Решение по дело №1044/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 308
Дата: 14 април 2021 г. (в сила от 15 март 2022 г.)
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20207150701044
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 септември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№308/14.4.2021г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – VІІІ – административен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори март, две хиляди  двадесет и първа година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

СВЕТОМИР БАБАКОВ

 

 

 

 

при секретар

Янка Вукева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

СВЕТОМИР БАБАКОВ

по адм. дело № 1044 по описа на съда за 2020 г.

                                                  

Производство е по реда на чл. 156, ал. 1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс /ДОПК/ и е образувано по жалба на „Кристал Лес 92“ ЕООД, ЕИК ********** против Ревизионен акт / РА/ № Р-16001619007195-091-001 от 03.06.2020г., издаден от възложилия ревизията началник- сектор в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите- ръководител на равизията, потвърден с  решение № 389/14.08.2020 г. на директора на дирекция ОДОП Пловдив при ЦУ на НАП.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е неправилен, необоснован и незаконосъобразен. Моли се да бъде отменен. Подробни съображения са изложени в жалбата.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Н.Б., който поддържа жалбата. Претендира разноски. Допълнителни съображения са изложени в писмени бележки.

Ответникът - Директора на дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, редовно призован,  не се представлява в съдебно заседание. Постъпила е писмена защита от юриск. Г., която по изложени съображения моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и на основание чл. 160, ал. 1 и ал. 2 от ДОПК да постанови решение, с което да потвърди като правилен и законосъобразен ревизионния акт, потвърден с решение № 389/14.08.2020 г. на директора на дирекция ОДОП Пловдив при ЦУ на НАП.

 Представя относимата административна преписка. Претендира заплащането на направените разноски за вещо лице, както и юрисконсултско възнаграждение, съгласно Наредба № 1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Извършената ревизия е повторна и е възложена във връзка с решение № 621/28.10.2019 г. На Директора на дирекция ОДОП Пловдив. С това решение е отменен ревизионен акт PA Р-16001319000640-091-001/12.08.2019г., издаден на „Кристал лес 92“ ЕООД и на основание чл. 155, ал. 4 от ДОПК преписката е върната за издаване на нов ревизионен акт.

Ревизията по ЗДДС обхваща данъчни периоди 01.05.2015 г. - 30 11 2016 г и по ЗКПО - 2015 г., 2016 г. и 2017 г. Във връзка с нея е издаден ревизионен доклад /РД/ № Р-16001619007195-092-001/08.05.2020 г„ представляващ мотиви и неразделна част от обжалвания РА. През ревизираните периоди дружеството извършва дейност: „Търговия с дървен материал “. Ревизираният субект е регистриран по ЗДДС, считано от 29.06.2012 г. дружеството е упражнило правото си на приспадане на данъчен кредит по 51 бр. фактури /таблица на стр. 35-37 от РД/ с предмет на доставки - импрегнатор. дъски, стърготини и детайли от доставчик „Трампов груп“  ЕООД с Е ИК по Булстат: *********. Общият размер на приспаднатия данъчен кредит за ревизирания период от този доставчик е в размер на 73 518,86 лв.

С цел установяване реалността на доставките по въпросните фактори на горецитираното дружество е изготвено ИПДСПОТЛ № Р-16001619007195- 041-001/06.01.2020 г. Същото е изпратено :по пощата на декларирания от дружеството адрес за кореспонденция и адрес по чл. 8 от ДОПК: - гр. Сърница, ж.к. „Махала крушата“ 6, с известие за доставяне (обратна разписка) № 9100016972879. Пратката е върната от лицензирания пощенски оператор обратно в офис на НАП Пазарджик с отметка „НЕПОТЪРСЕНА”.

ИПДСПОТЛ № Р-16001619007195-041-001/06.01.2020 г. е изпратено за връчване и по електронен път на декларирания от дружеството електронен адрес за кореспонденция - **************@***.** на 08.01.2020 г. На 20.02.2020 г. е получено електронно съобщение - Удостоверение за извършено връчване по електронен път на горепосоченото ИПДСПОТЛ № Р- 16001619007195-041-001/06.01.2020 г„ чрез активиране на електронна препратка от електронен адрес **************@***.** с IP адрес 94.156.104.1.

По електронен път на 11.03.2020 г., от същия електронен адрес е получено следното писмено обяснение: „Копия на фактури, Приемо- предавателни протоколи, билети, дневник за постъпиш и експедирана дървесина, касови книги и обяснения са представени по искане за насрещна проверка с№ П-16001319022776-040-001/11.02.2019 г. на „ ТРАМПОВ ГРУПЕООД, приключила с Протокол № П-16001319022776-141-001/ 01.03.2019 г. с вх. № 4593 от 26.02.2019 г. Фирмата няма счетоводител, собственика е в чужбина и потвърждаваме това, което сме представиш с вх. № 4593 от 26.02.2019 г.

До приключване на ревизията и издаване на спорния РА други документи от „Трампов груп" ЕООД не са представени.

Изпратено е Искане за извършване на насрещна проверка № Р- 16001619007195-141-001/18.02.2020 г. до ТД на НАП гр. София' за установяване на следните факти и обстоятелства: През периода от м. Май 2015 г. до м. Ноември 2016 г„ вкл., лицето С. В. К., в качеството му на МОЛ и представляващ „Трампов груп“ ЕООД, подписвало ли е документи, издадени (съставени) от това дружество - фактури за продажби; приемо-предавателни протоколи, договори и др. Дружеството извършвало ли е дейност за горапосочените периоди и притежава ли необходимия кадрови и материален ресурс във връзка с декларираната дейност на територията на гр. Сърница.

Видно от протокола за извършена насрещна проверка П- 22002320032482-141-001/19.03.2020 г. е, че лицето С. В. Кирков е с постоянен адрес *** Извършено е посещение на адреса с цел връчване на искане за представяне на документи. Констатирано е, че на този адрес има постройка „негодна за живеене . От регистрите на НАП е установено, че горепосоченото лице не се е осигурявало чрез „Трампов груп“ ЕООД.

Отправено е ИПДСПОТЛ № Р-16001619007195-041-006/11.03.2020 г. до ОД на МВР, Сектор „БДС“, гр. Пазарджик, с което са изискани данни за преминавания през ГКПП на Република България на С. В. К., за периода от 01.01.2015 г. до момента. С писмо, вх.№ 25915 от 17.03.2020 г„ Областна Дирекция на МВР - Пазарджик, Сектор БДС“ отговарят, че за периода от 01.01.2015 г. до 16.03.2020 г. лицето има няколко регистрирани пътувания извън пределите на Република България като за последно е напуснало страната през ГКПП Видин ,ДУНАВ МОСТ“ на 05.01.2019 г. и не се е завърнало.

С Протокол обр. Кд-73 № 1552937/24.04.2020 г. са присъединени като доказателства заверени копня на документи, налични към преписката на предходно проведената ревизия на дружеството, приключила с PA № Р- 16001319000640-091-001/12.08.2019 г., вкл. протокол № П-16001319022776- 141-001/01.03.2019 г. за извършена насрешна проверка на „Трампов груп“ ЕООД.

Видно от протокола е, че „Трампов Груп“ ЕООД е вписано в Търговския регистър на 18.11.2013 г. и е регистрирано по ДОПК в ТД на НАП гр. Пловдив. Регистрирано е по ЗДДС на 06.12.2013 г. и е дерегистрирано на 26.11.2016 г по инициатива на данъчен орган, поради установени обстоятелства по чл. 176 от ЗДДС. Дружеството декларира следното: До периода 01.05.2015 г. до 25.11.2016 г. са издадени на „ Кристал Лес 92 ЕООЛ 51 бр. фактури. Предмет на доставка по изследваните фактури е импрегнант за дърво.“ Представен е опис на издадените фактури и копия на съшите. Посочени са предходни доставчици и са приложени копия на фактури, издадени от: „Паз Ойл“ ЕООД; „Лубрикорт България" ЕООД; Кристал Лес“ ЕООД; „Хари“ ЕООД и „Барн Лес“ ЕООД. Декларирано е. че стоките са съхранявани в гр. Сърница, местност „Комплекса“, транспортът е извършван от клиента и доставчиците, а разплащането е извършено „в брой. Приложени са 14 бр. приемо-предавателни протоколи за предаване на импрегнатор за дърво, съставени между Лубрикорт България ЕООД и „Трампов груп“ ЕООД, в които са отбелязани регистрационни номера на МПС.

За установяване на собствениците на автомобили и техните данни до сектор „ПП“ при ОДМВР Пазарджик е отправено искане  № 16001619007195-041-00/07.02.2020 г. Посочени са собствениците- две физически лица, които отричат да са предоставяли МПС-тата за превозване на дървен материал, респективно да са ги отдавали под наем.

Във връзка с връченото ИПДПОЗЛ, с вх. № 25377 от 09.12 2019 г и вх № 25377#1 от 08.01.2020 г. от „Кристал лес 92“ЕООД са представени писмени обяснения, според които дружеството ползва наето производствено помещение, находящо се в гр. Сърница, местност „Комплекса“ от 2012 г. до настоящия момент. Договор за наем не е приложен. Представляващият дружеството твърди, че условията за продажба и доставки на стоки се договарят лично от него и не е упълномощавал други лица за извършване на тази дейност. Транспортирането на закупените и продадените от дружеството стоки и материали обичайно са за сметка на доставчиците или клиентите. Няма собствени или наети МПС през ревизирания период.

На ревизираното лице е връчено второ ИПДПОЗЛ № 16001619007195040-002 от 06.01.2020 г., с което за обследваните доставки по фактурите, издадени от „Трампов груп” ЕООД са изискани справки за съпоставка между доставените обследвани количества стоки (импрегнатор, дървен материал) и извършени последващи продажби на същите, вкл. и в променен вид, за ревизираните периоди и до момента. Такава справка не е представена от ревизираното лице. Изискани са данни за клиентите на дружеството, които закупуват импрегнатор и/или произведена готова продукция, обработена с него, както и издадените фактури в тази връзка. Такива също не са представени от ревизираното лице по ревизионнта преписка.

С дадените писмени обяснения от управителя на „Кристал лес 92” ЕООД е посочено, че импрегнанта за дърво се е използвал за цялата налична фасонирана дървесина на фирмата през периода с цел запазване на качеството на продукцията от вредни въздействия, и така обработена тя повишава своята издръжливост за по дълъг период срещу гниене, плесен, мухъл, дървояди, насекоми и атмосферните влияния на природата. Наличната фасонирана дървесина през периода, с която разполага дружеството, след първична обработка се третира за по- голяма издръжливост и запазване качеството на дървесината е била продавана на всички клиенти през въпросния период.

Органите по приходите састигнали до извода, че „Кристал лес 92" ЕООД не е представило документи и доказателства за наличие на материална база, търговски обекти, складови помещения, машини, транспортни средства и инвентар за извършване на производствена дейност по фасониране на дървен материал и покупки от доставчик „Трампов груп“ ЕООД. За доставките по въпросните 51 фактури, ревизираното дружество           е обяснило, че транспорта на стоките по фактури се извършва с мотокар поради съседство на имотите и е за сметка на доставчика. Водач на мотокар и лице участваю в товаро-разтоварната дейност и подписал и предал приемо- предавателните протоколи от страна на „Трампов груп ЕООД е С. В. К.. През този период фирма „Трампов груп ЕООД се е помещавала на адрес гр. Сърница, местност Комплекса. Материално отговорното лице, което отпускаше стоките е С. В. К.. Предаването на стоките се извършвало в гр. Сърница, местност „Комплекса“ където се намирали обектите на фирмите.

Органите по приходите установили, че електронната кореспонденция  водена с „Кристал лес 92“ ЕООД, така и от „Трампов Груп“ ЕООД е осъществявана от един и същ IP адрес.

Предмет на спора са още и начислени лихви, общо в размер на 2, 164, 24 лв. във връзка с издадени фактури за продажба, отразени в отчетните регистри по ЗДДС със закъснение.

Освен описаните по- горе 51  фактури, издадени от „Трампов Груп“ ЕООД, по които не признали данъчен кредит, в хода на ревизионното производство, била извършена корекция на счетоводния финансов резултат по следните фактури: за 2015 г. по 2 бр. фактури на обща стойност 22 920,00 лв. за извършена продажба на стоки с получател ЕТ „АМОС- АЛБЕН БАКЪРДЖИЕВ“; за 2016 г. по фактура № **********/21.07.2016 г. за извършена продажба с получател „БУЛФОРЕСТ 2006" АД и стойност на сделката 9 794,75 лв.-, за 2017 г. по фактура № **********/02.02.2017 г. с получател по фактурата „ТОНЕТ 99" ООД и стойност на сделката 8 460,00 лв. Органите по приходите на основание чл. 78 от ЗКПО коригирали декларирания счетоводен финансов резултат в посока увеличение съответно 2015 г. с 22 920,00 лв., 2016 г. с 9 794,75 лв. и 2017 г. с 8 460,00 лв. и в резултат на това, в РА е определен допълнителен размер корпоративен данък за тези периоди.

По делото са разпитани свидетелите Б. С. и Мехмед М.. От показанията на първия се установява, че е работил през 2015 г. със С. В. във фирма „Трампов груп“, която търгувала с дървен материал. Доставяли на „Кристал лес 92“ ЕООД дъски и импрегнант, като стоката карал той с мотокар, защото двете бази били близо една до друга. За доставките се съставяли фактури и приемо- предавателни протоколи и се давали пари на ръка на св. С., който ги отчитал на шефа си. Нямал договор с „Трампов груп“ и получавал от С. В. заплащане на ръка.

От показанията на св. М. се установява, че същият работи като оператор на машините в „Кристал лес 92“ ЕООД, както към 2015 г., така и към настоящия момент. Обяснява за технологичния процес по импрегниране на дървен материал. Обяснява, че С. В. и св. С. докарвали дървения материал и импрегнанта и го зареждали във вана, после импрегнираното дърво се обработвало. За доставките се съставяли документи, но св. М. не се е занимавал с това.

Съдът кредитира показанията и на двамата свидетели, тъй като същите са логични, подробни и последователни и допълват останалите събрани по делото писмни доказателства. Св. С. е и напълно незаинтересован от изхода на делото, тъй като не се намира в служебни правоотношения с ревизираното дружество, а с неговия съконтрагент няма отношения от 2017 г.

По делото са изготвени основна и допълнителна съдебно счетоводни експертизи. От заключението на първата се установява, че издадените 4 бр фактури от ЕТ „Амос- Албен Бакърджиев“, „Булфорест 2006“ АД и „Тонет 00“ ООД съдържат всички необх реквизити по ЗСч. И чл. 114 от ЗДДС. Извършени са насрещни проверки в дружествата- кленти, които са потвърдили, че фактурите са надлежно осчетоводени в техните счетоводства. Фактурите са отразени през май 2019 като приход. Няма изписана отчетна стойност срещу прихода, т.е. същите влизат като чист приход в дружеството. Налице е счетоводна грешка, която е поправена в периода на откриването й, а именно май 2019 г. и участва в определянето на финансовия резултат за 2019 г. съгл. чл. 75 ал.1, 2 и 3 от ЗКПО, при откриването на счетоводна грешка, касаеща минал период, данъчните финансови резултати за съответните години се коригират, все едно грешката не е била допусната. Това не е било сторено и прихода е осчетоводен за 2019 г., което е изкривило финансовия резултат за 2019 г. С РА е установен корпоративен данък за финансовите 2015, 2016 и 2017, ведно със съответните лихви, което е довело до повторно облагане на ревизираното лице.

Издадените от „Трампов груп“ ЕООД 51 бр. фактури са осчетоводени от доставчика, отразени са приходите от продажби, начислен е ДДС за продажбите, фактурите са включени в дневниците за продажби. Процесните фактури са осчетоводени и от счетоводството на доставчика, а стоките са вложени в производствто и са изписани като разходи за материали, въз основа на подробно посочени в експертизата първични счетоводни документи. Към 2015 и 2016 г. у ревизираното лице са находящи материали, касаещи процесните фактури с доставчик „Трампов груп“ ЕООД.

Описани са продажбите на продукция към клиенти за периода 05.2015-31.12.2015 г. Вещото лице е изчислило задълженията на ревизираното лице по предходния и настоящия РА, вкл. лихви за просрочие. Посочило е, че към фактурите, предмет на които е иглолистни дъски и детайли са приложени и превозни билети, които  описало в заключението.

От допълнителната съдебно- счетоводна експертиза се установява отчетната стойност/разходи/ на фактурите от ЕТ „Амос- Албен Бакърджиев“, „Булфорест 2006“ АД и „Тонет 00“ ООД. При съобразяване на тази стойност, вещото лице е изчислило размера на дължимия КД по вече декларираното по ГДД. Всички разходи за материали по издадените 51 бр. фактури с доставчик „Трампов груп“ ЕООД са признати от данъчния орган. ЕТ „Амос- Албен Бакърджиев“, „Булфорест 2006“ АД и „Тонет 00“ ООД

Съдът кредитира заключенията както на основното, така и на допълнителната съдебно счетоводни експертиза, тъй като същите са изготвени от компетентно лице, притежаващо съответните специални знания в областта на счетоводството, отговорило е подробно и изчерпателно на поставените му въпроси. И двете заключения се оспорват от ответника, но по доводите му, съдът ще вземе становище по- долу.

При така изложената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима като подадена в срок от активно лигимирано лице, а разгледана по същество- за частично основателна.

Ревизионното производство е образувано на основание решение № 621/28.10.19 г. на Директора на дирекция „ОДОП“ Пловдив, с което е отменен предходен РА № Р-16001319000640-091-001/12.08.2019 г. в частта относно установения размер на задълженията по ДДС от м.05.2015-м.11.2016 г., ведно с лихвите, както и задълженията по ЗКПО за 2015-2016 и 2017 г. на „Кристал Лес 92“ ЕООД.

Спазена е предписаната от чл. 120, ал. 1, пр. 1 ДОПК писмена форма по образеца по чл. 120, ал. 3 ДОПК с всички задължителни реквизити по чл. 120, ал. 1, пр. 2, т. 18 ДОПК, в т. ч. мотиви, обосноваващи от фактическа и правна страна установените задължения с акцесорните им лихви по чл. 175, ал. 1 ДОПК и кореспондираща разпоредителна част при определяне резултатите по данъчни периоди и в рекапитулация. Фактическите констатации и правни изводи на РА са допълнени и така конкретизирани чрез тези по приложения към него РД № Р 16001619007 195 092 001/ 08.05.2020 г., съставляващ съгласно чл. 120, ал. 2, изр. 1 ДОПК неразделна негова част. Ревизионното производство е проведено без съществени процесуални нарушения. Образувано е съгласно чл. 112, ал. 1 от ДОПК с издаването на заповед за възлагане на ревизия № Р-16001619007 195-020-001/22.11.2019 г. Възлагателният акт има задължителното съдържание по чл. 113, ал. 1, т. 1 ДОПК – ревизираното лице е надлежно идентифицирано с данните по чл. 81, ал. 1, т. 25 ДОПК; определени са поименно и подлъжностно ревизиращите органи по приходите; конкретизирани са ревизираните задължения и ревизираните периоди; даден е 3-месечен срок за извършване на ревизията съобразно чл. 114, ал. 1 ДОПК. ЗВР е изменена  със заповед № Р-16001619007 195-020-002/25.02.2020 г.  на основание чл. 113 ал.3 и чл. 114 ал.2 от ДОПК. ЗВР е извършена в законоустановения срок, като за резултатите й е издаден РД № Р 16001619007 195 092 001/ 08.05.2020 г. от ревизиращия екип чието съдържание е предписаното от чл. 117, ал. 2, т. 1-10 ДОПК; към него са приложени събраните от ревизията доказателства по чл. 117, ал. 3 ДОПК.

Относно задълженията по  ЗКПО за 2015, 2016 и 2017 г.

Предмет на оспорване е определения допълнителен корпоративен данък, във връзка с преобразувания на основание чл. 78 о ЗКПО счетоводен финансов резултат в посока увеличение за 2015 с 22 920 лв., за 2016 с 9 797,75 лв и за 2017 с 8 460 лв.  във връзка с твърдението на приходните органи, че дружеството не включило приходите по 2 фактури с получател „ЕТ АМОС Ангел Бакърджиев за 2015; фактура № 146/21.07.2016 с получател „Булфорест 2006“ АД и по фактура № **********/02.02.2017 с получател „Тонет 99“ООД.

Дружеството твърди, а и не се оспорва по делото, че е допуснало счетоводна грешка, като не е отразило фактурите във счетоводните регистри за съответните години, а същите са отрезени в периода на откриване на грешката- май 2019.

Съгласно чл. 75 ал.1 от ЗКПО, при откриване на счетоводна грешка в текущата година, касеща минал период, финансовите резултати за съответна година се коригират, все едно грешката не е допусната. В конкретния случай това не е сторено от ревизираното лице и прихода е осчетоводен и обложен през 2019 г. Неправилно обаче приходните органи са начислили допълнителен корпоративен данък, като са увеличили счетоводния резултат с процесните фактури, тъй като дружеството, макар и в разрез с искването на чл. 75 ал.1 от ЗКПО е начислило и внесло данък през 2019 г. и повторното начисляване за минали години води до повторно данъчно облагане с внесения такъв по осчетоводените фактури през 2019 г. От друга страна, ревизиращите органи не са взели предвид извършените разходи по фактурите, с което са нарушили принципа на съпоставимост на приходите и разходите, като основен счетоводен принцип. Вещото лице в допълнителната счетоводна експертиза е изчислило отчетната стойност по фактурите, както и дължимия корпоративен данък при включване на фактурите в счетоводните резултати за съответните години, при спазване на изискванията на чл. 75 от ЗКПО, като е приспаднало размера от внесения през 2019 КД за тях.

Неоснователно е възражението, че ВЛ неправилно е изчислило отчетната стойност, тъй като липсват доказателства за стоковия поток. Вещото лице в съдебно заседание обясни, че е изчислило отчетната стойност, като е направило съпоставка между приходите и вложените материали. Взети са предвид разходите за материали на дружеството, които са вложени в продукцията му, заприходени са в материалната сметка и са изписани

Несонователно е възражението, че дружеството не е спазило законовия ред за поправяне на счетоводна грешка, поради което  дължи КД съгласно констатациите на РА. Възприемането на подобно становище води до двойно данъчно облагане, което е недопустимо. Следвало е корпоративния данък да бъде преизчислен съгласно правилата на чл. 75 от ЗКПО, като се приспадне вече внесения КД, макар и при неспазване на законовия ред за изправяне на счетоводна грешка.

Ето защо следва да бъдат възприети изчисленията на вещото лице, като РА,   в частта в която са определени допълнителни задължения за КД в размер на  2 292,05 лв, с прилежащи лихви 1204, 46 лв за 2015 г. бъде отменен над размера от 81, 24 лв. данък и 34, 42 лв. лихва, в частта в която са определени допълнителни задължения за 2016 в размер на 979,48 лв. и лихви от 315,64 лв бъде отменен над сумата от 26,83 лв. данък и 8,65 лв. лихви, в частта, в която са определени допълнителни задължения за 2017 г. в размер на 846  и лихва 186,37 лв. бъде отменен над сумата от 55, 99 лв. данък и 12,37 лв. лихва.

 

Относно задъленията по ЗДДС:

Предмет на оспорване е непризнат данъчен кредит на „Кристал Лес 92“ЕООД по 51 бр. фактури, издадени от „Трампов груп“ЕООД в периода 15.05.2015 г.-25.11.2016 г., за общата сума от 73 518,86 лв. и прилежащи лихви в размер на 30 825,34 лв.

Отказът на данъчния кредит е мотивиран с разпоредбата на чл. 70, ал.5 от ЗДДС, като се твръди, че данъкът е начислен неправомерно. Съгласно чл. 68 ал.1 т.1 от ЗДДС, регистрираното лице има право да приспадне от данъчните си задължения сумата на данъка за стоките и услугите, които доставчикът- регистрирано лице му е доставил или престои да му достави. Органите по приходите излагат доводи, че доставчикът на дружеството- жалбоподател не е представил годни доказателства относно реално осъществени доставки по спорните фактури. Не са налице доказателства за транспортиране на стоките, тъй като в приемо- предавателните протоколи на доставчика и предходен доставчик са посочени МПС, с които по безспорен начин е установено, че не е извършван транспорт. Приемат, че дружеството- доставчик няма материална и кадрова обезпеченост да извърши доставките. Доколкото кореспонденцията на НАП с двете лица- жалбоподател и доставчик е водена от един и същи електронен адрес, както и  предвид че материалните им бази са се намирали на адрес гр. Сърница, местност „Комплекса“, органите по приходите приемат, че е невъзможно „Кристал лес 92“ЕООД да не е знаело, че неговия доставчик участва в привидни доставки и е поело риска от това.

Съдът не споделя доводите в РА и в решението на ОДОП, с които е отказан на жалбоподателя данъчен кредит по спорните фактури.

На първо място, несподелим е доводът, че подписът на управителя на „Трампов груп“ ЕООД в процесните фактури е различен, с този, положен в документи в Търговския регистър. Ответникът не е провел оспорване на подписа на управителя на „Трампов груп“ ЕООД по чл. 193 от ГПК, респективно не е оборил истиннистта им като частни документи по делото.  В този смисъл, голословно се твърди, че подписа във фактурите не е положен от лицето, посочено като автор, а още по- малко, че са съставени от представляващия „Кристал лес 92“ЕООД, каквито твърдения са налични в писмената защита на ответника. Факт е, че спорните фактури  са надлежно осчетоводени,  включени са в СД по ЗДДС, което означава, че дружеството „Трампов груп“ ЕООД е признало сделките, които са документирани с тях, а дали са подписани от С. К. е правно ирелевантно, предвид неформалния характер на търговския оборот.

Основният спорен въпрос е дали процесните фактури обективират реални доставки или не, като тежестта за доказване на реалността на доставките е на жалбоподателя.

От значение за признаване право на данъчен кредит е данъкът да е начислен правомерно, което означава да е налице данъчно събитие, т. е. в процесния случай - да е извършена доставката на стоки от издателя на фактурата. Настоящата инстанция намира за доказана реалността на доставките.

Доставките на процесния дървен материал и импрегнатор в конкретния казус се доказват от гласните доказателства- показанията на св. М. и св. С., които разкриват подробности около механизма на извършване и документиране на доставките и заплащането им, както и технологичния процес по импрегниране /оборващ твърденията за липсваща материална база у получателя/. Предаването и приемането на доставките е надлежно документирано с представените по делото писмени доказателства- приемо- предавателни протоколи и превозните билети, издадени от ИАГ. Видно от показанията на св. С., транспортът на стоката е реализиран с мотокар, поради близостта на базите на доставчика и получателя. Реалността на доставките се установява и от заключението на изготвената счетоводна експертиза, съгласно която стоките по получените доставки са вложени в производството и впоследствие са реализирани. Вещото лице е направило обвръзка на доставките с последстващата им реализация на база на превозните билети, в които са записани данни за купувач, продавач, кубически метри, както и дати на които са извършени доставките, съвпадащи с фактурите. Следва да се отбележи, че фактурите са надлежно осчетоводени както от доставчика „Трампов груп“ ЕООД, така и от „Кристал Лес 92“ ЕООД, включени са и в дневниците за покупки/продажби, което също е косвена индиция за реалността на доставките.  Все в тази насока, отново според заключението на счетоводната експертиза процесните фактури участват в разходите за материали, които разходи са признати от органите по приходите, тъй като не е извършено от тях увеличаване на финансовия резултат на дружеството през 2015 и 2016 г./В този смисъл решение 17511/19.12.2019 по адм. д.8412/19 на ВАС/

Според съда, откритите в предходни доставчици пропуски и несъответствия в количеството доставен материал на прекия доставчик, както и транспортирането му, не могат самостоятелно да обосноват извод за нереалност на доставките, както и не може да се изисква от получателя да отговаря за действията/бездейсвията на своите доставчици като в този смисъл е обилната практика на ВАС и на СЕС /по дела С-80/11 ; С-142/11; С-324/11; С-18 и др. на СЕС. Изключение от това правило може да има само ако е обективно установено, че получателя на стоките е знаел, или е трябвало да знае, че конкретната сделка е част от данъчна измама. Такива твърдения са изложени от ревизиращите органи и се черпят от факта, че кореспонденцията с двете дружества е водена от един и същи IP адрес, както и че базите са разположени на един и същ адрес- гр. Сърница, местността „Комплекса“. И в двата случая обаче се касае само за предопложение, но не и за реално доказано знание у получателя. Това, че кореспонденцията се е водила от един и същи IP адрес, означава, че изисканата счетоводна информация е изпратена на приходните органи от едно и също устройство, което в никакъв случай не доказва  знание, че дружествата участват в данъчна измама. Още повече като се има предвид, че кореспонденцията е водена по повод на ревизията, а доставките са извършени в един много по-  отдалечен период от време- 2015-2016 г. Не е спорно по делото, че базите на двете дружества са се намирали в близост една до друга, в една и съща местност, а и в тази насока са показанията на св. С., който твърди, че доставките са се извършвали с мотокар. Близостта на базите не може да бъде довод, че „Кристал Лес 92“ ЕООД е било наясно с пропуските у предходните доставчици, както и че „Трампов Груп“ ЕООД не е имало материална и кадрова обезпеченост за доставките. Както се каза, за материалната база на двете дружества са събрани гласни доказателства, а липсата на документи за собственост и наем, не означава, че отношенията по повод ползването на базите не са уредени по неформален начин.  За базата на „Кристал лес 92“ ЕООД- дърводелска работилница в местността „Комплекса“ е представено и писмено доказателство- нотариално заверен договор за наем, който макар и сключен след ревизирания период е индиция, че икономическата дейност на дружеството е трайно свързана с посочената местност. Материалната база е възможно да е ползавана през ревизирания период на основание договор, който жалбоподателя не съхранява, или писмен договор да не е изготвян въобще. На същатата плоскост стои и въпроса с липсата на сключени трудови договори- това може да ангажира отговорност по КТ, но не е контрамотив срещу престираната от св. С. и управителя на „Трампов груп“ ЕООД  работна сила по повод на доставките.

Неоткриването на управителя на „Трампов груп“ ЕООД С. К., за нуждите на ревизията също не може да бъде довод в насока фиктивност на доставките.

Като краен са налага изводът, че неправилно в РА не е признат данъчен кредит на „Кристал Лес 92“ЕООД по 51 бр. фактури, издадени от „Трампов груп“ЕООД в периода 15.05.2015 г.-25.11.2016 г., за общата сума от 73 518,86 лв. и прилежащи лихви в размер на 30 825,34 лв, като в тази част РА следва да бъде отменен.

 

Относно лихвите за несвоевременно внесен ДДС в размер на 2164, 24 лв:

Касае се за задължение за неначислен своевременно ДДС по 3 бр. фактури, издадени на ЕТ „Амос- Албен Бакърджиев, „Булфорест 2006“ АД и „Тонет 99“ ООД. Въпросните лихви са начислени с отменения РА от 12.08.2019 г./л.175/, същите не са обжалвани, което изрично е видно от Решение №621/28.10.2019 г. на Директора на ОДОП Пловдив. Същите лихви са начислени повторно с РД от 08.05.2020 г./л.87/, който се счита за неразделна част от оспорения в настоящото производство РА. В тази насока са и заключенията на първоначалната и   допълнителната съдебно- счетоводна експертиза, съгласно които посочените лихви са отнесвоевременно начислен ДДС, не са обалвани  платени. Ето защо, лихвите неправилно са начислени повторно, като в тази част РА следва също да бъде отменен.

 

 

По изложените съображения, съдът намира, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен административен орган, в установената форма, но при неправилно приложение на материалния закон в посочените по- горе в настоящото решение части следва да бъде отменен

С оглед изхода на делото и предвид направеното искане от жалбоподателя, на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, при направени от жалбоподателя разходи от 2650 лв./от които 2000 адв. възнаграждение, 600 лв. за експертизи и 50 лв. ДТ/, по съразмерност му се дължат 2644,82, а на ответника, съобразно отхвърлената част от жалбата се дължат 7,14 лв.  юрисконсултско възнаграждение. По компенсация, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от  2637,68 лв. разноски.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  по жалбата  на „Кристал Лес 92“ ЕООД, ЕИК *********  Ревизионен акт / РА/ № Р-16001619007195-091-001 от 03.06.2020г., издаден от възложилия ревизията началник- сектор в ТД на НАП Пловдив, както и от главен инспектор по приходите- ръководител на равизията, потвърден с  решение № 389/14.08.2020 г. на директора на дирекция ОДОП Пловдив при ЦУ на НАП:

в частта в която са определени допълнителни задължения за КД за 2015 г.-  над размера от 81, 24 лв. данък и 34, 42 лв. лихва, в частта в която са определени допълнителни задължения за 2016 -  над сумата от 26,83 лв. данък и 8,65 лв. лихви, в частта, в която са определени допълнителни задължения за 2017 г.- над сумата от 55, 99 лв. данък и 12,37 лв. лихва;

в частта, в която е отказан данъчен кредит на „Кристал Лес 92“ЕООД по 51 бр. фактури, издадени от „Трампов груп“ЕООД в периода 15.05.2015 г.-25.11.2016 г., за общата сума от 73 518,86 лв. и прилежащи лихви в размер на 30 825,34 лв;

в частта в която са определени  лихви за декларирано със закъснение  ДДС в  общ размер на 2164, 24 лв.

ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата й част.

 

 

 

 

ОСЪЖДА Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив при ЦУ на НАП   да заплати на „Кристал Лес 92“ ЕООД, ЕИК *********, направените по делото разноски в размер на 2637,68 лв./ две хиляди шестотин тридесет и седем лева и 68 ст. разноски

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.                                               

 

 

 

         СЪДИЯ:   /П/                           


 

ОТМЕНЯ Решение № 308/14.04.2021 г., постановено по адм. дело №1044/2020 г. по описа на Административен съд – Пазарджик в частта, в която е отменен ревизионен акт № Р-16001619007195-091-001 от 03.06.2020г. на органи по приходите към ТД на НАП Пловдив, потвърден с Решение № 389/14.08.2020г. на директора на дирекция „ОДОП" Пловдив към ЦУ на НАП, в частта, с която са определени допълнителни задължения за корпоративен данък за 2015 г.- над размера от 81, 24 лв. данък и 34, 42 лв. лихва, в частта в която са определени допълнителни задължения за 2016 - над сумата от 26,83 лв. данък и 8,65 лв. лихви, в частта, в която са определени допълнителни задължения за 2017 г.- над сумата от 55, 99 лв. данък и 12,37 лв. лихва, както и в частта в която са определени лихви за декларирано със закъснение ДДС в общ размер на 2164, 24 лв. и вместо него ПОСТАНОВЯВА:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Кристал лес 92” ЕООД против ревизионен акт /РА/ № Р-16001619007195-091-001 от 03.06.2020г. на органи по приходите към ТД на НАП Пловдив, потвърден с Решение № 389/14.08.2020г. на директора на дирекция „ОДОП" Пловдив към ЦУ на НАП в частта, с която са определени допълнителни задължения за корпоративен данък за 2015 г.- над размера от 81,24 лв. данък и 34,42 лв. лихва, в частта в която са определени допълнителни задължения за 2016 - над сумата от 26,83 лв. данък и 8,65 лв. лихви, в частта, в която са определени допълнителни задължения за 2017 г.- над сумата от 55, 99 лв. данък и 12,37 лв. лихва, както и в частта в която са определени лихви за декларирано със закъснение ДДС в общ размер на 2164, 24 лв.
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 308/14.04.2021 г., постановено по адм. дело №1044/2020 г. по описа на Административен съд – Пазарджик в частта, в която е отменен ревизионен акт № Р-16001619007195-091-001 от 03.06.2020г. на органи по приходите към ТД на НАП Пловдив, потвърден с Решение № 389/14.08.2020г. на директора на дирекция „ОДОП" Пловдив към ЦУ на НАП, в частта, с която е отказано право на приспадане на данъчен кредит на „Кристал Лес 92“ ЕООД по 51 бр. фактури, издадени от „Трампов груп“ЕООД в периода 15.05.2015 г.-25.11.2016 г., за общата сума от 73 518,86 лв. и прилежащи лихви в размер на 30 825,34 лв.
ОСЪЖДА Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика" Пловдив при ЦУ на НАП да заплати на „Кристал лес 92” ЕООД, ЕИК[ЕИК], сумата от 611 лв. (шестстотин и единадесет лева), представляваща разноски ка