Решение по дело №175/2019 на Районен съд - Тетевен

Номер на акта: 99
Дата: 27 август 2019 г. (в сила от 3 декември 2019 г.)
Съдия: Марио Димитров Стоянов
Дело: 20194330200175
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 юни 2019 г.

Съдържание на акта

  Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

 

   

Град Тетевен, 27.08.2019 година

       

В     ИМЕТО НА   НАРОДА

 

ТЕТЕВЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД-втори състав,в  публично заседание

На шести август,

През две хиляди и деветнадесета  година,в състав:

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:МАРИО СТОЯНОВ

При секретаря:  КАТЯ ХРИСТОВА,

Като разгледа докладваното от Председателя Н.Ах.Дело № 175 по описа на Районен съд-Тетевен за 2019 година и за да се произнесе,взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 от ЗАНН. 

            Обжалвано е Наказателно постановление  ***** на Директора на Офис на НАП-Плевен при ЦУ на НАП.

            Жалбодателят излага,че обжалваното постановление е незаконосъобразно,посоченото в същото нарушение не е извършено,поради което не следва да бъде ангажирана административнонаказателната  отговорност на жалбодателя.Актосъставителят не е възприел правилно фактическата обстановка по случая.

            Не отговаря на действителността обстоятелството,че клиентска сметка от 1****г е намерена на бара на заведението при проверката.Същата била донесена от проверяващите без да е ясно откъде разполагат с нея.Липсват каквито и да е доказателства,че посочената сума в размер на 12.10 лева е била действително заплатена.Твърди,че това не се е случило,поради което и липсва задължение жалбодателят да издава фискален бон за сумата.При вземане на поръчка от клиенти сервитьорът издава клиентска сметка като междинен документ,но в случай,че клиентите се откажат,тъй като това се случва в заведението,служителят няма как да издаде фискален бон,тъй като действително не е извършена продажба.Това се е случило и в процесния случай.Клиентите са отказали поръчката,поради и което фискален бон не е издаван.

            Твърдяното нарушение не е доказано,поради и което наказателното постановление е незаконосъобразно.

            Както в АУАН,така и в наказателното постановление правната квалификация е неточна и непълна.

            При налагане на наказанието наказващият орган не е приложил чл.28 от ЗАНН,която хипотеза е налице в случая,нарушението е за първи път,което е посочено и в наказателното постановление.

            Моли да бъде отменено обжалваното наказателно постановление,като незаконосъобразно.

Представляващия жалбодателя се явява в съдебно заседание,представляван от   адв.Кривошиева,който поддържа жалбата си и по същество моли да бъде отменено изцяло обжалваното постановление.

Ответникът по жалбата се представлява от юрисконсулт Д.,която по същество и в приложена писмена защита,моли да бъде потвърдено,като законосъобразно и правилно,обжалваното наказателно постановлевие.

            Съдът, като прецени събраните по делото доказателства – поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становището на жалбоподателят и разпоредбите на закона, намира за установено следното:

            Жалбата е подадена в рамките на преклузивният срок по чл. 59 ал.2 ЗАНН, в този смисъл се явява допустима и следва да бъде разгледана.

            По основателността на жалбата съдът съобрази следното:

Наказателното постановление е издадено от компетентен по степен, място и материя орган,в предвид и приложената Заповед № ЗЦУ-ОПР-17 от 17.05.2018г на Изпълнителния директор на НАП.

От писмените и гласни доказателства-показанията на св. Л.Ж.,И.Д.,Д.И.,МХ, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

 Свидетелят И.Д. заема длъжността „Главен инспектор по приходите“ към НАП-Офис-Плевен.На ****г същият бил в отпуск,като посетил със семейството си заведение „****“ в град Тетевен,Лов.обл.,стопанисвано от „“Лъки 2425“-ЕООД-Тетевен. Според свидетелят,след като със семейството си консумирали храна в заведението,поискали сметката.На свидетеля бил представена бележка,която същият след заплащане на посочената в същата сума,като „дисциплиниран гражданин“ прибрал.По –късно установил,че му е издаден не фискален касов бон,а т.нар.“клиентска сметка“,идентична с приложеното копие на документ на стр.31-ва от делото.Свидетелят запазил клиентската сметка,като след преустановяване ползването на отпуска,няколко дни по-късно,я предоставил на ръководителя на сектор „Мобилни групи“,за преценка и резолюция за проверка на „въпросното заведение“.

