№ 89
гр. Чирпан, 06.12.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ I, в публично заседание на
четиринадесети ноември през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Атанас Т. Динков
при участието на секретаря Милена В. Ташева
като разгледа докладваното от Атанас Т. Динков Административно
наказателно дело № 20235540200421 по описа за 2023 година
Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Съдът е сезиран с жалба от Ф. И. Ф., ЕГН *** против Електронен фиш, Серия К, №
7502008 за налагане на глоба за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или
система на ОДМВР - Стара Загора (ЕФ), с който на основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 4
вр. ал. 2, т. 3 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), за нарушение по чл. 21, ал. 2 във вр. с
чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер
на 200 лева.
Жалбоподателят моли електронния фиш да бъде отменен.
Въззиваемата страна ОДМВР – Стара Загора моли електронния фиш да бъде потвърден.
Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна –
санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на
съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е основателна.
С обжалвания ЕФ, жалбоподателят Ф. И. Ф., ЕГН *** е санкциониран на основание чл. 189,
ал. 4 от ЗДвП („При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен
орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение“), във
връзка с чл. 182, ал. 4 („Когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5, ал. 2 и ал. 3, т. 1 - 5 е повторно,
1
наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер, а за повторно
нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за съответното нарушение глоба в двоен размер
и лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок три месеца“), във вр. с ал.
2, т. 3 от ЗДвП („Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва,
както следва: за превишаване от 21 до 30 km/h - с глоба 100 лв.“), във вр. чл. 21, ал. 2, във вр. с чл.
21, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 19.05.2023 г. в 12.18 часа в обл. Стара Загора, общ.
Чирпан, път II-66, км. 102, в посока запад – изток, при ограничение от 50 км/час, въведено с пътен
знак В 26 („Забранено е движението със скорост, по-висока от означената“), разположен на 150
метра западно, заснето с радарна система ARH CAM S1 с номер 120ссs7 и отчетен толеранс от 3
км в час е управлявал моторно превозно средство (МПС) лек автомобил „Тойота Приус“, с рег.
номер *** /установена стойност на скоростта 72 км/ч, превишаване на разрешената скорост с 22
км/ч/, като нарушението е извършено в условията на повторност в едногодишния срок от влизане в
сила на ЕФ К/6821812 на 15.02.2023 г.
В Закона за движение по пътищата е предвиден специфичен способ за установяване на
нарушения, свързани с превишаване на максимално допустимата по този закон скорост на
движение. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
АТСС, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно
средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен
орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение.
Условията и редът за използване на АТСС са уредени в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за
условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 10, ал. 1 от тази наредба за
всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. В
протокола – приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредбата са посочени всички негови реквизити,
които се попълват при съставянето му. Този протокол представлява доказателство за мястото и
времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е заснето нарушението, посоката
на движение, в която се осъществява контролът, както и въведеното ограничение на скоростта (В
този смисъл Решение № 451 от 6.01.2020 г. на АдмС - Стара Загора по к.а.н.д. № 443/2019 г.,
Решение от 13.08.2020 г. на АдмС - Стара Загора по к.а.н.д. № 197/2020 г., Решение № 221 от
27.05.2021 г. на АдмС - Стара Загора по к.а.н.д. № 149/2021 г. и др.).
В случая, съдът констатира, че приложения към административно-наказателната преписка -
Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система с рег. № 382 - ПК от
22.05.2023 г. не съдържа всички реквизити според приложението към чл. 10, ал. 1 от Наредба №
8121з532/12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и
системи за контрол на правилата за движение по пътищата, тъй като в същия липсват данни за
номер на първо заснето статично изображение/видеозапис, съответно номер на последно заснето
статично изображение/видеозапис (л. 15 от делото). Този пропуск възпрепятства съда да провери
релевантна ли е приложената снимка към удостовереното с протокола заснемане, т.е. изготвена ли
е при осъществяван контрол на скоростта чрез използване на АТСС при обстоятелствата, отразени
в протокола. Така констатираното противоречие между обстоятелствата, посочени в електронния
фиш, относно мястото на извършване на нарушението от една страна и събраните доказателства –
от друга, налагат извод за незаконосъобразност на издадения санкционен акт, поради недоказаност
на мястото на извършване на вмененото със санкционния акт административно нарушение (В този
смисъл Решение № 115 от 18.06.2020 г. на АдмС - Стара Загора по к.а.н.д. № 38/2020 г.).
2
Невъзможността да се установи относимост на приложените към административнонаказателната
преписка доказателства към вмененото нарушение съществено ограничава и правото на защита на
нарушителя.
По тези съображения, настоящият съдебен състав приема, че при установяване на
нарушението не са били спазени разпоредбите, регламентиращи условията, реда и начина на
използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение, от което следва, че нарушението описано в обжалвания електронен фиш е недоказано.
Поради това, обжалвания електронен фиш е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде
отменен.
На основание чл. 63д, ал. 1 от ЗАНН, в производствата пред районния и административния
съд, както и в касационното производство страните имат право на присъждане на разноски по реда
на Административнопроцесуалния кодекс. Жалбоподателя не претендира и не представя
доказателства за направени съдебни и деловодни разноски, поради което такива няма да му бъдат
присъдени.
Водим от горното и на основание чл. 63 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Електронен фиш, К, № 7502008 за налагане на глоба за нарушение,
установено с автоматизирано техническо средство или система на ОДМВР - Стара Загора.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд - Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
3