Решение по дело №4023/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 1325
Дата: 13 април 2020 г. (в сила от 5 юни 2020 г.)
Съдия: Николай Колев Стоянов
Дело: 20195330104023
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 11 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 

 

№ 1325                          13.04.2020 година                   град Пловдив

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, гражданско отделение, XVIII състав, в публично заседание на тридесети януари две хиляди и двадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: НИКОЛАЙ СТОЯНОВ

 

 

при участието на секретаря Радка Цекова,

като разгледа докладваното от съдията гражданско дело № 4023 по описа на съда за 2019 г. и, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Предявен е иск с правна квалификация по чл. 49, вр. с чл. 50 ЗЗД.

Производството е образувано по искова молба на И.Ц.П., ЕГН **********, чрез адв. Д. против Агенция „Пътна инфраструктура“, ЕИК *********, гр. С., чрез Областно пътно управление – Пловдив, ЕИК 0006950890255, гр. Пловдив, с която се иска  ответникът да бъде осъден да заплати на ищеца сумата от 1823 лева – главница, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди нанесени на лек автомобил Ситроен, модел Ц- 3, с рег. № ***, настъпили в резултат на ПТП  настъпило на 11.09.2018 г., на авто. Т. – 154 км, посока от гр. Б. към град С. , ведно със законна лихва от 11,09,2018 г.

            В исковата молба се твърди, че на 11.09.2018 г. при движение по републикански път- автомагистрала Т. – 154 км, посока от гр. Б. към град С., лек автомобил Ситроен, модел Ц- 3, с рег. № *** преминава през протектор от гума на товарно МПС, в резултат на което се сочи, че са настъпили щети по автомобила.

В срока по чл. 131 ГПК ответникът Агенция „Пътна инфраструктура“ – Областно пътно управление – гр. Пловдив, оспорва исковете по основание и размер.

На първо място оспорва факта на настъпване на описаното в ИМ ПТП място и обстановка. Твърди се, че не се установява щетите да са настъпили единствени и само по твърдения в исковата молба начин, като не е отчетено и поведението на водача на МПС при управление на автомобила и дали той не е допринесъл за настъпилото ПТП, като се цитира разпоредбата на чл. 20, ал. 1 и ал. 2 от Закона за движение по пътищата. На следващо място, оспорва вида и размера на твърдените в исковата молба щети по автомобила, както и причинната им връзка с твърдяното ПТП. Оспорва размера на вредите.  При условията на евентуалност – се прави възражение за съпричиняване - като искането е да се намали претенцията за главница, съобразно степента на установено съпричиняване на щетата от страна на водача на МПС. Претендира разноски.

 

ПЛОВДИВСКИ РАЙОНЕН СЪД, XVIII-ти гр. състав, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл. 235, ал. 2 вр. чл. 12 ГПК, намира следното:

От представения по делото протокол за ПТП № ***/ 11.09.2018 г. се установява, че на съответната дата 11.09.2018 г. лек автомобил „Ситроен Ц3”, рег. № ***, управляван от Д.Б., преминава през протектор на гума, който се намира в дясната активна лента на АМ Т. – 154 км в посока С., в резултат на което по автомобила са нанесени щети.

По делото е прието заключение на автотехнична експертиза, според която стойността  на ремонтните операции, необходими за пълното възтанояване на процесния автомобил от нанесените му повреди , настъпили в резултат на претърпяно ПТП на 11,09,2018 г. възлиза на 2673,77 лв. От техническа гледна е възможно увредите авточасти на процесния автомобил да настъпят в резултат на преминаване на автомобила през протектор на гума, намиращ се на дясната активна пътна лента. 

Като писмени доказателства по делото са приети приемно-предавателен протокол от 14,09,2018 г. и фактура на стойност 1823 лв. с ДДС, издадена от аутовижън 76 ЕООД за извършен ремонт на процесния автомобил.

Разпитан е като свидетел Г.П., която е с. на ищеца, от която се установява, че инцидентът с автомобила се е случил на м. в посока от Б. към П..  Било е тъмно. Оказало се е, че са се блъснали в протектор от гума от камион. Колата е била в сервиз. 

Съдът кредитира изцяло свидетелските показания на Г.П., преценени на основание чл. 172 ГПК, като ги намира са последователни, житейски логични и непротиворечащи на останалия доказателствен материал.

Въз основа на така установените факти по делото, съдът достигна до следните правни изводи:

Въз основа на така събраните доказателства съдът приема за установено, че на 11.09.2018 г. е настъпило ПТП при фактическите обстоятелства и механизма, описани в исковата молба, които безпротиворечиво се установяват от протокола за ПТП, от свидетелските показания и заключението на САТЕ, което съдът изцяло възприема като компетентно и обосновано.  Несъмнено се установи и причинно-следствената връзка между повредите и настъпилото произшествие, както и техния размер.

По делото се установи, че причината за увреждането е преминаването на МПС- то през протектор от гума, намиращ се в дясната активна лента за движение на АМ „Т.“, 154 км.

За да бъде уважен така предявеният иск, трябва да се установи, че именно ответникът е собственик на пътя, респ. е лице, което е длъжно да упражнява надзор върху него. Съгласно чл. 19, ал. 1, т. 1 от Закон за пътищата, републиканските пътища се управляват  от Агенция „Пътна инфраструктура". В ал. 2, т. 3 на същия член е предвидено, че управление включва организиране, възлагане, финансиране и контрол на дейностите, свързани непосредствено с проектирането, изграждането, управлението, ремонта и поддържането на пътищата. На основание чл. 30 и сл. от Закона за пътищата изграждането, ремонтът и поддържането на републиканските пътища се осъществяват от Агенция „Пътна инфраструктура”. Съгласно Чл. 3, ал. 2 от ЗП, републикански пътища са автомагистралите,скоростните пътища и пътищата от първи, втори и трети клас, които осигуряват транспортни връзки от национално значение и образуват държавната пътна мрежа. Процесното събитие се е случило на автомагистрала „Т.“, т.е. на републикански път. Съгласно горепосочените законови основания, именно ответникът е длъжен да поддържа и да се грижи на състоянието на пътя като не допуска наличието на препятствия, които биха могли да причинят вреди, поради което той е надлежна страна по предявения иск. Следователно Агенция „Пътна инфраструктура” като собственик на републиканските пътища и задължено във връзка с поддръжката им лице се явява пасивно легитимирана по искове за вреди, причинени от необезопасени препятствия по пътната настилка.

Съгласно разпоредбата на чл.49 от ЗЗД, този, който е възложил на друго лице някаква работа, отговаря за вредите, причинени от него при или по повод изпълнението на тази работа. Текстът на чл.45 от ЗЗД предвижда, че всеки е длъжен да поправи вредите, които виновно е причинил другиму. За да възникне отговорността по чл.49 от ЗЗД е необходимо наличието на следните предпоставки: вреди, причинени на пострадалия – в случая на ищцата, вредите да са причинени от лице, респ. лица, на които отговорният по чл. 49 от ЗЗД – ответникът е възложил работа; вредите да са причинени при или по повод изпълнението на работата, възложена от ответника, работникът да има вина за причинените вреди. В случая, вината се търси не у този, който е възложил работата, а у този, който я изпълнява. Отговорността по чл.49 от ЗЗД е за чужди виновни действия. Тя е предвидена от закона, за да обезпечи по-сигурното лесно и бързо обезщетяване на пострадалия. В този смисъл - Постановление №7/29.12.1958 год. на Пленума на ВС.

Настоящият съдебен състав приема, че в настоящия случай, ответната агенция не е изпълнила задълженията си по чл.30, ал. 1 от ЗП, а именно да осъществи дейностите по изграждането, ремонта и поддържането на републиканските пътища, което безспорно е в причинна връзка с настъпилия пътен инцидент, при който са причинени повреди на лекия автомобил, собственост на ищеца. Наличието на протектор от гума в дясната активна лента за движение на АМ „Т.“ представлява неосигуряване на условия за безопасно движение по пътищата, съответно неизпълнение на задълженията на агенцията по чл.30, ал. 1 ЗП. От гледна точка на деликтната отговорност, се касае за противоправно бездействие, което ангажира отговорността на общината по чл.49 от ЗЗД.

По чл.49 от ЗЗД отговаря този, който е възложил на друго лице някаква работа. В случая агенцията следва да отговаря за бездействието на работниците и служителите, на които е възложила дейността по поддържането на пътя. По изложените съображения, съдът намира, че ответникът следва да отговаря за претендираните от ищеца имуществени вреди и че искът му по чл.49 от ЗЗД, във връзка с чл. 50 от ЗЗД - за поправянето на такива, чрез заплащане на парично обезщетение, е основателен и доказан и следва да се уважи.

По отношение на възражението за съпричиняване, то в подкрепа на същото не се събраха никакви доказателства. От представения протокол за настъпило ПТП не се установява, да е налице виновно поведение от страна на водача. От друга страна, ответникът не ангажира доказателства в подкрепа на възражението си, поради което същото се явява недоказано.

По отношение на размера на претендираната сума, от приетата по делото и неоспорена от страните експертиза се установи, че настъпилите щети по автомобила се равняват на сумата от 2673,77 лева с вкл. ДДС. Тъй като претенцията на ищеца е само за сумата от 1823 лева, то същата следва да бъде присъдена в целия претендиран размер.

Основателна е и претенцията за присъждане на законната лихва върху главницата, считано от датата на непозволеното увреждане – 11,09,2018 г. – аргумент чл. 84, ал. 3 ЗЗД.

По отношение на разноските:

При този изход на спора право на разноски има ищецът. На основание чл. 78, ал.1 ГПК  ищецът има право на разноски пропорционално на уважената част от исковете. Искът на ищеца е уважен изцяло, поради което му се дължат всички направени разноски. Представени са доказателства за заплащане на адвокатско възнаграждение за процесуално представителство в размер на 600 лева, внесена държавна такса в размер на 76 лева и депозит за изготвяне на САТЕ в размер на 130 лева. С оглед изложеното, общият размер на направените разноски от ищеца възлиза на 806 лева.

По изложените съображения, съдът

 

                           

Р    Е    Ш    И :

 

 

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, ЕИК *********, гр. С., чрез Областно пътно управление – Пловдив, ЕИК 0006950890255, гр. Пловдив ДА ЗАПЛАТИ на И.Ц.П., ЕГН **********, чрез адв. Д. сумата от 1823 лева – главница, представляваща обезщетение за претърпени имуществени вреди нанесени на лек автомобил Ситроен, модел Ц- 3, с рег. № ***, настъпили в резултат на пътно- транспортно произшествие  настъпило на 11.09.2018 г. на автом. „Т.“ – 154 км в посока към град С. , ведно със законна лихва върху главницата, начиная от 11,09,2018 г. до изплащане на вземането.

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, ЕИК *********, гр. С., чрез Областно пътно управление – Пловдив, ЕИК 0006950890255, гр. Пловдив ДА ЗАПЛАТИ на И.Ц.П., ЕГН **********, чрез адв. Д.  сумата от 806 лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Пловдив в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/

 

Вярно с оригинала!

РЦ