Решение по дело №685/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 95
Дата: 7 март 2022 г. (в сила от 7 март 2022 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700685
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

95

 

гр. Враца, 07.03.2022 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 08.02.2022г. /осми февруари две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия  КОЦЕВА  КАН дело № 685 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл. 208 и сл. от АПК, във вр. с чл. 63, ал.1 от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Г.Л.Д., депозирана чрез * П.С. ***, против РЕШЕНИЕ №72/13.10.2021 г., постановено по АНД № 681/2021 г. по описа на Районен съд – Враца. С  оспореното  решение е потвърдено НП № 26-0000373/08.06.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр. Враца, с което за нарушение на чл. 36, § 2, т. ii от Регламент /ЕС/ № 165/2014 г. и на основание чл. 93в, ал. 17, т.2 от ЗАвПр. на касатора е наложено административно наказание „глоба“ в  размер  на  1500 лева.

В касационната жалба се съдържат доводи за незаконосъобразност на оспореното решение поради допуснато нарушение на материалния закон и съществено нарушение на процесуалните правила – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Изложени са подробни съображения, че първостепенният съд неправилно е възприел фактическата обстановка, поради което и неправилно е приел в мотивите на оспорения акт, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати съществени нарушения на императивните правни норми на ЗАНН. Иска се отмяната на решението  и постановяване на друго, с което да бъде отменено наказателното постановление. Претендират се направените разноски пред двете съдебни инстанции.

В  с.з. касаторът редовно призован не се явява и не се представлява. От процесуалния му представител е депозирано становище по хода на делото, в което изцяло поддържа изложените в жалбата съображения.

Ответникът - РД „Автомобилна администрация“ Враца не се представлява в с.з. От директора на същата администрация е постъпило писмено възражение, в което намира касационната жалба за неоснователна, а оспореното решение, като правилно и законосъобразно, моли да бъде оставено в сила.

Представителят на Окръжна прокуратура - Враца дава мотивирано заключение за допустимост, но неоснователност на касационната жалба.

В настоящото производство не са представени нови писмени доказателства за установяване на касационните основания.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата оплаквания, изразените от страните доводи и съображения и след извършване на служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл.218,  ал.2 от АПК, приема следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна в съответствие с установения срок по чл.211, ал.1 от АПК и същата е процесуално ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е и ОСНОВАТЕЛНА по следните съображения:

Оспореното пред въззивната инстанция НП е издадено за това, че при извършена на 28.05.2021г. проверка от инспектори при АА – Враца, е установено, че касаторът като водач на т.а. влекач кат N3 с рег. № ******* марка „Волво“ и прикачено полуремарке с рег. *******, извършва международен превоз на товар от ** до **, попадащ в обхвата на Регламент 561/2006г. и представя карта на водача за дигитален тахограф, в която липсват данните за периодите за време на управление, прекъсвания и почивки за периода от 11:22ч. на 23.04.2021г.  до  09:31ч. на 07.05.2021г. В санкционния акт е прието, че касаторът виновно е нарушил чл.36, §2, т.ii от Регламент /ЕС/ № 165/2014г. и  на основание чл.93в, ал.17, т.2 от ЗАвПр. му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева.

За да потвърди НП въззивния съд е приел, че  АУАН е съставен и НП издадено от компетентни органи, в кръга на предоставените им правомощия, като при проведеното АНП не са допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до отмяна на НП. Прието е с оглед събраните по делото доказателства, че касаторът е извършил визираното в НП нарушение, което е установено безспорно по делото, предвид липсата на данни от картата на тахографа за периодите за време управление, прекъсвания и почивки за периода от 11:22ч. на 23.04.2021г. до 09:31ч. на 07.05.2021г. Допълнително са изведени мотиви, че по време на проверката водачът не е представил Удостоверение за дейности, което принципно замества картата на водача с данните за периодите за време на управление, прекъсвания и почивки, но отговорността на водача отпада само ако това удостоверение е представено по време на проверката, а не след това. Правилно наказващия орган е ангажирал отговорността на нарушителя по чл. 93в, ал.17, т. 2 от ЗАвПр., санкцията по която е с фиксиран абсолютен размер от 1500 лева.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно, като постановено в противоречие  с  материалния закон. 

Настоящият касационен състав споделя възприетото от въззивния съд по отношение компетентността на актосъставителя и наказващия орган, но не споделя формираните изводи за доказаност на вмененото административно нарушение на посоченото в НП правно основание. Доколкото констатираното нарушение е описано словесно в АУАН и последвалото го НП с изпълнително деяние, че по време на проверката водачът е  представил карта от дигиталния  тахограф  с  липсващи данни за времето на управление, прекъсвания и почивки за определен времеви период, а е приложена санкционната разпоредба на чл.93в, ал.17, т.2 от ЗАвПр., съгласно която с глоба от 1500 лева се наказва водач, който при проверка от контролните органи не представи карта на водача (ако притежава такава), както и записите от нея, е допуснато съществено процесуално нарушение на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, изразяващо се в противоречие между обстоятелствената част и правната квалификация на деянието. Видно от събраните по делото доказателства е, че  водачът е представил дигиталната карта, факт който се установява и от актосъставителя. По преписката се намират и тахографските листове, които са разпечатка от същата, т. е. жалбоподателя е изпълнил задължението си да представи поисканите от контролните органи при извършената проверка дигитална карта, от която съответно е направена и разпечатка. Видно от  горното е, че не са налице записи за определен период от време, което съставлява съвсем различно самостоятелно нарушение и съответно различна е и санкционната норма, под която следва да бъде подведен да отговаря  ответника.

Описаното в санкционния акт нарушение съответства на санкционната  разпоредба на чл.93в, ал.11 ЗАвПр., съгласно която водач, който не е въвел данните относно периодите  на "друга работа", "време на разположение", "прекъсване" или "дневна почивка", когато няма възможност да използва монтирания на превозното средство тахограф, поради това, че е извън превозното средство, се наказва с глоба 500 лв. Именно тази разпоредба касае невъвеждането и съответно липсата по време на проверката на данни за времето на управление, прекъсвания и почивки. Никъде нито в АУАН, нито в НП не е посочено, че по време на проверката от водача е изискано и съответно той не е представил удостоверение за данните, каквито изводи е формирал въззивния съд, за да се приеме посочената от АНО за нарушена разпоредба на чл. 36, § 2, т. ii от Регламент /ЕС/ № 165/2014 г., изискваща представяне по искане от контролния орган на  всички ръчни записи и разпечатки, направени през текущия ден и предходните 28 дни.

Разграничаването на приложимите санкционни норми е особено важно, тъй като се касае за различни административни нарушения, за които законът предвижда различни по размер наказания. Неправилното прилагане на съответната правна норма при определяне на наказанието е съществено процесуално нарушение, което  само  по  себе  си  води  до отмяна на НП. Като не е отчел тези нарушения, допуснати от АНО при издаване на оспореното НП  и го е приел за законосъобразно, въззивният съд е постановил неправилно решение,  което следва да бъде отменено и доколкото спорът е изяснен от фактическа страна, вместо него следва да се постанови друго, с което се отмени наказателното постановление.

При този изход на касационното оспорване, основателно е искането на процесуалния представител на касатора за присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение във въззивното и касационното производство, в които е осъществена защита. Видно от представения договор за правна защита и съдействие във въззивното производство /л. 29 от АНД № 681/2021 г./ касаторът е заплатил в брой при подписване на договора сумата от 200 лева. В настоящото производство за процесуално представителство също е заплатена сумата от 200 лева, видно от договор за правна защита и съдействия /л.21 от КАНД № 685/2021 г./, при което общата сума за разноски възлиза на 400 лева. Тази сума съответства на размера на адвокатско възнаграждение, определен при условията на чл.18, ал. 2, вр. чл. 7, ал.2, т. 3 от Наредба за минималните размери на адвокатските възнаграждения и следва да бъдат присъдени на основание чл.63д от ЗАНН и заплатени от ЮЛ- Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр.София, в чиято структура е  органа  издал  накз.постановление.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

                                                          

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №72/13.10.2021г., постановено по АНД № 681/2021 г. по описа на Районен съд – Враца, с което е потвърдено НП № 26-0000373/08.06.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр.Враца и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ НП №26-0000373/08.06.2021г. на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“, гр. Враца, с което на Г.Л.Д. на основание чл. 93в, ал.17, т. 2 от ЗАвПр. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 1500 лева.

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, гр.София да заплати на Г.Л.Д. сумата от 400.00 /четиристотин/лева, представляваща разноски за адвокатско възнаграждение във  въззивното и касационното

производство.

Решението  е  окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

        

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.