Решение по дело №3649/2019 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 2078
Дата: 13 ноември 2019 г. (в сила от 6 декември 2019 г.)
Съдия: Елена Димитрова Герцова
Дело: 20195330203649
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 юни 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                         РЕШЕНИЕ

 

Номер 2078                        13.11.2019 година                     Град Пловдив

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивски Районен съд                                 ХХІІ наказателен състав

На шестнадесети септември                                              2019  година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕЛЕНА ГЕРЦОВА

 

Секретар: Даниела Дойчева

Като разгледа докладваното от съдията

НАХ дело номер 3649 по описа за 2019 година

 

Р Е Ш И:

 

            ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 51/ 30.01.2019г. от   ** на Първа РСПБЗН към РДПБЗН гр. Пловдив, с което на В.Б.М., ЕГН **********, на основание чл.265, ал.1 от Закон за министерство на вътрешните работи /ЗМВР/, е наложено административно наказание “Глоба” в размер на 200 /двеста/ лева за извършено административно нарушение по  чл. 140, т.1 от ЗМВР /изм и доп. ДВ бр. 58 от 18.07.2017г./,вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите /обн. ДВ бр.89 от 28.10.2014г./вр. чл.37, т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. на Министерство на вътрешните работи и Министерство на инвестиционното проектиране.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, по реда на Глава ХІІ от АПК.

 

                     РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.И.

 

 

 

 

 

 

 

МОТИВИ:

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

          Обжалвано е Наказателно постановление № 51/ 30.01.2019г. от   ** на Първа РСПБЗН към РДПБЗН гр. Пловдив, с което на В.Б.М., ЕГН **********, на основание чл.265, ал.1 от Закон за министерство на вътрешните работи /ЗМВР/, е наложено административно наказание “Глоба” в размер на 200 /двеста/ лева за извършено административно нарушение по  чл. 140, т.1 от ЗМВР /изм и доп. ДВ бр. 58 от 18.07.2017г./,вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите /обн. ДВ бр.89 от 28.10.2014г./вр. чл.37,т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г.на Министерство на вътрешните работи и Министерство на инвестиционното проектиране.

          Жалбоподателят, В.Б.М., обжалва процесното наказателно постановление и моли същото да бъде отменено. Редовно призован, в съдебно заседание се предсталвява от адв. Б., който поддържа жалбата и навежда допълнителни доводи за отмян на наказателното постановление.

          Въззиваемата страна, Първа РСПБЗН гр.Пловдив, редовно уведомена, в съдебно заседание се представлява от процесуалния си представител – В.Д., който пледира за потвърждаване на процесното накзателно постановление като правилно и законосъобразно.

          Съдът като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за установено следното:

          ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА.

          Атакуваното Наказателно постановление е издадено против В.Б.М.  затова, че на 11.09.2018г.  гр. Пловдив, бул. „Христо Ботев” № **, като ** на „Трансинг” АД, със същия адрес, е допуснал в помещението на главното електрическо табло на административната сграда /което попада в частта на сградата, която е собственост на „Трансинг” АД/ да се съхраняват горими материали и предмети – дървени маси, дървени гардероби.

          С това било прието, че жалбоподателят виновно е нарушил 140, т.1 от ЗМВР, вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, вр. чл.37,т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. на Министерство на вътрешните работи и Министерство на инвестиционното проектиране.

          Наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН № 51 от 10.12.2018г., съставен от свид. Й.П.К. – инспектор „ДПК и ПД” в Първа РСПБЗН - Пловдив към РДПБЗН - Пловдив, като отразената в същото фактическа обстановка пресъздава по идентичен начин тази, описана в АУАН.

          Тази фактическа обстановка се установява от писмените доказателства – АУАН № 51/10.12.2018г., разписка, АУАН № 36/11.09.2018г., Разпореждане №11/11.09.2018г., докладна записка, както и от гласните такива - показанията на актосъставителя Й.П.К.  и тези на свид. Й.Н.Н., но дотолкова, доколкото служат за установяване на обективната действителност. От показанията на свид. Н. се установява,че процесното табло не е главното, а разпределителното табло, като обяснява разликата във вида им и помещенията, в които се намират. Пояснява за извършена проверка на процесното табло през месец август 2018г. от контролните органи. От своя страна свид. К. потвърждава авторството и направените в него констатации. Свид. К. заявява, че всъщност са извършени 2 различни проверки и съставени два акта за едно и също, но тъй като предходния акт бил издаден при допусната фактическа грешка във фамилията на жалбоподателя., се наложило издаването на втори.

          Съдът намира,че процесното наказателно постановление следва да се отмени като неправилно и незаконосъобразно, по следните съображения:

          В конкретния случай, на жалбоподателя, в качеството му на **на „Трансинг” АД, е вменено нарушение по              чл. 140, т.1 от ЗМВР, вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите, вр. чл.37,т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. на Министерство на вътрешните работи и Министерство на инвестиционното проектиране. Съгласно чл. 140, т.1 от ЗМВР  за осигуряване на пожарната безопасност и защитата при бедствия държавните органи, юридическите лица и гражданите са длъжни да спазват установените правила и норми за пожарна безопасност и защита при бедствия, както и специфичните правила за съответните обекти и населени места, и да оказват съдействие на органите за пожарна безопасност и защита на населението.  Съгласно чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите собствениците или ръководителите на обектите носят отговорност за създаване на организация за осигуряване на ПБ в обектите и спазване на изискванията на тази наредба. Според разпоредбата на чл. 37, т.2 от същата Наредба  при експлоатацията на обектите, при извършването на текущи ремонти и при поддържането на електрическите инсталации, уреди и съоръжения не се разрешава съхраняването на материали или престоят на транспортни и други технически средства върху ревизионните шахти на тунели с електрически кабели, в помещенията на главните разпределителни табла, както и разполагането на горими материали на разстояние, по-малко от 1 m, от главни и разпределителни електрически табла.

          Описанието на нарушението в обстоятелствената част на АУАН и НП е описано като: на 11.09.2018г.  гр. Пловдив, бул. „Христо Ботев” № **, като **на „Трансинг” АД, със същия адрес, М. е допуснал в помещението на главното електрическо табло на административната сграда /което попада в частта на сградата, която е собственост на „Трансинг” АД/ да се съхраняват горими материали и предмети – дървени маси, дървени гардероби.

          От така цитираните разпоредби и определената квалификация става ясно, че е предвидено задължение на лице, в качеството му на ръководител, да спазва правила и норми за пожарна безопасност и защита при бедствия, както и специфичните правила за съответните обекти и населени места, поместени в случая в чл.37,т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите и описанието, вложено във вмененото нарушение, а именно – да не се разрешава съхраняването на материали или престоят на транспортни и други технически средства върху ревизионните шахти на тунели с електрически кабели, в помещенията на главните разпределителни табла, както и разполагането на горими материали на разстояние, по-малко от 1 m, от главни и разпределителни електрически табла.

          В случая, според вмененото на жалбоподателя административно нарушение, е направено премесване на формите, от една страна съхранението на материали върху ревизионните шахти на тунели с електрически кабели, в помещенията на главните разпределителни табла в главните разпределителни табла, но на горими материали и предмети – дървени маси, дървени гардероби. Всъщност за последните няма забрана да се съхраняват, а да се разполагат в главните и разпределителни табла, но по-малко от 1 m, от  тях. В случая нито е описано „разполагане” като изпълнително деяние, нито разстоянието, на което се намират, а са отразени именно горивни материали, за които тези елементи се отнасят.  Освен противоречие в обстоятелствата, се вижда и отсъствието на съствомерни такива в описанието, за да се прецени  кои са нарушените правила и норми за пожарна безопасност. Коментираните процесуални нарушения  се явяват в разрез с императива на чл.42, т.4 от ЗАНН, досежно АУАН, и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, досежно НП, задължителен реквизит за посочване на ясно, пълно и точно описание на нарушението. Допуснатите нарушения са от категорията на съществените, тъй като пряко рефлектират върху правото на защита на жалбоподателя да разбере за какво негово поведение е бил наказан. По този начин и Съдът не може да  осъществи правилна преценка по същество.

На следващо място, Съдът намира, че е нарушена разпоредбата на чл.34 ал.1 от ЗАНН, относно съставянето на АУАН – в 3-месечния срок от откриване на нарушителя. В случая се установява, че за същото деяние срещу същото лице, е бил съставен  АУАН № 36/11.09.2018г., поради сгрешена фамилия обаче, бил съставен нов АУАН  № 51/10.12.2018г. /процесният/, като следва да се отбележи, че административното нарушение било констатирано още на 17.08.2018г., видно от Разпореждане № 11/11.09.2018г. и АУАН № 36/11.09.2018г. Подобно противоречие действително би могло да се отстрани единствено и само чрез съставяне на нов АУАН, стига обаче да не са изтекли преклузивните срокове, регламентирани в чл. 34 от ЗАНН. По делото става ясно,че от установяване на нарушението на 17.08.2018г. до съставянето на процесния /правилен/ АУАН от 10.12.2018г., са изтекли повече от 3 месеца, което е нарушило разпоредбата по чл.34 , ал.1 от ЗАНН, обуславящо незаконосъобразността на НП, като съставен въз основа на порочен АУАН и на това самостоятелно основание.

 С оглед на всичко гореизложено, настоящият съдебен състав намери, че атакуваното Наказателно постановление № 51/ 30.01.2019г. от   ** на Първа РСПБЗН към РДПБЗН гр. Пловдив, с което на В.Б.М., ЕГН **********, на основание чл.265, ал.1 от Закон за министерство на вътрешните работи /ЗМВР/, е наложено административно наказание “Глоба” в размер на 200 /двеста/ лева за извършено административно нарушение по  чл. 140, т.1 от ЗМВР /изм и доп. ДВ бр. 58 от 18.07.2017г./,вр. чл.5, т.1 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г. за правилата и нормите за пожарна безопасност при експлоатация на обектите /обн. ДВ бр.89 от 28.10.2014г./вр. чл.37,т.2 от Наредба № 8121з-647/01.10.2014г.на Министерство на вътрешните работи и Министерство на инвестиционното проектиране, следва да бъде ОТМЕНЕНО като неправилно и незаконосъобразно.

За горните изводи съдът съобрази всички доказателства по делото.

          По изложените мотиви съдът постанови решението си.

                                                  

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:   

ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!

С.И.