Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 67
19.03.2020г. гр.Търговище
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд - Търговище V- ти състав
На десети февруари
2020 година,
В
публично заседание в следния състав :
Председател:
Зорница Донкова
Секретар: Ивалина
Станкова
като разгледа докладваното
от Председателя а.н.д. № 25 по описа за 2020г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба
на „ЕНЕИНА“ ЕООД - гр.Търговище, ЕИК
*********, представлявано от управителя Е.Н.Е.против Наказателно постановление
№ 482564 – F516112 от 11.12.2019г., издадено от зам. директор на ТД на НАП – Варна.
Считайки същото за незаконосъобразно, жалбоподателят желае отмяната му.
В с.з. жалбоподателят
редовно призован, не изпраща представител.
В с.з. ответната по жалбата страна,
посредством процесуалния си представител, поддържа становище за неоснователност
на жалбата. Счита, че наказателното
постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде потвърдено,
като бъде присъдено и юрисконсултско възнаграждение.
След
преценка на събраните по делото доказателства, съдът установи следното :
Жалбата е подадена в срока по чл.59,
ал.2 от ЗАНН и е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА,
а разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
На 17.09.2019г. инспектори от ТД на
НАП - Варна – офис
Търговище извършили проверка в база данни на търговския регистър на Агенция по
вписванията, при която било установено, че „ЕНЕИНА“ ЕООД с ЕИК ********* в
качеството на задължено лице по ЗСч, не е изпълнило задължението си по чл.38,
ал.1, т.1 от ЗСч - да публикува годишния си финансов отчет за 2018г., чрез
заявяване и представяне за обявяване в търговския регистър /чрез подаване на
заявление образец Г2/ в законоустановения срок, а именно – до 01.07.2019г. В
годишната данъчна декларация по чл.92, ал.1 от ЗКПО за 2018г., подадена на
01.04.2019г. били декларирани 0.00 лв.
нетни приходи от продажби. С оглед така
установите факти, на 14.10.2019г. ст. инспектор по приходите в офис Търговище
при ТД на НАП Варна съставил на „ЕНЕИНА“ ЕООД АУАН № F516112 за
нарушение на чл.38, ал.1, т.1 от ЗСч във вр. с
чл.74, ал.1, пр. второ от ЗСч. Въз основа на посочения АУАН, зам.
директор на ТД на НАП – Варна издал
Наказателно постановление № 482564 – F516112 от 11.12.2019г. Посредством същото за нарушение на чл.38, ал.1, т.1
от ЗСч и на основание чл.74, ал.1 от ЗСч
наложил на „ЕНЕИНА“ ЕООД имуществена санкция в размер на 200лева.
Описаната фактическа обстановка се
доказва от приложените към делото писмени доказателства.
Съдът констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни органи, по
предвидения от закона ред и в предвидената от
закона форма. Съдържат изискуемите от ЗАНН задължителни реквизити.
Съгласно разпоредбата
на чл.
38, ал. 1, т. 1 от ЗСч, предприятията публикуват годишния финансов отчет,
консолидирания финансов отчет и годишните доклади по глава седма, приети от
общото събрание на съдружниците или акционерите или
от съответния орган, както следва: всички търговци по смисъла на Търговския
закон – чрез заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския
регистър, в срок до 30 юни на следващата година.
Според
приложената санкционна норма на чл. 74, ал. 1 от ЗСч, който е задължен и не
публикува финансов отчет в сроковете по чл. 38, се наказва с глоба в размер от
200 до 3000 лв., а на предприятието се налага имуществена санкция в размер от
0, 1 до 0, 5 на сто от нетните приходи от продажби за отчетния период, за който
се отнася непубликуваният финансов отчет, но не по -малко от 200 лв.
В случая
е безспорно, че "ЕНЕИНА" ЕООД е предприятие по смисъла на чл.2, т. 1 от ЗСч –
търговец по смисъла на Търговския закон, който следва да публикува – чрез
заявяване за вписване и представяне за обявяване в търговския регистър,
годишния финансов отчет на дружеството. Не е спорно също така, че "ЕНЕИНА" ЕООД не е
публикувало ГФО за 2018 г. в установения
в закона срок – до 30 юни на следващата година, в случая до 01.07.2019 г. включително –
първия присъствен ден след неприсъствения
30.06.2019г.
От друга страна
по делото е установено, че през отчетния период - 2018г., дружеството не е
осъществявало дейност. Този извод следва от данните, съдържащи се в приложената
ГДД по чл.92 от ЗКПО и разпоредбата на т.30 от ДР на ЗСч. Не е осъществявало дейност и през 2017г., за
което е подадена декларация по чл.38,
ал.9, т.2 от ЗСч., публикувана в търговския регистър.
Чл.38, ал.9, т.2 от ЗСч /изм. ДВ бр.96/2019г., в сила от 01.01.2020г/
гласи, че: Алинеи 1 – 8 на чл.38 на ЗСч не се прилагат за всички предприятия,
които не са осъществявали дейност през отчетния период; това обстоятелство се декларира еднократно за
първия отчетен период, в който не е осъществявана дейност, с декларация по
образец, утвърден със заповед на министъра на финансите; декларацията се
публикува в срок до 31 март на следващата година, както следва: а) от лицата по ал. 1, т. 1 и 2 – в
търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел; б) от
лицата по ал. 1, т. 3 – чрез икономическо издание или интернет.
Цитираната
редакция на чл.38, ал.9, т.2 от ЗСч /ДВ
бр.96 /2019/ е влязла в сила след издаване на обжалваното НП, респ. преди
влизането му в сила. Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН за всяко административно
нарушение се прилага нормативния акт, който е бил в сила по време на
извършването. Ал.2 обаче сочи, че ако до влизане в сила на НП последват различни разпоредби, прилага се
онази от тях, която е по – благоприятна
за нарушителя. В случая последната редакция на
чл.38, ал.9, т.2 от ЗСч /ДВ бр.96/2019г./ се явява по –благоприятна за
жалбоподателя, доколкото при неосъществяване на дейност от предприятието и
еднократно деклариране на това обстоятелство за първия отчетен период, в който
не е осъществявана такава, същото се
освобождава от задължението да публикува ГФО.
При това положение, с оглед
посочената законодателна промяна и
разпоредбата на чл.3, ал.2 от ЗАНН
следва да се приеме, че дружеството е санкционирано незаконосъобразно и обжалваното НП
следва да бъде отменено.
Отделно следва да се отбележи, че дори посоченото основание за отмяна на
НП да не бе налице, то НП отново би подлежало на отмяна поради маловажност на
деянието. Самата законодателна промяна е показателна, че законодателят оценява
обществената опасност на процесната категория нарушения като ниска. По делото
е установено, че през 2018г. „ЕНЕИНА” ЕООД
не е осъществявало дейност и не е отчело никакви приходи. От деянието,
което е формално, не са настъпили вредни последици. Нарушението е извършено за
първи път. Всички тези обстоятелства дават
основание да се приеме, че
нарушението е с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи
на нарушения от този вид и съставлява маловажен случай, обосноваващ извод за
приложение на чл.28 от ЗАНН. Като не е приложил посочената привилегия на закона
при наличие на основания за това, наказващият орган е действал
незаконосъобразно, което също се явява основание за отмяна на НП.
С
оглед изложеното, съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде отменено като
незаконосъобразно, поради което и не са налице основания за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение, каквото искане бе направено от ответната
страна.
Предвид горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН,
Р
Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление № 482564 – F516112 от
11.12.2019г., издадено от зам. директор на ТД на НАП – Варна, с
което на „ЕНЕИНА“ ЕООД – гр.Търговище, ул.“Христо Ботев“ № 1, вх.Б, ет.2,
ап.3, ЕИК *********, представлявано от Е.Н.Е.на
основание чл.74, ал.1 от Закона за счетоводството е наложена имуществена санкция в размер на 200лева, като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд –Търговище в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :