Решение по дело №86/2019 на Районен съд - Трън

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 февруари 2020 г. (в сила от 14 юли 2020 г.)
Съдия: Петър Симеонов
Дело: 20191740200086
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 20 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е-3

 

Гр. Трън, 13.02.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

         ТРЪНСКИ РАЙОНЕН СЪД, наказателен състав в публично съдебно заседание на тридесети януари две хиляди и двадесета година, в състав :

 

                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ: П. СИМЕОНОВ

 

При секретаря Р.М.като разгледа НАХД № 86 по описа на ТРС за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 59 и сл. от ЗАНН, образувано въз основа на жалба, подадена от П.Б.Т. с ЕГН **********, с адрес *** срещу Наказателно постановление № 313 р-14111/15.11.2019г. , издадено от Началника отдел Охранителна полиция при ОДМВР-гр.Перник.

В жалбата се съдържат доводи за незаконосъобразност и неправилност на наказателното постановление като издадено при съществени процесуални нарушения и при неправилно и необосновано прилагане на материалния закон. Твърди се, и че нарушението е маловажен случай.

Предвид изложеното се иска от съда наказателното постановление да бъде отменено изцяло като неправилно, необосновано и незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично. Поддържа жалбата.

Въззиваемата страна не изпраща представител и не развива становище по жалбата.

Съдът, като обсъди материалите по приложената административно-наказателна преписка и събраните по нея, и в хода на съдебното производство гласни и писмени доказателства, прецени ги поотделно и в тяхната съвкупност, установи от фактическа страна следното: По повод постъпил сигнал, че жалбоподателят и негов съсед държат в с.Б., община Трън незаконно притежавани огнестрелни оръжия, на 13.08.2019г. свидетелите К.К.Р. и В.В.И.-***, сектор „Противодействие на Криминалната престъпност“, заедно с техни колеги от РУ-Трън извършили проверка в дом обитаван от П.Б.Т. ***. Установили, че същия притежава законно два броя ловни пушки и едно късоцевно оръжие /пистолет/, които държи в монтирана в едно от помещенията на къщата метална каса. На 20.09.2019г. св. К.Д.П. - полицейски инспектор в КОС при ОДМВР-Перник, заедно с колегите си Л.К.В., Г.З.Б. и Д.В.В. извършили последваща проверка на адреса на жалбоподателя в с.Б. и констатирали, че в жилището не се намират  въпросните законно притежавани оръжия /както и незаконни такива/, същите се намират в гр.С., като П.Т. обяснил, че е подал необходимите документи за прехвърляне съхранението им от адреса в гр.С., на ***и в с.Б.. Видно от справка на началник група КОС при 09 МВР-С. /л.18 от делото/  П. Б. Т. е воден на отчет в 09 РУ-СДВР като притежател на 1 бр. късоцевно огнестрелно оръжие пистолет *** с фабричен № *** и 2 броя дългоцевно глакостенно огнестрелно оръжие: ловна пушка марка ***, с фабричен № ***и ловна пушка марка „***“, модел „***“, к.16 с фабричен № ***.  На Т. е издадено от 09 РУ СДВР разрешение за съхранение, носене и употреба № 20150113779/09.04.2015г. валидно до 08.04.2020г. Във връзка с постъпило заявление от П.Б.Т. на 16.09.2019г. касаещо изпращането на наблюдателното дело на Т. ***, поради промяна на настоящия адрес в с.Б., материалите по наблюдателното дело били изпратени в РУ-Трън на 18.09.2019г. като адрес на съхранение на поверените му оръжия жалбоподателят бил отбелязал гр.С., ***. При извършена проверка от служители на 09 РУ се установило, че въпросния апартамент е продаден през 2016г. от сина на жалбоподателя. Това бил и настоящия адрес на жалбоподателя до септември 2019г. когато сменил адреса си на ***и в с.Б., общ.Трън, обл.Перник.  На 29.10.2019г. в сградата на ОДМВР-Перник, служба КОС св.К.Д.П. съставил в присъствието на жалбоподателя и свидетели АУАН № 313р-13135/29.10.2019г. в който описал, че го съставя срещу П.Б.Т., с ЕГН: **********,***, с постоянен адрес:***, месторабота-безработен, за това, че на 13.08.2019г. при извършена проверка от служители на ОДМВР-Перник в с.Б., общ.Трън, обл.Перник, е установено, че Т. съхранява в метална каса, монтирана в обитаваното от него жилище в с.Б. следните огнестрелни оръжия:  пушка марка ***, с фабричен № ***,  пушка марка  „***“, модел „***“, к.16 с фабричен № *** и пистолет марка ***, с № ***, за които има издадено разрешение № 20150113779/09.04.2015г. от 09 РУ- СДВР, като към датата на установяване на нарушението не е уведомил началника на РУ-Трън, че съхранява огнестрелните оръжия по настоящ адрес ***, с което е нарушил чл.98 ал.1 от ЗОБВВПИ.

На 15.11.2019г. началник отдел Охранителна полиция при ОДМВР-Перник / упълномощен с МЗ 8121з-595/26.05.2015г. издал НП № 313р-14111, в което като взел предвид установеното в горецитирания АУАН от 29.10.2019г., установил същата фактическа обстановка / че на 13.08.2019г. П.Т. съхранява в метална каса в с.Б. законно притежаваните си оръжия, като не е уведомил началника на РУ Трън, че ги съхранява на настоящия си адрес.

Нормата на Чл. 98. (1) описва алтернативно къде и как се съхраняват огнестрелните оръжия и боеприпасите за тях –„ за физическите лица на постоянния им адрес или настоящ адрес, за който е издадено удостоверение от съответната община. Когато огнестрелните оръжия и боеприпасите за тях се съхраняват по настоящ адрес, физическите лица подават заявление за уведомяване до съответния началник на РУ на МВР по постоянен и по настоящ адрес.“ Така формулирана нормата е ясна: когато титуляра на правото да ползва и съхранява огнестрелно оръжие е посочил, че то ще бъде съхранявано по постоянен адрес, той е задължен да уведоми съответния началник на РУ на МВР и по постоянен и по настоящ адрес. Не и в случая когато оръжието е заявено за съхранение на постоянния адрес, и няма друг настоящ / затова се иска удостоверяване от съответната община/.

Не е спорно в процеса, че жалбоподателят е съхранявал оръжието, по постоянен адрес в гр.С. поне три години преди констатиране на съхранението по настоящ адрес *** /видно от признанията на жалбоподателя и от преди пет години/. Установено, е че едва през месец септември 2019г. е подал съответните уведомления за промяната си на постоянния адрес, за който е било издадено разрешителното за ползване и съхранение на огнестрелни оръжия от ***и в гр.С., *** в къщата си в с.Б., общ.Трън, обл.Перник. В тази връзка съдът намира, че наказания не е извършил нарушението, което му се приписва по  чл. 98, ал. 1 предл. 2 от ЗОБВВПИ.

В случая съдът намира, че жалбоподателят е извършил друго, различно от описаното в АУАН и НП нарушение на закона и следва да носи съответна административнонаказателна отговорност за него, но съгласно общите принципи на административнонаказателното производство съдът не може да изземва функциите на административно-наказващият орган и да налага на жалбоподателя съответното на неговото нарушение наказание. Затова съдът намира, че НП следва да се отмени изцяло като незаконосъобразно, необосновано и неправилно.

От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е имал издадено разрешение за носене на ловни оръжия и боеприпаси и съответно за тяхното съхранение, като съгласно чл. 43, ал. 2 от ППЗКВВООБ е установено и мястото /обекта/ на съхранение – гр.С., ***. Установи се също, че жалбоподателят е променил местоживеенето си от гр.С. преди около пет години в с.Б., общ.Трън, обл.Перник и в резултат на това и мястото /обекта/ на съхранение на оръжието.

Съгласно чл. 86, ал. 1 от ЗОБВВПИ  "лицето, получило разрешение за придобиване, съхранение и/или носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях, уведомява ГДОП на МВР, съответно РУ на МВР, при:

1. промяна на постоянния адрес - за физическите лица, или

2. промяна на адреса на обектите за съхранение на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях........."

Съгласно ал. 2 "В случаите по ал. 1 лицето, получило разрешение за придобиване, съхранение и/или носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях, представя в 14-дневен срок от настъпването на промяната документите, свързани с нея, и документ за платена такса в размер, определен с тарифата .

Съгласно ал. 4 "... началникът на РУ на МВР по местонахождение на обектите за съхранение в 14-дневен срок от датата на подаване на документацията отразява промяната в издаденото разрешение за придобиване, съхранение и/или носене и употреба."

В случая съдът намира, че жалбоподателят е нарушил именно разпоредбата на чл. 86, ал.1, т.1, вр. с ал. 2 от цитирания закон и следва да носи съответна административнонаказателна отговорност по чл. 165, ал. 1 от ***и закон, съгласно който "Който не представи в 14-дневен срок документи, свързани с промяна на обстоятелствата, при които е издадено разрешение за съответната дейност с взривни вещества, пиротехнически изделия, оръжия и боеприпаси по ***и закон, се наказва с глоба в размер 200 лв. и/или с имуществена санкция в размер 5000 лв."

Неправилното приложение на материалния закон в процесното НП спрямо установеното от фактическа страна нарушение, извършено от деецът води по разбиране на настоящият състав на неправилно приложение на административно наказателната разпоредба и съответно до незаконосъобразност на постановеното НП.

Настоящият състав намира, че извършеното административно нарушение е и "маловажен случай" по смисъл на чл. 28 от ЗАНН. При извършване на преценка дали са налице основанията по чл. 28 ЗАНН, наказващият орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи "маловажните" случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 ЗАНН. Когато деянието представлява "маловажен" случай на административно нарушение, той следва да приложи чл. 28 ЗАНН. Прилагайки тази разпоредба, наказващият орган всъщност освобождава от административнонаказателна отговорност, а това освобождаване не може да почива на преценка по целесъобразност. Преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран. Съдът изследва и решава всички въпроси по фактите и по правото, от които зависи изходът на делото. От анализа на цитираните правни норми следва изводът, че преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В ***и смисъл е ТР № 1/12.12.07 г. по тълк. н. д. № 1/2005 г. на ОСНК на ВКС. При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва да се съобразяват разпоредбите на чл. 11 от ЗАНН и чл. 93, т.9 от НК. Легалното определение на "маловажен случай" по чл. 93, т.9 от НК предвижда, че маловажен случай е ***и, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Настоящият състав намира, че "маловажен случай" ще е налице само ако съвкупната преценка на посочените обстоятелства обуславя по- ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. В конкретния случай, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, обществената опасност на деянието и дееца, съдът приема че административното нарушение, за което е санкциониран жалбоподателя, следва да се квалифицира като "маловажен случай" и като не е приложил посочената разпоредба, въпреки наличието на основания за това, административно-наказващият орган е нарушил материалния закон. Вярно е, че обществените отношения, които регулира ***и закон, са от особена обществена важност, но това не може да бъде основание административно- наказващият орган да игнорира задължението си за индивидуална преценка на всеки отделен случай, с оглед обществената опасност на конкретното деяние и на конкретния нарушител. Жалбоподателя е изпълнил задължението си за уведомяване промяната на съхранението и ползването на разрешените му огнестрелни оръжия, след като е бил уведомен от извършилите първата проверка служители на ОДМВР-Перник. Липсват доказателства същия да е санкциониран за други нарушения по ЗОБВВПИ през всичките тези 50 години на носене и съхранение на огнестрелни оръжия, следва да се вземе предвид и обстоятелството, че Т. е пенсионер, а размера на санкцията би го затруднил неимоверно при изплащането и. Мотивите за нарушението също следва да се тълкуват в полза на жалбоподателя- въпреки, че същото е на формално извършване преместването на оръжията е било с цел упражняване на непосредствен контрол и охрана, тъй като жалбоподателя не живее на посочения в разрешителното за постоянен адрес в гр.С.. Налице са били всички предпоставки за прилагането на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и като не я е приложил, наказващият орган е издал наказателното постановление в противоречие със закона. Преценката за "маловажност на случая" подлежи и на съдебен контрол и настоящата инстанция счита, че действително в случая нарушението е с ниска обществена опасност и представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Като не е приложил тази разпоредба, административно-наказващият орган е нарушил материалния закон и е издал незаконосъобразно наказателно постановление.

По изложените съображения съдът намира, че атакуваното наказателно постановление следва да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно.

 Водим от горното и на основание чл. 63 и сл. от ЗАНН съдът

 

                              Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ № 313р-14111/ 15.11.2019г.  на Началника на отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР-Перник, с което П.Б.Т. с ЕГН: ********** е наказан на основание чл. 193, ал. 1 от ЗОБВВПИ с наказание глоба в размер на 500 лв., като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението може да се обжалва пред Административен съд Перник в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: