до обществена информация, предоставяна по електронна поща, не се дължи. Претендира се и заплащане на обезщетение от общината в размер на 1. 08 лева, представляващо размера на претърпяната имуществена вреда от ищеца в следствие на това, че поради подвеждащата информация, публикувана на сайта на общината в цитираното приложение № 3 към ВППДОИ относно задължението за заплащане такса за предоставяне на обществена информация по електронна поща, недължимо е заплатил посочената сума по повод подадено от него заявление до общината с вх. № РД – 25-1114 / 30. 08. 2019 г. Изрично се акцентира, че искането подлежи на разглеждане по реда на чл. 250-255 от АПК  и попада сред изключенията по т. III, т. 7 от Приложение към чл. 3, т. 1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение.

Правната квалификация на претенцията, посочена от оспорващия, не обвързва съда. Макар в настоящия случай да е направен опит с искането да се обоснове защита срещу неоснователни действия по реда на чл. 250 и сл. от АПК, подлежащо на разглеждане по време на обявеното от Народното събрание на Република България на 13.03.2020 г. извънредно положение, от изложените фактически основания е видно, че се касае за защита срещу неоснователно бездействие на кмета на общината по задължението на последния, произтичащо от разпоредбите на чл. 15а, ал. 2 и 4 от ЗДОИ в частта им, задължаващи го да публикува и обновява своевременно на интернет страницата на общината  информация за размера на разходите (нормативите) за предоставяне на достъп до информация по чл. 20, ал. 2 от ЗДОИ.  Видно е, че в случая на страницата на общината, като приложение № 3 към ВППДОИ, е била публикувана Заповед № 10 / 10. 01. 2001 г. на министъра на финансите, която след отмяната ѝ е продължила да фигурира като текст в посочените правила – т. е. налице е бездействие на органа при изпълнение на задължение, произтичащо от нормата на чл. 15а ал. 2 от ЗДОИ, като защитата от него следва да се осъществи съгласно чл. 256 ал. 1 от АПК.

Във връзка с изложеното настоящият състав намира, че е сезиран с искане по чл. 256, ал. 1 АПК, поради което от една страна не са налице предпоставки за разглеждане на молбата по време на обявеното извънредно положение, а от друга страна не са налице предпоставки за прилагането на специалната разпоредба на чл. 251, ал. 1 от АПК относно местната подсъдност. Във връзка с подсъдността и предвид чл. 256, ал. 1 АПК приложение следва да намери общата разпоредба на чл. 133, ал. 1 от АПК, предвиждаща, че делото следва да се разгледа от административния съд по постоянния адрес на адресата на акта. Съгласно Определение № 1142 от 23.01.2020 г. на ВАС по адм. д. № 14183/2019 г., вътрешните правила на общините, изготвени на основание чл. 15а, ал. 2 ЗДОИ, се оспорват пред административния съд по постоянния адрес на жалбоподателя, а не пред съда по седалището на органа. По аргумент за по-силното основание следва, че защитата от бездействието на органа при изпълнение на задължение, произтичащо от нормата на чл. 15а ал. 2 от ЗДОИ, следва да се осъществи по същия ред.  След извършена справка в НБД „Население“ беше установено, че ищецът е с постоянен адрес ***, попадащ в границите на териториална компетентност на административен съд – гр. Хасково, на когото делото следва да се изпрати за разглеждане съгласно чл. 135, ал. 2 АПК.

С оглед на гореизложеното съдът:

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 69 по описа на Административен съд гр.Силистра за 2020  година.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Административен съд гр. Хасково.

    Определението не подлежи на обжалване.

                                                                                                      

                                                                               

СЪДИЯ: