О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
гр.Шумен, 21.08.2023г.
Административен съд - град Шумен, в закрито заседание на двадесет и първи август две хиляди
двадесет и трета година, в следния състав:
Административен съдия:
Маргарита Стергиовска
като
разгледа докладваното от административния съдия АД № 211 по
описа за 2023г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е
образувано въз основа на искова молба,
депозирана от С.И.С. ***, чрез адв. Д.С., ШАК срещу Община Шумен, с правно
основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ, с искане за осъждането на ответната страна да
ѝ заплати обезщетение в размер на 3500 лв. за претърпени неимуществени и 428.00лв.-
имуществени вреди /адвокатски хонорар 380 лв. и 48 лв. заплатена такса за копие
на ИД/, ведно със законна лихва от датата на увреждането- 18.11.2021г. в
следствие на незаконосъобразни действия, изразяващи се в незаконосъобразно
действие на длъжностно лице при Община Шумен от 18.11.2021 г. по образуване на
незаконен и недопустим изпълнителен процес ИД№ 20218760401172/2021 г. на ЧСИ Д.З.при
ШОС. Твърди, че това действие
попада в обхвата на чл.1, ал.1 ЗОДОВ и причинените от него вреди следва да се
компенсират.
Настоящият съдебен състав приема, че така заявената искова
претенция е процесуално недопустима.
Съгласно чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за
вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове,
действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод
изпълнение на административна дейност.
От ищеца не се твърди, че е претърпял имуществени вреди от
незаконосъобразни актове, действия или бездействия на държавни и/или общински
органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна
дейност, поради което така подадения иск не би могъл да се квалифицира като
спор по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.
За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно
основание чл. 1,
ал. 1 от ЗОДОВ следва да се
установи кумулативното наличие на елементите на фактическия състав на правната
норма, а именно 1. наличие на незаконосъобразни актове, действия или
бездействия, извършени от длъжностно лице при ответника лица при или по
повод административната му дейност, 2. претърпяна вреда, настъпила в
поддържания от ищеца размер на вредоносния резултат, както и 3. пряка и
непосредствена причинна връзка между тях.
В случая като фактическо основание, въз основа на което е подадена
исковата молба се твърди незаконосъобразно действие на Община Шумен от
18.11.2021 г. по образуване на незаконен и недопустим изпълнителен процес ИД№
20218760401172/2021 г. на ЧСИ Д.З.при ШОС.
На първо място, сезирането на ЧСИ от соченият ответник не е акт/действие
при или по повод изпълнение на административна дейност, а представлява акт на
взискател спрямо длъжник по повод възникнало и изискуемо задължение. В
производството пред ЧСИ страните са равнопоставени, тоест общината не действа
като орган на власт. Налага се извод, че първата предпоставка от фактическия
състав за отговорността по чл. 1,
ал. 1 от ЗОДОВ не е налице и това
е самостоятелно и достатъчно основание за недопустимост на исковата претенция.
На второ място, изборът на длъжника да ползва компетентна правна
помощ не ангажира отговорността на общината по реда на специалния закон.
Договореното и платено възнаграждение за адвоката не е пряка и непосредствена
последица от действията на взискателя, респективно на административния орган
като такъв. Това са разноски, направени от длъжника в изпълнителното дело,
които той е следвало да реализира по общия ред на ГПК.
Изпълнителното производство образувано по предявен изпълнителен
титул, издаване на постановления от ЧСИ и извършването на проверка по
изпълнителните дела не са административна дейност. Действията по събиране на
публични задължения е правно регламентирана, а не административна дейност.
Съгласно чл. 269 от АПК, публичните и
частните вземания на държавата и общините, вземанията за вреди от
незаконосъобразните административни актове и от принудително изпълнение и
другите частни парични вземания, породени или удостоверени от изпълнителни
основания по чл. 268, както и вземанията за разноски, свързани с изпълнението,
се изпълняват по реда на ДОПК или ГПК. Ето защо, след като производството по
събиране на вземанията се развива по този ред, то длъжностните лица
предявили изпълнителния титул, не действат като орган по изпълнението по
смисъла на чл. 271, ал. 1 от АПК, поради което и техните действия не подлежат
на проверка за законосъобразност по реда на АПК и административните съдилище на
разполагат с компетентността да проверяват тяхната законосъобразност.
Предвид което и исковата претенция за твърдени неимуществени и имуществени
вреди не следва да бъде предявена по реда на ЗОДОВ.
Съгласно чл. 203, ал. 1 от АПК, исковете за обезщетения за вреди,
причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия
или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по
реда на тази глава, ако същите са при или по повод изпълнение на
административна дейност. След като в случая не се установява, че
твърдените вреди са в резултат на незаконосъобразни актове, съответно от
действия или бездействия на административни органи и длъжностни
лица при или по повод изпълнение на административна
дейност, не са налице и предпоставките за провеждане на съдебно производството
по реда на чл. 203 и следващите от АПК и исковата претенция, предявена по този
ред се явява процесуално недопустима.
С оглед на изложеното и на основание чл.203 АПК и чл.
130 ГПК вр. чл. 144 АПК, исковата молба на С.И.С. *** следва да бъде върната, а производството по
делото прекратено.
Предвид изложеното, съдът,
О П Р Е Д Е Л И:
ВРЪЩА искова молба, подадена от С.И.С. ***,
чрез адв. Д.С., ШАК срещу Община Шумен, с правно основание чл.1 ал.1 от ЗОДОВ,
с искане за осъждането на ответната страна да ѝ заплати обезщетение в
размер на 3500 лв. за претърпени неимуществени и 428.00лв.- имуществени вреди
/адвокатски хонорар 380 лв. и 48 лв. заплатена такса за копие на ИД/, ведно със
законна лихва от датата на увреждането- 18.11.2021г. в следствие на
незаконосъобразни действия, изразяващи се в незаконосъобразно действие на
длъжностно лице при Община Шумен от 18.11.2021 г. по образуване на незаконен и
недопустим изпълнителен процес ИД№ 20218760401172/2021 г. на ЧСИ Д.З.при ШОС.
ПРЕКРАТЯВА ПРОИЗВОДСТВОТО по адм. д. № 211/2023 г. по описа на
Административен съд – Шумен.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва с частна жалба пред
Върховния административен съд в 7 (седем)-дневен срок от съобщаването му на
страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: