Р
Ш Е Н
И Е
№ 2019 г., гр. Варна
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав, в публично заседание на трети юли две хиляди и деветнадесета година,
в състав:
СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА
при секретаря
Светлана Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Д. Недева адм. дело №
1506 по описа на съда за 2018 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по
реда на чл. 44 от Регламент (ЕС) №
952/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 9 октомври 2013 година за
създаване на Митнически кодекс на Съюза /Митнически кодекс/ и чл. 145 и
следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 220,
ал. 1 от Закона за митниците /ЗМ/.
Образувано е след
определение № 21/21.05.2018 г. по адм. дело № 251/2018 г. по описа на
Административен съд - Русе и изпратена по подсъдност жалба на „** **“ ЕООД, гр.
Сливо поле, общ. ///, обл. ///, ул. „////“ № //, ЕИК *********, против Решение
рег. индекс № 32-58404/23.02.2018 г. към MRN: 17ВG002005H00015001 от 17.11.2017
г. на Началника на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция
„Северна морска“ към Агенция „Митници“/, с което е коригирана митническа
декларация MRN: 17ВG002005H00015001/17.11.2017 г., в кл. 33 „Тарифен код“,
трето подразделение и в кл. 47 „Изчисляване на вземанията“, вследствие на което
в тежест на жалбоподателя са установени допълнителни задължения за антидъмпингово мито в размер на 112 799,80
лева и за ДДС в размер на
22 559,96 лева, ведно с лихва за забава върху размера на държавните
вземания, на основание чл. 114, пар. 1 и пар. 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013,
във връзка с чл. 59, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност /ЗДДС/.
В жалбата се
релевират доводи за незаконосъобразност на оспореното решение, като се твърди,
че същото е издадено, без да е налице фактическо и правно основание за
определяне на допълнителни задължения за антидъмпингово мито, ДДС и лихви върху
тях. Изтъква се, че е налице промяна в европейската регулация, касаеща вноса от
***, която задължително следва да се съобрази, считано от 20.09.2017 година.
Сочи се, че с решение на Общия съд от 15.09.2016 г., постановено по дело
Т-118/14, са отменени чл. 1 и чл. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 1194/2013
г. на Съвета от 19.11.2013 г. за налагане на окончателно антидъмпингово мито и
за окончателно събиране на временно мито, наложено върху вноса на биодизел с
произход от *** и Индонезия, визиран в решението на Митница – Варна, като се
твърди, че това решение касае конкретни производители от ***, между които са и
дружествата, посочени като производители на стоката, предмет на процесния внос.
На изложените основания се отправя искане за отмяна на обжалваното решение.
В депозирана чрез
пълномощник писмена молба, жалбоподателят излага подробни съображения за
незаконосъобразност на оспорения административен акт и прави искане за неговата
отмяна и присъждане на направените по делото разноски.
Ответникът –
Директор на Териториална дирекция „Северна морска“ към Агенция „Митници“, чрез
процесуален представител, оспорва жалбата и моли същата да бъде оставена без
уважение като неоснователна и недоказана. Счита, че от събраните по делото
доказателства се установява, че липсва кореспонденция между стоките и
придружаващите ги документи, издадени за количествата биодизел, натоварени в
двата кораба в ***, с тези, пренатоварени в И., и представени като единен,
смесен, хомогенен продукт, в който няма начин как да бъдат разграничени
отделните количества на двамата производители. Обстойни доводи за
неоснователност на жалбата са изложени в представени по делото писмени бележки.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за
прекомерност на претендирания адвокатски хонорар.
Съдът, като взе предвид
доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства, намира за
установено от фактическа страна следното:
На 17.11.2017 г., в Митнически пункт /МП/ „Пристанище Варна“ е регистрирана
декларация за временно складиране № BG002005/202/17.11.2017 г. /л. 22 – л. 24/
за 7 191 798 кг моноалкилни естери на мастни киселини, транспортирани с моторен
кораб AZIZ TORLAK, от HUELVA, SPAIN /Уелва, И./ до
„Пристанище Варна“, за предаването й на „** **” ЕООД.
На 17.11.2017 г. „** **” ЕООД подава в МП „Пристанище Варна“ митническа
декларация/единен административен документ /ЕАД/ с MRN 17BG002005H0015001/17.11.2017
г. в хипотезата на чл. 166, ал. 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013, за поставяне
под режим „допускане за свободно обращение“ на стока - 1 596 634 кг, описана в
клетка 31 „Колети и описание на стоката“ като „Моноалкилни естери на мастни
киселини, съдържащи обемно 96,5 % или повече естери /FAME/“. Декларираната
стока е част от стоката по декларация за временно складиране №
BG002005/202/17.11.2017 година.
Стоката, с произход ***, е декларирана в код по ТАРИК 3826 00 10 99, ТАРИК
допълнителен код „В999“, съответстващ на „Всички други дружества“, и попада в
приложното поле на Регламент за изпълнение (ЕС) 2017/1578 на Комисията от 18
септември 2017 година за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) № 1194/2013
за налагане на окончателно антидъмпингово мито и окончателно събиране на
временното мито, наложено върху вноса на биодизел с произход *** и Индонезия, с
антидъмпингово мито в размер на 79,56 EUR/тон нето тегло биодизел.
Към митническа декларация с MRN 17BG002005H0015001/17.11.2017 г. за цялото
количество стока, е представен универсален сертификат за произход № 8652517 от
16.11.2017 г., издаден от Камарата на промишлеността, търговията и
корабоплаването на Барселона /л. 95 и л. 115 от делото/, от който е видно, че
произходът на стоката – 7 191,798 мт на въздух FAME /SME/
Метилови естери на мастни киселини, е ***, като са посочени двама производители
- LDC ARGENTINA S.A. – 6 935,264 мт на въздух, и ACEITERA GENERAL DENEZA
S.A. – 256 534 мт на въздух.
В кл. 44 на посочения ЕАД са декларирани придружаващите стоката документи,
между които:
-
търговска фактура № ********** от 14.11.2017 г. /л. 100 и
л. 126 от делото/, с реквизити: издател – „Гънвор Интернешънъл Б.В.“,
Амстердам, клон Женева, Швейцария, и получател – „** **“ ЕООД; превоз с кораб
AZIZ TORLAK, пристанище на товарене – Уелва, И.; пристанище на разтоварване -
Варна, при фиксирана крайна цена 0.6570 евро/м кг или сума
4 725 011,29 евро за 7 191 798 м кг. Фактурата е издадена по
договор № GS1705814-001 от 08.09.2017 г. за доставка между „Гънвор Интернешънъл
Б.В.“, Амстердам, клон Женева и „** **“ ЕООД /л. 139 - л. 171 делото/ за
продукт сертифициран по ISCC EU SME /соев метилов естер/ в съответствие с EN
14214;
-
коносамент № 1 /товарителница/ от 08.11.2017 г. /л. 97 и
л. 113 от делото и карго манифест от 08.11.2017 .л 117 от делото/, за превоз на
стока FAME /SME/ /метилови естери на мастни киселини (соев
метилов естер)/, с тегло 7 191,798 метрични тона (въздух) от Уелва, И. до
Варна, България, с изпращач „Гънвор Интернешънъл Б.В.“, Амстердам, клон Женева,
и получател „** **“ ЕООД. Посочено е, че стоката е транспортирана с м/к AZIZ
TORLAK с държава на износа И. от товарно пристанище Уелва до Пристанище Варна,
за предаването й на „** **“ ЕООД;
-
сертификат за произход на Европейската общност № 8652517
от 16.11.2017 г. /л. 95 от делото/, издаден от Камарата за промишлеността,
търговията и корабоплаването на Барселона, за стока FAME /SME/ метилови естери на мастни киселини;
-
сертификат за качество CCCARG-17-8158/30.09.2017 г.,
издаден от Camin Cargo Control /л. 54 – л. 55 и л. 179 – л. 180 от делото/, за
стока BIODIESEL В100 /SME/, за клиент Louis Dreyfus Commodities /LDC
ARGENTINA/;
-
анализен доклад № 424/17.11.2017 г. /л. 32/, изготвен от
„Корект тест контрол“ за клиент „** **“ ЕООД, с резултати за съставна проба от
стока биодизел, взета от м/к AZIZ TORLAK със съдържание на /FAME/ 98,7 % по метода
EN **********.
На 08.12.2017 г. от представител на декларатора допълнително са представени
сертификат за произход № 86552517 от 16.11.2017 г. /л. 89/ и сертификат за
качество от 30.09.2017 г. /л. 91/, издаден от Camin Cargo Control, за клиент
Louis Dreyfus Commodities /LDC ARGENTINA/, за стока с наименование „BIODIESEL
В100 /SME)/, находяща се по време на вземането на пробите в моторен танкер
„MARLIN AMBER“, ***, според който съдържанието на метилови естери на мастните
киселини, определено по метод EN 14103, е 98,2 %, и сертификат за качество от
17.10.2017 г. /л. 92 – л. 93/, издаден от Oil Test Intemacional, за стока „FAME
/SME/“, натоварена на моторен танкер „ANJA KIRK“, находяща се по време на
вземането на пробите в ***, за доставка до Ротердам, Холандия, количество 15
000 000 МТ. Определеното съдържание на естери на мастни киселини по метод EN
14103 е 96,7 %.
В резултат на извършен документен контрол, митническите органи са
пристъпили към вземане на проба от стоката по митническа декларация с MRN:
17BG002005H0015001/17.11.2017 г., превозвана с танкера AZIZ TORLAK. Пробите са
взети в присъствие, както на митническите органи, така и на представител на
декларатора, и са дадени за изпитване във външна акредитирана лаборатория -
Изпитвателна лаборатория за нефтопродукти „СЖС България“ ЕООД. Резултатите от
извършените анализи по метод EN 14103 установяват съдържание метилови естери на
мастните киселини в съставната проба, взета от танкера, 99,3 % (m/m).
Резултатите от изследването са обективирани в Митническа лабораторна експертиза
/МЛЕ/ № 18_22.11.2017/05.12.2017 г., изготвена от Митническа лаборатория Русе
/л. 84 – л. 85/.
По МЛЕ № 18_22.11.2017/05.12.2017 г. е изготвено становище за тарифното
класиране на процесната стока от дирекция „Тарифна политика“, ЦМУ /закрита от
01.01.2018 г., Устройствен правилник на Агенция „Митници“, обн., ДВ, бр. 25 от
18.03.2014 г., изм. и доп. ДВ, бр. 102 от 22.12.2017 г., в сила от 01.01.2018
г./, което е предоставено на Митница Варна с писмо, рег. № 32-342809/05.12.2017
г. /л. 83/, съгласно което процесната стока представлява биодизел по смисъла на
забележка 7 към глава 38 на Комбинираната номенклатура на ЕС - моноалкилни
естери на мастни киселини - FAMAE, съдържащ повече от 96,5 % обемни естери.
На 17.11.2017 г. в митнически пункт „Пристанище Варна“ от „** **“ ЕООД,
чрез „Лоджистик груп“ ООД е подадена допълнителна /окончателна/ митническа
декларация MRN: 17BG002005H0015001/17.11.2017 г. /л. 17/ за допускане до
свободно обращение с едновременно поставяне под режим „отложено плащане на
акциз“ на стока с описание: „моноалкилни естери на мастни киселини, съдържащи
обемно 96,5 % или повече естери /FAME/“; съдържание на /FAME/ по сертификат
98,2 %. Декларираният в кл. 33 трето подразделение TARIC
допълнителен код „В783“ съответства на стока, произведена от Louis Dreyfus
Commodities S.A., Buenos Aires, AR, c антидъмпингово мито 43,18 EUR/тон нето
тегло биодизел. Декларирани са стойности в кл. 22 и кл. 42 обща фактурна
стойност 1 056 159,04 евро – 2 065 667,54 лева при валутен
курс 1,95583. В кл. 47 „Изчисляване на вземанията“ за стоката са декларирани
следните задължения: за мито /А00/ в размер на 134 268,39 лева при ставка
6,50 %, за антидъмпингово мито /А30/ в размер на 132 410,93 лева и за ДДС
/В00/ в размер на 469 513,25 лева при ставка 20 % и данъчна основа
2 347 566,25 лева, или общо задължения в размер на 736 192,57
лева, начислени и взети под отчет с ВПО № 1671/29.12.2017 г., заплатени на
29.12.2017 година /л. 87/.
След преглед на представените към митническа декларация MRN:
17BG002005H0015001/17.11.2017 г. документи Началникът на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция
„Северна морска“ към Агенция „Митници“/ установява, че процесната стока представлява моноалкилни
естери на мастни киселини - биодизел, със съдържание на естери над 96,5 %
обемни, предмет е на обща продажба по фактура за общо количество /като една
стока/ и е обхваната от един общ коносамент. Цялото количество стока по
фактурата е доставено от И. с моторен танкер AZIZ TORLAK до Пристанище Варна,
като стоката по цитираната декларация е част от общото количество стока по
фактура № **********/14.11.2017 г. и декларация за временно складиране №
BG002005/202/17.11.2017 година. С оглед горното и въз основа на анализен доклад
№ 424/17.11.2017 г., изготвен от „Корект тест контрол“ за клиент „** **“ ЕООД,
и резултатите от МЛЕ административният орган приема, че се касае за единен
хомогенен продукт, в който не могат да бъдат разграничени отделните количества
от посочените в сертификата за произход производители, поради което вписаният в
окончателната митническа декларация от „** **“ ЕООД допълнителен TARIC
код В783 не е коректен и следва да бъде коригиран. Митническият орган счита, че
неправилно определеният допълнителен TARIC код е довел до
неправилно изчисляване на размера на антидъмпинговите мита и посочване на
съдържанието на FAME.
С писмо рег. № 32-4209/05.01.2018 г. /л.94 – л. 95/ на Началника на Митница
Варна /понастоящем Директор на
Териториална дирекция „Северна морска“ към Агенция „Митници“/, в изпълнение на
разпоредбата на чл. 22, параграф 6 от Регламент (ЕС) № 952/2013, „** **“ ЕООД е
уведомено за предстоящо издаване на неблагоприятно за дружеството решение за
корекция на митническа декларация MRN: 17BG002005H0015001/17.11.2017 г., тъй
като декларираният TARIC допълнителен код не е
коректен и съответно следва да се определи нов размер на митническото
задължение. Писмото е получено на 09.01.2018 г., видно от известие за доставяне
№ ИД PS 9028 0039R0 3 /л. 96/, но в предоставения 30-дневен срок за становище,
дружеството не е изразило такова.
C обжалваното Решение рег.
индекс № 32-58404/23.02.2018 г. към MRN: 17ВG002005H00015001/17.11.2017 г.
Началникът на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция
„Северна морска“ към Агенция „Митници“/ коригира кл. 33, трето подразделение на митническа
декларация MRN: 17ВG002005H00015001/17.11.2017 г., като определя нов TARIC
допълнителен код „В999“ и определя публични държавни вземания за доплащане,
както следва: 112 799,80 лева - антидъмпингово мито, и 22 559,96 лева
- ДДС, ведно с лихва за забава върху размера на държавните вземания. Дължимите
суми за доплащане са обезпечени предварително от дружеството. На основание чл.
77, параграф 3 от Регламент (ЕС) № 952/2013, за длъжник е определен „** **“
ЕООД.
Решението е оспорено
по административен ред пред Директора на Агенция „Митници“ /л. 19 – л. 20/,
който с Решение № Р-174/32-102419/10.04.2018 г. /л. 2 –л. 6/ е отхвърлил
жалбата на „** **“ ЕООД.
В хода на
настоящото съдебно производство са събрани писмени доказателства с оглед
установяване произхода и движението на процесната стока.
Количеството от 7
191 708 кг биодизел, получено на пристанище Варна с моторен
кораб AZIZ TORLAK по търговска фактура №
********** от 14.11.2017 г. и коносамент № 1 от 08.11.2017 г., част от което е
и декларираното количество от 1 596 634 кг
биодизел по митническа декларация MRN 17BG002005H0015001/17.11.2017 г., е натоварено на кораба на пристанище Уелва, И.
с декларация за товар на морски транспорт № 21117502113 /л. 83 – л. 87 и
л. 338 – л. 341 от делото/ и коносамент № 1 от 08.11.2017 г. /л. 97 – л. 98 от
делото/. В декларацията за товар на морски транспорт № 21117502113 е
диференцирано общото количество биодизел и срещу всяко посочено количество по
четири позиции е посочен предходен документ /л. 87 и л. 341 от делото/.
Натоварването е
извършено след като са подадени следните обобщени декларации за напускане,
чиито номера са посочени на съответните места в декларацията за товар на морски
транспорт № 21117502113, както следва:
-
Обобщена
декларация за напускане MRN 17ES00211160000327/03.11.2017 г. /л. 75 от делото/ за 256 534 кг биодизел,
с посочен в нея предшестващ документ – обобщителна декларация за морски
транспорт № 21117502070;
-
Обобщена
декларация за напускане MRN
17Е500211160000295/03.11.2017 г. /л. 77 от делото/ за 4 600 000 кг
биодизел, с посочен в нея предшестващ документ - обобщителна декларация за
морски транспорт № 21117502013;
-
Обобщена
декларация за напускане MRN
17Е500211160000300/03.11.2017 г. /л. 79 от делото/ за 1 030 000 кг
биодизел , с посочен в нея предшестващ документ – обобщителна декларация за
морски транспорт № 21117502013;
-
Обобщена
декларация за напускане MRN
17Е500211160000319/03.11.2017 г. /л. 81 от делото/ за 1 305 000 кг
биодизел, с посочен в нея предшестващ документ – обобщителна декларация за
морски транспорт № 21117502013.
Общото количество
по четирите броя обобщени декларации е 7 191 798 кг.
Представени са
вписаните в обобщените декларации предшестващи документи, както следва:
-
Обобщителна
декларация за морски транспорт № 21117502070, ведно с декларация за товар за
морски транспорт при митница 2111 – Уелва морска /л.
59 – л. 62 и л. 300 – л. 333 от делото/, отнасяща се до разтоварване на м/т ANJA KIRK за обем 13 150 000 кг FAMAE в
пристанище Уелва, на поискан временен док Декал, в режим на опростено
разглеждане S4, транзит, по MRN:17ES00359173500054 от 25.10.2017 г.;
-
Обобщителна
декларация за морски транспорт № 21117502013, ведно с декларация за товар за
морски транспорт при митница 2111 – Уелва морска /л.
67 – л. 74 и л. 314 – л. 317 от делото/ отнасяща се до разтоварване на м/т MARLIN
AMBER за обем
15 000 000 кг FAMAE в пристанище Уелва, на поискан временен док
Декал, в режим на опростено разглеждане S4, транзит, по MRN:17ES00211170026255
от 19.10.2017 година.
Представени са
разпечатки от проверка в информационна база данни DSDT за горните две декларации, от които е видно,
че последните са регистрирани/активирани съответно: на 28.10.2017 г.
/обобщителна декларация № 21117502070/ - л. 291 – л. 293 от делото, и на
20.10.2017 г. /обобщителна декларация № 211175020137/ – л. 288 – л. 290 от
делото.
Съгласно
Удостоверение за липса на манипулации от 15.02.2018 г. /л. 93 от делото/,
издадено от „Декал“ И., управляващо временния док, посочен в обобщените
декларации, стоките, натоварени на борда на м/т AZIZ TORLAK, а именно 7 841 773
литра биодизел при 15°С по товарителница № 1 от 8 ноември 2017 година, не са
били подложени на никакви манипулации. Посочено е, че натоварените стоки произхождат
от разтоварени стоки на терминала на „Декал“ съответно от м/т MARLIN AMBER – опростена митническа декларация № 2111 7 502013, по която са разтоварени
7 841 773 литра биодизел при 15°С, с произход Росарио, ***,
производител Louis Dreyfus Commodities S.A.
ARGENTINA, и от м/т ANJA KIRK – опростена митническа декларация № 2111 7
502070, по която са разтоварени 289 738 литра биодизел при 15°С, с
произход Буенос Айрес, ***, производител ACEITERA GENERAL DENEZA S.A.
Представени са
износна декларация рег. № 007750/13.09.2017 г. – износител ACEITERA
GENERAL DEHEZA S.A. - 15
000 000 кг /л. 20 – л. 22 от делото/; износна декларация рег. № ЕС01
06781/31.08.2017 г. – износител LDC ARGENTINA - 25 000 000 кг. биодизел /л. 34 – л.
35 от делото/; износна декларация рег. № ЕСОЗ 000949/03.10.2017 г. – износител LDC
ARGENTINA - 5 000 000 кг
биодизел /л. 41 - л. 43 от делото/, и
документ SITA /информационна
система за митнически действия/ от 22.09.2017 г., касаещ промяна на името на
кораба /л. 37/.
С цел доказване
качеството „производител“ на процесните две аржентински дружества-износители в
хода на съдебното производство са представени следните документи:
- за ACEITERA
GENERAL DEHEZA S.A.: 1/ сертификат за произход
от 10.10.2017 г. /л. 26 от делото/, издаден от Търговската камара на *** за
стока „метилови естери на мастни киселини - FAME /SME/ – 15 000,000 мт за
тарифен номер 3826.00“, с планирано място на експедиция Сан Лоренцо, *** и
планирано превозно средство м/т ANJA KIRK. Декларирано е от
производителя, че стоката е произведена в ***, като се удостоверява истинността
й в съответствие с приложимото законодателство на ***; 2/ сертификат на
производител /л. 32 от делото/, в който е посочена дата на товарене,
транспортно средство м/т ANJA KIRK описание на стоките FAME /метил естери на
мастни киселини/ /SME – соеви метил естери/, който е обвързан със сертификат за
произход на стоки № 31478/10.10.2017 г.; 3/ удостоверение за качество /анализен
сертификат/ от 17.10.2017 г. /л. 182 – л. 185 и л. 269 – л. 271 от делото/,
издадено от „Ойл тест интернешънъл“ за стоките, натоварени на м/т ANJA KIRK със съдържание на естери – 96,7 %;
плътност 15°С, кг/м3 – 885,6 кг/м3; кинематичен вискозитет при 40°С, 104°F, cSt
– 4,170 по метод EN ISO 3104; 4/ сертификат за количество от 09.10.2017 г.,
издаден от „Ойл тест интернешънъл“ по време и на мястото на товарене на м/т ANJA KIRK; 5/ коносамент на танкер № 02/09.10.2017 г. на борда на танкера ANJA KIRK в пристанище Сан Лоренцо, *** /л. 300 – л.
302 от делото/, издадено на заповед, по нареждане; 6/ нареждане от 27.10.2017
г. за разтоварване/претоварване за Уелва, И., Терминал Декал, към капитана за
промяна на пристанището на разтоварване на стоката 13 150,000 мт метил естери
на мастни киселини /л. 303 – л. 309 от делото/; 7/ потвърждение от 06.08.2018
г. от ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. със спесимен от подпис.
- За LDC ARGENTINA, S.A.: 1/ сертификат за произход от 05.10.2017
г. /л. 45 и л. 111 от делото/, издаден от Търговската камара на ***, за стока
„метилови естери на мастни киселини - FAME /SME/ – 30 000,000 мт за
тарифен номер 3826.00“, с планирано място на доставка Росарио, *** и планиран
метод на транспортиране м/т MARLIN AMBER. Декларирано е от
производителя, че стоката е произведена в ***, като се удостоверява истинността
/автентичността/ й в съответствие с приложимото законодателство на ***; 2/ лист
за безопасност /л. 47 – л. 50/, в който са описани физическите и химическите
свойства на стоката; 3/ сертификат за качество регистрационен № CCCARG-17-8158
от 30.09.2017 г. /л. 54 – л. 55 и л. 179 – л. 180 от делото/, издаден от Camin
Cargo Control на м/т MARLIN AMBER, на продукта биодизел
В100 /SME/ - /соев метилов естер/ със съдържание на: естери – 98,2
%; плътност при 15°С – 885,6 кг/м3; вискозитет при 40°С – 4,05 mm2/s; 4/
сертификат на производител от м. юни 2018 г. на вниманието на митническите
власти в ЕС /л. 57 от делото/, който е обвързан със сертификат за произход на
стоки № 30878 от 05.10.2017 г., с който се удостоверява, че товарът от
30 000 мт с дата на натоварване 30.09.2017 г. на плавателен съд м/т MARLIN AMBER, е произведен от LDC ARGENTINA, S.A. в
Росарио, ***; 5/ сертификат за количество /л. 285 – л. 286 от делото/, удостоверяващ,
че товаренето на стоките „биодизел В100 метил естери на мастни киселини в
насипно състояние“ е извършено чрез изпомпване на продукта от брегови
резервоари - цистерни 1, 4, 8 и 9 на терминал ЛДС на корабно място Генерал
Лагос - Росарио, Санта Фе, ***; 6/ коносамент на танкер № 1 на борда на танкера
MARLIN AMBER в пристанище Росарио от 30.09.2017 г. /л. 296 – л. 299
от делото/, за стока 30 000,000 мт FAME /SME/ метил естери на мастни киселини/соеви метил
естери, с получател - по нареждане; 7/ нареждане от 17.10.2017 г. за
разтоварване/претоварване за Уелва, И., Терминал Декал, към капитана за промяна
на пристанището на разтоварване на стоката 15 000 мт /л. 311 – л. 312 от
делото/; 8/ потвърждение от 08.08.2018 г. от LDC ARGENTINA S.A. със спесимен от
подпис /л. 267 от делото/.
По делото е
допусната съдебно-икономическа експертиза /СИЕ/, заключението
по която не е оспорено от страните /л.387 – л. 408/. Вещото лице е посочило, че
митническият процес включва различни по съдържание и характер процедури и документи, които се
извършват в определен ред и се изразяват в задължителни действия по
документирането, проверките, обмитяването, оформянето на документацията,
обезпечаването и събирането на митните сборове, като е онагледила процеса в схемата на стр. 10 от
заключението /л. 396 от делото/. След обстоен преглед и съвкупен анализ на приложените по
делото писмени доказателства и след проследяване движението и транспортирането
на процесния товар, експертът е
достигнал до извод, че е налице съответствие /обвързване/ между начина на
деклариране на стоките, въведени на територията на общността - в пристанище
Уелва, И. /първа точка на въвеждане на стоката на митническата територия на
Съюза/ с м/т ANJA KIRN и м/т MARLIN AMBER, и последващото им претоварване на
м/т AZIZ TORLAK и изпращането им до Пристанище Варна по реда за деклариране и
митническо оформяне на стоки в ЕС. Посочено е, че от цялото количество в
размер на 7 191 798 мкг моноалкилни естери на мастни киселини
/биодизел/, разтоварени от м/т AZIZ TORLAK по декларация за временно складиране
№ BG002005/202/17.11.2017 г., само за количество
1 596 634 мкг е подадена на 17.11.2017 г. в митнически пункт
„Пристанище Варна“ митническа декларация MRN: l7BG002005H0015001 от „** **“
ЕООД. Вещото лице Г. е констатирала, че е налице кореспонденция /обвързване/
между документите /административни, търговски и корабни/, издадени за
количествата биодизел, натоварени в *** на м/т ANJA KIRN и м/т MARLIN AMBER, с
тези, натоварени в И. на м/т AZIZ TORLAK, като в табличен вид на стр. 14 – стр.
17 от заключението /Таблица № 1 на л. 400 – л. 403 от делото/ е направено
подробно сравнение на съдържанието на приложените по делото документи,
съпътстващи превоза на процесните стоки на всеки от посочените кораби.
След извършена проверка в информационна система TARIC
към релевантната за разглеждания случай дата – 17.11.2017 г. /датата на
подаване на митническа декларация MRN: 17ВG002005H00015001/17.11.2017 г./,
експертизата е установила, че окончателното антидъмпингово мито, приложимо към
нетната цена франко границата на Съюза преди обмитяване на продуктите,
произведени от LDC ARGENTINA, S.A. и ACEITERA
GENERAL DEHEZA S.A. с
допълнителни кодове по TARIC В782 и В783 е: няма
/NIHIL/, т.е. същите не са обект на мерки на търговската защита -
антидъмпингови мита. Съобразно констатираната липса на дължимо антидъмпингово
мито върху продуктите, произведени от посочените две дружества, към датата на
процесния ЕАД, вещото лице е изчислило вземанията по кл. 47 на MRN:
17ВG002005H00015001/17.11.2017 г. /заместваща, окончателна декларация/, като е
установило задължения за вносно мито /А00/ при ставка 6,50 % и за ДДС /В00/ при
ставка 20 % в общ размер на 577 299,45 лева – таблицата на стр. 21 от
заключението /л. 407 от делото/.
В съдебно заседание по приемане на заключението по СИЕ вещото лице Г.
уточнява, че единствено документално би могло да се разграничи каква част от
цялото количество в размер на 7 191 798 мкг биодизел, разтоварено от
м/т AZIZ TORLAK, е произведено от LDC ARGENTINA, S.A. и каква част от ACEITERA GENERAL
DEHEZA S.A., тъй като след като
от двата кораба, които тръгват от *** и пренатоварват в Уелва, И., и в м/т AZIZ TORLAK е смесено количеството, то като физическа
субстанция не би могло да бъде разграничено, доколкото същото представлява
хомогенна смес. Експертът подробно обяснява, въз основа на кои писмени
доказателства е направил извод за наличие на пряка обвръзка между количествата
„биодизел“, натоварени на двата кораба в ***, и тези, представени пред
българските митнически органи.
По делото е
изслушана повторна съдебно-икономическа експертиза /повторна СИЕ/, от чието
заключение /л. 434 – л. 445 от делото/, неоспорено от страните, се установява,
че от цялото количество моноалкилни естери на мастни киселини /биодизел/ в размер
на 7 191 798 кг, разтоварени от м/т AZIZ TORLAK по декларация за
временно складиране № BG002005/202/17.11.2017 г., по шест броя
митнически декларации /две пред МУ Варна от 17.11.2017 г. и четири пред МУ
Русе, съответно от 21.11.2017 г. и 22.11.2017 г./ са декларирани моноалкилни
естери на мастни киселини с общо нето тегло в размер на 7 187 829 кг,
които са допуснати до свободно обращение с едновременно поставяне под режим с
отложено плащане на акциз, съгласно реда и условията на Регламент /ЕС/ №
952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета за създаване на Митнически
кодекс на Съюза /чл. 201 - чл. 202/ и по реда и условията на Закона за акцизите
и данъчните складове, като е констатирано, че недекларираното количество с ЕАД
за внос от името на „** **“ ЕООД е в размер на 3 969 кг. В табличен вид на
стр. 12 от заключението по повторната СИЕ /л. 445 от делото/ вещото лице посочва
номерата и датите на всеки ЕАД, пред кое МУ е подаден и какво количество
биодизел е декларирано, като е извършена съпоставка с общото количество по
декларация за временно складиране № BG002005/202/17.11.2017
г., подадена пред МУ Варна.
В съдебно заседание по приемане на заключението по повторната СИЕ експертът
уточнява, че тъй като в кл. 35
/бруто тегло/ и кл. 38 /нето тегло/ от митническите декларации е показана като
основна мерна единица килограм и с оглед на факта, че с декларацията за
временно складиране процесната стока е манифестирала с митнически манифест в
метрични тона въздух, посочените килограми в кл. 38 по шестте декларации, сборувани от
заключението, са в мерна единица въздух.
По искане на жалбоподателя е назначена допълнителна задача към повторната
СИЕ, като съгласно изготвеното заключение /л. 520 – л. 536 от делото/,
неоспорено от страните, е налице съответствие между действителното разтоварено
количество и обмитеното в Митница Варна и Митница Русе, което се установява от
съпоставянето на данните от нарочно изготвената за целите на заключението
таблица на стр. 16 – стр. 17 от заключението /л. 535 от делото/, както и от
данните в таблица № 2 и в таблица № 3 на раздел IV на СИЕ /л. 525 – л. 529 от
делото/. Вещото лице Г. дава заключение, че разтовареното количество моноалкилни
естери на мастни киселини /биодизел/ е с общо бруто/нето тегло
7 187 829,000 кг vac, равняващо се на 7 178,900 кг общо тегло
във въздух, равняващо се на 8 117 254 liters 15°С . Констатирано е, че няма
недекларирано количество с ЕАД за внос от името на „** **“ ЕООД в разглеждания
случай, тъй като цялото количество от процесните акцизни стоки с код –
„Моноалкилни естери на мастни киселини, съдържащи тегловно 96,5 % или повече
естери /FAMAE/“, е декларирано от получателя „** **“ ЕООД с 6 /шест/ броя ЕАД
за внос пред българските митнически учреждения /понастоящем ТД на АМ/ - с общо
нето/бруто тегло 7 187 829,000 кг във вакуум.
Съдът кредитира експертните заключения по СИЕ, като обективно и компетентно
дадени, кореспондиращи с останалите доказателства по делото.
Допълнителните писмени доказателства, по които е работило вещото лице при
изготвяне на експертните заключения, в т.ч. шестте броя ЕАД, с които е
декларирана стоката, разтоварена от м/т AZIZ TORLAK /л. 410 – л. 425 и л. 498 –
л. 507 от делото/ и 5 броя сертификати за количество, издадени от „СЖС
България“ ООД /л. 551 – л. 565 от делото/, са приобщени към доказателствата по
делото.
Към доказателствения материал по делото е приета и приложена представената
от ответника Заповед № ЗМФ-1318/27.12.2018 г. на Министъра на финансите /л. 367
– л. 370 от делото/, с която, на основание чл. 8 от ЗМ и § 64, изречение първо
от Закона за изменение и допълнение на Закона за корпоративното подоходно
облагане /ДВ, бр. 98 от 2018 г./, Митница Варна е закрита и правата и
задълженията на закритото митническо учреждение преминават към Териториална
дирекция „Северна морска“.
При така установената фактическа обстановка, по същество
безспорна между страните, съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е допустима за разглеждане, като подадена против акт, който подлежи
на оспорване, от адресат на този акт, в рамките на законоустановения за това
преклузивен срок.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
При извършена задължителна проверка по чл. 168 ал.
1 от АПК, във връзка с чл. 220 от ЗМ съдът констатира, че обжалваното Решение рег. индекс №
32-58404/23.02.2018 г. към MRN: 17ВG002005H00015001/17.11.2017 г. е издадено от компетентен орган – Началника
на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция „Северна
морска“ към Агенция „Митници“/, съгласно чл. 19, ал. 1 от ЗМ, във връзка с чл.
29 във връзка с чл. 22 от Регламент (ЕС) № 952/2013, а именно началникът на
митническото учреждение, където е подадена митническата декларация и съответно
е възникнало митническото задължение, съгласно Заповед № О-327/16.02.2018 г. на
Директора на Агенция „Митници“ /л. 9 от делото/.
Спазени са изискванията за форма и реквизити,
визирани в чл. 59, ал. 2 от АПК. Обжалваният
индивидуален административен акт е издаден в изискуемата от закона писмена
форма и обективира, както фактическите констатации на митническия орган във
връзка с установените митни сборове, така и правните основания за издаване на
акта. Публичните вземания са конкретизирани по основание, по размер и по
субект. В контекста на изложеното съдът приема атакуваното по съдебен ред
решение на Началника на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална
дирекция „Северна морска“ към Агенция „Митници“/ за съответстващо на законовите
изисквания за форма на административен акт.