Приложена е Резолюция за извършване на проверка на обект от дата 18.01.2019г. на Началник-сектор в Отдел „Оперативни дейности“-Велико Търново при ГД „Фискален контрол“,,с която е възложено на св.Ж. и друг служител на НАП,извършване на проверка в търговски обект ,стопанисван от жалбодателя.Предмет на контролните дейности са описаните в резолюцията,а именно „частична за отчитане на продажби,частична за заети лица,касови апарати,касови бележки“.

На 19.01.2019г свидетелите Ж. и Д.  посетили механа „В“ в град Т,кв.С,поръчали си за консумация,след което поискали касов бон и такъв им бил издаден.След това свидетелите се легитимирали и започнали проверка в обекта.Констатирали,че на бара в механата имало клиентски сметки,поискали да им се осигури достъп до програмата в обекта,използвана на компютър,различен от фискалното устройство,но било обяснено,че е прекъсната интернет-връзката и до края на проверката не била предоставена справка на проверяващите.Била извадена контролна лента от фискалното устройство,като проверяващите констатирали,че за дата ***г няма регистрирана продажба чрез фискалното устройство за продуктите,посочени в клиентската сметка,приложена на стр.31 от делото.При съпоставка между разчетената касова наличност от ФУ и фактическата такава била установена разлика от 178.60 лева,като в протокола от проверката е отразено,че същата сума не е отразена във ФУ.

На ***г бил съставен акт за установяване на административно нарушение/АУАН/,в който са отразени констатации,че при проверка на ****г е установено,че не за всяка извършена консумация,заплатена в брой се издава фискална касова бележка от фискално устройство,както и че за клиентската сметка от ****г не е издадена фискална касова бележка,както и че при проверката не бил осигурен достъп на проверяващите до програмния продукт „Справки продажби“.

Въз основа на акта е издадено и обжалваното наказателно постановление,с което за нарушение на чл.25,ал.1,т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ и на основание чл.185,ал.1 от ЗДДС,на жалбодателя е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лева.

В показанията си свидетелите М Х  и Д.И.-работници на жалбодателя,твърдят,че е обичайна практика в търговския обект да се издават клиентски сметки,които са междинни-за текуща информация на клиента и в случаите,когато след поръчката клиентите напуснат заведението,без осъществена консумация и продажба и фискални касови бележки при заплащане на консумацията.Свидетелят Х,който работи като сервитьор в заведението,твърди,че не си спомня като клиент св.Д.,респ. не си спомня да е виждал същия.

Изложената и възприета от съда фактическа обстановка се установява  от представените по делото писмени доказателства,както и от събраните гласни такива, посредством разпита на свидетелите Ж,Д.,Х и И..

            При така описаната фактическа обстановка и по отношение на спорните между страните факти,съдът приема следното от правна страна:

Съдът счита, че административнонаказателното производство, образувано по отношение на търговеца е проведено незаконосъобразно.Наказателното постановление е необосновано. Административнонаказващия орган е приел, че е реализирано описаното по-горе нарушение и безспорно е вменено в задължение на лицата, извършващи продажби на стоки и услуги в търговски обект,какъвто безспорно е  проверената механа, да издават касова бележка за всяка продажба, за която плащането не се извършва по банков път.

Съгласно чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на Министерството на финансите, независимо от документирането с първичен счетоводен документ, задължително се издава фискална касова бележка от ФУ или касова бележка от ИАСУТД, за всяка продажба на лицата по чл.3, ал.1 – за всяко плащане с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен превод или пощенски паричен превод по чл.3, ал.1 от Наредбата.

От показанията на самия актосъставител,а и на свидетеля Д.,вписан в акта,всъщност се установява,че при проверката същите не са установили,след изваждане на лентата от фискалното устройство,маркирана продажба на стоки на дата ***г,идентични с тези по приложеното копие на документ на стр.31-ва от делото.Основателни обаче са възраженията на  жалбодателя за това,че не става ясно по какъв начин наказващият орган се е снабдил с посочения документ,а след като наказващият орган беше задължен от съда да представи оригинала на документа,то същият отговори писмено,че „такава клиентска сметка от 16.08.2018г не е открита в кориците на преписката“. В предвид тази констатация на наказващия орган,съдът не зачита доказателствената сила на приложеното заверено копие на клиентска сметка-стр.31-ва от делото.

Недоказано остава твърдението за реализирана продажба на стоки на дата ***г.,за която да не е издаден касова бележка.Жалбодателят е направил идентични възражения след съставянето на акта,които обаче наказващият орган съвсем лаконично е коментирал,позовавайки се на доказателствената стойност на съставен протокол за извършената проверка.

Като констатация в цитирания протокол се сочи именно клиентската сметка от 16.08.2018г,по отношение на който документ съдът изрази становището си по-горе в мотивите,както и че в търговския обект били намерени 5 броя клиентски сметки,който факт по никакъв начин не корелира с извода за извършване на вмененото на жалбодателя нарушение.

Отразено е в протокола,че при съпоставяне на касовата наличност в момента на проверката-разчетена и фактическа такава,е установен отрицателен резултат в размер на -178.60 лева,който не е отразен във фискалното устройство.

В конкретния случай е констатирана отрицателна разлика в размер на 178.60 лева,като това несъответствие може да се дължи както на неизпълнение на задължението по чл.33, ал.1 от наредбата, така и на неотчетени продажби.Произходът на разликата между разчетената и фактическата наличност обаче не е ирелевантен за ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбодателя, тъй като разграничаването на двете хипотези е от изключително важно значение за правилната квалификация на нарушението. В случая от страна на административнонаказващия орган не е посочено въз основа на какви факти е приел, че посочената сума касае неотчетени продажби.Посочването на размерите на установената разлика и това, че тя е с отрицателен знак, не налага непременно единият от двата извода – че това е довело, респ. не е довело до неотразяване на приходи. Последното трябва да бъде описано и обосновано изрично в наказателното постановление, защото е част от фактически състав на нарушението.

При хипотезата на липса на доказателства по делото посочената сума/отрицателна разлика/ да е резултат от продажби, установеното нарушение следва да се квалифицира по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. на МФ, съгласно която извън случаите на продажби, всяка промяна на касовата наличност /начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата/ на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите „служебно въведени” или „служебно изведени” суми.В тази насока се възприема и отбелязването в протокола от проверката,че сумата „не е отразена във ФУ“.

Както в АУАН,така и в атакуваното наказателно постановление въобще липсва отразяване на тези констатации в протокола за извършената проверка от 19.01.2019г.-за съпоставката между разчетената касова наличност от ФУ и фактическата такава,с описание на дневни отчети и пр.Съвсем общо и произволно е отразено,че не за всяка  извършена консумация,заплатена в брой,се издава фискална касова бележка от фискално устройство.Нарушението в АУАН и наказателното постановление не е и индивидуализирано в достатъчна степен,с посочване  на време на извършване,посочване на обстоятелствата,при които е извършено и доказателствата,които го потвърждават.

По изложените съображения обжалваното наказателно постановление следва да бъде изцяло отменено.

Водим от горното и на основание чл. 63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И  :

 

ОТМЕНЯВА изцяло Наказателно постановление № ******г,издадено от Началник Отдел „Оперативни дейности“-Велико Търново в Централно управление на Национална агенция за приходите,въз основа на АУАН №*****г.,с което за нарушение на чл.25,ал.1,т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ и на основание чл.185,ал.1 от ЗДДС,на „Л***“-ГРАД Тетевен,Лов.обл. е наложена имуществена санкция в размер на 500.00/петстотин/лева.

Решението подлежи на касационно обжалване, в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му, пред Административен Съд-Ловеч, по реда на АПК.

След влизане в сила на съдебното решение, административно-наказателната преписка да се върне на наказващия орган, по компетентност.

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ :