Решение по дело №226/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 февруари 2022 г.
Съдия: Лора Рангелова Стефанова
Дело: 20217160700226
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

5

гр. Перник, 02.02.2022 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в открито съдебно заседание на деветнадесети януари две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                       

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАЙЛО ИВАНОВ

                                                       ЧЛЕНОВЕ: СЛАВА ГЕОРГИЕВА

                                                                          ЛОРА СТЕФАНОВА

 

         При секретаря А.М. и прокурора МОНИКА ЛЮБОМИРОВА, Като разгледа докладваното от съдия Стефанова КАНД № 226/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл. 208 – чл. 228 от АПК, във вр.  с чл. 63в от ЗАНН.

         Образувано е по касационна жалба, подадена от Национална агенция за приходите, Централно управление, главна дирекция „Фискален контрол“ против Решение № 203/04.11.2021 г., постановено по АНД № 20211720201123/2021 г. по описа на Районен съд – Перник, с което е отменено Наказателно постановление № 567487-F574214/25.03.2021 г., издадено от началник на отдел „Оперативни дейности“ – София в Централно управление на Националната агенция за приходите, с което на ЕТ „***“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. ***, представлявано от Г.Е.Б. на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложена „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

         В жалбата са изложени оплаквания за незаконосъобрзаност на обжалвания съдебен акт, поради нарушение на закона – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН. Касаторът счита, че при правилно установена фактическа обстановка районният съд неправилно е приел, че в АУАН и в НП не е посочена нарушената правна норма. Излага подробни аргументи за законосъобразност на наказателното постановление, предмет на съдебен контрол. Искането към касационния състав е да отмени обжалвания съдебен акт и да реши спора по същество, като потвърди наказателното постановление. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         Ответникът по касационната жалба – ЕТ „***“, в срока по чл. 213а, ал. 4 от АПК не е представил писмен отговор.

         В съдебно заседание касационният жалбоподател, чрез процесуалния си представител юрисконсулт П.П. поддържа жалбата и моли касационния състав да отмени обжалваното съдебно решение и да потвърди наказателно постановление. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

         В съдебно заседание ответникът, чрез процесуалния си представител адвокат С., оспорва касационната жалба. Пледира по аргументи, изложени в съдебно заседание решението на Районен съд – Перник да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно. Заявява претенция за присъждане на разноски.  

         В съдебно заседание Окръжна прокуратура – Перник чрез прокурор Моника Любомирова дава заключение за неоснователност на жалбата. Предлага на касационния състав да остави в сила решението на Районен съд – Перник.

         Административен съд – Перник, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните, обсъди събраните по делото доказателства и при съобразяване обхвата на съдебен контрол съгласно чл. 218 от АПК и чл. 220 от АПК, намери следното:

         Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от лице по чл. 210, ал. 1 от АПК, за което решението е неблагоприятно, срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

         За да постанови обжалваното решение, районният съд е приел, че на 25.09.2020 г.  в 16.08 ч. свидетелят И.Л.И., в качеството си на инспектор по приходите в ТД на НАП – София извършил проверка в магазин за плодове и зеленчуци, находящ се в гр. Перник, ул. ***, стопанисван  от ЕТ „***“. Преди да се легитимира, извършил контролна покупка на 0.350 кг. нектарини на стойност 1.02 лв. Заплатил сумата от 1.00 лв., която била приета от продавач-консултанта в обекта Д.К., като тя не издала фискален бон от монтирано в обекта и намиращо се в работен режим фискално устройство модел „TERMOL S21“, с ИН на ФУ ZK128069 и ИН на ФП № *********, регистрирано в НАП с потвърждение № 4058527/06.03.2019 г.

         За така установеното нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, И.Л.И. – инспектор по приходите в ТД на НАП – София на 07.10.2020 г. в присъствието на двама свидетели и едноличния търговец, съставил АУАН № F574214/07.10.2020 г. Въз основа на него началник на отдел „Оперативени дейности“ – София в Централно управление на Националната агенция за приходите издал наказателно постановление № 567487-F574214/25.03.2021 г., с което на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС наложил на ЕТ „***“, ЕИК *** „имуществена санкция“ в размер на 500 лв. за нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

         При така установеното от фактическа страна, районният съд е приел, че АУАН  и НП не отговарят на изискванията съответно на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, тъй като не е посочена относимата към описаното деяние правна норма, а именно чл. 25, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите, което е ограничило процесуалното право на привлеченото към административно наказателна отговорност лице да разбере кое е нарушението, вменено му във вина. По тези съображения Районен съд – Перник е приел, че независимо, че в хода на административнонаказателното производство е установено извършването на административно нарушение, поради допуснати съществени процесуални нарушения, издаденото за санкционирането му наказателно постановление е незаконосъобразно и е отменил последното.

         Настоящият касационен състав на Административен съд – Перник намира, че обжалваното решение е постановено от компетентен съд, в рамките на правомощията му, по отношение на акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което е валидно и допустимо.

         Решението е неправилно по следните съображения:

         При спазване принципите на чл. 13 и чл. 14 от НПК, във вр. с чл. 84 от ЗАНН, районният съд правилно е установил фактическата обстановка. Събрал е гласни и писмени доказателства, относими към всички обстоятелства, предмет на доказване по делото. Фактическите изводи са формирани след обективно, всестранно и пълно обсъждане на приобщения доказателствен материал в неговата съвкупност. При разглеждането на делото не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

         Неправилен е решаващият извод на районния съд за допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето на АУАН и издаването на НП.

         Видно от АУАН № № F574214/07.10.2020 г. същият е издаден от компетентно за това лице съгласно чл. 193, ал. 1 от ЗДДС, в присъствието на двама свидетели и нарушителя. Подписан е от съставителя, свидетелите и нарушителя и е предявен и връчен на последния.

         Наказателното постановление е издадено от компетентен орган съгласно чл. 193, ал. 2 от ЗДДС, във вр. с т. 1.1 от Заповед № ЗЦУ-1149/25.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП в предписаната от закона писмена форма и е подписано от издателя му.

         АУАН и НП отговарят на изискванията за съдържание, посочени съответно в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Настоящият касационен състав не споделя извода на Районен съд – Перник за неизпълнение на разпоредбите на чл. 42, т. 5 от ЗАНН/редакция ДВ, бр. 59 от 1992 г./ и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Цитираните текстове предвиждат като част от задължителното съдържание на АУАН и НП посочването на нарушените правни норми, вменени във вина. В случая актосъставителят и административнонаказващият орган са посочили като нарушена нормата на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС. Същата въвежда задължение за регистрираните и нерегистрираните по ЗДДС лица да регистрират и отчитат извършените от тях доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Неизпълнението на това задължение представлява административно нарушение по смисъла на чл. 6 от ЗАНН. Цитираната законова норма е императивна и ясно формулира правилото за поведение. Тя не е препращаща или бланкетна. Затова посочването и като нарушена е достатъчно за  квалифицирането като нарушение на деянието, което представлява нейно неизпълнение. Наличието на идентична като съдържание разпоредба в подзаконов нормативен акт, какъвто е Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите не представлява различно правило за поведение, нито допълва признаците на въведеното със закона такова. Затова посочването на чл. 25, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. на Министерство на финансите не е необходимо за квалифициране на нарушението, санкционирано с наказателното постановление, предмет на съдебен контрол. Отразяването на чл. 118, ал. 1 от ЗДДС е достатъчно, за да се приеме, че са изпълнени изискванията на чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН. Районният съд е направил различен извод, което е довело до постановяване на неправилен съдебен акт.

         Тъй като в хода на съдебното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и са изяснени всички относими факти, касационният състав на основание чл. 222, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН следва да реши спора по същество.

         От събраните писмени и гласни доказателства по безспорен и категоричен начин се установява, че 25.09.2020 г.  в 16.08 ч. при извършена контролна покупка в магазин за плодове и зеленчуци, находящ се в гр. Перник, ул. ***, стопанисван  от ЕТ „***“ на 0.350 кг. нектарини на стойност 1.00 лв. , която сума е заплатена от орган по приходите Ивайло Илиев и е приета от продавач-консултанта в обекта Д.К., не е издаден фискален бон от монтирано в обекта и намиращо се в работен режим фискално устройство модел „TERMOL S21“, с ИН на ФУ ZK128069 и ИН на ФП № *********, регистрирано в НАП с потвърждение № 4058527/06.03.2019 г. Така осъщественото деяние представлява нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС. За извършването му от едноличен търговец, какъвто е настоящия случай, чл. 185, ал. 1 от ЗДДС предвижда налагане на имуществена санкция в размер от 500 лв. до 2000 лв. Административно наказващият орган е преценил всички обстоятелства за индивидуализирането и и правилно я определил при наличие само на смекчаващи такива в минималния размер от 500 лв.

         С оглед изложеното, настоящият касационен състав намира, че наказателното постановление е законосъобразно. Като е достигнал до различен извод, Районен съд – Перник е нарушил закона – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК, приложим на основание чл. 63в от ЗАНН. Затова на основание чл. 221, ал. 1, във вр. с чл. 222, ал. 2 от АПК, във вр. с чл. 63в от ЗАНН постановеното от него решение следва да бъде отменено, като се постанови друго, с което да се потвърди наказателното постановление.

         Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 1, във вр. с ал. 3 от ЗАНН в полза на касационния жалбоподател следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер на по 80 лв. за всяка от съдебните инстанции или общо 160 лв.

         Мотивиран от горното, Административен съд - Перник

 

Р  Е  Ш  И

 

         ОТМЕНЯ Решение № 203/04.11.2021 г., постановено по АНД № 20211720201123/2021 г. по описа на Районен съд – Перник, като вместо него ПОСТАНОВЯВА:

         ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 567487-F574214/25.03.2021 г., издадено от началник на отдел „Оперативни дейности“ – София в Централно управление на Националната агенция за приходите, с което на ЕТ „***“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. ***, представлявано от Г.Е.Б. на основание чл. 185, ал. 1 от ЗДДС е наложена „имуществена санкция“ в размер на 500 лв./петстотин лева/ за нарушение по чл. 118, ал. 1 от ЗДДС.

         ОСЪЖДА ЕТ „***“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. ***, представлявано от Г.Е.Б. да заплати на Централно управление - София при Национална агенция по приходите сумата от общо 160 лв. /сто и шестдесет лева/, представляваща юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

         РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:     /п/

                                     

                                                                 

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: 1./п/

 

 

                                                                                     2./п/