Административният орган е уведомил адресата на
акта за започващото административно производство по издаване административен
акт, като му е предоставил възможност за изразяване на становище. В хода на
проведеното административно производство обаче, не е спазено изискването на чл.
35 от АПК, съгласно който индивидуалният административен акт се издава
след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се
обсъдят обясненията и възраженията на заинтересованите граждани и организации,
ако такива са дадени, съответно направени, което представлява съществено
нарушение на административнопроизводствените правила, довело до нарушение на
материалния закон, а оттам до незаконосъобразност на обжалваното решение на
Началника на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция
„Северна морска“ към Агенция „Митници“/.
Между страните по делото липсва спор по фактите.
Спорът е правен и се концентрира върху въпроса относно тарифното класиране на
декларираната от „** **“ ЕООД с митническа декларация MRN:
17ВG002005H00015001/17.11.2017 г. стока: „Моноалкилни естери на мастни
киселини, съдържащи обемно 96,5 % или повече естери /FAME/, бруто/нето тегло
1 596 634 кг“, респ. налице ли са основания за поправка на кл. 33
„Тарифен код“, и кл. 47 „Изчисляване на вземанията“ от декларацията, и оттам за
начисляване на допълнителни държавни вземания за антидъмпингово мито и ДДС, във
връзка с вноса на тази стока.
За да
откаже приемане на декларирания в митническата декларация допълнителен TARIC код и да приеме нов, както и да приеме ново съдържание на FAME, административният орган е изложил съображения, че стоката е пристигнала в
пристанище Варна като единен хомогенен продукт и няма как да бъдат разграничени
отделни количества, изходящи от посочените в сертификатите за качество двама различни производители; представените два сертификата за качество не
могат да се отнесат към стоката, натоварена на кораба AZIZ TORLAK в И. и
доставена в пристанище Варна, тъй като касаят проби на
стоки, взети в ***; информацията в сертификат за произход № 8652517, без дата, заверен от Камарата на промишлеността, търговията и корабоплаването на
Барселона, има само информативен характер, тъй като по-нататъшното движение на
стоката не е свързано с разделно транспортиране на посочените количества.
Настоящата съдебна инстанция намира изводите на Началника
на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция „Северна
морска“ към Агенция „Митници“/, както и тези на по-горестоящия административен
орган /Директора на Агенция „Митници“/, изложени в Решение №
Р-174/32-102419/10.04.2018 г., с което е отхвърлена жалбата на „** **“ ЕООД
срещу Решение рег. индекс № 32-58404/23.02.2018 г. към MRN:
17ВG002005H00015001/17.11.2017 г., за неправилни и несъответстващи на събраните
в административното и в съдебното производство доказателства.
От съвкупния анализ на доказателствата, касаещи
произхода и движението на процесната стока, се установи категорично, че
спорните количества биодизел са част от товар, изпратен от аржентинските
дружества LDC ARGENTINA S.A. и ACEITERA GENERAL DEHEZA
S.A., съответно с м/т MARLIN AMBER и м/т ANJA KIRK, и доставен в пристанище Уелва, И. на временен
док Декал. След това определени количества от двата кораба са натоварени на м/т
АZIZ TORLAK с направление Пристанище Варна, като по делото няма данни на кораба да
са товарени горива с друг произход/източник. Горното се доказва по безсъмнен
начин и от приложените към митническа декларация с MRN 17BG002005H0015001/17.11.2017
г. документи, според чието съдържание процесната стока, представляваща
моноалкилни естери на мастни киселини - биодизел, със съдържание на естери над
96,5 % обемни, е предмет на обща продажба по фактура за общо количество /като
една стока/ и е обхваната от един общ коносамент, като цялото количество стока
по фактурата е доставено от И. с моторен танкер AZIZ TORLAK до Пристанище
Варна. Стоката по цитираната декларация е част от общото количество стока по
фактура № **********/14.11.2017 г. и декларация за временно складиране №
BG002005/202/17.11.2017 година.
Следователно, доставените количества на Пристанище Варна, са част от изнесените
количества от горепосочените две аржентински дружества и тези количества са
транспортирани от Уелва, И. до Варна, България, заедно, а не разделно.
Анализирани в съвкупност, допълнително
представените в хода на настоящото съдебно производство писмени доказателства
/износни декларации с посочени износители съответно LDC ARGENTINA S.A. и ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A., обобщени декларации за напускане, обобщителна декларации за морски
транспорт, декларации за товар за морски транспорт при митница 2111 – Уелва,
удостоверение за липса на манипулации от 15.02.2018 г., издадено от „Декал“ И.,
управляващо временния док, документ SITA – информационна система за митнически действия, касаещ промяна на името
на кораба, нареждания съответно от 17.10.2017 г. и от 27.10.2017
г. до капитаните на м/т MARLIN AMBER
и м/т ANJA KIRK за разтоварване/претоварване за
Уелва, И., Терминал Декал, на част от превозваното количество биодизел/
позволяват да се проследи пътят на процесните количества биодизел от
натоварването им на корабите MARLIN AMBER
и ANJA KIRK в ***, респ. от производителите LDC ARGENTINA S.A. и ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A., през претоварването им в Уелва, И. на временен док Декал, до
разтоварването им в Пристанище Варна. Съдът констатира, че в представеното удостоверение за липса на манипулации от 15.02.2018 г. количествата биодизел са посочени в литри,
поради което същите не съответстват в числово отношение на количествата по
декларациите за морски транспорт, където отразяването е в килограми, което
обстоятелство обаче не променя горните изводи за проследимост на стоката от
страната на произход /***/, през държавата, където е претоварена /И./, до
крайното й местоназначение /Пристанище Варна, България/.
С оглед вписаните в
представените документи за произхода и движението на стоката данни съдът преценява,
че е доказано транспортирането на стоката – 7 191 798 кг моноалкилни естери
на мастни киселини /биодизел/, част от която е и процесното количество 1 596
634 кг, от *** през И. до
България, потвърдено и от заключенията на СИЕ, и съответно е неоснователен
доводът на административния орган, че тези документи установяват изпращането на
стока от *** за Ротердам, Холандия, но не и за България. В заключенията по
трите допуснати експертизи подробно са описани и анализирани документите,
съставени във връзка с произхода и транспортирането на процесните количества
биодизел, като вещото лице дава категорично заключение, че е налице
кореспонденция и пълно съответствие между документите, свидетелстващи за
натоварването на количествата биодизел от LDC ARGENTINA S.A. на м/к MARLIN AMBER и от ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. на м/к ANJA KIRK в ***, с тези, съпътстващи
натоварените количества биодизел на танкера AZIZ TORLAK. Освен движението на стоката, експертът е изследвал подробно и
надлежното й деклариране на територията на Общността, като в заключението по
допълнителната задача към повторната СИЕ е достигнал до аргументиран и
обоснован на събраните по делото доказателства извод за наличие на съответствие
между действителното разтоварено количество биодизел и обмитеното такова в
Митница Варна и Митница Русе, като е заключил, че цялото количество от
процесните акцизни стоки с код – „Моноалкилни естери на мастни киселини, съдържащи
тегловно 96,5 % или повече естери /FAMAE/“, е декларирано от получателя „** **“
ЕООД с 6 /шест/ броя ЕАД за внос пред българските митнически учреждения
/понастоящем ТД на АМ/.
Голяма част от писмените доказателства, касаещи
движението на стоката, са били представени пред административния орган, но в
нарушение на императивно вмененото му с разпоредбата на чл. 35 от АПК
задължение за изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая,
Началникът на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция
„Северна морска“ към Агенция „Митници“/ не е проявил необходимата процесуална
активност да потърси връзката между тях и да ги изследва детайлно и в
съвкупност с останалите доказателства и с установените факти, което е довело до
формиране на необосновани фактически и правни изводи, които неправилно са
възприети и от по-горестоящия административен орган /Директора на Агенция
„Митници“/ при административното обжалване на процесния индивидуален
административен акт. Проявление на допуснатото нарушение на чл. 35 от АПК е необоснованото игнориране от страна на административния орган на сертификат за произход № 8652517/16.11.2017 г., за който погрешно е прието, че е без дата на издаване, и за който неправилно е прието, че притежава само информативен характер.
По безсъмнен начин по делото се доказа, че Louis Dreyfus
Commodities /LDC/ S.A. ARGENTINA и ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. притежават качеството „производител“. Това се установява, както от приложените писмени
доказателства, така и от решенията на Общия съд на ЕС от 15.09.2016 г., според които
ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. и LDC ARGENTINA S.A. са аржентински
производители на биодизел, по отношение на които се използва терминът „производител износител“, и от Известие на
Европейската комисия, публикувано в Официалния вестник на EC С181/5 от 28.05.2018 година /л. 186 – л. 190 от делото/. Регламент за изпълнение (ЕС) №
1194/2013 за налагане на окончателно антидъмпингово мито и окончателно събиране
на временното мито, наложено върху вноса на биодизел с произход *** и
Индонезия, също квалифицира процесните две аржентински дружества освен като
износители, така и като производители на биодизел /арг. от Раздел А
„Процедура“, § 1 (3), § 29 от Раздел Г „Дъмпинг“ и др./.
По отношение на определянето на антидъмпингово
мито съдът съобрази следното:
Относимата към разглеждания казус правна
регламентация се съдържа в основния Регламент за изпълнение (ЕС) № 1194/2013 на
Съвета на Европейския съюз от 19 ноември 2013 година за налагане на окончателно
антидъмпингово мито и окончателно събиране на временното мито, наложено върху
вноса на биодизел с произход *** и Индонезия /л. 216 – л. 252 от делото/, с
който са приети мерки по отношение на конкретни дружества като производители,
изброени в чл. 1, и в Регламент за изпълнение (ЕС) 2017/1578 на Комисията от 18
септември 2017 година за изменение на Регламент за изпълнение (ЕС) № 1194/2013
/л. 194 – л. 215 от делото/.
Посочените нормативни актове на вторичното право
на Европейския съюз определят размер на дължимото антидъмпингово мито при вноса
на продукти, произведени от изрично упоменатите в тях производители-износители
на биодизел, като в Регламент за изпълнение (ЕС) 2017/1578 на Комисията от 18
септември 2017 година ставките на антидъмпинговите мита по отношение на
аржентинските дружества ACEITERA
GENERAL DEHEZA S.A. и LDC ARGENTINA S.A. /производители на процесните
стоки/ са диференцирани, съответно 79,56 EUR/на тон нетно тегло и 43,18 EUR/на тон нетно тегло. При тази
редакция на Регламента, от съществено значение би било стоките да се
транспортират разделно, тъй като данъчната основа не е цялото количество
продукт, а действителното съдържание на биодизел /съдържание на FAME/ в него.
С решения на Общия съд на ЕС 15.09.2016 г. по
съединени дела Т-112/14, Т-113/14, Т-114/14, Т-115/14, Т-116/14 и Т-119/14,
както и по дело Т-118/14, са отменени чл. 1 и чл. 2 от Регламент за изпълнение
(ЕС) № 1194/2013 на Съвета от 19 ноември 2013 година за налагане на окончателно
антидъмпингово мито и окончателно събиране на временното мито, наложено върху
вноса на биодизел с произход от *** и Индонезия, с които се определят
окончателни антидъмпингови мита, в частите които се отнасят до конкретно
посочените в решенията дружества, между които са и ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. /дело Т-115/14/ и LDC
ARGENTINA S.A. /дело -118/14/. Решенията са публикувани в
Официален вестник на Европейския съюз на 30.10.2016 година.
Решенията са обжалвани от Съвета на ЕС с жалба, подадена на 24.11.2016 г.,
видно от съобщенията в Официален вестник на ЕС, като по жалбите са образувани
съединени дела С-602/16, С-607/16 и С-609/16, в които като страни са
конституирани засегнатите субекти, производители-износители на биодизел, в т.ч.
ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. и LDC ARGENTINA S.A. С определение от 15.02.2018
г. на Президента на Съда производството по делата пред Съда на ЕС е прекратено
поради оттегляне на жалбите и делата са премахнати от Регистъра на Съда на ЕС
на 02.03.2018 година. Отмяната на чл. 1 и чл. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 1194/2013 на Съвета от 19 ноември 2013
година, респ. на антидъмпинговите мита за процесните
дружества-производители, е в сила от постановяване на решението на Общия съд,
съгласно чл. 121, § 1 от Процедурния правилник на Общия съд на ЕС, обнародван в
Официален вестник на ЕС № L 105 от 23 април 2015 г., и видно от Известие на ЕК
в Официален вестник на Европейския съюз от 28.05.2018 г., според което
вследствие на премахването на обжалванията от Регистъра на Съда на ЕС, решенията
са окончателни и задължителни от датата на постановяването им. В този смисъл е
и съображение 92 от Регламент за изпълнение (ЕС) 2018/1570 на Комисията от 18
октомври 2018 година за прекратяване на процедурата във връзка с вноса на
биодизел с произход от *** и Индонезия и за отмяна на Регламент за изпълнение
(ЕС) № 1194/2013, публикуван в Официалния вестник на ЕС на 19.10.2018 г.,
според което окончателните антидъмпингови мита, платени по силата на Регламент
за изпълнение (ЕС) № 1194/2013, върху вноса на биодизел от *** и Индонезия, и
временните мита, събрани окончателно в съответствие с член 2 от същия, следва
да се възстановят или опростят, доколкото са свързани с вноса на биодизел,
продаден за износ в Съюза от дружествата, които успешно са оспорили посочения
регламент в съда.
Справка в информационна система TARIC ITMS – Консултационен модул
показва, че към датата на процесния внос /17.11.2017 г./, не се дължи
антидъмпингово мито по отношение на продуктите, произведени от ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. и LDC ARGENTINA, S.A. с допълнителни
кодове по TARIC съответно В782 и В783, което е установено и от вещото лице в
заключението по СИЕ /отговорът на въпрос № 5 по експертизата – л. 403 от
делото/.
Съгласно чл. 142, ал. 1 от АПК съответствието на
административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването
му. Към момента на издаване на оспореното Решение
рег. индекс № 32-58404/23.02.2018 г. към MRN: 17ВG002005H00015001/17.11.2017 г.
чл. 1 и чл. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 1194/2013 на
Съвета на Европейския съюз от 19 ноември 2013 година за налагане на окончателно
антидъмпингово мито и окончателно събиране на временното мито, наложено върху
вноса на биодизел с произход *** и Индонезия са били отменени по отношение на
аржентинските производители-износители ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. и LDC ARGENTINA, S.A. с решенията на Общия съд от 15.09.2016 година. Следователно не е имало
основание с оспорения административен акт да се начислява допълнителен размер
на антидъмпингово мито, с всички последици от това, вкл. да се отказва приемане
на заявен допълнителен TARIC код и да се приема нов, както и да се предприема промяна в стойността на
биодизеловото съдържание на декларираната с процесния ЕАД стока. Като е
разпоредил това в диспозитива на оспорения административен акт, Началникът на Митница Варна /понастоящем
Директор на Териториална дирекция „Северна морска“ към Агенция „Митници“/ е допуснал нарушение на материалния закон. В същия смисъл е практиката на
ВАС, изразена в Решение № 5482/11.04.2019 г., постановено по адм. дело №
14994/2018 г., отнасящо се до идентичен казус.
След като в настоящото производство се установява,
че на Пристанище Варна е доставен биодизел с произход ***, произведен от ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. и LDC ARGENTINA, S.A., не е имало основание за начисляване на антидъмпингово мито, вкл. и за
доплащане, поради отмяна на чл. 1 и чл. 2 от Регламент за изпълнение (ЕС) №
1194/2013 на Съвета на Европейския съюз от 19 ноември 2013 година, а
следователно и на последвалия го Регламент за изпълнение (ЕС) 2017/1578 на
Комисията от 18 септември 2017 година за изменение на Регламент за изпълнение
(ЕС) № 1194/2013 по отношение на тези производители-износители. Действително,
след натоварването на стоката в Пристанище Уелва, И. на танкер AZIZ TORLAK количеството биодизел,
произведено съответно от
ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A. и от LDC ARGENTINA, S.A. е смесено, поради което
същото като физическа субстанция не би могло да бъде разграничено, доколкото
представлява хомогенна смес. След влизане в сила на Решенията на Общия съд на
ЕС от 15.09.2016 г. от датата на постановяването им обаче, въпросът за точните
и разделни количества биодизел от всеки от посочените двама производители, е
ирелевантен, тъй като продуктите, произведени както от ACEITERA GENERAL DEHEZA S.A., така от LDC
ARGENTINA, S.A., не се облагат с антидъмпингово мито, а само с общо мито, при ставка
6,5 % и то върху митническата стойност на стоката, а не върху количеството
стока. При достигнатия по-горе извод за липса на основание за изменение на
допълнителен TARIC код, разпоредената с обжалваното решение промяна на стойността на
биодизеловото съдържание FAME е несъответна на приложимия материален закон, поради ирелевантността на
този въпрос. Съответно незаконосъобразно са начислени за доплащане суми за
андидъмпингово мито и ДДС, предвид липсата на правно основание за облагане с
антидъмпингово мито, и като последица – незаконосъобразно е разпоредена промяна
в кл. 47 на подадената от „** **“ ЕООД
митническа декларация.
С оглед изложеното
съдът приема, че оспореният индивидуален административен акт е
незаконосъобразен, като издаден в нарушение на материалноправните разпоредби и
при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила,
поради което следва да бъде отменен.
При този изход на спора
на жалбоподателя, с оглед направеното своевременно искане, представените доказателства
и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК, следва да се присъдят направените съдебно-деловодни разноски. От оспорващото дружество са
доказани извършени разноски, както следва: за заплатена държавна такса в размер
на 50,00 лева /л. 12 от адм. дело № 251/2018 г. по описа на Административен съд
– Русе/, за заплатен депозит за вещо лице в размер на 1 493,00 лева /л.
352, л. 430, л. 515, л. 516 и л. 542 от делото/ и за заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 4 900,00 лева /л. 567 – л. 570 от делото/. Като съобрази материалния интерес /135 359,76 лева/, върху който изчисленият
съобразно чл. 8, ал. 1, т. 5 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения минимален размер на адвокатския хонорар
е 3 883,60 лева, обстоятелството, че делото е такова с фактическа /установяване движението/транспортирането на
стоки от двама различни производители, преминали през няколко държави, набавяне
на многобройни релевантни документи на чужд език с преводи към тях/ и правна /анализ
на нормативни актове на правото на ЕС – регламенти, съдебна практика на Съда на
ЕС и обнародвания в Официалния вестник на ЕС; познаване и прилагане на
информационна система TARIC/ сложност, както и действително
осъществената адвокатска защита, съдът намира релевираното от процесуалния
представител на ответника възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение за неоснователно. Заплатеното от „** **“ ЕООД адвокатско възнаграждение в размер на
4 900,00 лева е с оглед извършените от упълномощения адвокат процесуални
действия по делото /подаване на жалба, формиране на искания за назначаване на
експертиза, повторна експертиза и допълнителна задача към повторната
експертиза, депозиране на писмени молби, осъществено процесуално
представителство по шест от проведените осем на брой открити съдебни заседания/
и при доказаност, че същото е заплатено от жалбоподателя, се дължи неговото
възмездяване.
По изложените съображения съдът приема, че в
полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски общо в размер на 6 443,00 лева /50,00
лева заплатена държавна такса, 1 493,00 лева заплатен депозит за
възнаграждение за вещо лице и 4 900,00 лева заплатено адвокатско
възнаграждение/, които ответната страна следва да бъде осъдена да заплати.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, във връзка с чл. 220 от ЗМ, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение рег. индекс №
32-58404/23.02.2018 г. към MRN: 17ВG002005H00015001 от 17.11.2017 г. на
Началника на Митница Варна /понастоящем Директор на Териториална дирекция
„Северна морска“ към Агенция „Митници“/, с което е коригирана митническа
декларация MRN: 17ВG002005H00015001/17.11.2017 г., в кл. 33 „Тарифен код“,
трето подразделение и в кл. 47 „Изчисляване на вземанията“, вследствие на което
в тежест на „** **“ ЕООД, гр. Сливо поле, общ. ///, обл. ///, ул. „////“ № //,
ЕИК *********, са установени допълнителни задължения за антидъмпингово мито в размер на 112 799,80 лева и за ДДС в размер на 22 559,96 лева, ведно с
лихва за забава върху размера на държавните вземания, на основание чл. 114,
пар. 1 и пар. 2 от Регламент (ЕС) № 952/2013, във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗДДС.
ОСЪЖДА Териториална дирекция
„Северна морска“ към Агенция „Митници“ да заплати в полза на „** **“ ЕООД, гр.
Сливо поле, общ. ///, обл. ///, ул. „////“ № //, ЕИК *********, сумата в размер на 6 443,00 /шест хиляди четиристотин четиридесет и три/ лева, представляваща разноски по
делото.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14/четиринадесет/-дневен срок
от съобщението до страните пред Върховен административен съд.
СЪДИЯ: