РЕШЕНИЕ № 216/8.10.2019г.
гр. Ямбол,
В ИМЕТО
НА НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, втори касационен
състав, в публично заседание на 12 септември
две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
В.ДРАГАНОВ
ЧЛЕНОВЕ: 1.
В.БЯНОВА-НЕЙКОВА
2. Ст.ВЪЛЧЕВ
при секретаря Ст.Панайотова и с участието на прокурора
Д.Георгиева разгледа докладваното от съдия Бянова-Нейкова
а.д. № 275 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е образувано по реда на чл.185, ал.2 АПК във връзка с чл.186, ал.2 и чл.16,
ал.1, т.1 от АПК по протест на А.Г.С. – прокурор при Районна прокуратура гр.Елхово,
против разпоредбите на чл.3а, ал.1, чл.3а, ал.2, чл.15а, ал.1, чл.15а, ал.2,
чл.21, ал.2, чл.21, ал.8, чл.21а и чл.21б, ал.1 от Наредба №5 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на Община Болярово/приета с реш №207/30.05.2005г., изм. с Решение № 252/26.09.2005 г.,
изм. с реш. №146/30.10.2012 г., изм. с решение №
85/08.07.2016 г. на Адм. съд Ямбол, влязло в сила от
04.08.2016 г.; изм. с решение №
229/20.12.2017 г. на Адм. съд Ямбол, влязло в сила от
12.01.2018 г.; изм. и доп. с решение № 557/27.02.2019 г./.Разпоредбите са
приети с последното изменение с решение № 557/27.02.2019 г. на Общински съвет
Болярово. Твърди се противоречие на оспорените разпоредби със Закона за
общинската собственост, Закона за нормативните актове, Административно
процесуалния кодекс, които са нормативни актове от по-висока степен. По тези
съображения се иска обявяване на нищожност, алтернативно отмяна на наредбата в
оспорените й части, като се претендират и направените разноски по производството.
Оспорването е обявено по реда на чл.181 от АПК с обявление в ДВ, бр.59/26.07.2019г.,
обявление на таблото за съобщения в сградата на Административен съд Ямбол и на
интернет страницата на Върховния административен съд.
В
съдебно заседание вносителят на протеста А.Г.С. – прокурор при Районна
прокуратура гр.Елхово, не се явява.
Ответната
страна, Общински съвет Болярово, редовно и своевременно призована, се
представлява от адв.Д. то АК-Ямбол, който счита
протеста за неоснователен.Оспорените разпоредби не са в противоречие с
по.високи по степен нормативни актове, приети са по указание на Сметната
палата, не счита за нарушение и преповтарянето на разпоредби от закона.
Участие
по делото на осн. чл.192 от АПК взема прокурор Д.
Георгиева от Окръжна прокуратура гр.Ямбол, която счита протеста за основателен,
по изложените в него съображения.
Съдът,
като взе предвид изложеното в протеста, доказателствата по делото и извърши
проверка по реда на чл.168 във вр. с чл.196 от АПК,
приема за установено следното:
Протестът е процесуално допустим.
Подаден е против административен акт, който подлежи на съдебен контрол, от оправомощено лице. Наредба №5 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на Община Болярово, по дефиницията на чл.75,
ал.1 от АПК, чл.7, ал.2 и чл.8 от ЗНА, и чл.21, ал.2 от ЗМСМА представлява
подзаконов нормативен административен акт. Съобразно разпоредбата на чл.185,
ал.1 и чл.187, ал.1 от АПК той подлежи на безсрочно оспорване пред съда, като
това право има и прокурорът (чл.186, ал.2 от АПК), който може да подаде протест
срещу акта.
Разгледан по същество, протестът е
основателен.
Наредба №5 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на Община Болярово е действаща на територията на общината(Наредба №5 на
Община Болярово), публикувана е на интернет страницата на Общински съвет
Болярово като подзаконов нормативен акт, приет на основание чл.8, ал.2 от
Закона за общинската собственост, приета с Решение №207/30.05.2005г., изм. с
Решение № 252/26.09.2005 г., изм. с Решение №146/30.10.2012 г., изм. с Решение
№ 85/08.07.2016 г. на Адм. съд Ямбол, влязло в сила
от 04.08.2016 г.; изм. с Решение №
229/20.12.2017 г. на Адм. съд Ямбол, влязло в сила от
12.01.2018 г.; изм. и доп. с Решение № 557/27.02.2019 г./. Оспорените разпоредбите
са приети с последното изменение с Решение № 557/27.02.2019 г. на Общински
съвет Болярово и публикувани във в-к „Крайгранична искра“ бр.5 от 12.04.2019
година.
Общинският съвет като орган на
местно самоуправление на територията на Община Болярово, решава самостоятелно
въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата
компетентност. По силата на чл.76, ал.3 от АПК вр.
чл.8 от ЗНА и чл.21, ал.2 от ЗМСМА в изпълнение на предоставените му
правомощия, той е овластен да издава административни
актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби.
На заседанието на Общински
съвет-Болярово на 27.02.2019г. оспорените
разпоредби от Наредба №5 на Община Болярово са приети по предложение на кмета
на общината, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в
чл.27, ал.2 и ал.3 от ЗМСМА. Видно от протокола за проведеното заседание,
присъствали са 9 от общия брой 11 общински съветници,
предложението от кмета е включено като т.17 от дневния ред, гласувано е с
мнозинство 9 гласа“за“ , 0“против“ и 0“въздържали се“. С оглед на това съдът
счита, че е налице валидно прието изменение на подзаконов нормативен акт, от
орган с предоставена обща компетентност по чл.21, ал.2 от ЗМСМА и специална по
чл.8, ал.2 от ЗОбС.
При проверката за съответствие на
оспорените разпоредби с материалния закон съдът взе предвид следното:
Предмет на оспорване в настоящето
производство са отделни разпоредби от Наредба №5 на Община Болярово, за които
се сочат съображения в протеста на прокурора, както следва:
По отношение
на чл.3а, ал.1 и ал.2 от Наредба №5 на
Община Болярово
Разпоредбите гласят
следното:
Чл. 3а. /1/ Общинският съвет, по предложение на кмета на общината, за срока на мандата си, приема стратегия за управление на общинската собственост, с която определя политиката за нейното развитие и стопанската дейност на общината, с минимално съдържание съгласно чл. 8, ал. 8, от Закона за общинската собственост (ЗОС).
/2/ В изпълнение на стратегията по ал. 1, общинският съвет приема годишна програма за управление и разпореждане с имотите - общинска собственост, по предложение на кмета на общината. Програмата се приема най-късно до приемането на бюджета на общината за съответната година и може да бъде актуализирана през годината, като при необходимост се извършва и актуализация на общинския бюджет. Програмата е в съответствие с раздела за общински публично-частни партньорства от програмата за реализация на общинския план за развитие и е с обем и съдържание съгласно с чл.8, ал.9 от ЗОС.
В протеста на прокурора се сочи, че разпоредбите
на чл.3а, ал.1 и ал.2 от Наредба №5 на Община Болярово изцяло преповтарят чл.8,
ал.8 и ал.9 от ЗОбС, по този начин общинският съвет е
преуредил обществените отношения, като не разполага с
компетентност за това.
Съгласно чл.7, ал.2 от закона за нормативните
актове(ЗНА) наредбата е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни
разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. В чл. 8 от ЗНА
е предвидено, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да
урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях
обществени отношения с местно значение.Наредбата трябва да съответства на
Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен и ако противоречи
на нормативен акт от по-висока степен, се прилага последния. В този смисъл с
наредба не могат да се създават разпоредби, които да влизат в колизия и да
противоречат на нормативен акт от по-висока степен.
В случая с разпоредбите на чл.3а,
ал.1 и ал.2 от Наредба №5 на Община
Болярово Общински съвет-Болярово е преповторил частично разпоредбите на чл.8,
ал.8 и ал.9 от ЗОбС, т.е. уредил е обществени
отношения, които са уредени в закон - нормативен акт от по-висока степен. С това
административният орган е излязъл извън пределите на делегираната му със закона
правомощия с разпоредбата на чл.8, ал.10 от ЗОбС - с
наредбата да предвиди единствено ред за обявяване на стратегията за управление
на общинската собственост и за годишната програмата за управление и
разпореждане с имотите – общинска собственост.
По отношение на чл.15а, ал.1 и ал.2
и 21а от Наредба №5 на Община Болярово
Разпоредбите
гласят следното:
Чл.15а. /1/ Имоти и части от имоти, публична
общинска собственост, се предоставят безвъзмездно за управление на органи на
общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка или на
техни териториални структури, за осъществяване на функциите им, със заповед от кмета на общината, след
решение на общинския съвет.
/2/
Имоти или части от имоти - публична общинска собственост, които не са
необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на
общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят безвъзмездно за управление
на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални
структури, след решение на общинския съвет, за срок до десет години.
Чл.21а. Имоти или части от имоти – частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица и звена на общинска бюджетна издръжка, могат да се предоставят безвъзмездно за управление на други юридически лица на бюджетна издръжка или на техни териториални структури, без търг или конкурс, след решение на общинския съвет, за срок до десет години.
В протеста на прокурора се сочи, че
горните разпоредби преуреждат предвиденото в чл.12,
ал.1, ал.3 от ЗОбС(досежно
субектите, на които е допустимо безвъзмездно да се предоставят за управление
общински имоти), а по силата на чл.12, ал.4 от ЗОбС общинският
съвет е овластен да предвиди ред за предоставяне за
безвъзмездно управление на имоти и вещи – общинска собственост.
Както се посочи по-горе, нормата на
чл.15 ЗНА предвижда, че наредбата трябва да съответства на Конституцията и на
другите нормативни актове от по-висока степен и ако противоречат на нормативен
акт от по-висока степен, се прилага последния. Управлението на имоти и вещи – общинска собственост е
уредено в разпоредбите на чл.12, ал.1-6
от ЗОбС. В чл.15а, ал.1 и ал.2 и в чл.21а от
наредбата Общински съвет-Болярово е възпроизвел неточно разпоредбите на чл.12,
ал.1, ал.2 и ал.3 от ЗОбС- в закона не е проведено разграничение
на имотите на публична и частна собственост, нито безвъзмездно предоставяне на
общински имоти за управление на органи на общината. В този смисъл чл.15, ал.1 от
наредбата влиза в противоречие и с чл.12, ал.2 ЗОбС-имотите
по чл.3, ал.2,т.2 от ЗОбС, т.е. тези, които са
предназначени за изпълнение на функциите на органите на местното самоуправление
и местната администрация се управляват от кмета на общината, съответно от кмета
на района, от кмета на кметството или от кметския наместник по
местонахождението им. Изрично чл.12, ал.4 от ЗОбС овластява общинския съвет да предвиди в процесната
наредба единствено ред за предоставяне за безвъзмездно управление на имоти и
вещи – общинска собственост. Като е преуредил обществени
отношения, които са уредени в закон, Общински съвет Болярово е превишил
делегираната му с чл.12, ал.4 от ЗОбС компетентност.
По отношение
на 21, ал.2 и ал.8 от Наредба №5 на
Община Болярово
В чл. 21 са създадени нови алинеи 2,3,4,5,6,7 и 8, като оспорените са със следното съдържание:
/2/Свободни нежилищни имоти – частна общинска собственост, които не са необходими за нуждите на органите на местната власт или на общинската администрация, или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет, могат да се отдават под наем за нуждите на общинските ръководства на синдикалните организации, от кмета на Общината без провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс
/8/ Договорите по предходната алинея се сключват за 5 години.
В протеста на прокурора се сочи, че
чл.21, ал.2 преповтаря изцяло чл.14, ал.1 и ал.5 от ЗОбС,
по този начин общинският съвет е преуредил
обществените отношения, като не разполага с компетентност за това. По отношение
на чл.21, ал.8 се сочат липса на мотиви за предвиждане срокът за отдаване под
наем на имотите по чл.21, ал.2 от наредбата да бъде пет години.
Отдаването
под наем на свободни нежилищни имоти - частна общинска собственост, които не са
необходими за нуждите на органите на общината или на юридически лица на
издръжка на общинския бюджет, за нуждите на общинските ръководства е уредено в чл.14, ал.5
от ЗОбС, която разпоредба отново овластява
общинския съвет да предвиди с наредбата ред за това, т.е. да доразвие, а не да
преповтаря законовите правила. Съгласно чл.
12 от ЗНА, актът по прилагане на закон може да урежда само материята, за която
е предвидено той да бъде издаден.
Протестираната разпоредба на чл.21, ал.8 от Наредба №5 на Община
Болярово е смислово неясна и систематично не може да бъде свързана с
предходната на нея алинея 7, която гласи:“При констатиране на нарушение,
наемните правоотношения се прекратяват със заповед на кмета на общината.В
заповедта се посочва основанието, събраните доказателства за нарушения и срока
за освобождаване на помещението, който не може да бъде по-дълъг от един
месец.“, т.е. не третира сключване на договори. Съгласно чл.36, ал.1 и чл.39,
ал.1 и ал.2 от УКАЗ № 883 за прилагане на
Закона за нормативните актове, Разпоредбите на нормативните актове се
формулират кратко, точно и ясно. Препращане към разпоредби на същия или на друг
нормативен акт се допуща по изключение. Препращане не
се допуска, ако води до неяснота на текста. В случая е налице именно
препращане, което води до неяснота на текста.
По отношение
на 21б, ал.1 от Наредба №5 на Община Болярово
Разпоредбата
гласи:
Чл. 21б. /1/ С решение на Общинския съвет, свободни нежилищни имоти, могат да се отдават под наем без търг или конкурс: 1. на училища, детски градини и обслужващи звена; 2. на други лица и в други случаи, определени в закон.
В протеста на прокурора се сочи
противоречие на този текст от наредбата с чл.14, ал.6 от ЗОбС.Законовата
норма третира само свободни нежилищни имоти – частна общинска собственост; видовете
дейности - за здравни, образователни и социални дейности за задоволяване
нуждите на населението дейности, което условие липсва в наредбата. Подобно на
обсъжданата по-горе делегация на закона, и в чл.14, ал.6 от ЗОбС
е предвидено за Общинския съвет единствено правомощието да определи ред, а не
условия, кръг субекти и имоти, които да се отдават под наем без търг или
конкурс.
В заключение съдът счита протеста за
основателен по съображения за превишване пределетие на законовата делегация, предвидени в ЗОбС, конкретно посочени по-горе за всеки текст от
наредбата и по аргумент за неспазване разпоредбите на чл. 7, ал. 2 от ЗНА(наредбата
е нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или
подразделения на нормативен акт от по-висока степен) и на чл. 8 от ЗНА
е предвидено, че всеки общински съвет може да издава наредби, с които да
урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях
обществени отношения с местно значение. С
оглед на това разпоредбите на чл.3а, ал.1, чл.3а, ал.2, чл.15а, ал.1, чл.15а,
ал.2, чл.21, ал.2, чл.21, ал.8, чл.21а и чл.21б, ал.1 от Наредба №5 за реда за придобиване, управление и
разпореждане с общинско имущество на Община Болярово следва да се отменят.
Съгласно чл. 7, ал. 2 от
Закона за нормативните актове, наредбата е нормативен акт, който
се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен
акт от по-висока степен. При този изход на спора основателна е претенцията на
вносителя за присъждане на направените разноски по делото, за заплатена такса
за обнародване на оспорването Държавен
вестник.
Водим от горното, съдът на основание
чл. 193, ал. 1 от АПК
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ по протест на А.Г.С. – прокурор
при Районна прокуратура гр.Елхово, разпоредбите на чл.3а, ал.1, чл.3а, ал.2,
чл.15а, ал.1, чл.15а, ал.2, чл.21, ал.2, чл.21, ал.8, чл.21а и чл.21б, ал.1 от
Наредба №5 за реда за придобиване,
управление и разпореждане с общинско имущество на Община Болярово
ОСЪЖДА Общински съвет - Болярово да
заплати в полза на Районна прокуратура-Елхово направените по делото разноски в
размер на 20.00 лв.
Решението подлежи на оспорване с
касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в срок
от 14 дни от съобщаването му на страните.
След влизането в сила, решението да
се разгласи по реда на чл. 194 от АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете ЧЛЕНОВЕ: 1. /п/ не се чете
2. /п/ не се чете