Решение по дело №3017/2018 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 април 2019 г. (в сила от 24 септември 2019 г.)
Съдия: Светослава Михайлова Цонева
Дело: 20184430203017
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 декември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

р  е  ш  е  н  и  е

 

гр. Плевен, 04.04.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛЕВЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД,VІІ – ми наказателен състав, в публичното заседание на двадесет и втори март  през две хиляди и деветнадесета   година в състав:

                                                                  

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:СВЕТОСЛАВА ЦОНЕВА

 

и при секретаря  ДАНИЕЛА ТОДОРОВА                  

и в присъствието на Прокурора                                                        

като  разгледа докладваното от съдията ЦОНЕВА НАХдело № 3017 по описа за  2018 година, и за да се произнесе съобрази следното:

ПРОИЗВОДСТВО ПО РЕДА НА чл. 59 от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 170 от 20.11.2018 година на Председателя на ДКХ, с което на основание чл. 110 ал. 1 от Закона за хазарта на ***със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ***, представлявано заедно и поотделно от Т.И.Д. и ***- управители е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 5000 лева за извършено административно нарушение по чл. 45 ал. 2 т. 4 от Закона за хазарта.

ЖАЛБОПОДАТЕЛЯТ  - редовно призован се представлява от ***, Адвокатска колегия София. Взема становище, че наказателното постановление е незаконосъобразно и необосновано, издадено в противоречие както с материалният и процесуалният закон. Твърди се, че неправилно наказващият орган е санкционирал дружеството за това, че лицето ***е бил в игралната зала без документ за самоличност, тъй като той присъствал там в качеството си не на посетител, а на ***, въз основа на сключен с търговеца трудов договор. Моли съда да постанови решение, с което да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно или да приложи разпоредбата на чл. 28 ЗАНН като приеме, че нарушението представлява маловажен случай.

ОТВЕТНИКЪТ - редовно призован  се представлява в  съдебно заседание от ***.  Взема становище, че така изтъкнатите от страна на представителя на жалбоподателя доводи са неоснователни предвид спазването на всички процесуални изисквания на закона при провеждането на административно наказателното производство и пълно и всестранно установяване на всички релевантни обстоятелства. Счита, че нарушението е установено по безспорен и категоричен начин, наложената санкция е в минимален размер, не са налице основания за приложение разпоредбата на чл. 28 ЗАНН. Моли съда да постанови решение, с което да потвърди наказателното постановление изцяло като законосъобразно и обосновано. 

СЪДЪТ, като съобрази събраните по делото доказателства - поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид изложеното в жалбата и становището на страните,   намира за установено следното:

ЖАЛБАТА  е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, в този смисъл се явява ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана.

По ОСНОВАТЕЛНОСТТА на жалбата съдът съобрази следното:

          Към 03.07.2018 година *** *** е имал качеството на организатор на хазартни игри по смисъла на ЗХ, като стопанисвал игрална зала, находяща се в ***, в която се организирали хазартни игри с игрални автомати, по силата на издадено удостоверение за лиценз № 000030-3950/10.04.2018 г. на ДКХ.

На 03.07.2018 г. при извършена проверка в обекта било установено, че  лицето ***е допуснат в игралната зала, без какъвто и да е документ за самоличност. Имената и личните данни на лицето  без документ за самоличност били установени от доброволно  снетите от същото писмени обяснения. В тях ***написал, че няма в себе си лична карта, тъй като я бил загубил. По време на проверката в обекта присъствало и лицето  ***, назначен на длъжност ***. За констатираните обстоятелства бил изготвен нарочен констативен протокол.

На 05.11.2018 година в град София, в сградата на ДКХ се явил упълномощен представител на дружеството. В негово присъствие бил съставен акт за установяване на административно нарушение по чл. 45 ал. 2 т. 4 от Закона за хазарта и връчен му по надлежният ред. В законо установения тридневен срок от името на дружеството било депозирано възражение срещу констатациите в акта. Били приложени и писмени доказателства- заверено копие от трудов договор, сключен между *** *** и ***на 02.07.2018 година на длъжността „ ***“ в игралната зала, както и извлечение от ТД на НАП Велико Търново за регистрираните от името на дружеството трудово договори, в това число и този, сключен с ***.

Впоследствие на 20.11.2018 година е издадено атакуваното наказателно постановление, което санкционира дружеството с имуществена санкция в размер на 5000 лева.            

Горната фактическа обстановка се установява по несъмнен начин от представените по делото писмени доказателства - наказателно постановление № 170 от 20.11.2018 година на Председателя на ДКХ; акт за установяване на административно нарушение № 001309 от 05.11.2018 година на старши инспектор в ДКХ; удостоверение за декларирани данни с изходящ № 040191802535145 от 12.12.2018 година от ***; *** за актуално състояние на всички действащи трудови договори в *** към 12.12.2018 година; възражение от името на *** срещу акт за установяване на административно нарушение № 001309 от 05.11.2018 година на старши инспектор в ДКХ; заверено копие от трудов договор № 22 от 02.07.2018 година, сключен между *** и ***; заверено копие от справка за актуално състояние на действащите трудови договори в *** към 06.11.2018 година; заверено копие от покана от ДКХ до представляващия *** за съставяне на акт за установяване на административно нарушение с изходящ № 11-365 от 19.10.2018 година; заверено копие от покана от ДКХ до представляващия *** за връчване на наказателно постановление с изходящ № 11-365 от 20.11.2018 година; заверено копие от констативен протокол № 006783 от 03.07.2018 година на старши инспектори в ДКХ; заверено копие от обяснение от ***от 03.07.2018 година; заверено копие от обяснение от *** от 03.07.2018 година; заверено копие от удостоверение за издаден лиценз за организиране на хазартни игри на *** от 10.04.2018 година, ведно с приложение; заверено копие от Заповед № П-365 от 25.06.2018 година на Председателя на Държавната комисия по хазарта.

 В подкрепа на изложената по-горе и възприето от съда фактическа обстановка са и показанията на разпитаните непосредствено в съдебно заседание свидетели П.С., К.У. и А.Д..

          При така приетото за установено от фактическа страна съдът намери депозираната жалба за неоснователна.

          Наказателното постановление е издадено в съответствие както с материалния, така и с процесуалния закон.

          При съставяне на акта за установяване на административно нарушение не са допуснати съществени нарушения на императивните норми на ЗАНН – чл. 47  от същия закон.

          В хода на административно наказателното производство са спазени и разпоредбите на чл. 40 и чл. 43 от ЗАНН. Актът за установяване на административно нарушение е издаден в присъствието на упълномощен представител на жалбоподателя, предявен му е и същият го подписал лично.  

Актът за установяване на административно нарушение е съставен в съответствие с разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН и включва в съдържанието си всички кумулативно посочени реквизити, а именно: собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му; датата на съставяне на акта; датата и мястото на извършване на нарушението; описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено ; законните разпоредби, които са нарушени – чл. 45 ал. 2 т. 4 ЗСБТ; собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му адрес и местоработата, единен граждански номер/ в случая всички данни за  *** *** като самостоятелен правен субект/; имената и точните адреси на свидетелите, единен граждански номер. Нарушението и нарушителя са индивидуализирани изчерпателно и пълно като по никакъв начин не е ограничено правото на защита на субекта на административно наказателна отговорност.

          Съгласно разпоредбата на чл.45 ал.2 т.4 от ЗХ в игралните зали и в игралните казина не се допуска присъствието на лица без документи, удостоверяващи тяхната самоличност. От събраните по делото доказателства се установява, че при извършената проверка от служители на ДКХ в игрална зала, находяща се в град Долна Митрополия, Плевенска област и в която се организирали хазартни игри с игрални автомати от „*** *** са били изискани документи за самоличност на лицата, допуснати и намиращи се в игралната зала. В хода на проверката било установено, че едно лице  е без такъв документ, а именно ***, ЕГН **********.

          Ето защо съдът прие, че констатираното от страна на инспектор при ДКХ– София в обекта, стопанисван от *** *** осъществява признаците на нарушение по чл. 45 ал. 2 т. 4 Закон за хазарта. Изискването на закона е ясно и категорично – в игралната зала не се допускат лица без документи за самоличност, като е без значение колко  време такива лица са престояли в залата, дали са били клиенти на залата или нейни служители, назначени на трудов договор/ както се твърди в жалбата/. Релевантно е само обстоятелството, че лице без документи за самоличност се намира в залата, а в тежест на организатора на хазартните игри е да създаде вътрешна организация на работата в игралната зала по начин, недаващ възможност за присъствие в същата на такива лица.

Съдът намира, че наказателното постановление е издадено при правилно изяснена фактическа обстановка, от която по несъмнен начин се установява фактът на извършване на нарушението. При определяне вида и размера на санкцията, която следва да бъде наложена е съобразена санкционната разпоредба на чл.110 ал. 1 ЗХ като вид и размер и е индивидуализирано в съответствие със степента на засягане на обществените отношения с деянието от страна на дружеството като е наложено наказание в предвидения в закона минимален размер.

Съдът намери за неоснователни възраженията на процесуалният представител за жалбоподателя за това, че извършеното нарушение  представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В конкретния случай липсват доказателства, които да установяват обстоятелства, обуславящи по-ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното административно нарушение. Налице е нарушение на просто извършване. След като наказуемото деяние не предполага наличие на вредни последици, то тяхната липса не обуславя задължителното приложение на чл.28 от ЗАНН. Следва да се отчете и фактът, че предвиденият по отношение на хазартната дейност контрол е засилен, както е засилена и отговорността при нарушения на ЗХ, които чувствително увреждат фискалните интереси на държавата, поради което и нарушенията на неговите разпоредби се отличават с по-висока степен на обществена опасност и не може да се приеме, че вредоносните последици от извършеното деяние са незначителни. Съдът счита, че в случая не може да се приложи разпоредбата  на чл.28 от ЗАНН, който по обективните си характеристики не може да се отличи с някаква по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с останалите случаи на административно нарушение от същия вид.

          Предвид изложените правни и фактически съображения съдът намери, че атакуваното наказателно постановление е законосъобразно и обосновано. Същото е издадено от компетентен по степен, място и материя орган в съответствие както с  материалния, така и с процесуалния закон и следва да бъде потвърдено изцяло. 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.І от ЗАНН, СЪДЪТ

 

Р  Е  Ш  И  :

         

 

 ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 170 от 20.11.2018 година на Председателя на ДКХ, с което на основание чл. 110 ал. 1 от Закона за хазарта на ***със седалище и адрес на управление ***, ЕИК ***, представлявано заедно и поотделно от Т.И.Д. и ***- управители е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 5000 лева за извършено административно нарушение по чл. 45 ал. 2 т. 4 от Закона за хазарта.

Решението може да се обжалва в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено пред Административен съд – Плевен.

 

 

    РАЙОНЕН СЪДИЯ: