РЕШЕНИЕ
Номер 2078 13.11.2019 година Град Пловдив
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски Районен съд ХХІІ наказателен състав
На шестнадесети септември 2019 година
В публично заседание в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА
ГЕРЦОВА
Секретар: Даниела Дойчева
Като разгледа докладваното от
съдията
НАХ дело номер 3649 по описа за
2019 година
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 51/ 30.01.2019г.
от ** на Първа РСПБЗН към РДПБЗН гр.
Пловдив, с което на В.Б.М., ЕГН **********, на основание чл.265, ал.1 от Закон
за министерство на вътрешните работи /ЗМВР/, е наложено административно
наказание “Глоба” в размер на 200 /двеста/ лева за извършено административно
нарушение по чл. 140, т.1 от ЗМВР /изм и
доп. ДВ бр. 58 от 18.07.2017г./,вр. чл.5, т.1 от Наредба №
8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при
експлоатация на обектите /обн. ДВ бр.89 от 28.10.2014г./вр. чл.37, т.2 от
Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. на Министерство на вътрешните работи и
Министерство на инвестиционното проектиране.
Решението подлежи на обжалване пред Административен съд –
Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по
реда на Глава ХІІ от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!
С.И.
МОТИВИ:
Производството
е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 51/ 30.01.2019г. от ** на Първа РСПБЗН към РДПБЗН гр. Пловдив, с
което на В.Б.М., ЕГН **********, на основание чл.265, ал.1 от Закон за министерство
на вътрешните работи /ЗМВР/, е наложено административно наказание “Глоба” в
размер на 200 /двеста/ лева за извършено административно нарушение по чл. 140, т.1 от ЗМВР /изм и доп. ДВ бр. 58 от
18.07.2017г./,вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и
нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите /обн. ДВ бр.89 от
28.10.2014г./вр. чл.37,т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г.на Министерство
на вътрешните работи и Министерство на инвестиционното проектиране.
Жалбоподателят,
В.Б.М., обжалва процесното наказателно постановление и моли същото да бъде отменено.
Редовно призован, в съдебно заседание се предсталвява от адв. Б., който
поддържа жалбата и навежда допълнителни доводи за отмян на наказателното
постановление.
Въззиваемата страна, Първа РСПБЗН гр.Пловдив, редовно уведомена, в съдебно
заседание се представлява от процесуалния си представител – В.Д., който пледира
за потвърждаване на процесното накзателно постановление като правилно и
законосъобразно.
Съдът като прецени материалите по делото и
законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по
същество, намира и приема за установено следното:
ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното Наказателно постановление е издадено против В.Б.М.
затова, че на 11.09.2018г. гр. Пловдив, бул. „Христо Ботев” № **, като **
на „Трансинг” АД, със същия адрес, е допуснал в помещението на главното
електрическо табло на административната сграда /което попада в частта на
сградата, която е собственост на „Трансинг” АД/ да се съхраняват горими
материали и предмети – дървени маси, дървени гардероби.
С това било прието, че жалбоподателят виновно е нарушил 140,
т.1 от ЗМВР, вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и
нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, вр. чл.37,т.2 от
Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. на Министерство на вътрешните работи и
Министерство на инвестиционното проектиране.
Наказателно постановление е издадено
въз основа на АУАН № 51 от 10.12.2018г., съставен от свид. Й.П.К. – инспектор „ДПК
и ПД” в Първа РСПБЗН - Пловдив към
РДПБЗН - Пловдив, като отразената в
същото фактическа обстановка пресъздава по идентичен начин тази, описана в
АУАН.
Тази
фактическа обстановка се установява от писмените доказателства – АУАН №
51/10.12.2018г., разписка, АУАН № 36/11.09.2018г., Разпореждане
№11/11.09.2018г., докладна записка, както и от гласните такива - показанията на актосъставителя Й.П.К. и тези на свид. Й.Н.Н., но дотолкова,
доколкото служат за установяване на обективната действителност. От показанията
на свид. Н. се установява,че процесното табло не е главното, а
разпределителното табло, като обяснява разликата във вида им и помещенията, в
които се намират. Пояснява за извършена проверка на процесното табло през месец
август 2018г. от контролните органи. От своя страна свид. К. потвърждава
авторството и направените в него констатации. Свид. К. заявява, че всъщност са
извършени 2 различни проверки и съставени два акта за едно и също, но тъй като предходния
акт бил издаден при допусната фактическа грешка във фамилията на жалбоподателя.,
се наложило издаването на втори.
Съдът
намира,че процесното наказателно постановление следва да се отмени като
неправилно и незаконосъобразно, по следните съображения:
В
конкретния случай, на жалбоподателя, в качеството му на **на „Трансинг” АД, е
вменено нарушение по чл. 140,
т.1 от ЗМВР, вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и
нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, вр. чл.37,т.2 от
Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. на Министерство на вътрешните работи и
Министерство на инвестиционното проектиране. Съгласно чл. 140, т.1 от ЗМВР за осигуряване на пожарната безопасност и
защитата при бедствия държавните органи, юридическите лица и гражданите са
длъжни да спазват установените правила и норми за пожарна безопасност и защита
при бедствия, както и специфичните правила за съответните обекти и населени
места, и да оказват съдействие на органите за пожарна безопасност и защита на
населението. Съгласно чл.5, т.1 от
Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност
при експлоатация на обектите собствениците или ръководителите на обектите носят
отговорност за създаване на организация за осигуряване на ПБ в обектите и
спазване на изискванията на тази наредба. Според разпоредбата на чл. 37, т.2 от
същата Наредба при експлоатацията на
обектите, при извършването на текущи ремонти и при поддържането на
електрическите инсталации, уреди и съоръжения не се разрешава съхраняването на
материали или престоят на транспортни и други технически средства върху
ревизионните шахти на тунели с електрически кабели, в помещенията на главните
разпределителни табла, както и разполагането на горими материали на разстояние,
по-малко от 1 m, от главни и разпределителни електрически табла.
Описанието
на нарушението в обстоятелствената част на АУАН и НП е описано като: на
11.09.2018г. гр. Пловдив, бул. „Христо
Ботев” № **, като **на „Трансинг” АД, със същия адрес, М. е допуснал в помещението
на главното електрическо табло на административната сграда /което попада в
частта на сградата, която е собственост на „Трансинг” АД/ да се съхраняват
горими материали и предмети – дървени маси, дървени гардероби.
От
така цитираните разпоредби и определената квалификация става ясно, че е
предвидено задължение на лице, в качеството му на ръководител, да спазва правила
и норми за пожарна безопасност и защита при бедствия, както и специфичните
правила за съответните обекти и населени места, поместени в случая в чл.37,т.2
от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна
безопасност при експлоатация на обектите и описанието, вложено във вмененото
нарушение, а именно – да не се разрешава съхраняването
на материали или престоят на транспортни и други технически средства върху
ревизионните шахти на тунели с електрически кабели, в помещенията на главните
разпределителни табла, както и
разполагането на горими материали на разстояние, по-малко от 1 m, от главни и
разпределителни електрически табла.
В случая, според вмененото на
жалбоподателя административно нарушение, е направено премесване на формите, от
една страна съхранението на материали върху ревизионните шахти на тунели с електрически кабели, в помещенията
на главните разпределителни табла в главните разпределителни табла, но на горими материали и предмети – дървени маси,
дървени гардероби. Всъщност за последните няма забрана да се съхраняват, а
да се разполагат в главните и разпределителни табла, но по-малко от 1 m,
от тях. В случая нито е описано „разполагане” като изпълнително деяние,
нито разстоянието, на което се намират, а са отразени именно горивни материали,
за които тези елементи се отнасят. Освен противоречие в обстоятелствата, се
вижда и отсъствието на съствомерни такива в описанието, за да се прецени кои са нарушените правила и норми за пожарна
безопасност. Коментираните процесуални нарушения
се явяват в разрез с императива на чл.42, т.4 от ЗАНН, досежно АУАН, и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, досежно НП, задължителен реквизит
за посочване на ясно, пълно и точно описание на нарушението. Допуснатите нарушения
са от категорията на съществените, тъй като пряко рефлектират върху правото на
защита на жалбоподателя да разбере за какво негово поведение е бил наказан. По
този начин и Съдът не може да осъществи
правилна преценка по същество.
На следващо място, Съдът намира,
че е нарушена разпоредбата на чл.34 ал.1 от ЗАНН, относно съставянето на АУАН –
в 3-месечния срок от откриване на нарушителя. В случая се установява, че за
същото деяние срещу същото лице, е бил съставен
АУАН № 36/11.09.2018г., поради сгрешена фамилия обаче, бил съставен нов
АУАН № 51/10.12.2018г. /процесният/,
като следва да се отбележи, че административното нарушение било констатирано
още на 17.08.2018г., видно от Разпореждане № 11/11.09.2018г. и АУАН №
36/11.09.2018г. Подобно противоречие действително би могло да се отстрани
единствено и само чрез съставяне на нов АУАН, стига обаче да не са изтекли
преклузивните срокове, регламентирани в чл. 34 от ЗАНН. По делото става ясно,че
от установяване на нарушението на 17.08.2018г. до съставянето на процесния
/правилен/ АУАН от 10.12.2018г., са изтекли повече от 3 месеца, което е
нарушило разпоредбата по чл.34 , ал.1 от ЗАНН, обуславящо незаконосъобразността
на НП, като съставен въз основа на порочен АУАН и на това самостоятелно
основание.
С оглед на всичко гореизложено, настоящият съдебен състав намери, че
атакуваното Наказателно постановление № 51/ 30.01.2019г. от ** на Първа РСПБЗН към РДПБЗН гр. Пловдив, с
което на В.Б.М., ЕГН **********, на основание чл.265, ал.1 от Закон за министерство
на вътрешните работи /ЗМВР/, е наложено административно наказание “Глоба” в
размер на 200 /двеста/ лева за извършено административно нарушение по чл. 140, т.1 от ЗМВР /изм и доп. ДВ бр. 58 от
18.07.2017г./,вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и
нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите /обн. ДВ бр.89 от
28.10.2014г./вр. чл.37,т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г.на Министерство
на вътрешните работи и Министерство на инвестиционното проектиране, следва да
бъде ОТМЕНЕНО като неправилно и незаконосъобразно.
За горните изводи съдът съобрази всички доказателства по
делото.
По изложените мотиви съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!
С.И.