РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ПЛОВДИВ
РЕШЕНИЕ
№ 1514
град
Пловдив, 25.08.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, XIII състав,
в открито заседание на четвърти април ноември през две хиляди двадесет и третат
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ГЕОРГИ ПАСКОВ
при
секретаря П.П., като разгледа докладваното
от председателя адм. дело № 2145 по описа на
съда за 2021 г. взе предвид следното:
Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК.
Производството по делото е образувано по жалба на Г.Г.К.,
ЕГН **********, в
качеството й на майка и законен представител на З. К. К., ЕГН **********,***,
чрез процесуалния й представител адв. Г., против Заповед № РД-Е113-01-945
от 20.07.2021г. на Управителя на НЗОК с
която е отказано заплащането на услуги по чл.7 и 8 от Наредба № 2/27.03.2019
г., по заявление с вх. № Е113-01-516/05.05.2021 г. за одобряване, ползване и
заплащане на услуги по чл.7 и 8 от Наредбата за лице до 18-годишна възраст,
Ответникът Директор на НЗОК, чрез
процесуалния му представител ю-т А. счита жалбата за процесуално допустима
алтернативно за неоснователна.
По допустимостта на жалбата съдът
намира за установено следното:
На 28.08.2020г. е било подадено е
Заявление за заплащане на медицински и други услуги по чл.82 ал.1а и 3 от
Закона за здравето на български граждани до 18-годишна възраст с
вх.№99-01-38/28.08.2020г. по описа на РЗОК – Пловдив, съответно с
вх.№Е113-01-938/28.08.2020г. по описа на НЗОК К.К.относно заплащане на услуги
за З.
К. К.,
с основна диагноза Н35.0 „Фонова
ретинопатия и ретинални съдови изменения“ в размер на 15 140 евро – по
приложена оферта.
Със Заповед
№РД-Е113-01-1179/03.11.2020г. Управителят на НЗОК, с е отказал заплащането на
услуги по чл.7 и 8 от Наредба №2 по Заявление с вх.№Е113-01-938/28.08.2020г. за
одобряване, ползване и заплащане на услуги по чл.7 и 8 от Наредбата, за лице
до 18-годишна възраст.
Тази заповед е била обжалвана
пред Административен съд Пловдив, като съдът с Решение № 1518 от 16.07.2021г., постановено по адм. дело №
3124/2020г. е отменил същата като незаконосъобразна.
Решението е било обжалвано пред ВАС, който със свое
решение № 2886 от 28.03.2022г. , постановено по адм. дело № 9988/2021г. е
оставил в сила същото.
На 05.05.2021г. е било подадено Заявление
с вх. № Е113-01-516/05.05.2021 г. за одобряване, ползване и заплащане на услуги
по чл.7 и 8 от Наредбата за лице до 18-годишна възраст. с основна диагноза
Н35.0 „Фонова ретинопатия и ретинални съдови изменения“ в размер от 5400 евро
до 13200 евро, като тази сума е в зависимост от състоянието на окото установено
по време на операцията.
Със Заповед №
РД-Е113-01-945 от 20.07.2021г. Управителят на НЗОК е отказал заплащането на услугата.
Тази заповед е обжалвана пред
Административен съд – Пловдив и е предмет на настоящето дело.
Според ответната страна,
жалбоподателят няма правен интерес от оспорването, тъй като влязлото в
сила Решение № 1518 от 16.07.2021г. е обвързало
административния орган да издаде акт който следва да е благоприятен за него.
Съдът не кредитира този
довод поради следното:
Съобразно чл,299, ал.1 от
ГПК, /приложим субсидиарно съгласно чл. 144 от АПК/ спор, разрешен с
влязло в сила решение, не може да бъде пререшаван освен в случаите, когато
законът разпорежда друго.
Действително влязлото в
сила Решение
№ 1518 от 16.07.2021г. обвързва административния орган да издаде
съответния акт.
В случая обаче със Заявление
с вх. № Е113-01-516/05.05.2021 г. жалбоподателят е изискал да му бъдат
заплатени сумите за извършената на 26.08.20202г. манипулация на двете очи - поставяне на инжекции за временно
стабилизиране на болестта и за
извършените операции на очите на 01.09.2020г.
и 10.09.2020г.
Със Заявление с вх. №
Е113-01-516/05.05.2021 г. жалбоподателят е изискал заплащане на оперативното лечение което е било извършено на 03.05.2021г.
Видно от горното е, че в случая
става въпрос за заплащане на суми които са различни както по основание така и по
размер. В случая са налице два административни
акта, които са издадени на различно
основание, като постановените откази в
тях са са на съвсем различно правно
основание.
Предвид горното съдът намира
жалбата за процесуално допустима.
Административният орган е приел,
че заявлението е окомплектовано с всички изискуеми документи, които са в
нормативно определената форма и съдържание.
По делото не е спорно, а и това
се доказва категорично от приетите и неоспорени от страните заключения на СМЕ,
които съдът кредитира изцяло, че заявеното лечение не се извършва от лечебни
заведения на територията на страната, че
състоянието на детето е спешно и изисква максимално бърза и адекватна
хирургическа намеса.
Административният орган е отказал
заплащане услугата на едно единствено основание - оперативното лечение е било
извършено на 03.05.2021г., а заявлението е било подадено на 05.05.2021 г.. т.е. е налице хипотезата на чл 9, т.1 във връзка е чл. 6, т. 6 от Наредба №2/2019
г., поради което не се заплащат
дейности, за които не е получено предварително одобрение по наредбата.
Настоящият съдебен състав не
кредитира този довод поради следното:
Разпоредбата на чл.82 ал.1а от Закона за здравето, не
обвързва заплащането на медицинските услуги с времето на провеждане на
лечението, от което може да се направи извод, че съгласно изразената
законодателна воля, българските граждани имат право на заплащане извън обхвата
на задължителното здравно осигуряване, както на вече проведено лечение, така и
не предстоящо лечение.
Същото е относимо и съобразно новелата на чл.1 ал.4 от
Наредба №2/2019г. която не изключва финансиране по реда на наредбата
медицинските дейности, които вече са осъществени или се осъществяват по
отношение на пациента. Следва да се отбележи че в случая не е допустимо разширително
тълкуване, доколкото същото би било в несъответствие със законовото основание
по чл.82 ал.1а от Закона за здравето и правото на физическите лица да получат
заплащане за своевременно лечение предвид текущото им здравословно състояние и
вероятното развитие на заболяването.
Ето защо съдът намира жалбата за основателна.
С оглед изхода на правния спор на жалбоподателя следва
да се присъдят сторените от него разноски по делото които видно от приложения
списък са в размер на 710 лв.
Предвид горното и на основание
чл.172 ал. 2 от АПК, Пловдивският административен съд, ХІII състав
Р Е Ш И
:
ОТМЕНЯ Заповед № РД-Е113-01-945 от 20.07.2021г. на
Управителя на НЗОК, с която е отказано
заплащането на услуги по чл.7 и 8 от Наредба № 2/27.03.2019 г., по заявление с
вх. № Е113-01-516/05.05.2021 г. за одобряване, ползване и заплащане на услуги
по чл.7 и 8 от Наредбата за лице до 18-годишна възраст.
ИЗПРАЩА
преписката на Управителя на Националната здравноосигурителна каса за ново
произнасяне по Заявление с вх. № Е113-01-516/05.05.2021 г. за одобряване,
ползване и заплащане на услуги по чл.7 и 8 от Наредбата за лице до 18-годишна
възраст. подадено от Г.Г.К., ЕГН **********, в
качеството й на майка и законен представител на З. К. К., ЕГН **********, , като ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне,
считано от влизане в сила на настоящото решение.
ОСЪЖДА НЗОК да заплати на Г.Г.К., ЕГН **********, в
качеството й на майка и законен представител на З. К. К., ЕГН **********,***, разноски в размер
на 710/седемстотин и десет/ лева.
Решението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните за неговото
изготвяне.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪДИЯ: