Решение по дело №31/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 583
Дата: 13 май 2020 г.
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20207050700031
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                                    Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……………………., гр. Варна

 

В ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. ВАРНА - ІV касационен състав, в открито  съдебно заседание на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МАРИЯ ГАНЕВА

ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

  РОМЕО СИМЕОНОВ

 

при секретаря Светлана Стоянова и в присъствието на прокурора  като разгледа докладваното от председателя касационно адм. наказателно дело № 31 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63 ал.1 предл.2 от ЗАНН, вр. чл.208 и сл. от АПК и чл.348 от НПК.

           Образувано е по касационна жалба на „Н.А.2018“ ЕООД с ЕИК ***, със седалище и  адрес на управление: гр. **, против решение №1985/04.11.2019 г. по нахд. № 4197/2019 г. на Варненския районен съд /ВРС/, с което е потвърдено наказателно постановление /НП/ № 453778-F497404/29.07.2019 г. на началника на отдел „Оперативни дейности“-Варна при  ЦУ на Национална агенция за приходите.

Релевира се допуснато нарушение на закона и съществено нарушение на процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и 2 от НПК във вр. с чл. 63 от ЗАНН. Касаторът твърди неправилни изводи на районния съд за съставомерност на деянието. В касационната жалба са преповторени възраженията, описани във въззивната жалба, касаещи дадената от административнонаказващия орган правна квалификация на извършеното деяние и несъответствието й с описаните факти в АУАН. Твърди се, че установеното неиздаване на фискален бон на стойност от 2.00лв. за контролна покупка, за което било е издадено процесното НП , е в противоречие с приетото за съставомерно нарушение по чл.185 ал.5 вр. чл. 185 ал.4 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/, касаещо неизпълнение на задължението, извън случаите на продажба да се отбелязва всяка промяна на касовата наличност. Оспорва се извода за повторност на извършеното нарушение . Твърди се липса  на обсъждане в мотивите на атакувания съдебен акт на оплакването за законосъобразно определяне размер на имуществената санкция. Отправеното искане  към съда е за отмяна на обжалваното решение на ВРС.

В съдебно заседание касаторът се представляла от адв.  Г.А., който  поддържа  жалбата на изложените в нея основания.

Ответната страна - НАП, депозира писмен отговор на жалбата с теза на нейната неоснователност.  

Представителят на Окръжна прокуратура–Варна дава заключение за неоснователност на подадената касационна жалба.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

    Касационната жалба, по която е образувано настоящото съдебно производство, е подадена от лице, което има правен интерес от оспорването. Жалбата е подадена в законоустановения срок пред компетентен съд, поради което е допустима за разглеждане, а разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:

   Производството пред ВРС е образувано по жалба на „Н.А.2018“ ЕООД против НП № 453778-F497404/29.07.2019 г. на началник на отдел „Оперативни дейности“-Варна в ЦУ на НАП, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 1200 лева на основание чл.185 ал.5 вр. чл.185 ал.4 от ЗДДС за нарушение на чл. 33 ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г.

  От фактическа страна районният съд е приел за установено, че на   22.06.2019 от 13:45ч. до 15:00ч била извършена проверка на търговски обект - автомивка с кафе в гр.Варна, на ул. Царевец №32, стопанисван от "Н.А.2018". При проверката била разчетена касова наличност в размер на 10лв. , а фактическата наличност в касата на обекта - 14,36лв като фискалното устройство притежавало функциите „служебно въведени" и „служебно изведени" суми, но не е била регистрирана промяна в касовата наличност от 2.36 лв. , в която сума не се включва заплатена от св.Б. и негов колега цена  от 2 .00 лв. за консумирано от тях кафе, за която продажба не им бил издаден касов бон. В касата не било отразено въвеждане на  2.36 лв. , поради което срещу дружеството бил съставен АУАН за нарушение по чл.33 ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. и за това нарушение, извършено при повторност било издадено обжалваното НП, с което на "Н.А.2018" е наложено наказание  имуществена санкция.

  Дружеството било наказано с НП № 364603-F409887/16.10.2018г., което е изменено Решение №2146/17.12.2018г. на PC-Варна по АНД №4882/2018г., влязло в законна сила на 11.01.2019г. за извършено нарушение по чл. 185, ал.2 в вр. с 1 от ЗДДС.

За да потвърди издаденото НП , районният съд е приел отсъствие на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, зададени в ЗАНН. АУАН е изготвен от длъжностно лице със съответните компетенции, съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН и е надлежно предявен. НП е издадено от компетентен орган, отговаря на изискванията на чл. 57 от ЗАНН и е надлежно връчено.

Описанието на нарушението е в достатъчна степен пълно и точно откъм фактически признаци . Възприетите юридически факти кореспондират с дадената им правна квалификация. ВРС е преценил, че непосочването на физическото лице, което е извършило нарушението, не нарушава правото на защита на наказаното дружество.

Касационната инстанция счита обжалваното решение на районния съд за правилно, като постановено при липса на заявените в жалбата касационни основания за неговата отмяна. 

Погрешна е трактовката на касационния жалбоподател относно описанието на нарушението в АУАН и НП  за установена от контролните органи  разлика  от 2.00 лв.  по дневен фискален  отчет на ЕКАФП и реална фактическа наличност с произход нерегистрирана търговска продажба. Изрично, точно и ясно в акта и в наказателното постановление се посочва, че  сумата от 2.00 лв. има за произход служебно въведени пари в касата на търговския обект  , а не е резултат от неотчетена продажба на стоки или услуги. Именно поради тази причина  възражението на касатора ,че в търговския обект не се предлагат стоки или услуги с цена от 2.00 лв. не опровергава достоверността на описаните факти в АУАН и НП. Даденото описание на извършено адм. нарушение в акта и нак. постановление не съдържа данни за неспазване на задължение по издаване на фискален касов бон, а за неизпълнение на правно задължение извън случаите на продажби, да се отбележи  всяка промяна на касовата наличност в търговския обект.

Именно поради тази причина възприетите от наказващият орган юридически факти не са съотнесени към нормативното предписание на чл. 25 ал.1 вр.чл.3 ал.1 от Наредба Н-18/2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез ФУ по въвеждане на правно задължение за издаване на касов бон при всяка продажба, а е приложена правната норма на чл. 33 ал.1 от Наредбата , вмяняваща задължение по служебно отбелязване на въвеждането в касата на суми , извън случаите на продажба. Нормата има за цел създаване на условия за съпоставимост на касовата наличност с документираните със съответното фискално устройство суми от продажби и от извършени служебно въвеждане и извеждане на суми във всеки един момент. Всяка една разлика между наличните и документираните средства препятства проследяването на паричния поток в търговския обект и представлява нарушение на правилата за регистрация и отчетност. В случая такава разлика е безспорно установена и подкрепена от приетите по делото доказателства, като не се установяват извинителни причини същата да не е регистрирана чрез операция от наличното и функциониращо фискално устройство или в книгата за дневните финансови отчети.

            Липсата на служебно въвеждане на суми нарушава реда за отчитане и е наказуемо по чл. 185 ал.2 от ЗДДС вр. чл. 185 ал.1 тъй като не води до неотчитане на продажби. При повторни нарушения санкцията е по чл.185 ал.5 от   ЗДДС, която препраща към санкцията по чл.185 ал.4 от ЗДДС. При безспорно установен факт на влязло в сила на 11.01.2019 г. НП № 364603-F409887/16.10.2018г., с което дружеството е наказано за същото нарушение,  правилно описаното в НП противоправно деяние е квалифицирано като извършено в условията на повторност по чл. 185, ал.5, вр. ал. 4 от ЗДДС. Разпоредбата на § 1 т. 35 от ДР на ЗДДС гласи, че "повторно" е нарушението, извършено в едногодишен срок от влизането в сила на наказателно постановление, с което лицето е било наказано за същото по вид нарушение.

Лишено от основание е оплакването за отсъствие на мотиви на обжалваното решение относно  законосъобразност на производството по индивидуализация на наказанието , тъй като  последният абзац на неговите мотиви обективират  извършен от районния съд правен анализ със заключение за справедливост на наложената имуществена санкция. Настоящият съдебен състав споделя това правно становище  . Приложената административнонаказателна разпоредба въвежда размер на имуществената санкция от 1000 лв. до 4000 лв. , с издаденото  НП е определен размер на същата към нормативно предвидения минимум  -1200лв. т.е. при индивидуализиране на наказанието е спазено предписанието на чл. 27 от ЗАНН , като санкцията попада в законово зададените граници . Отчетен е фактът на минимална разлика между касова и фактическа парична наличност, но също така в характера на извършеното правонарушение в областта на данъчното  законодателство.

С оглед гореизложеното настоящата съдебна инстанция намира, че при постановяване на обжалваното съдебно решение, не са допуснати заявените в касационната жалба нарушения, сочещи на неправилност на съдебния акт .

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2, пр. 1 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р     Е     Ш      И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1985/04.11.2019 г. по нахд. № 4197/2019г. на Районен съд гр. Варна.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                    

                                    ЧЛЕНОВЕ:  1.     

 

                                                           

                                                          2.