Решение по дело №639/2022 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 367
Дата: 28 юни 2022 г.
Съдия: Емилия Великова Дончева
Дело: 20221210100639
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


РЕШЕНИЕ
№ 367
гр. Благоевград, 28.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, VII ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на четиринадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Емилия В. Дончева

при участието на секретаря Христина Хр. Манева Янкова
като разгледа докладваното от Емилия В. Дончева Гражданско дело № 20221210100639 по
описа за 2022 година
Производството по делото е образувано въз основа на искова молба, подадена от Д.
М. АТ., ЕГН **********, чрез адв. К.Ч., с адрес: гр. С. против Община Благоевград, с адрес:
гр. Б., представлявана от кмета Илко Стоянов, с която са предявени искови претенции, както
следва: 1) за признаване за незаконно и за отмяната на уволнението му от заеманата при
ответника длъжност специалист „танцьор“ във Фолклорен ансамбъл „Пирин“- Благоевград в
Община Благоевград (чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ); 2) за възстановяването му на посочената
длъжност (чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ) и 3) за присъждане на обезщетение за оставане без работа
поради уволнението, в размер на 5559,90 лв. за шест месеца, т.е. от 16.02.2022 г. до
16.08.2022 г. (чл. 344, ал. 1, т. 3 вр. чл. 225, ал. 1 КТ).
Ищецът твърди, че въз основа на сключен на 13.03.2009 г. трудов договор №
2/13.03.2009 г. е заемал длъжност „танцьор” във Фолклорен ансамбъл „Пирин“ - Благоевград
при Община Благоевград. Договорът бил сключен за завършване на определена работа.
Сочи се, че основното брутно трудово възнаграждение било определено на 5045 лева,
изплащано месечно, при 38-часова работна седмица, допълнително трудово възнаграждение
за придобит трудов стаж и професионален опит от 0,6 % за всяка година трудов стаж,
съответно платен годишен отпуск 20 дни.
Твърди се, че със Заповед № 60-К/14.02.2022 г. на Кмета на Община Благоевград
трудовото правоотношение е прекратено с налагане на дисциплинарно наказание
„уволнение“, тъй като, според работодателя, ищецът е извършил тежки нарушения на
трудовата дисциплина, изразяващи се в отказ да направи необходимите изследвания за
COVID-19 за провеждането на Коледните концерти на Фолклорен ансамбъл „Пирин“ -
Благоевград на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г. от 19:00 часа в зала „Яворов“ в гр. Благоевград.
Сочи се, че съгласно трайната съдебна практика явяването в подобно състояние предполага
работникът сам да поставя живота и здравето си в опасност, когато това състояние е от
естество да допринесе за настъпване на произшествие при работа и за трудова злополука.
Разпоредбата и на чл. 126, т. 2 от КТ предполагала умишлено неизпълнение на основно
трудово задължение - за явяване на работа в състояние, гарантиращо - правилното
протичане на физиологичните и психични процеси у работника и съответно осъществяване
на задълженията, обхванати от трудовата характеристика на длъжността му, в пълен обем и
качество при спазване на изискванията за това. Според ищеца в случая тези обстоятелства
1
не са налице, още по-малко доказани от работодателя. Твърди се, че ищецът не е бил под
влиянието на алкохол или друго упойващо вещество, не е бил заразно болен, а е бил
напълно здрав и работоспособен и е бил на работното си място в състояние, което напълно
му е позволявало да изпълнява всичко, което му се възложи.
Твърди се, че Заповед № 2638/ 07.12.2021 г. на Кмета на Община Благоевград
представлява акт, с който не могат да се възлагат извънредни правила за безопасност по
смисъла на Кодекса на труда и Закона за здравословни и безопасни условия на труд
(ЗЗБУТ), както и ограничава правото на труд като конституционногарантирано право на
всеки български гражданин. Сочи се, че нито в КТ, нито в ЗЗБУТ, нито в длъжностната
характеристика е предвидено изискването за представяне на сертификат за здравословното
състояние на работника или служителя, поради което и това не представлява неизпълнение
на трудовата дисциплина и не може да се вмени във вина на ищеца.
Според ищеца в атакуваната заповед не са спазени критериите за определяне на
дисциплинарното наказание по чл. 189, ал. 1 КТ.
В отговора на исковата молба се оспорват предявените искове.
Оспорва се твърдението в исковата молба, че ищецът не е бил в състояние, което не
му позволява да изпълнява възложените му задачи. Сочи се, че за провеждането на
Коледните концерти на ансамбъл „Пирин” на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г. от 19.00 ч. в
зала „Яворов“ ищецът се явил на работа без валиден документ с отрицателен резултат от
проведено изследване за COVID-19, без валиден документ за ваксинация или валиден
документ за преболедуване от COVID-19, което му е попречило да изпълнява възложените
задачи. Отказа на ищеца да си направи безплатен бърз антигенен тест от една страна и
непредставянето и липсата на валиден документ с отрицателен резултат от проведено
изследване на COVID-19, валиден документ за ваксинация или валиден документ за
преболедуване от COVID-19, по смисъла на Заповед № РД -01- 973/26.11.2021 г., на
министъра на здравеопазването, от друга страна, поставя в невъзможност да бъде доказан
здравния статус на А.. Сочи се, че поради непредставяне на един от посочените документи,
ищецът Д.А. не е бил допуснат и не е взел участие при провеждането на Коледните
концерти на ФА „Пирин“ на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г. от 19.00 ч. в зала „Пейо Яворов“
гр. Благоевград. Отсъствието му от концертите е нарушение на чл. 37 от Правилника за
вътрешния трудов ред на Фолклорен ансамбъл „Пирин“, който гласи: „Нарушение на
трудовата дисциплина е всяка форма на виновно неизпълнение на трудовите задължения на
работника, за което на нарушителя се налага дисциплинарно наказание“ и представлява
неизпълнение на възложените с длъжностна характеристика трудови задължения, а именно
раздел III. „Основна цел на длъжността“ „Длъжността е свързана с участие като изпълнител
в танцов състав и неговата дейност във ФА „Пирин“ - „Музикално - танцови картини“,
„самостоятелни хореографски произведения“ и участие в цялостните спектакли и концерти
на ФА „Пирин“.
Твърди се, че с писмо с изх. № 7/24.01.2022 г. на основание чл. 193, ал. 1 КТ, са изискани
писмени обяснения от ищеца, съответно ищецът е представил обяснение-възражение пред
работодателя на 27.01.2022 г. с вх. № 94-00-180/27.01.2022 г., в което не отрича, че е отказал
да направи необходимите изследвания за COVID-19 за провеждане на Коледните концерти
на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г.
Сочи се, че Заповед № 2638/07.12.2021 г., е издадена на основание чл. 63 от Закона за
здравето, т. 4 и т. 32 от Заповед № РД-01-973/26.1.2021 г., на Министъра на
здравеопазването за въвеждане на временни противоепидемични мерки, във връзка с
провеждане на Коледните концерти на ансамбъл „Пирин“ на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г.
от 19.00 ч. в зала „Пейо Яворов“ и с която е наредил на М. Хр. Д. - главен художествен
ръководител и Хореограф на фолклорен ансамбъл „Пирин“ да създаде необходимата
организация, съгласно т. 32 от Заповед № РД-01- 973/26.11.2021 г., на Министъра на
здравеопазването, а именно: нa мероприятието да бъдат допускани служители от ансамбъла
2
само ако: сa ваксинирани или преболедували COVID-19, удостоверено с валидни документи
за ваксинация или за преболедуване; представят отрицателен резултат от проведено 72 часа
преди започване на концерта изследване по метода на полимеразно верижна реакция за
COVID-19 или бърз антигенен тест (до 48 часа преди започване на мероприятието),
удостоверено чрез валиден документ или удостоверение за наличие на антитела срещу
SARS-CoV-2. На служителите, които нямат валиден документ за ваксинация, за
преболедуване или зелен сертификат, да осигури и организира провеждане на изследване за
COVID-19 с бързи антигенни тестове за сметка на работодателя. За проведените
изследвания да се състави протокол, в който да бъдат вписани имената на служителите,
резултатите от теста и датата на провеждането му.
Пояснява се, че според Резолюция 2361 (2020) държавите членки трябва да
„гарантират, че мерките като Covid пропуски, които освобождават техните притежатели от
определени ограничения на защитените права и свободи, се прилагат по такъв начин, че да
поддържат ефективна защита срещу разпространението на вируса SARS-CoV-2“.
Сочи се, че на 20.12.2021 г. Мирослав Димитров - главен художествен ръководител и
хореограф на Фолклорен ансамбъл „Пирин“ е провел събрание, на което е запознал
служителите от ансамбъла със Заповед № 2638/07.12.2021 г. на Кмета на Община
Благоевград и въведените противоепидемични мерки, като ги е уведомил, че в изпълнение
на тази заповед е осигурено безплатно изследване с бързи антигенни тестове за COVID-19
на служителите без сертификат, което е необходимо за предстоящото провеждане на
Коледните концерти на Фолклорен ансамбъл „Пирин“ в зала „Пейо Яворов“ на 15.12.2021 г.
и 16.12.2021 г. от 19.00 часа. Твърди се, че ищецът не е изпълнил законните разпореждания
на работодателя, тъй като въпреки създадената организация от главния художествен
ръководител и хореограф на Фолклорен ансамбъл „Пирин“ в изпълнение на Заповед №
22638/07.12.2021 г. на Кмета на Община Благоевград и осигурено безплатно изследване с
бързи антигенни тестове за COVID-19 на служителите без сертификат, е отказал да си
направи бърз антигенен тест за COVID-19, като на 15.12.2021 г. от 19.00 ч. и на 16.12.2021 г.
от 19.00 ч. се е явил в зала „Пейо Яворов“ гр. Благоевград, без да представи валиден
документ с отрицателен резултат от проведено изследване за COVID- 19, валиден документ
за ваксинация или валиден документ за преболедуване от COVID- 19. Поради тази причина
Д.А. не е допуснат и не е взел участие при провеждането на Коледните концерти на
ансамбъла на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г. от 19.00 ч. в зала „Пейо Яворов“, което му е
попречило да изпълнява възложените задачи и представлява неспазване на правилата за
здравословни и безопасни условия на труд, което е нарушение на чл. 126, т. 2, предложение
първо, т. 6 и т. 7 от Кодекса на труда.
Твърди се, че ищецът е извършил вменените му дисциплинарни нарушения, поради което
му е наложено дисциплинарно наказание уволнение. Изложени са подробни правни
съображения за законосъобразност на обжалваната уволнителна заповед.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, прие за установено
следното:
Не се спори между страните, че ищецът Д. М. АТ. е работил по трудово
правоотношение в Община Благоевград на длъжност „Танцьор“ във фолклорен ансамбъл
„Пирин“ – Благоевград. Основното трудово възнаграждение, уговорено между страните, е в
размер на 781,00 лв., съответно възнаграждение за професионален опит от 12 %. Съгласно
длъжностна характеристика, връчена на ищеца на 11.02.2021 г. срещу подпис, основната
цел на длъжността е свързана с участие като изпълнител в танцов състав е неговата дейност
във ФА „Пирин“ – „Музикално-танцови картини“, „самостоятелни хореографски
произведения“, участие в цялостните спектакли и концерти на ансамбъла.
Със заповед № 2638/07.12.2021 г. на кмета на Община Благоевград е наредено на
Мирослав Димитров – главен художествен ръководител и хореограф на Фолклорен
ансамбъл „Пирин“ – Благоевград във връзка с предстоящи концерти на ансамбъла, които ще
3
се състоят на 15 и 16 декември 2021 г. от 19:00 ч. в зала „Яворов“, да създаде необходимата
организация съгласно т. 32 от заповед № РД-01-973/26.11.2021 г. на Министъра на
здравеопазването и въведените противоепидемични мерки, а именно: на мероприятието да
бъдат допускани служители на ансамбъла, само ако са ваксинирани или преболедували
COVID- 19, удостоверено с валидни документи за ваксинация или за преболедуване;
представят отрицателен резултат от проведено до 72 часа преди започване на концерта
изследване по метода на полимеразно верижна реакция за COVID- 19 или бърз антигенен
тест (до 48 часа преди започване на мероприятието), удостоверено чрез валиден документ.
На служителите, които нямат валиден документ за ваксинация, за преболедуване или зелен
сертификат, да осигури и организира провеждане на изследване за COVID- 19 с бързи
антигенни тестове за сметка на работодателя. За проведените изследвания да се състави
протокол, в който да бъдат вписани имената на служителите, резултатите от теста и датата
на провеждането му.
Видно от протокол от проведено общо събрание на служителите във Фолклорен
ансамбъл „Пирин“ – Благоевград, на 13.12.2021 г. е проведено общо събрание на
ръководния, артистичен и технически състав на ансамбъла, на което главния художествен
ръководител е запознал състава със заповед № 2638/07.12.2021 г. на кмета на Община
Благоевград и е разяснено провеждането на изследване с антигенен тест.
По делото е приобщен доклад от Мирослав Димитров – главен художествен
ръководител и хореограф на Фолклорен ансамбъл „Пирин“ – Благоевград, вх. №
10/20.12.2021 г. до кмета на Община Благоевград относно проведени концерти на ансамбъла
на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г. в зала „Яворов“. В доклада се сочи, че Д. М. АТ. – танцьор е
бил включен в списъка за антегенен тест, но на 14.12.2021 г. е заявил на служителката
„Човешки ресурси“, че няма да прави тест, поради което не е взел участие в концерта поради
липса на сертификат.
С писмо изх. № 7/24.01.2022 г., връчено на ищеца на 25.01.2022 г., от кмета на
Община Благоевград са изискани обяснения от ищеца па повод допуснати нарушения на
трудовите задължения, изразяващи се в невземане на участие в провеждането на концертите
на ансамбъл „Пирин“ на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г. в зала „Яворов“.
По делото е прието като доказателство обяснение- възражение от ищеца Д. М. АТ.,
адресирано до кмета на Община Благоевград вх. № 94-00-180/27.01.2022 г., във връзка със
заповед № 2638/07.12.2021 г., в което ищецът е изложил подробни обяснения и възражения
относно извършени от страна на ищеца дисциплинарни нарушения.
По делото е приет като доказателство протокол, съставен от ищеца Д. М. АТ., с който
удостоверява, че на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г. е присъствал на работното си място ФА
„Пирин“ в сградата на адрес: пл. „Георги Измирлиев- Македончето“ 1 по време на
въпросните концерти. Протоколът е подписан от 14 свидетели.
Със Заповед № 60-К/14.02.2022 г. на кмета на Община Благоевград, на основание чл.
330, ал. 2, т. 6 и чл. 128а, ал. 3 КТ е прекратено трудовото правоотношение с ищеца Д. М.
АТ., поради извършени тежки нарушения на трудовата дисциплина, а именно: На 20.12.2021
г. постъпи Доклад с вх. № 10/20.12.2021 г. до Кмета на Община Благоевград от Мирослав
Димитров - главен художествен ръководител и хореограф на Фолклорен ансамбъл „Пирин“
за това, че във връзка с Коледните концерти на Фолклорен ансамбъл „Пирин” в зала
„Яворов”, състояли се на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г. от 19.00 ч. в зала „Яворов“ и
въведените противоепидемични мерки, на 13.12.2021 г. от 11:00 часа е провел събрание, на
което е запознал служителите от ансамбъла със Заповед № 2638/07.12.2021 г. на кмета на
Община Благоевград, като ги е уведомил, че в изпълнение на тази заповед е осигурено
безплатно изследване с бързи антигенни тестове за COVID-19 на служителите без
сертификат, което е необходимо за предстоящото провеждане на Коледните концерти на
Фолклорен ансамбъл „Пирин” в зала „Яворов” на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г. от 19.00 ч.
Въпреки създадената организация и осигурено изследване с бързи антигенни тестове на
4
служителите от Ансамбъл „Пирин” без сертификат, заплатени от работодателя Община
Благоевград, Д. М. АТ. -танцьор във фолклорен ансамбъл „Пирин”, е отказал да си направи
такъв тест. Поради непредставяне и липсата на валиден документ с отрицателен резултат от
проведено изследване за COVID-19, валиден документ за ваксинация или валиден документ
за преболедуване от COVID-19, по смисъла на Заповед № РД-01- 973/26.11.2021 г. на
Министъра на здравеопазването, Д. М. АТ. не е бил допуснат и не е взел участие при
провеждането на Коледните концерти на ансамбъла на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г. от
19.00 ч. в зала „Яворов” гр. Благоевград. Отсъствието му от концертите е нарушение на чл.
37 от Правилника за вътрешния трудов ред на Фолклорен ансамбъл ,,Пирин”, който гласи:
Нарушение на трудовата дисциплина е всяка форма на виновно неизпълнение на трудовите
задължения на работника, за което на нарушителя се налага дисциплинарно наказание” и
представлява неизпълнение на възложените с длъжностната характеристика трудови
задължения, а именно - Раздел III. „Основна цел на длъжността”- длъжността е свързана с
участие като изпълнител в Танцов състав и неговата дейност във ФА „Пирин”, „Музикално-
танцови картини”, „самостоятелни хореографски произведения”; участие в цялостите
спектакли й концерти на Ансамбъла”. С доклада е представен, протокол от проведено
заседание на служителите във Фолклорен ансамбъл „Пирин” от 13.12.2021 г. и протокол с
имената на служители във Фолклорен ансамбъл „Пирин“ от проведен антигенен тест на
15.12.2021 г. Налице са тежки нарушения на трудовата дисциплина по смисъла на чл. 190,
ал. 1, т. 7 КТ във вр. с чл. 187, ал. 1, т. 2, т. 3, предл. първо КТ и чл. 187, ал. 1, т. 5, т. 7 и т. 10
КТ.
Заповедта е връчена на 16.02.2022 г. в 09:28 ч. при отказ в присъствието на
свидетелите Йорданка Димитрова – служител „Човешки ресурси“ и Иван Василев
Веселинчев – домакин.
От прието като доказателство по делото копие от трудова книжка се установява, че
след прекратяване на трудовото правоотношение с ответната община, ищецът не е започнал
работа при друг работодател.
Видно от удостоверение за декларирани данни, издадено от НАП, ищецът има вписан
действащ втори трудов договор с ЮЗУ „Неофит Рилски“ от 28.09.2021 г. със заплата 3 лв.
По делото са ангажирани гласни доказателства.
В показанията си св. Александър Седевчов сочи, че с ищеца заедно работили в
ансамбъл „Пирин“. Пояснява, че бил уволнен на 14.02.2022 г. Относно естеството на
работата, свидетелят разяснява, че преди определен концерт се определя състав, който да
вземе участие. Твърди, че за концертите на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г. с ищеца били
изведени от състава седмица преди концертите. Около 11.12.2021 г. била прочетена заповед,
според която следва да се тестват всички. За да се застрахова ръководителят изключил от
концерта хора, които заявили, че няма да се тестват. Ищецът му казал, че е изваден от
състава, тъй като няма тест. Ръководителят определял кой да участва в състава на ансамбъла
за всеки конкретен концерт. За първи път изискване за тест било въведено за концерт на
25.11.2021 г., на който ищецът не участвал, тъй като бил в болнични. Сочи, че от 25.11.2021
г. до 15.12.2021 г. били на работа всички нормално, без допълнителни изисквания. С ищеца
преди концерта на 15 и 16.12.2021 г. отишли на т.нар. загрявка и като станало време за
концерта си тръгнали. Знае, че в концерта са участвали хора без сертификат, едно момче му
казало, че за концерта на 16.12.2021 г. не е имал валиден сертификат. Свидетелят сочи, че
независимо от липсата на тест, респ. сертификат, бил допуснат като зрител на концерта.
В показанията си св. Мирослав Стефанов сочи, че преди концертите на 15.12.2021 г.
и 16.12.2021 г. били уведомени, че следва да се тестват преди концертите. Списъците за
тестване се изготвяли преди концерта. Твърди, че на посочените концерти не следвало да
участват всички танцьори, както и ищецът не следвало да участва. Обстоятелството, че
ищецът няма да участва, свидетелят го разбрал 10 или повече дни преди концерта,
обикновено седмица преди концерта се знаело кой няма да участва. За 15.12.2021 г. имало и
5
други танцьори, които не били включени за участие. Сочи, че в ансамбъла има танцьор на
име Хр., който участвал и в двата концерта, но имал сертификат само за концерта на
15.12.2021 г. Твърди, че през периода септември 2021 г. – декември 2021 г. имало
концерти, в които участвал ищецът.
Предвид установеното от фактическа страна, съдът намира следното от правна
страна:
Предявен е конститутивен иск по чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ- за отмяна на заповедта за
прекратяване на трудовото правоотношение между страните и признаването му за
незаконно. Този иск е съединен с исковете по чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ - за възстановяване на
ищеца на заеманата преди уволнението длъжност- специалист „танцьор“ във Фолклорен
ансамбъл „Пирин“- Благоевград в Община Благоевград и по чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ във вр. с
чл. 225, ал. 1 КТ - за заплащането на обезщетение за оставане без работа в размер на 5559,90
лева, поради незаконното уволнение.
По иска с правно основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ.
С обжалваната заповед на основание чл. 190, ал. 1, т. 7 вр. с чл. 187, ал. 1, т. 1 и т. 3,
предложение първо от КТ, чл. 187, ал. 1, т. 5, т. 7 и т. 10 КТ, чл. 37 от Правилника за
вътрешния трудов ред на Фолклорен ансамбъл „Пирин“, доклад вх. № 10/20.12.2021 г. от
Мирослав Димитров – главен художествен ръководител и хореограф на Фолклорен
ансамбъл „Пирин“ и на основание чл. 188, т. 3 КТ чл. 189 КТ, чл. 193, ал. 1, чл. 194, ал. 1 и
ал. 3 и чл. 195 КТ, на ищеца е наложено дисциплинарно наказание „уволнение”.
Дисциплинарната отговорност на работника/служителя е уредена с разпоредбите на
чл. 186-199 КТ. Дисциплинарното наказание „уволнение“ се налага за извършени тежки
нарушения на трудовата дисциплина, неизчерпателно изброени в разпоредбата на чл. 190,
ал. 1 КТ, при спазване на формална процедура от компетентния орган по чл. 192, ал. 1 КТ -
работодателят или от определено от него лице или от друг орган, оправомощен от закон, с
мотивирана писмена заповед, в която се посочват нарушителят, нарушението и кога е
извършено, наказанието и законният текст, въз основа на който се налага (чл. 195, ал. 1 КТ),
като преди налагане на наказанието работодателят е длъжен да изслуша работника или
служителя или да приеме писмените му обяснения и да събере и оцени посочените
доказателства ( чл. 193, ал. 1 КТ).
Тежестта на доказване в процеса по трудов спор е на работодателя. Твърдението на
работника или служителя, че уволнението му е незаконно се основава на упражненото от
работодателя право на уволнение. Константна е съдебната практика, че носителят на това
право – работодателят, следва да докаже, че законосъобразно го е упражнил. Работникът е
достатъчно само да твърди незаконосъобразността на наложеното наказание, като посочва
пороците на същото в исковата молба.
Посочените в оспорената заповед основания за налагане на дисциплинарно наказание
уволнение са: други тежки нарушения на трудовата дисциплина (чл. 190, ал. 1, т. 7 КТ)-
явяване на работника или служителя на работа в състояние, което не му позволява да
изпълнява възложените му задачи (чл. 187, ал. 1, т. 2 КТ), неизпълнение на възложената
работа (чл. 187, ал. 1, т. 3, предложение 1 КТ), неспазване на правилата за здравословни и
безопасни условия на труда (чл. 187, ал. 1, т. 5 КТ), неизпълнение на законните нареждания
на работодателя (чл. 187, ал. 1, т. 7 КТ), неизпълнение на други трудови задължения,
предвидени в закони и други нормативни актове, в правилника за вътрешния трудов ред, в
колективния трудов договор или определени при възникване на трудовото правоотношение
(чл. 187, ал. 1, т. 10 КТ).
В уволнителната заповед като нарушения на трудовата дисциплина, за които е
наложено дисциплинарно наказание уволнение на ищеца, са посочени следните нарушения:
1). На 20.12.2021 г. е постъпил Доклад с вх. № 10/20.12.2021 г. до кмета на Община
Благоевград от Мирослав Димитров - главен художествен ръководители хореограф на
Фолклорен ансамбъл „Пирин“ за това, че във връзка с Коледните концерти на Фолклорен
6
ансамбъл „Пирин” в зала „Яворов”, състояли се на 15.12.2021 г. и на 16.12.2021 г от 19.00 ч.
в зала „Яворов“ и въведените противоепидемични мерки, на 13.12.2021 г. от 11:00 часа е
проведено събрание, на което служителите от ансамбъла са запознати със Заповед №
2638/07.12.2021 г. на Кмета на Община Благоевград, както и че в изпълнение на тази
заповед е осигурено безплатно изследване с бързи антигенни тестове за COVID-19 на
служителите без сертификат, което е необходимо за предстоящото провеждане на
Коледните Концерти на Фолклорен ансамбъл „Пирин” в зала „Яворов” на 15.12.2021 г. и на
16.12.2021 г. от 19.00 ч. Въпреки създадената организация и осигурено изследване с бързи
антигенни тестове на служителите от Ансамбъл „Пирин” без сертификат, заплатени от
работодателя Община Благоевград, Д. М. АТ. -танцьор във фолклорен ансамбъл „Пирин” е

отказал даси направи такъв тест. Поради непредставяне и липсата на валиден документ с
отрицателен резултат от проведено изследване за COVID-19, валиден документ за
ваксинация или валиден документ за преболедуване от COVID-19, по смисъла на Заповед №
РД-01- 973/26.11.2021 г. на Министъра на здравеопазването, Д. М. АТ. не е бил допуснат и
не е взел участие при провеждането на Коледните концерти на ансамбъла на 15.12.2021 г. и
на 16.12.2021 г. от 19.00 ч. в зала „Яворов” гр. Благоевград. Отсъствието му от концертите е
нарушение на чл. 37 от Правилника за вътрешния трудов ред на Фолклорен ансамбъл
,,Пирин“.
От ангажираните по делото доказателства се установи, че със заповед от 07.12.2021 г.
кметът на Община Благоевград е наредил на главния художествен ръководител и хореограф
на Фолклорен ансамбъл „Пирин“ във връзка с предстоящи концерти в зала „Яворов“ да се
създаде необходимата организация, като на мероприятията да бъдат допускани служители
на ансамбъла, само ако са ваксинирани или преболедували COVID-19, удостоверено с
валидни документи за ваксинация или преболедуване, представят отрицателен резултат от
проведено до 72 часа преди започване на концерта изследване по метода на полимеразно
верижна реакция за COVID- 19 или бърз антигенен тест (до 48 часа преди започване на
мероприятието), удостоверено чрез валиден документ. На служителите, които нямат
валиден документ за ваксинация, за преболедуване или зелен сертификат, да осигури и
организира провеждане на изследване за COVID- 19 с бързи антигенни тестове за сметка на
работодателя. За проведените изследвания да се състави протокол, в който да бъдат вписани
имената на служителите, резултатите от теста и датата на провеждането му.
От ангажираните гласни доказателства се установи, че за всеки концерт на
Фолклорен ансамбъл „Пирин“ се определя конкретен състав от танцьори, които да участват
в концерта, като танцьорите, които не участват в определен концерт, същият ден не отиват
на работа. Установи се също така, че седмица преди концерта ищецът е бил изваден от
състава, който ще участва в концертите на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г., а преди концертите е
ходил на работа без изисквания за представяне на документ. През периода месец септември
2021 г. – месеци декември 2021 г. ищецът е участвал на някои от концертите на ансамбъла,
на други – не е участвал. От показанията на свидетелите Седевчов и Стефанов се установи,
че на концерта на 16.12.2021 г. е участвал танцьор без сертификат, както и че свидетелят
Седефчов без да е представил валиден документ, е присъствал на концерта като зрител.
Ответникът е преценил, че извършените нарушения са достатъчно тежки, за да
обусловят налагане на най-тежката санкция. При определянето обаче не е съобразил
тежестта на нарушенията, обстоятелствата, при които са извършени и цялостното поведение
на служителя. От ангажираните гласни доказателства се установи, че ищецът не е бил
определен за участие в концертите на 15.12.2021 г. и 16.12.2021 г. От друга страна,
описаните нарушения сами по себе си не са толкова съществени, за да обусловят налагане
на най-тежката санкция. Няма данни извършените нарушения реално да са допринесли за
настъпване на някакви вреди на работодателя, както и да са нарушили работния процес.
В разпоредбата на чл. 190, ал. 1 КТ се изброяват някои от нарушенията на трудовата
дисциплина, които според законодателят може да са основание за налагане на най- тежкото
7
дисциплинарно наказание- уволнение. Въз основа на събраните доказателства по
настоящото дело не се доказа от работодателя при пълно и главно доказване, че са
осъществени тежките нарушения на трудовата дисциплина, посочени с правната норма на
чл. 190, ал. 1, т. 7 КТ. Това доказване е процесуално задължение на ответната община -
работодател, която е дисциплинарно наказващия орган.
Предвид изложеното искът за признаване на уволнението за незаконно и за отмяна
като незаконосъобразна заповедта, с която това право е упражнено от работодателя, е
основателен.
Съдът намира, че предвид факта, че е уважен искът по чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ и предвид
данните за наличие на безсрочно трудово правоотношение между страните, то е основателен
и иска по чл. 344, ал. 1, т. 2 КТ за възстановяване на предишната работа, поради което
същият следва също да бъде уважен.
По иска по чл. 344, ал. 1, т. 3 вр. чл. 225, ал. 1 КТ.
Установи се, че след прекратяване на трудовото правоотношение с ответника, ищецът
не е започнал работа при друг работодател, същият е продължил да полага труд по
сключения втори трудов договор с друг работодател преди уволнението.
Работник или служител може да полага допълнителен труд извън установеното за
него работно време при работодателя по основното си трудово правоотношение. Той, също
така може да сключва трудови договори и с други работодатели за извършване на работа
извън установеното за него работно време по основното правоотношение, освен ако не е
уговорено друго в индивидуалния му трудов договор по основното му трудово
правоотношение. Няма и ограничения за броя на трудово-правните връзки по външно
съвместителство. За положения труд при външно съвместителство работникът или
служителят, получава и трудово възнаграждение според уговореното със съответния
работодател – чл. 260 КТ. Следователно, при незаконно уволнение по някой от трудовите
договори, налице е увреждане, съизмеримо с пропуснатото брутно трудово възнаграждение
по прекратения трудов договор. В този случай няма значение, че останалите трудови
правоотношения са се запазили и по тях работникът или служителят е получавал трудово
възнаграждение, както и неговият размер. Осъществено е основанието за търсене на
обезщетение по чл. 344, ал. 1, т. 3 от КТ и неговият размер следва да се определи по
правилата на чл. 225, ал. 1 КТ- Решение № 43 от 03.02.2012 г. по гр.д. № 281/2011 г. на ВКС,
Решение № 479 от 08.07.2010 г. по гр.д. № 965/2009 г. на ВКС.
Установи се, че след прекратяване на трудовото правоотношение с ответника, ищецът
не е започнал работа при друг работодател. Последното брутно трудово възнаграждение,
получено от ищеца, е в размер на 926,65 лв., което включва: основна заплата- 312,40 лв., %
професионален опит- 37,49 лв., платен годишен отпуск – 524,83 лв., извънреден труд 75% -
19,13 лв. и извънреден труд 200 %- 32,80 лв. Посоченото брутно трудово възнаграждение
включва и елементи с непостоянен характер – извънреден труд общо в размер на 51,93 лв.,
което възнаграждение не следва да се включва в размера на възнаграждението, от което се
изчислява обезщетението. Елементите на брутното трудово възнаграждение с постоянен
характер, от които следва да се изчисли обезщетението, са в размер на 874,72 лв. (основна
заплата 781,00 лв. и % професионален опит- 93,72 лв.). Периодът, за които се дължи
обезщетение по чл. 225, ал. 1 КТ, е от уволнението -16.02.2022 г. до датата на устните
състезания – 14.06.2022 г., а дължимата сума - 3415,38 лв. С оглед изложеното исковата
претенция следва да бъде уважена до размера на сумата от 3415,38 лв. за периода от
16.02.2022 г. до 14.06.2022 г., като за разликата над уважения размер до пълния претендиран
размер от 5559,90 лв. (за периода 15.06.2022 г. – 16.08.2022 г.), следва да бъде отхвърлен.
Сумата в уважения размер, като парично вземане, се дължи ведно със законната
лихва от подаване на иска до изплащане на дължимото.
По отношение на разноските и дължимите държавни такси:
Поради основателността на първите два неоценяеми иска работодателят дължи д.т.
8
по сметка на РС Благоевград по тях в размер от 80,00 лв. за всеки един от тях, а по
оценяемия – д.т. в размер на 4 % от уважения размер – чл. 1 от Тарифа за ДТССГПК или
сумата от 136,62 лв. или общо дължима държавна такса по предявените уважени искове от
296,62 лв.
Страните са поискали присъждане на разноски. С оглед изхода ищецът има право на
разноски. Ищецът претендира разноски от 300,00 лв. заплатено адвокатско възнаграждение
и 165,00 лв. пътни разноски на адвоката за явяване в о.с.з. Съгласно разпоредбата на чл. 78,
ал. 1 ГПК заплатените от ищеца такси, разноски в производството и възнаграждение за един
адвокат, ако е имал такъв, се заплащат от ответника съразмерно с уважената част от иска.
На ищеца от ответника се дължи сумата от 300,00 лв. разноски за заплатено адвокатско
възнаграждение, като не следва да се присъждат пътни разноски на адвоката.
На основание чл. 242, ал. 1 ГПК следва да се допусне предварително изпълнение на
решението в частта за обезщетението за оставане без работа.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ПРИЗНАВА за незаконно уволнението на Д. М. АТ., ЕГН **********, съдебен адрес:
гр. С., адв. Ч. и ОТМЕНЯ, като незаконосъобразна, Заповед № 60-К/14.02.2022 г., издадена
от кмета на Община Благоевград, ЕИК *********, с адрес: гр. Б., представлявана от Илко
Стоянов- кмет, с която на Д. М. АТ. е наложено дисциплинарно наказание уволнение и на
основание чл. 330, ал. 2, т. 6 КТ и чл. 128а, ал. 3 КТ е прекратено трудовото му
правоотношение.
ВЪЗСТАНОВЯВА Д. М. АТ., ЕГН **********, съдебен адрес: гр. С., адв. Ч. на
заеманата преди уволнението длъжност –„танцьор“ във Фолклорен ансамбъл „Пирин“-
Благоевград при Община Благоевград, ЕИК *********, с адрес: гр. Благоевград, с адрес: гр.
Б., представлявана от Илко Стоянов – кмет.
ОСЪЖДА Община Благоевград, ЕИК *********, с адрес: гр. Благоевград, с адрес: гр.
Б., представлявана от Илко Стоянов – кмет да заплати на Д. М. АТ., ЕГН **********,
съдебен адрес: гр. С., адв. Ч. сумата от 3415,38 лева (три хиляди четиристотин и петнадесет
лева и тридесет и осем стотинки), представляваща обезщетение за оставане без работа в
резултат на незаконното уволнение за периода, считано от датата на прекратяване на
трудовото правоотношение - 16.02.2022 г. до датата на устните състезания -14.06.2022 г.,
ведно със законната лихва върху сумата от подаване на исковата молба – 14.03.2022 г. до
окончателното изплащане на дължимото, като отхвърля иска над уважения размер от
3415,38 лева до пълния претендиран размер от 5559,90 лева за периода 17.06.2022 г. до
изтичане на шестмесечния срок – 16.08.2022 г.
На основание чл. 242, ал. 1 ГПК, ДОПУСКА предварително изпълнение на
решението по отношение на обезщетението в горната част по отношение на главницата.
ОСЪЖДА Община Благоевград, ЕИК *********, с адрес: гр. Благоевград, с адрес: гр.
Б., представлявана от Илко Стоянов – кмет да заплати на Д. М. АТ., ЕГН **********,
съдебен адрес: гр. С., адв. Ч. сумата от 300,00 лева (триста лева), направени по делото
разноски за адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА Община Благоевград, ЕИК *********, с адрес: гр. Благоевград, с адрес: гр.
Б., представлявана от Илко Стоянов – кмет да заплати по сметка на РС - Благоевград сумата
от 296,62 лева (двеста деветдесет и шест лева и шестдесет и две стотинки), представляваща
дължими държави такси по уважените искове, както и 5,00 лева (пет лева) в случай на
служебно издаване на изпълнителен лист.
Решението може да се обжалва с въззивна жалба пред Окръжен съд – Благоевград в
двуседмичен срок, считано от посочения по реда на чл. 315, ал. 2 ГПК ден за обявяването
му – 28.06.2022 г.
9
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________
10