Р Е Ш Е Н И Е
№ 122
гр.Габрово, 27.09.2019 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО в открито съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета
година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ
при секретаря Мариела Караджова и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия РАЧЕВ адм. д. № 102 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 211 от Закона за
Министерството на вътрешните
работи (ЗМВР). Образувано е
по жалба на Г.И.Г. ЕГН********** *** против
Заповед №1983к-537/10.04.2019г. на Директор на ГДПБЗН-
МВР с искане за нейната отмяна и възстановяване на предишната му работа, както
и присъждане на обезщетение по реда на чл.239 от ЗМВР
С обжалваната заповед на жалбоподателя
е наложено дисциплинарно наказание “уволнение” и е прекратено служебното правоотношение
в МВР на жалбоподателя. Дисциплинарното нарушение, според органа издал
заповедта се изразява в това, че за времето от 19.00 часа до 20.21 часа на 16.01.2019г.
служителят е допуснал неправомерно поведение – присвоил стоки в магазин ****
Габрово, без да ги обяви и заплати по съответния ред; -увредил е името на МВР и
ГДПБЗН-МВР тъй като деянието му е станало достояние на служители на магазина,
на охранителната фирма и на РУ на МВР – Габрово; -дал е лош пример на
гражданите да не спазват законите в РБ; Това според административния орган се
явява нарушение съответно на т.15 „Държавният
служител съобразява законността на действията, които възнамерява да
предприеме“, т.19 „Държавният служител пази доброто име на институцията, която
представлява“ и т.20 „Държавният служител насърчава хората да спазват закона,
като дава личен пример с поведението си от Етичния кодекс за поведение на
държавните служители в Министерството на вътрешните работи“. Тези нарушения на
Етичния кодекс, са квалифицирани като нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194,
ал.2, т.4 от ЗМВР и на основание чл. 203, ал.1, т.13 от същия закон е наложено
посоченото по-горе наказание.
В
жалбата в изразените становища в съдебните заседания по делото се твърди, че не
е спазен срока по чл. 195, ал.1 от ЗМВР в който следва да бъде издадена
заповедта за налагане на дисциплинарно наказание. Както и че липсвали годни
доказателства за извършеното нарушение. Органът издал обжалваната заповед нямал
компетентността да установява наличието на евентуално извършено престъпление от
общ характер.
Ответният
административен орган – Директор на Главна дирекция „Пожарна безопасност и
защита на населението“ към Министерството на вътрешните работи – София в
отговора на жалбата с която е сезиран съда /л.3-6 от делото/, излага подробни
съображения сочещи неоснователност на жалбата. Иска се отхвърлянето на същата.
Административен съд – Габрово, след
като прецени допустимостта на жалбата и изложените в нея доводи, както и
данните по делото, приема за установено следното от фактическа и правна страна
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена в срок и от надлежна страна, а
разгледана по същество е неоснователна по следните съображения.
1.Не
е налице твърдяното в жалбата неспазване на срока в който следва да бъде
наложено дисциплинарното наказание.
Съгласно
чл. 195, ал.1 от ЗМВР Дисциплинарното наказание се налага не по-късно от два
месеца от откриване на нарушението и
не по-късно от една година от извършването му. От своя страна текстът на чл.
196 от закона дава отговор на въпроса кога едно дисциплинарно нарушение счита
за открито – „дисциплинарното нарушение се
смята за открито, когато органът, компетентен да наложи дисциплинарното
наказание, е установил извършеното
нарушение и самоличността на извършителя“ /ал.1/. А според ал.2 „дисциплинарното
нарушение е установено, когато
материалите от дисциплинарното производство постъпят при компетентния дисциплинарно наказващ орган.“
В
настоящия случай дисциплинарното производство е образувано със заповед №
1983к-143/4.02.2019г. /л.18-20/, приключило е със становище за наличие на
основания за реализиране на дисциплинарна отговорност № 905р-411/26.02.2019г.
/л.21-27/, а материалите от дисциплинарното производство са постъпили при компетентния дисциплинарно наказващ орган на 28.02.2019г. видно от резолюцията на л.
15 от делото.
С
оглед тези данни обжалваната в настоящото производство Заповед № 1983к-537/10.04.2019г. е издадена в предвидения в чл. 195 от ЗМВР двумесечен
срок от постъпването на материалите при компетентния дисциплинарно наказващ
орган.
2.Съдът не споделя защитната теза на
жалбоподателя, че за да бъде реализирана дисциплинарната му отговорност в
настоящия случай, е необходимо с влязъл в сила съдебен акт да бъде установено
извършването на кражбата и че дисциплинарният орган няма компетентност да
установи наличието на престъпление. Това щеше да е вярно, ако дисциплинарната
отговорност на Г. бе реализирана на основание чл. 203, ал.1, т.1 от ЗМВР, който
законов текст поставя като условие за налагане на най-тежкото дисциплинарно
наказание, наличието на влязла в сила присъда.
В
настоящия случай обаче наказанието е наложено на основание чл. 203, ал.1, т.13
от ЗМВР – извършени от жалбоподателя деяния, несъвместими с етичните правила за
поведение на държавните служители в МВР, уронващи престижа на службата. Такива
деяния от страна на Г. са налице и това се подкрепя от събраните в
дисциплинарното производство доказателства, приложени по делото.
-относно
твърдяното нарушение на т.15 от Етичния кодекс, според който текст „Държавният
служител съобразява законността на действията, които възнамерява да предприеме“
Жалбоподателят
е взел стока от щандовете в магазин **** /шест броя осветителни крушки и един
брой афтършейв/, отстранил е опаковките им и е
преминал през касовата зона без да ги обяви и заплати. Впоследствие е изхвърлил
описаните стоки в кошчето намиращо в стаята за проверка. Описаното се
потвърждава от показанията на двамата охранители в магазина /л.45-51/, обясненията
на служителя на РУ-Габрово К. /по-специално л.44/, сведенията дадени от
дежурния управител на магазина /л.51-53/. Без да е необходимо да се обсъждат
причините защо не е образувано наказателно производство, описаните факти –
разопаковане на стоките, подхвърлянето на опаковките им на различни места в
магазина, пренасянето им през касовата зона без да бъдат обявени и заплатени са
достатъчни за да бъде квалифицирано деянието на Г. като такова, което е в
противоречие със законността установена в Република България. Следователно
дисциплинарно-наказващият орган правилно е възприел това поведение като
нарушение на т.15 от Етичния кодекс.
-относно нарушението по т.19 който
изисква „Държавният служител пази доброто име на институцията, която
представлява“
Основателно
и обосновано описаните действия на Г. са възприети като уронващи престижа
Министерството на вътрешните работи. Обществото е отрицателно настроено срещу
всяка проява, нарушаваща законността, но това в още по-голяма степен важи,
когато постъпката е извършена от служител на МВР, призван да защитава именно
тази законност. Несъмнено престижа на МВР е некърнен.
-относно
нарушението по т.20 „Държавният служител насърчава хората да спазват закона,
като дава личен пример с поведението си“
Деянието
на жалбоподателя е станало известно на един не малък кръг лица. Посочените
по-горе действия, както и последващото ги, негово
поведение, квалифицирано от охранителите, служителят на РУ – Габрово и от
дежурния управител като „нагло“, „агресивно“ и „арогатно“,
безспорно е лош пример за гражданите и вън от съмнение е, че не ги насърчава да
спазват закона.
Като е наложил дисциплинарното
наказание, подробно описано в обжалваната заповед дисциплинарно-наказващия орган
е постановил индивидуален административен акт, който не страда от пороците
визирани в чл. 146 от АПК, поради което оспорването следва да бъде отхвърлено.
Така мотивиран и на основание чл. 172,
ал.2, in fine от Административнопроцесуалния кодекс Административен
съд – Габрово
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорването на Г.И.Г. ЕГН**********
*** против Заповед
№1983к-537/10.04.2019г. на Директор
на Главна
дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ към Министерството на
вътрешните работи – София.
Решението подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от
получаване на съобщението.
Препис от настоящото да се изпрати на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: