Решение по дело №2876/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2302
Дата: 11 март 2024 г. (в сила от 11 март 2024 г.)
Съдия: Мариана Михайлова Михайлова
Дело: 20237180702876
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

2302

Пловдив, 11.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - XII Състав, в съдебно заседание на четиринадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия:

МАРИАНА МИХАЙЛОВА

При секретар Р. П. като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА МИХАЙЛОВА административно дело № 2876 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

І. За характера на производството, жалбата и становищата на страните:

1. Производството е по реда на Дял трети, Глава десета, Раздел първи от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 118 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

2. Образувано е по жалба, предявена от В.Г.Г., с ЕГН **********, с адрес ***, против Решение № 2153-15-277/03.11.2023 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Пловдив, с което е потвърдено като правилно и законосъобразно Разпореждане № 151-00-6922-3 от 14.09.2023 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив за отказ за отпускане на парично обезщетение за безработица.

В жалбата се навеждат се доводи за незаконосъобразност на оспорения административен и се иска неговата отмяна от съда. Допълнителни съображения се излагат както в съдебно заседание, така и в писмена защита, приложена по делото, чрез процесуалния представител на жалбоподателя – адв. К.. Претендират се сторените в производството разноски.

3. Ответникът по жалбата – Директорът на ТП на НОИ гр. Пловдив, чрез процесуалния си представител, е на становище, че жалбата е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Поддържа се, че оспореният административен акт е законосъобразен и съдържа фактическите и правни основания за неговото постановяване. Допълнителни съображения се излагат в писмено становище, приложено по делото. Претендира се присъждане на съответното юрисконсултско възнаграждение.

ІІ. По допустимостта:

4. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това процесуален срок и от лица имащи правен ин­терес от оспорването, което налага извод за нейната ДОПУСТИМОСТ.

ІІІ. За фактите:

5. Изначално производството е започнало по повод подадено Заявление за отпускане на ПОБ, подадено чрез Дирекция „Бюро по труда" (ДБТ) - Пловдив с вх. № 611-5080/24.07.2023 г., (рег. № 151-00-6922/24.07.2023 г.) за отпускане на ПОБ като в него е посочено, че последната и заетост е в Германия и същата е прекратена, считано от 22.07.2023 г.

На по-късен етап от производството, във връзка с писмо изх. № У-151-00-6922-2/26.07.2023 г. Г. е представил Заявление за удостоверяване на осигурителни периоди от друга държава-членка на ЕС със СЕД U002 и СЕД U004, Декларация относно определяне на пребиваване във връзка с прилагане на член 65 (2) от Регламент (ЕО) № 883/2004 и други документи, описващи упражняването на трудова дейност в Германия от негова страна. Същите са приети със Справка вх. № 151-00-6922-2/07.08.2023 г.

Прието е, че в случая се касае за опускане на ПОБ при прилагане на разпоредбите на чл. 61-65 от Регламент (ЕО) 883/2004 на Европейския парламент и Съвета са координация на системите за социална сигурност и чл. 54а - 54 б от КСО.

Посочено е, че в хода на тази процедура, от съществено значение е определяне на пребиваването на лицата, поради това, че този въпрос оказва влияние спрямо компетентността на българската институция по отношение на отпускането и изплащането на паричните обезщетения за безработица.

По правило всяко лице, което осъществява дейност като наето лице или самостоятелно заето лице в дадена държава-членка, се подчинява на първо място на законодателството на държавата, в която действително осъществява икономическа дейност (член 11, пар. 3, буква „а" от Регламент (ЕО) № 883/2004.

Съгласно чл. 65, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 883/2004 г. на Европейския парламент и на Съвета за координация на системите за социална сигурност, напълно безработно лице, което по време на последната си дейност като заето или самостоятелно заето лице е пребивавало в държава-членка, различна от компетентната държава-членка и което продължава да пребивава в тази държава-членка или се върне в тази държава-членка, се поставя на разположение на службите по заетостта в държавата-членка по пребиваване. В този случай, съгласно чл. 65, параграф 5, буква „а" от Регламент (ЕО) № 883/2004, това лице получава парично обезщетение за безработица в съответствие със законодателството на държавата-членка по пребиваване, както ако спрямо него се е прилагало това законодателство по време на последната му дейност като заето или самостоятелно заето лице. Това обезщетение се предоставя от институцията по пребиваване.

В представената Декларация относно определяне на пребиваване на лицата във връзка с прилагане на член 65 (2) от Регламент (ЕО) № 883/2004 г. Г. е вписал, че последният му период на заетост е в Германия от 17.11.2020 г. до 22.07.2023 г. Съгласно декларираните обстоятелства, жалбоподателят няма съпруга/партьор и деца. Преобладаващата част от социалните му контакти са в България. Роднините му живеят в Република България. Жалбоподателят е декларирал, че не притежава собствено жилище в България, както и че възнамерява да се установи в страната.

Тъй като според осигурителния орган в декларацията за определяне на пребиваването във връзка с прилагане на чл. 65 (2) от Регламент (ЕО) № 883/2004 г. и представените документи не се доказва по безспорен начин пребиваването на Г. в Република България, чрез системата за електронен обмен на социално осигурителна информация между България и ЕС (ЕSSI), до Компетентната институция (КИ) на Германия е изпратен СЕД Н005 - Искане за информация за пребиваване за извършване на проверка относно пребиваването на лицето. Едновременно с това, отново по електронен път, до КИ на Германия са изпратени формуляри СЕД U001CB и U003 за удостоверяване на декларираните от лицето осигурителни периоди и доход.

С оглед започнатата процедура по обмен на социално осигурителна информация между България и ЕС (ЕSSI), с Разпореждане № 151-00-6922-1 от 14.08.2023 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, производството по отпускане на ПОБ е спряно на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО.

На 30.08.2023 г. в ТП на НОИ - Пловдив, чрез системата за електронен обмен, от КИ на Германия е получен официален отговор, изразен в СЕД U017 и СЕД U003 с вх. № 3209-15-713/30.08.2023 г., с които са удостоверени осигурителните периоди и доход по законодателството на държавата-членка.

На 11.09.2023 г. в ТП на НОИ - Пловдив, чрез системата за електронен обмен, от КИ на Германия е получен официален отговор, изразен в СЕД Н006 с вх. № 3206-15-113/11.09.2023 г. В същия, КИ на държавата-членка е потвърдила, че по отношение на Г., Германия се явява държава по пребиваване.

Въз основа на получените документи, с Разпореждане № 151-00-6922-2/11.09.2023 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив, производството по отпускане на ПОБ е възобновено на основание чл. 55 от АПК.

С оглед постъпилите документи и установените обстоятелства е прието, че лицето не попада в обхвата на разпоредбата на чл. 65, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 883/2004 на Европейския парламент и Съвета от 24.04.2004 г., тъй като държавата-членка по пребиваване и държавата-членка, чието законодателство се е прилагало по време на последната му заетост съвпадат.

Като следствие от това, е издадено и процесното Разпореждане № 151-00-6922-3/14.09.2023 г., с което на основание чл. 54ж, ал. 1 от КСО, във връзка с чл. 11, § 3, буква „а“ и чл. 65, § 2 от Регламент (ЕО) 883/2004 е постановен отказ за отпускане на парично обезщетение за безработица по подаденото от В.Г. Заявление с рег. № 151-00-6922/27.07.2023 г.

6. Това разпореждане е оспорено от Г. пред Директора на ТП на НОИ гр. Пловдив, който с оспореното в настоящото производството Решение № 2153-15-277/03.11.2023 г., е потвърдил същото. За да постанови този резултат решаващият орган е възприел изложената по-горе фактическа обстановка и е приел следното от правна страна:

Посочено е, че в жалбата, с която е бил сезиран ответният административен орган, Г. не оспорва факта, че по време на заетостта си във Германия е пребивавала във федералната република, но твърди, че изложеното в справката от електронния обмен на социално осигурителна информация между Република Българи и ЕС се тълкува в негова вреда. Сочи още, че от 22.07.2023 г. е прекратена регистрацията за пребиваване в чужбина, като в подкрепа на твърденията представя и копие на документа.

Изрично е посочено в оспореното решение, че тези факти не се оспорват от административния орган, но в конкретния случай не са от значение за решаване на спора.

Доводите на Г. за отмяна на обжалваното разпореждане са приети за несъстоятелни.

С оглед разпоредбите на чл. 61-65 от Регламент (ЕО) № 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета за координация на системите за социална сигурност и чл. 54а и чл. 546 от КСО, НОИ, като компетентна институция, пред която е подадено искане за преценка правото на ПОБ, е приела, че следва да се съобрази с пребиваването на лицето по време на последната му заетост.

