Решение по дело №270/2018 на Районен съд - Козлодуй

Номер на акта: 90
Дата: 19 октомври 2018 г. (в сила от 13 ноември 2018 г.)
Съдия: Жаклин Георгиева Димитрова-Алексиева
Дело: 20181440200270
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юли 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Козлодуй, 19.10.2018 год.

                                                  В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

            Козлодуйският районен съд, пети състав, в публично заседание на деветнадесети септември две хиляди и осемнадесета година, в състав:

           

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: Жаклин Димитрова

при Мартин Марков и в присъствието на прокурора ……………………………., като разгледа докладваното от съдията Димитрова АНД № 270 по описа за 2018 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

            Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

 

            Обжалва се Наказателно постановление № 18-0288-000068/06.03.2018г. на Венелин Вълчев-началник група към ОДМВР ВРАЦА, РУ гр.Козлодуй,  с което П.И.П. с ЕГН-**********,***, е санкциониран, както следва: 1.) на основание чл. 179, ал. 2, ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100,00 /сто/ лева за нарушение на чл. 20, ал. 2 ЗДвП; 2.) на основание чл. 175, ал.1, т.5 ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00 /петдесет/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец за нарушение на чл. 123, ал. 1, т.2, б. б ЗДвП; 3.) на основание чл. 183, ал.1, т.1, предл.1 и 2 ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10,00 /десет/ лева за нарушение на чл. 100, ал. 1, т.1 ЗДвП.

С жалбата се прави искане за отмяна на издаденото наказателно постановление поради неговата незаконосъобразност, като се излагат и доводи по същество, в насока не представяне доказателства относно авторството на нарушението в лицето на жалбоподателя, както и не извършване проверка на случая и установяване на автора на нарушението, както и всички други обстоятелства определящи наличието на твърдените в НП нарушения.

             В съдебно заседание жалбоподателя се представлява от адв.Д.Х., който поддържа жалбата.В пледоарията си адв.Х. релевира факти основаващи искането за отмяна на издаденото НП.

              Въззиваемата страна – началник група към ОДМВР ВРАЦА, РУ гр.Козлодуй редовно призована, не изпраща представител и не представя становище по жалбата. 

  Съдът като прецени материалите по делото и законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед произнасяне по същество, намира и приема за установено следното:

 

      Атакуваното НП е издадено въз основа на съставен на 17.02.2018г. акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ серия Д бл.№0361027 от 19.02.2018г.   против жалбоподателя, за това, че на 17.02.2018г. около 19:30 часа в  с.Бутан, ул. „Петър Костов” управлява лек автомобил Шевролед Авео рег.№СА 8433 НС собственост на ОБЩИНСКА БАНКА АДкато: 1. Поради движение с несъобразена скорост с пътните условия губи контрол над автомобила и се блъска в метална ограда, от което настъпва ПТП с материални щети по автомобила.  2. Като участник в ПТП напуска местопроизшествието без да уведоми съответната служба за контрол на МВР, 3. Не представя к.т. към СУМПС, с което е нарушил чл.20, ал.2 от , чл.123, ал.1, т.2, б.”б” и чл. 100, ал. 1, т.1 ЗДвП. В законоустановения три дневен срок пред контролните органи не са били представени писмени възражения относно съставения АУАН от страна на жалбоподателя. На основание констатациите в АУАН е издадено и атакуваното НП, с което е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. НП е връчено на жалбоподателя на 03.07.2018г. Поради не съгласие с посоченото като нарушения от ЗДвП и наложените административни наказания в срок пред РС гр.Козлодуй е обжалвано издаденото НП.

           При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

  По допустимостта на жалбата: Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект / срещу който е издадено атакуваното НП /, при наличие на правен интерес от обжалване и пред компетентния съд  / по местоизвършване на твърдяното нарушение /, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

             Разгледана по същество същата се явява ОСНОВАТЕЛНА.

  По същество на спора:  За да се произнесе по съществото на правния спор / по основателността на жалбата /, съдът съобрази, че настоящото производство е от административно - наказателен характер и същественото при него е да се установи има ли извършено административно нарушение от лицето посочено в АУАН и НП. Тук следва да се отбележи, че актовете за установяване на административно нарушение нямат обвързваща доказателствена сила, т. е. посоченото в акта не се счита за доказано. Това означава, че в тежест на административно - наказващия орган, тъй като именно той е субекта на административно - наказателното обвинение, е да докаже по безспорен начин пред съда, с всички допустими доказателства, че има административно нарушение и че то е извършено виновно от лицето, посочено като нарушител. Разбира се при налагане на имуществена санкция  на  Еднолични търговци или  Юридически лица се касае за обективна  невиновна отговорност  и съответно  в тези случаи е достатъчно  доказването  на извършване на нарушението от обективна страна, като не се изследва въпрос за вина. Същата се определя като психично отношение на дееца към деянието и резултата от него и по тази причина подобно психично   отношение не може да бъде формирано от ЕТ или ЮЛ. Следва да бъдат спазени и изискванията на ЗАНН за съставянето на акта и издаването на Наказателното постановление, както и сроковете за реализиране на административно наказателното преследване. В тази насока е налице различие в понятията „неправилно” и „незаконосъобразно” наказателно постановление.Когато АУАН  или НП не са издадени от надлежен орган или не са издадени в установените законови срокове или не съдържат изискуемите от закона реквизити или са нарушени съществени процесуални правила при съставянето на акта и издаването на НП, то последното ще следва да бъде отменено като незаконосъобразно. Тук следва да се посочи, че критерият за определяне на съществените нарушения на процесуалните правила е този, че нарушението е съществено, когато ако не е било допуснато, би могло да се стигне и до друго решение по въпроса, или когато е довело до ограничаване на правата на страните в която и да е фаза на процеса. Когато, обаче, са спазени всички процесуални правила и срокове, то НП е законосъобразно издадено и именно тогава съдът следва да провери дали то е правилно, т. е. дали има извършено  административно нарушение. Именно административно наказващия орган е този, който следва да установи пред съда, че има извършено административно нарушение / такова, каквото е описано в акта / и че същото е извършено от лицето, посочено като нарушител. Ако това не бъде доказано пред съда, то НП следва да бъде отменено като неправилно, тъй като не е доказано извършването на нарушението. Едва когато НП е законосъобразно и  се докаже извършването на съответното нарушение може да бъде разгледан и въпроса за съответствието на наложената санкция с тежестта на нарушението / само когато размерът на административното наказание или имуществената санкция  може да бъде определен в някакви граници, а не е фиксиран в закона /.

            Като прецени изложената фактическа обстановка с оглед нормативните актове, регламентиращи процесните отношения и при цялостната служебна проверка на акта, на основание чл.313 и чл.314 от НПК, вр. чл.84 от ЗАНН,  настоящият състав на Козлодуйският районен съд намира, че атакуваното наказателно постановление е съставено при особено съществено нарушение на установените в ЗАНН процесуални правила за съставяне на  АУАН  и съответно този акт не може да се ползва с установената в чл.189, ал.2 от доказателствена сила.

            Съдът намира, че от представените по делото доказателства не се установява по несъмнен и безспорен начин наличието на виновно извършени от жалбоподателя нарушения, като ответника не ангажира доказателства в подкрепа на установената в НП фактическа обстановка. Съдът намира, че НП е издадено при неизяснена фактическа обстановка на извършеното ПТП.От приетите по делото доказателства се установява, че АУАН е съставен от полицейски служител М., два дни – 19.02.2018г. след съобщение за ПТП който не е очевидец, а вписания като свидетел по акта Л.-също е полицейски служител, и не свидел очевидец, а е пристигнал с актосъставителят. Съгласно разпоредбата на чл.40, ал.1 от ЗАНН, акта за установяване на административно нарушение следва да бъде съставен в присъствието на свидетели, присъствали при извършването или констатирането на нарушението. Когато липсват такива свидетели – очевидци /които обаче не са участници в ПТП/, актът следва да бъде съставен в присъствието на други двама свидетели, като това обстоятелство съгласно нормата на чл.40, ал.3 от ЗАНН се отразява изрично в самия акт.Присъствието на свидетели при съставянето на акта не е необходимо единствено в хипотезата, когато самото нарушение е установено, въз основа на официални документи /чл. 40, ал.4 от ЗАНН/. Законът изисква още в акта да са посочени трите имена и точните адреси на свидетелите и техните ЕГН, като поне един от свидетелите да подпише акта. При съставянето на АУАН е нарушена разпоредбата на чл.40, ал.3 от ЗАНН. Тъй като в случая, и актосъставителя и свидетелят по акта не са очевидци на нарушението, актосъставителят е следвало да осигури присъствието на двама свидетели, което обстоятелство изрично е следвало да се отбележи в акта. Това не е сторено. При така установената фактическа обстановка, липсата на втори свидетел, се явява съществено нарушение на административно наказателната процедура и е основание за отмяна на НП, като незаконосъобразно.

            Освен изложеното, по линия на служебния контрол съдът установи, че не са спазени изискванията на чл.42, т.4 и т.5 от ЗАНН, които норми определят, че АУАН трябва да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено и точните законни разпоредби. Не са спазени и изискванията на административно наказателния процес, касаещи изпълнение от наказващия орган на разпоредбите на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 от ЗАНН, които норми определят, че НП съдържа като задължителен законов реквизит описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на доказателствата, които го потвърждават, вкл. и законните разпоредби, които са били нарушени виновно. В настоящия случай нарушена е и разпоредбата на чл.42, т.9 от ЗАНН, като не са посочени имената и точните адреси, на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението. С оглед обстоятелството, че е реализирано ПТП, безспорно имуществени вреди са настъпили, обаче не е ясно какви. Вписването в акта, че от деянието се претърпени имуществени вреди, не санира допуснатото нарушение по чл.42, т.9 от ЗАНН, тъй като тази обстоятелства следва да се надлежно изложени в описателната част на акта. С неизясняването на тези съществени факти, които да се установят по един законов ред от контролните органи и да се подкрепят със съответните за това доказателства, се е стигнало до необоснованост на издадените административни актове, което съставлява нарушение на изискванията на посочените по – горе задължителни законови разпоредби, касаещи изискването за форма.  Неспазването на тези изисквания е довело до съществено ограничаване на правото на защита на нарушителя, който има правото да знае защо е приет за извършител, как е установено неговото конкретно участие в извършеното административно нарушение и от кое негово неправомерно поведение произлиза търсената му административно – наказателна отговорност.

  По отношение на вмененото нарушение по пункт 1 от НП, свързано с изгубването на контрол върху превозното средство, поради движение с несъобразена скорост от страна на жалбоподателя, което според административните органи се явява причина за възникналото ПТП, следва да се отбележи, че актосъставителят не е изпълнил вмененото му в разпоредбата на чл. 42, т. 4 ЗАНН задължение да даде описание на твърдяното нарушение и да очертае обстоятелствата, при които същото е извършено. Визираният порок е опитано да бъде отстранен от наказващия орган в атакувания санкционен акт, с което е опитано да бъде спазен нормативният регламент на чл. 57, ал. 1, т. 5 ЗАНН, който поставя идентични изисквания, досежно минималното изискуемо съдържание на наказателното постановление, обуславящо неговата законосъобразност от формална страна. Очертаният подход на административните органи е незаконосъобразен, тъй като отнема възможността на привлеченото към отговорност лице да разбере фактическите параметри на вмененото му административно нарушение, респективно да организира адекватно и пълноценно гарантираното му от закона право на защита.

           За настоящия съдебен състав, а навярно и за самия въззивник, механизмът на възникналата конфликтна пътна ситуация в АУАН остава неясен и енигматичен.В словесното описание на възведеното с акта „административно обвинение“ е посоченото единствено, че поради „движение с несъобразена скорост е загубил контрол над автомобила, напуска пътното платно“.В случая обаче липсват факти, които да подкрепят съжденията на актосъставителя, поради което този извод се явява изграден априори и е явно необоснован. Разпоредбата на чл. 20, ал. 2 ЗДвП съдържа задължение за водачите на МПС при избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие, водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението. Касае се за определено действие на водача поради различни външни и вътрешни фактори, които обаче задължително следва да бъдат конкретизирани по надлежния ред както в съставения АУАН, така и в издаденото въз основа на него НП. Ето защо в тази част наказателното постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно поради допуснатите съществени процесуални нарушения при словесното описание на нарушението по чл. 20, ал. 2 ЗДвП в АУАН, които обезпредметяват обсъждането на въпроса дали произшествието е причинено виновно от жалбоподателя.

            Относно второто и трето възведени „административни обвинения“ по чл. 123, ал. 1, т. 2, б. "б" ЗДвП, тази разпоредба предвижда задължение водачът на ППС, който е участник в пътнотранспортно произшествие, когато при него има пострадали хора, да остане на мястото и да изчака пристигането на компетентни органи на МВР.В случая се касае за хипотеза при която са причинени само имуществени вреди, но не и такава, в която има пострадали хора.

            По делото е доказано по категоричен и безспорен начин, се установи, че на дата 19.02.2018 г.-когато е съставен АУАН и два дни след ПТП-то жалбоподателят не е носил в себе си к. т. към СУМПС, тъй като не е управлявал МПС. Разпоредбата на чл. 100, ал.1, т.1 ЗДвП повелява, че водачът на МПС е длъжен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него, легално определени на "водач" се съдържа в § 6, т.25 от ДП на ЗДвП видно от където е, че "водач е лице, което управлява пътно превозно средство". Безспорно към момента на съставяне на АУАН не е имал това качество, а към момента на ПТП този въпрос не е изследван, съответно е доказателствено необезпечен по делото.Констатираните противоречия и алогичност в доказателствената съвкупност относно възведено третото „административно обвинение“ по чл. 100, ал. 1, т. 1 ЗДвП мотивира съда да приеме, че събраните доказателства по делото не могат да послужат като сигурна основа за формиране релевантни фактически изводи в настоящото производство, в подкрепа на посоченото а АУАН и съответно в НП, касателно последното претендирано административно нарушение.

                 Мотивиран от изложеното и на основание чл.63,ал.1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И :

           ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 18-0288-000068/06.03.2018г. на Венелин Вълчев-началник група към ОДМВР ВРАЦА, РУ гр.Козлодуй,  с което П.И.П. с ЕГН-**********,***, е санкциониран, както следва: 1.) на основание чл. 179, ал. 2, ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100,00 /сто/ лева за нарушение на чл. 20, ал. 2 ЗДвП; 2.) на основание чл. 175, ал.1, т.5 ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 50,00 /петдесет/ лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 1 месец за нарушение на чл. 123, ал. 1, т.2, б. б ЗДвП; 3.) на основание чл. 183, ал.1, т.1, предл.1 и 2 ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 10,00 /десет/ лева за нарушение на чл. 100, ал. 1, т.1 ЗДвП

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от  съобщаването му на страните пред Административния съд на  гр.Враца   по реда на глава ХІІ от  АПК .

 

                                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: