Р Е Ш
Е Н И Е
№ 109
гр.
Силистра, 25 ноември 2019 година
СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на тридесети октомври през две хиляди
и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова
ЧЛЕНОВЕ:
Павлина Георгиева-Железова
Елена Чернева
при секретаря Антония Стоянова и с
участието на прокурора от Окръжна прокуратура Стефка Ганчева, като разгледа
докладваното от съдия Чернева КАНД № 115 по описа на съда за 2019 година,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс (АПК), вр. чл. 63 от Закона за административните
нарушения и наказания (ЗАНН).
Образувано
е по касационна жалба на Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Силистра
срещу Решение № 55 от 16. 08. 2019 г. на Районен съд гр. Дулово, постановено по
АНД № 36 / 2019 г. по описа на ДРС, отменящо наказателно постановление
(НП) № 39-0000024 от 22.02.2019 год. на Началник Областен отдел „Автомобилна
администрация” гр.Силистра, с което за нарушение на 78, ал. 1, т. 1 Закона за
автомобилните превози (ЗАвП) и чл. 2, §3 от Регламент (ЕО) № 561 / 2006 във вр.
с АЕTR, и на основание чл. 53 от ЗАНН и чл. 93б, ал. 7,
т. 3 от ЗАвП на Ш.У., гражданин на Република Турция, роден на *** г., е било
наложено административно наказание глоба в размер на 1 500.00 лева.
Касаторът
счита, че решението на РС-Дулово е постановено при съществени нарушения на
съдопроизводствените правила, като в тази насока маркира оплакване, че съдът не
се е ангажирал с обсъждане на доказателствата по делото. Моли за отмяна на
първоинстанционния акт и на наказателното постановление.
Ответната
страна Ш.У., гражданин на
Република Турция, не взема становище по делото в настоящата инстанция.
Прокурорът
от Окръжна прокуратура – гр. Силистра изразява становище, че решението на
районния съд е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.
Касационната
жалба е постъпила от надлежна страна, в законния срок поради което е ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
С
наказателно постановление № 39-0000024 от 22.02.2019 год., издадено от Началника
на Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Силистра, на касатора е било
наложено административно наказание “Глоба” в размер на 1500.00 лева на осн. чл.
93б, ал. 7, т. 3 ЗАвП за нарушение на 78, ал. 1, т. 1 от същия закон и чл. 2,
§3 от Регламент (ЕО) № 561 / 2006 във вр. с АЕTR. Посоченото НП е издадено въз
основа на АУАН № 247789 / 22. 02. 2019 г.,
с който е установено, че при извършена проверка на 22. 02. 2019 г. по път I-7 Силистра - Шумен, Ш.У.-турски
гражданин, в качеството му на водач на
товарен автомобил с
рег. № 31 RBJ05,
собственост на CEVRI TRANSPORT,
осъществяващ обществен международен превоз на товари, попадащ под регламента на
АETR, от Р. Турция
до гр. Москва – Руска федерация, на 19. 02. 2019 г. е ползвал намалена с повече
от два часа намалена дневна почивка, което е било видно от картата на водача от
изискуемият 28 дневен период.
За
да постанови обжалвания акт, РС-Дулово е приел, че деянието за което е
санкциониран жалбоподателя – надхвърляне на удълженото максимално дневно време
за управление от 10 часа по Регламент (ЕО) 561 / 2006 г. или AETR и респ. намаляване
на времето за намалената дневна почивка, формално е извършено, но поради липса
на информация за мястото на извършване на нарушението и поради липса на
доказателства за мястото на регистрация на товарния автомобил, не може да бъде
обосновано нито приложението на Регламент
(ЕО) 561 / 2006 г., нито на AETR. С тези
мотиви РС - Дулово е отменил обжалваното пред него наказателно постановление.
Настоящият съд, в рамките на касационната
проверка, съгласно чл. 218 от АПК, намира следното:
Първоинстанционният съд е изложил подробни
и задълбочени мотиви, които настоящата инстанция споделя. Още при съставянето
на АУАН е допуснато нарушение на процесуалните правила, и по-конкретно на чл. 42
т. 4 ЗАНН, съгласно която в акта трябва да се съдържа описание на нарушението и
обстоятелствата, при които е извършено. В настоящия случай очевидно АНО е
приел, че превозът, извършен от санкционираното лице на 19. 02. 2019 г., е бил
регламентиран от АETR- Европейската спогодба
за работа на екипажите на превозните средства от 1970 г. Именно поради това в
наказателното постановление е налице позоваване на чл. 2, §3 от Регламент (ЕО)
№ 561 / 06, предвиждащ, че за международни транспортни операции, извършвани
отчасти извън областите, посочени в параграф 2 (в Общността, между Общността,
Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското
икономическо пространство), вместо регламента се прилага AETR. В тази връзка
следва да се подчертае, че разпоредбите на AETR и на Регламент (ЕО) № 561 /
06 са хармонизирани, т. е. удълженото максимално дневно време за управление и
по двата акта е идентично. Приложението на AETR обаче не е безусловно. Съгласно чл.
2, §3 от Регламент (ЕО) № 561 / 06 AETR се прилага за: а) превозни средства, регистрирани в Общността или в
страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване; б) превозни
средства, регистрирани в трета страна, която не е договаряща се страна по AETR,
само за частта от пътуването на територията на Общността или на страните, които
са договарящи се страни по AETR. Следователно, за да бъде санкциониран водача е
необходимо да се установи приложимостта на спогодбата посредством посочените
предпоставки в цитираната норма, т. е. необходима е яснота относно факта къде е регистриран на автомобила (относно б. „а“)
или къде е извършено нарушението (б. „б“). В настоящия случай липсва информация
къде е регистриран товарният автомобил, с който е извършено нарушението. Тази
информация принципно се съдържа в регистрационния талон, копие от който не е
направено, а посочването на собственика на автомобила е недостатъчно за
изясняване на въпроса. Следователно липсват предпоставки за реализиране на
отговорността на дееца съгласно чл. 2,
§3, б. „а“ от Регламент (ЕО) № 561 / 06 във
вр. с чл. 2 § 1 и чл. 8 от AETR и чл. 93б, ал. 7, т. 3 ЗАвП.
Не са налице и каквито и да било данни на
територията на коя държава е извършено нарушението. Действително, курсът, който
е осъществявал касаторът в момента на
проверката на 22. 02. 2019 г. е Турция–
Русия, като и двете държави са страни по
AETR, но липсва информация какъв курс е осъществявал водача 3 дни
по-рано, за да се прецени евентуално дали нарушението е извършено на
територията на Общността или на страни, които са договарящи по AETR, респ. да
се потърси отговорността на дееца по чл. 2, §3, б. „б“ от Регламент (ЕО) № 561
/ 06 във вр. с чл. 2 § 1 и чл. 8 от AETR
и чл. 93б, ал. 7, т. 3
ЗАвП.
Така установените непълноти относно релевантните за отговорността на
дееца обстоятелства са констатирани от първоинстанционния съд и взети предвид
при постановяването на съдебния му акт, който по изложените по-горе съображения
следва да се остави в сила.
Водим от горното и на основание чл. 221,
ал. 2 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 55 от 16. 08. 2019 г. на
Районен съд гр. Дулово, постановено по АНД № 36 / 2019 г. по описа на ДРС, с което е отменено наказателно постановление
№ 39-0000024 от 22.02.2019 год. на Началник Областен отдел „Автомобилна
администрация” гр.Силистра.
Решението
е окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1. 2.