Посочено е, че в конкретния случай, в рамките на административното производство, по отношение на Г. е получен документ U017, с който от КИ на Германия е посочено, че жалбоподателя не е прекратил трудовото си правоотношение по собствено желание, а това е станало по инициатива на неговия работодател. От страна на административния орган е направен извод, че Г. не се е върнал в страната по собствено желание, тъй като работодателя е прекратил едностранно трудовото правоотношение, който факт не следва да се третира като намерение да се завърне в страната.

Също така, административният орган посочва, че в рамките на административното производство, по отношение на Г. е получен документ Н006, с който КИ на Германия е удостоверила, че именно федералната република се явява страна по пребиваване.

Позовавайки се на чл. 5, т. 1 от Регламент (ЕО) № 987/2009 г. за установяване процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 за координация на системите за социална сигурност, ответният административен орган е приел, че при наличието на валиден документ, удостоверяващ по безспорен начин пребиваването на В.Г. в Германия, посочените в жалбата факти и обстоятелства (социални и лични контакти и намерение за установяване) се явяват ирелевантни, тъй като няма как да доведат до промяна в преценката по отношение на пребиваването на лицето.

Крайният извод на Директора на ТП на НОИ – Пловдив е, че след като удостовереното с получения от компетентния орган документ обстоятелство, че Германия се явява държава по пребиваване по отношение на Г., то правилно от Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ - Пловдив е прието, че лицето не попада в обхвата на чл. 65, параграф 2 от Регламент (ЕО) № 883/2004 г., тъй като очевидно държавата-членка по пребиваване и държавата-членка, чието законодателство се е прилагало по време на последната заетост на лицето съвпадат, съответно правилно е отказано търсеното ПОБ.

С тези съображения, горестоящият в йерархията административен орган е потвърдил Разпореждане № 151-00-6922-3 от 14.09.2023 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ – Пловдив като законосъобразно.

ІV. За правото:

7. Оспореният административен акт – Решението на Директора на ТП на НОИ гр. Пловдив, е постановен от материално компетен­тен орган, в изискуемата от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила. Процесното разпореждане е издадено в хода на административно производство, което е приключило с постановяване на предвидения в чл. 54ж, ал. 1 от КСО административен акт от компетентен орган - длъжностното лице, на което е възложено ръководството на осигуряването за безработица в ТП на НОИ. Изложеното до тук обаче, не е в състояние да санира неточните фактически констатации и направените въз основа на тях неправилни изводи относно приложението на материалния закон. В следващото изложение ще бъдат конкретизирани съображенията за тези изводи.

8. По делото не се формира спор по установените факти. Спорът в случая е за правото, като касае компетентната държава по изплащането на парично обезщетение за безработица.

9. За разрешаване на настоящия административноправен спор е необходимо да бъде съобразено следното:

Република България е част от ЕС и като такава е длъжна да прилага европейските правила за координация на системите за социална сигурност на държавите-членки на Съюза, като всяка членка е свободна да решава кои категории лица подлежат на осигуряване съгласно нейното законодателство; кои са осигурените социални рискове; какви обезщетения се отпускат и при какви условия; как се изчислява размерът на обезщетенията и т.н. Но разпоредбите на ЕС определят общите правила и принципи, които трябва да бъдат спазвани от всички национални органи, институции за социална сигурност и от съда, при прилагането на националните закони, като към настоящия момент тези общи правила и принципи се съдържат в Регламент (ЕО) № 883/2004 на Европейския парламент и на Съвета от 29.04.2004 г. за координация на системите за социална сигурност, в сила от 01.05.2010 г., както и в Регламент (ЕО) № 987/2009 на Европейския парламент и на Съвета от 16.09.2009 г. за установяване на процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) № 883/2004 г.

Като източник на вторичното право на ЕС регламентът се прилага пряко, т.е., съдържащите се в регламента правила като нормативни разпоредби с обща правна сила, са пряко приложими във всички държави - членки (чл. 288 от ДФЕС) и са задължителни за спазване от националните органи и администрации, от институциите за социална сигурност и от съдилищата и имат приоритет в случаите на противоречие с разпоредби от националните законодателства.

Съгласно чл. 3 от Регламент (ЕО) № 883/2004 г. разпоредбите му се прилагат към всички законодателства (по смисъла на чл. 1, б. „л“) относно посочените клонове на социална сигурност (обезщетения и помощи), в т.ч. и относно обезщетенията за безработица (чл. 3, § 1, б.“з“).

Няма спор по делото, че Г. е гражданин на Република България, респ. е гражданин на държава-членка на ЕС, поради което е и лице, спрямо което намира приложение Регламент (ЕО) № 883/2004 г. (чл. 2 от Регламента), с който са въведени материалноправните правила, принципи и разпоредби в сферата на координацията на системите за социална сигурност на държавите-членки. Механизмът на координация на системите за социална сигурност, включващ и обезщетенията за безработица, се основава на четири основни принципа: определяне на приложимото законодателство; равенство в третирането; сумиране на периоди на заетост, осигуряване или пребиваване и износ на обезщетения.

По отношение на обезщетенията за безработица общият принцип за определяне на приложимото законодателство е, че лице, упражняващо доходоносна дейност, следва да принадлежи към схема за социална сигурност на държавата, на чиято територия е заето или самостоятелно заето. Специални правила, представляващи изключения от общия принцип, че държавата-членка по последна заетост като компетентна държава отговаря за предоставянето на обезщетения за безработица, са регламентирани в чл. 65 от Регламент (ЕО) № 883/2004 г., сред които е и правилото на § 2, в който е уредено, че напълно безработно лице, което по време на последната си дейност като заето или като самостоятелно заето лице е пребивавало в държава-членка, различна от компетентната държава-членка и което продължава да пребивава в тази държава-членка или се върне в тази държава-членка, се поставя на разположение на службите по заетостта в държавата-членка по пребиваване.

Легална дефиниция на понятието „пребиваване“ се съдържа в чл. 1, § 3, б. „й“ от цитирания Регламент, а именно - мястото, където лицето обичайно пребивава. Това място (на обичайно пребиваване на лицето) се определя, съгласно чл. 11, § 1 от Регламент (ЕО) № 987/2009 (Регламента по прилагането), с оглед центъра на интересите на съответното лице въз основа на цялостна оценка на наличната информация относно релевантните факти - продължителността и непрекъснатото пребиваване на територията на съответните държави-членки, семейното положение и роднинските връзки на лицето, жилищното му положение и доколко постоянно е то, както и естеството и специфичните характеристики на упражняваната дейност, в т.ч. постоянният характер на дейността и продължителността на всеки договор за заетост, мястото, където обичайно се упражнява тази дейност и др. примерно изброени в цитираната норма.

Съгласно разпоредбата на чл. 11, § 2 от Регламента по прилагането, решаващо значение при определяне на действителното място на обичайно пребиваване на дадено лице, е намерението на лицето, което произтича от горепосочените факти и обстоятелства, особено причините за преместването на лицето.

В чл. 1, б. „й“ и б. “к“ от Регламент (ЕО) № 883/2004 пък се прави разграничение между „пребиваване“ и „престой“. А в изготвения съвместно с държавите-членки наръчник се изясняват понятията „обичайно пребиваване“, „временно пребиваване“ и „престой“. Тези определения, посочени в законодателството на ЕС са необходими, за да се установи коя държава-членка е отговорна за предоставянето на обезщетения по социалноосигурителни схеми на граждани на ЕС, които пребивават в различни държави-членки.

Съгласно правото на ЕС, може да има само едно обичайно място на пребиваване и съответно само една държава-членка, която отговаря за плащанията на обезщетения по социалноосигурителните схеми, отпускани по местожителство. Заетите и самостоятелно заетите лица отговарят на условията за социална сигурност в държавата по месторабота, а неактивните (напр. пенсионери и студенти) — в държавата-членка по обичайно пребиваване. Определянето на държавата-членка по обичайно пребиваване на лицата е важно и по отношение на лицата, които работят в повече от една държава-членка. В наръчника се разглеждат специфичните критерии, които трябва да бъдат взети под внимание, за да се определи мястото на обичайно пребиваване на дадено лице, като например: семейното положение и роднинските връзки на лицето; продължителността и непрекъснатото пребиваване в съответната държава-членка; състоянието на трудова заетост (по-специално мястото, където обичайно се упражнява съответната дейност, постоянният й характер, както и продължителността на договора за работа); упражняването на неплатена дейност; в случай на студенти - източникът на доходите им; доколко постоянно е жилищното положение на лицето; държавата-членка, в която лицето плаща данъци; причини за преместването; намеренията на лицето въз основа на всички обстоятелства и подкрепени с конкретни доказателства. При необходимост могат да се вземат предвид и други факти. Наръчникът предоставя също така конкретни примери и насоки за случаите, в които е трудно определянето на мястото на пребиваване, като например при погранични, сезонни или командировани работници, студенти, пенсионери, както и при неактивни хора, за които е характерна голяма мобилност.

10. В случая, съдът намира за неправилна преценката на административния орган при определяне мястото на обичайното пребиваване на жалбоподателя.

Не е спорно между страните, че Г. е осъществявал през периода 17.11.2020 г. – 22.07.2023 г. трудова дейност на територията на Германия и трудовият му договор с работодателя е прекратен, както и че към момента на подаване на заявлението за отпускане на безработица е безработно лице.

От данните по делото е видно, че след прекратяване на трудовото правоотношение в Германия на 22.07.2023 г. (така Акт за прекратяване на трудовото правоотношение л. 85 в превод на български език на л. 75), същия се е завърнал в Република България, тъй като на 24.07.2023 г. (т. е. два дни след прекратяване на трудовото правоотношение), е подал заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица. Декларирал е, че през периода на последната му заетост в Германия, преобладаващата част от роднините му са живели в Република България. Действително, посочил е, че не притежава собствено жилище в Република България, но такова се установи, че не притежава и в Германия, доколкото е обитавал жилище под наем. Нормално също така и през този период преобладаващата част от социалните му контакти да са в държавата по последната заетост, т. е. Германия, въпреки това същия декларира, че преобладаващата част от социалните му контакти са в Република България, където и възнамерява да се установи трайно. Така декларираното се потвърждава в пълна степен от събраните по делото доказателства.

Достатъчно в тази връзка е да се посочи, че както от представеното от жалбоподателя удостоверение за настоящ адрес (л. 13), така и от постоянния адрес посочен в личната карта на жалбоподателя (л. 14) се установява, че както постоянният, така и настоящият адрес на Г. са на територията на Република България, което потвърждава намеренията му рано или късно да се завърне в родината. Тези данни сочат, че центърът на интересите на Г. е именно в Република България, в която той е заявил категорично намерение да се установи. Това е и мястото на обичайно й пребиваване по смисъла на чл. 11 от Регламент (ЕО) № 987/2009.

Не е спорно и също така, че Г. е напълно безработно лице. Същият е пребивавал за времето на трудовата си заетост в държава-членка, различна от компетентната държава-членка, а именно в Германия. Безспорно установено е обаче, че оспорващият не продължава да пребивава в тази държава-членка, нито се е върнал в тази държава-членка (т. е. в Германия), на чието законодателство за последно е бил подчинен, за това същият не се е регистрирал (т. е. не се е поставил на разположение) в службите по заетостта в държавата-членка по пребиваване (за времето на трудова заетост) в Германия, а се е регистрирал в България, където той се е върнал и обичайно пребивава с намерение да остане да живее в България, като си намери работа, което се подкрепя от събраните по делото доказателства.

Приложимото законодателство в настоящия казус е това на държавата-членка по обичайното местопребиваване на жалбоподателя, на която държава той е и гражданин, а именно - законодателството на Република България. Обезщетението за безработица, претендирано от Г., следва да бъде поискано именно по реда и при условията на действащото българско законодателство, в съответствие с приложимите европейски регламенти за това. В този смисъл е т. 3 от Решение № U3 от 12.06.2009 г. на Административната комисия за координация на системите за социална сигурност, съгласно която, ако при отсъствието на каквото и да е трудовоправно договорно отношение дадено лице вече не поддържа никаква връзка с държавата-членка на заетост (например понеже трудовоправното договорно отношение вече е прекратено или срокът му е изтекъл), то се разглежда като напълно безработно в съответствие с член 65, параграф 2 от посочения регламент, а обезщетенията се предоставят от институцията по местопребиваване.

11. Все в тази насока следва да се посочи, че за разлика от националното ни законодателство, европейските правила за координация на системите за социална сигурност на държавите членки на Съюза не предвиждат възможност дори за спиране производствата по отпускане на обезщетение (още по-малко пък за отказ) в случаи от категорията на процесния.

За сметка на това уреждат правила за временно прилагане на законодателството и предварително предоставяне на обезщетения, които са регламентирани в член 6 от Регламент (ЕО) № 987/2009. В параграф 2 на цитирания член 6 от Регламент (ЕО) № 987/2009 е предвидено, че когато има различия в становищата на институциите или органите на две или повече държави-членки относно това коя институция следва да предостави парични обезщетения или обезщетения в натура, съответното лице, което би могло да претендира за обезщетения, ако нямаше спор, има право предварително да получава обезщетенията, предвидени в законодателството, прилагано от институцията по мястото му на пребиваване, или, ако това лице не пребивава на територията на нито една от съответните държави-членки, обезщетенията, предвидени в законодателството, прилагано от институцията, до която първо e било подадено искането. С други думи казано, правото на ЕС предвижда дори предварително получаване на обезщетение от трета страна.

И всичко това е с оглед спазване целта на социалното осигуряване - получаване на адекватно на размера на внасяните осигуровки обезщетение за осигуреното лице при настъпването на съответното осигурително събитие.

12. Настоящият съдебен състав не споделя становището на ответния административен орган, че в рамките на административното производство по отношение на жалбоподателя е получен документ Н006, с който КИ на чуждата държава е удостоверила, че именно Германия се явява страна по пребиваване, като в случая е посочен и конкретен адрес. Това е така, защото, видно от отправеното до Германия искане с формуляр Н005 (л. 40 гръб) в графа „Подробна информация за искането“, е отразено следното: „For decision based on Art. 65 (2) of Regulation 883/2004, please send us SED H006 with information for residence for the period from 17.11.2020 to 22.07.2023. Type of address during“, т. е. изискана е информация за пребиваването на лицето за периода 17.11.2020 г. - 22.07.2023 г., поради което и отговорът на КИ, че държавата на пребиваване е Германия, следва да се приеме, че касае единствено и само този период (за времето на трудовата му заетост), което обстоятелство не е спорно между страните, но не и мястото на обичайно пребиваване.

13. Тези съображения, обосновават извод за незаконосъобразност на оспореното Решение № 2153-15-277/03.11.2023 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Пловдив и потвърденото с него Разпореждане № 151-00-6922-3/14.09.2023 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ - гр. Пловдив, с което на Г. на основание чл. 54ж, ал. 1 от КСО, във връзка с чл. 11, § 3, б.“а“ и чл. 65, § 2 от Регламент (ЕО) 883/2004 г. е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица на основание чл. 54а от КСО, поради което същите ще следва да бъдат отменени.

На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, делото следва да бъде изпратено като преписка на длъжностното лице по чл. 54ж, ал. 1 от КСО при ТП на НОИ - гр. Пловдив, за ново произнасяне по подаденото чрез Дирекция „Бюро по труда“ - Пловдив от В.Г.Г. Заявление за отпускане на ПОБ с вх. № 611-5080/24.07.2023 г. (рег. № 151-00-6922/24.07.2023 г.), при съблюдаване на дадените с настоящото решения указания по тълкуването и прилагането на закона. Това налага извод за основателност на жалбата.

V. За разноските:

14. При посочения изход на спора, на основание чл. 120, ал. 2 от КСО, на жалбоподателя се дължат извършените разноски по производството. Те се констатираха в размер на 500 лв. – заплатеното възнаграждение за един адвокат.

Така мотивиран, на основание чл. 173, ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ІІ отделение, ХІІ състав

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 2153-15-277/03.11.2023 г. на Директора на ТП на НОИ гр. Пловдив и потвърденото с него Разпореждане № 151-00-6922-3/14.09.2023 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при ТП на НОИ - гр. Пловдив.

ИЗПРАЩА преписката на длъжностното лице по чл. 54ж, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване при ТП на НОИ гр. Пловдив, за ново произнасяне по подаденото чрез Дирекция „Бюро по труда“ - Пловдив от В.Г.Г. Заявление за отпускане на парично обезщетение за безработица с вх. № 611-5080/24.07.2023 г. (рег. № 151-00-6922/24.07.2023 г.), при съблюдаване на дадените с настоящото решения указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Националния осигурителен институт да заплати на В.Г.Г., с ЕГН **********, с адрес *** сумата от 500 лв., представляваща заплатеното възнаграждение за един адвокат.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Съдия: