Определение по дело №162/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 октомври 2021 г. (в сила от 18 февруари 2022 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20217060700162
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

324

 

град Велико Търново, 18.10.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на двадесет и девети септември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф. и прокурора от ВТОП Невена Орманджиева като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. дело № 162/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

 

Образувано е по жалба, подадена от Сдружение с нестопанска цел „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. В. Търново, ул. „Никола Габровски“ № 25, вх. А срещу Административен договор № РД-50-20/22.02.2021 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 1.1 „Професионално обучение и придобиване на умения“ от мярка 1 „Трансфер на знания и действия за осведомяване“ BG06RDNP001-1.001. Административният договор се оспорва в следните части: по Приложение № 2 към договора "Таблица с одобрените допустими разходи за изпълнение на проекта и максимален размер на БФП" по ред първи – дейност „Курс с минимална продължителност 30 часа“ с тема „Животновъд-овцевъдство“, за който е посочен одобрени брой обучаеми лица 0 и одобрени за финансиране разходи 0 лв., респ. общо одобрени обучаеми лица 3750 души и общ размер на одобрените за финансиране разходи по проекта – 576 000 лв.; чл. 2, ал. 1, в който е посочен максимален размер на финансовата помощ по проекта 576 000 лв., която включва одобрените курсове и/или семинари съгласно Приложение № 2. Жалбоподателят счита, че в тези части административният договор е незаконосъобразен – при издаването му административният орган е допуснал съществени нарушения на административнопроизводствените правила и е приложил неправилно материалния закон. Излага доводи, че незаконосъобразно и без никакви мотиви административният орган е изключил разходи в размер на 393 000 лв. за дейност „Курс с минимална продължителност 30 часа“ с тема „Животновъд-овцевъдство“ от одобрените за финансиране допустими разходи и 750 обучаеми лица от същия курс – от одобрените по проект обучаеми лица. В тази връзка сочи, че на сдружението не е било изпращано уведомление за отстраняване на нередовности, свързано пряко или косвено с горепосочената дейност, а освен това на 30.10.2020 г. на основание т. 21.1.17 от Указанията за кандидатстване сдружението е сезирало поради установена очевидна фактическа грешка УО на ПРСР с уведомление за поправка, която касае грешно посочване на хорариума на тема „Екстериор и породни особености на овце“ в приложения към формуляра за кандидатстване Учебен план за модул „Учебна практика по А2“ по гореспоменатия курс /1 вместо 2 часа/. Сдружението не се е отказвало или оттегляло проекта в тази му част, а общият заявен размер на допустимите разходи не надвишава 1 000 000 лв. Моли за отмяна на административния договор в посочените части и за връщане на преписката на административния орган. Претендира направените разноски.

Ответникът по жалбата - ръководител на Управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г., същият зам. министър на земеделието, храните и горите, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна. Подробни съображения излага в писмено становище. Претендира присъждане на ***ско възнаграждение.

Ответникът по жалбата, Държавен фонд „Земеделие“, чрез  процесуалния си представител в писмено становище оспорва жалбата като неоснователна и претендира присъждане на ***ско възнаграждение.

Прокурорът дава становище за основателност на жалбата.

 

            Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

 

Със Заповед № РД09-467/16.05.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите е възложено на д-р Лозана Василева – заместник министър на земеделието, храните и горите да упражнява правомощията на ръководител на управляващия орган /УО/ на Програмата за развитие на селските райони /ПРСР/ на България за периода 2014-2020 г. Със Заповед № РД09-1164/16.12.2019 г. на ръководителя на УО на ПРСР 2014-2020 г., изменена със Заповед № РД09-937/30.11.2020 г. на същия орган, са утвърдени Насоки за кандидатстване по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 1.1 „Професионално обучение и придобиване на умения“ по мярка 1 „Трансфер на знания и действия за осведомяване“ от ПРСР 2014-2020 г., включващи условията за кандидатстване с проектни предложения, условия за изпълнение на одобрените проекти и обява за откриване на процедура чрез подбор.

Сдружение с нестопанска цел „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“ е подало формуляр за кандидатстване в процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 1.1 „Професионално обучение и придобиване на умения“ по мярка 1 „Трансфер на знания и действия за осведомяване“ от ПРСР 2014-2020 г. Предложението е за организиране и провеждане на два вида краткосрочни курсове с 30-часова продължителност и два вида 8-часове семинари от ЦПО към СНЦ „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“. В плана за изпълнение са предвидени 25 броя 30-часов курс-професионално направление „Растениевъдство и животновъдство“, професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ на стойност 393 000 лв., 25 бр. 30-часов курс-професионално направление „Растениевъдство и животновъдство“, професия „Фермер“, специалност „Производител на селскостопанска продукция“ на стойност 393 000 лв., 25 броя 8-часов семинар на тема „Хранене и отглеждане на дребни преживни животни“ на стойност 91 500 лв. и 25 броя 8-часов семинар на тема „Биологично производство. Използване и опазване на естествените природни ресурси“ на стойност 91 500 лв. Общата стойност на заявените разходи по проектното предложение е 969 000 лв.

Извършена е оценка на проектното предложение по реда на чл. 18, ал. 1 от ПМС № 162 на МС от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020г. Съгласно приложените оценителни листи и оценителни таблици за административно съответствие за допустимост на двамата оценители е посочен общ размер на одобрените разходи и на одобрена финансова помощ – 576 000 лв. и общ размер на недопустимите разходи – 393 000 лв. Посочено е, че съгласно представените документи по т.24.5 от Раздел 24 на Условията за кандидатстване, за заявените в проектното предложение разходи за 25 броя 30-часови курсове по част от професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ не са спазени изискванията на т. 13.1.1, б. „а“ от Раздел 13 от условията за кандидатстване, с което разхода се явява недопустим. Мотивите за това са, че съгласно представения учебен план в разбивката по модули/теми в таблица № 1 на учебната програма за 25 броя 30-часови курсове по част от професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ при сумиране на учебните часове по отделните теми е установено, че програмата включва обучение от 29 учебни часа, което противоречи на изискването на т. 13.1.1, б. „а“ от Раздел 13 от условията за кандидатстване за минимална продължителност на краткосрочните курсове от 30 учебни часа. Посочено е също така от оценителите, че съгласно т. 4 от Раздел 21.1 „Оценка на административно съответствие и допустимост“, в случай на установени по време на оценката липси и/или други нередовности в документите за кандидатстване, комисията не може да изисква допълнителни документи, в случай, че те водят до подобряване на качеството на проектното предложение. Според оценителите учебният план е обект на оценка съгласно критерии 2.1, 2.2, 2.3 и 2.4, посочени в т. 22.1 „Критерии за подбор на проектни предложения“ и т. 5 от раздел 22.2 „Методика за оценка на проектните предложения“ от Условията за кандидатстване, и коригиране на липсващата информация ще доведе до подобряване на качеството на проектното предложение. От оценителите е направен извод, че проектното предложение отговаря на критериите за административно съответствие и допустимост. Извършена е техническа и финансова оценка по чл. 19 от ПМС № 162 на МС от 5.07.2016 г., като предложението е получило 92 точки /при максимален праг от 100/.

На 29.10.2020 г. чрез ИСУН жалбоподателят е подал до ръководителя на УО на ПРСР писмо, с което го е уведомил, че в представения учебен план за 30-часов курс за обучение по професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ е допусната очевидна фактическа грешка, изразяваща се във следното: навсякъде в учебния план, както и в останалите документи, приложени към формуляра за кандидатстване, изрично са посочили, че цитираният курс е с продължителност 30 часа, а в т. 10 на учебния план „Учебна практика по А2“ също е посочено, че тя се състои общо от 6 часа. При посочване на отделната продължителност на всяка от трите включени теми в учебната практика по А2 обаче били допуснали очевидна фактическа грешка, като за „Тема: Екстериор и породни особености на овце“, водена от проф.дсн Иван Станков, погрешно са посочили 1 вместо коректните 2 учебни часа, при което посочената в учебния план продължителност на трите теми от 1+2+2 часа прави общо 5, а не посочените като обща продължителност 6 часа. Според жалбоподателя се касае за допусната техническа грешка при изписването на отделната продължителност на включените три теми. Позовавайки се на чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 г. на Комисията жалбоподателят е поискал да бъде приета поправката на очевидна фактическа грешка, за което е представил коригиран учебен план за 30-часов курс по професия „Животновъд“.

На 08.12.2020 г. ръководителят на УО на ПРСР е одобрил Оценителен доклад от работата на оценителната комисия. Жалбоподателят е включен в списъка по чл. 35, т. 1 от ЗУСЕСИФ с одобрен размер на БФП от 576 000 лв.

На 21.12.2020 г. ръководителят на УО на ПРСР е изпратил до жалбоподателя чрез ИСУН покана за предоставяне на доказателства за изпълнение на изискванията за бенефициент № 15-503/21.12.2020 г. Със същата УО на ПРСР е уведомил кандидата, че проектното му предложение е получило 92 точки по критериите за оценка и е включено в списъка с проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата, с одобрен размер на безвъзмездната финансова помощ 576 000 лв., представляващ 100% от одобрените разходи. Посочено е, че на етап „Оценка на административно съответствие и допустимост“ не са одобрени заявени разходи за 30-часов курс по част от професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ в размер на 393 000 лв., от които неодобрени разходи в размер на 393 000 лв. От кандидата са изискани описани в поканата документи преди подписването на административния договор.

На 28.01.2021 г. жалбоподателят е представил нов формуляр за кандидатстване, в който е посочено обща стойност на проектното предложение – 576 000 лв., а в стандартната таблица на разходите за единица продукт, в графа 5.1 „25 броя 30-часови курса по част от професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ е посочено 0 лв.

При тази фактическа обстановка между жалбоподателя, ответника и заинтересованата страна е сключен Административен договор № РД-50-20/22.02.2021 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 1.1 „Професионално обучение и придобиване на умения“ от мярка 1 „Трансфер на знания и действия за осведомяване“ BG06RDNP001-1.001. Одобрената безвъзмездна финансова помощ /БФП/ по договора е в максимален размер на 576 000 лв. и включва одобрените курсове и/или семинари съгласно Приложение № 2. Последното представлява Таблица с одобрените допустими разходи за изпълнение на проекта и максимален размер на БФП. В таблицата е посочено, че за курс с минимална продължителност 30 часа, тема „Животновъд-Овцевъдство“, заявен брой обучаеми лица-750, се кандидатства за разходи от 393 000 лв., като одобрени за финансиране разходи са 0,00 лв. По останалите заявени от жалбоподателя разходи за курсове и семинари не са налице корекции.

Недоволен от сключения административен договор, на 02.03.2021 г. жалбоподателят е подал становище, заведено в МЗХГ на 04.03.2021 г., за което впоследствие е уточнено, че представлява жалба срещу договора в следните части: по чл. 2, ал. 1, в който е посочен максимален размер на финансовата помощ по проекта 576 000 лв., която включва одобрените курсове и/или семинари съгласно Приложение № 2 и по Приложение № 2 към договора "Таблица с одобрените допустими разходи за изпълнение на проекта и максимален размер на БФП" по ред първи – дейност „Курс с минимална продължителност 30 часа“ с тема „Животновъд-овцевъдство“, за който е посочен одобрени брой обучаеми лица 0 и одобрени за финансиране разходи 0 лв., респ. общо одобрени обучаеми лица 3750 души и общ размер на одобрените за финансиране разходи по проекта – 576 000 лв.

Съдът като взе предвид констатациите в обжалвания акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, прави следните изводи:

Видно от документите по делото и изявленията на страните, предмет на оспорване е отказът за финансиране на заявени разходи в размер на 393 000 лв. за провеждане на 30-часов курс по част от професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ поради това, че същите са приети от УО на ПРСР за недопустими за подпомагане. Нормата на чл. 38 от ЗУСЕСИФ разписва основания, при които ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ. Но всички разписани там хипотези касаят цялото проектно предложение, а в случая проектното предложение на СНЦ „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“ е включено в списъка по чл. 35, т. 1 от ЗУСЕСИФ на предложените за финансиране проектни предложения, но са приети за недопустими някои от предложените за финансиране разходи. За последните в ЗУСЕСИФ няма разписана форма за техния отказ от финансиране, като в съответствие с т.27.2, т.2 изр. последно от условията за кандидатстване, това е направено с поканата, с която при одобрен оценителен доклад кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за финансиране, се поканват в 30-дневен срок да представят доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициент, като представят необходимите документи. Това е в съответствие и с правната уредба, дадена в ПМС № 162 на МС от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. Съгласно чл. 19, ал. 7, т. 1 от ПМС № 162 на МС от 5.07.2016 г. оценителната комисия може да извършва корекции в бюджета на проектно предложение, в случай че при оценката се установи наличие на недопустими дейности и/или разходи, както се твърди в случая. Според чл. 19, ал. 10 от ПМС № 162 на МС от 5.07.2016 г. кандидатът се уведомява за извършените корекции по ал. 6 и 7 с поканата по чл. 36, ал. 2 ЗУСЕСИФ. Именно така е процедирал и в настоящия случай ръководителят на УО на ПРСР с изпращането до жалбоподателя на Покана за предоставяне на доказателства за изпълнение на изискванията за бенефициент № 15-503/21.12.2020 г., в която е уведомил кандидата, че на етап „Оценка на административно съответствие и допустимост“ не са одобрени заявени разходи за 30-часов курс по част от професия „Животновъд“, специалност „Овцевъдство“ в размер на 393 000 лв., и за същите е отказано подпомагане като недопустими, като общият размер на одобрената финансова помощ е 576 000 лв. Предвид това поканата обективира волеизявление на административния орган за отказ за финансиране на част от разходите по проектното предложение на СНЦ „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“. В този смисъл въпросната покана в частта, с която не са одобрени за подпомагане заявени от кандидата разходи, е индивидуален административен акт по законовото определение на чл. 21, ал. 1 от АПК, а не представлява междинен акт/действие по смисъла на чл. 27, ал. 4, изр. 1 от ЗУСЕСИФ и чл. 21, ал. 5 от АПК. Поканата в тази част засяга правната сфера на СНЦ „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“ и подлежи на съдебно оспорване. Именно поканата е актът, с който е отказано финансиране на претендираните от кандидата разходи в размер на 393 000 лв. и е определен размер на одобрената помощ в размер на 576 000 лв., а административният договор е сключен в изпълнение на този акт и е функция от оценката и вече извършената корекция/редукция на проектобюджета, обективирана за първи път в процесната покана. С оглед на това поканата е актът, който е следвало да оспорва жалбоподателят. В този смисъл по идентичен казус е напр. Определение № 6511 от 31.05.2021 г. на ВАС по адм. д. № 4559/2021 г., VII о.

Вярно е, че в поканата не е посочено пред кой орган и в какъв срок същата може да се обжалва, но в такъв случай съгласно правилото на чл. 140, ал. 1 от АПК срокът за обжалване се удължава на два месеца. В случая поканата е била изпратена чрез ИСУН на 21.12.2020 г. и се счита за връчена на същата дата съгласно чл. 22, ал. 3, изр. посл. от ЗУСЕСИФ. При приложението на чл. 140, ал. 1 от АПК срокът за обжалване на същата е изтекъл на 22.02.2021 г. /тъй като 21.02.2021 г. е неприсъствен ден/. В случая обаче жалбата на СНЦ „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“ е подадена най-рано на 02.03.2021 г. /съгласно поставения на нея изходящ номер/, след изтичането на този срок и то срещу административния договор, който както бе посочено, е издаден в изпълнение на предходния административен акт и сам по себе си не засяга правата и законните интереси на жалбоподателя. С оглед изложеното жалбата е недопустима поради просрочие, липса на правен интерес и на акт, подлежащ на оспорване, и следва да се остави без разглеждане, а производството по делото да се прекрати.

Предвид изложеното съдът неправилно е конституирал като надлежен ответник Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция гр. София, който следва да бъде заличен.

На основание чл. 143, ал. 3 от АПК е основателно искането на ръководителя на УО на ПРСР за присъждане на разноски, като в полза на юридическото лице – Министерство на земеделието, храните и горите, следва да се присъди ***ско възнаграждение, което съдът определя съгласно чл. 24 от Наредба за заплащане на плавната помощ с оглед фактическата и правна сложност на делото на 200 лв.

 

По изложените съображения и на основание чл. 159, т. 1, 4 и 5 от АПК съдът

 

 

О П Р Е Д Е Л И   :

 

 

 

ОТМЕНЯ хода по същество, даден в съдебно заседание на 29.09.2021 г.

 

ЗАЛИЧАВА като ответник Държавен фонд „Земеделие“ – Разплащателна агенция гр. София.

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Сдружение с нестопанска цел „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. В. Търново, ул. „Никола Габровски“ № 25, вх. А срещу Административен договор № РД-50-20/22.02.2021 г. за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. по процедура чрез подбор на проектни предложения по подмярка 1.1 „Професионално обучение и придобиване на умения“ от мярка 1 „Трансфер на знания и действия за осведомяване“ BG06RDNP001-1.001., в обжалваните части: по Приложение № 2 към договора "Таблица с одобрените допустими разходи за изпълнение на проекта и максимален размер на БФП" по ред първи – дейност „Курс с минимална продължителност 30 часа“ с тема „Животновъд-овцевъдство“, за който е посочен одобрени брой обучаеми лица 0 и одобрени за финансиране разходи 0 лв., респ. общо одобрени обучаеми лица 3750 души и общ размер на одобрените за финансиране разходи по проекта – 576000 лв.; чл. 2, ал. 1, в който е посочен максимален размер на финансовата помощ по проекта 576000 лв., която включва одобрените курсове и/или семинари съгласно Приложение № 2.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 162/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново.

 

ОСЪЖДА Сдружение с нестопанска цел „Национална овцевъдна и козевъдна асоциация“, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. В. Търново, ул. „Никола Габровски“ № 25, вх. А да заплати на Министерство на земеделието, храните и горите-гр. София,  разноски по делото в размер на 200 лв. /двеста лева/

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Определението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

                                          

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: