ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1249
Пловдив, 08.02.2024 г.
Административният съд - Пловдив - X Състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ЯНКО АНГЕЛОВ |
Като разгледа докладваното от съдия ЯНКО АНГЕЛОВ административно дело № 20247180700046 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по
жалба/искане по чл. 256, ал.2 от АПК
на В.З.Т., с адрес: ***, срещу неоснователно бездействие на Кмета на Община
Родопи, изразяващо се в неизвършването на фактически действия, които
административният орган е длъжен да извърши по силата на закона, а именно
издаване на Констативен акт и последваща Заповед за незаконни строежи в ПИ с
идентификатор 03304.18.2 по КК и КР на село Белащица, местност „Живака“, както
и в съседните имоти: УПИ 1389 от запад и УПИ I-018229 от изток, за извършването
на които е бил уведомяван с жалба-вх.№ 9424-512#71 от 21.12.2023 г. от В.З.Т.
/л.4/, както с предходни жалба - вх.№ 9424-512#58 от 19.01.2021 г. и жалба-
вх.№ 9424-512#62 от 24.02.2023 г.
Твърди се, че е налице пълно бездействие
на Кмета на Община Родопи и Общинската администрация, които до момента не са
предприели никакви конкретни действия по разглеждане и събиране на
доказателства по подадени от оспорващата жалби и молби. Иска се по изложени
доводи в жалбата да се задължи Кмета на Община Родопи да предприеме необходими
и съответни на АПК фактически действия като издаде Констативен акт и последваща
Заповед за незаконни строежи в ПИ с идентификатор 03304.18.2 по КК и КР на село
Белащица, местност „Живака“, както и в съседните имоти: УПИ 1389 от запад и УПИ
I-018229 от изток.
От административния орган е приложена
административната преписка с молба вх. № 1846/30.01.2024 г.
Настоящият съдебен състав, въз основа на
установената фактическа обстановка, намира предявеният иск по чл. 256, ал. 2 АПК за недопустим,
тъй като не се установява да се касае за задължения за фактически действия,
които не са извършени, а за постановяването на правни волеизявления, а именно
издаване на Констативен акт и Заповед за незаконни строежи в ПИ с идентификатор
03304.18.2 по КК и КР на село Белащица, местност „Живака“.
Предмет на исковата защита по чл. 256 АПК е да бъде
установено със сила на присъдено нещо съществуващо в полза на ищеца неудовлетворено
притезание и да бъде осъден административния орган да извърши съответстващото
на него фактическо действие. Производството е допустимо, когато твърдението на
ищеца е за възникнало въз основа на нормативен акт такова административно
правоотношение, по силата на което неговото субективно право може да бъде
удовлетворено с извършването от административния орган на конкретно предвидено
в закон фактическо действие. Защитата по реда на чл. 256 АПК е недопустима, в
случаите, в които за удовлетворяване на субективното право на ищеца е
необходимо издаването на административен акт. Задълженията за волеизявления, т.
е. за издаване на административни актове, не са предмет на защита по чл. 256 АПК.
Разпоредбите на чл. 256, ал. 1 и ал. 2 АПК регламентират
оспорването на бездействия на административните органи по задължения,
произтичащи пряко от нормативен акт или неизвършването на фактически действия.
Непроизнасянето на органа по депозираните жалби/молби на оспорващата не може да
се квалифицира като "бездействие, по задължение, произтичащо пряко от
нормативен акт" или като "неизвършване на фактическо действие" и
защитата по чл. 256, ал. 1 и ал. 2 АПК е неприложима.
Освен това жалбите на В.З.Т. *** могат да
се приемат единствено като сигнал до органа за наличие на незаконен строеж, тъй
като производството по установяване на незаконно строителство се развива
служебно и страни в процедурата по чл. 224а и чл. 225а ЗУТ са само органът и
лицето извършител или собственик на строежа, чиято законност се преценява.
Компетентният административен орган не дължи произнасяне по подадения сигнал и
по искания на граждани за установяване и премахване на незаконни строежи, тъй
като ЗУТ не предвижда такова задължение. Този извод следва и от общата
разпоредба на чл. 124, ал. 2 АПК, според която решението на административния орган
в производство по сигнал, какъвто е настоящият случай, не подлежи на съдебен
контрол.
Аргументи за недопустимост на настоящата
жалба се извличат и от разпоредбата на чл.153 и чл.147 от АПК. Според
разпоредбата на чл. 153, ал.1 от АПК страни по делото са оспорващият, органът,
издал административния акт, както и всички заинтересовани лица. Надлежни страни
в съдебното производство по оспорване на заповед за премахване на незаконен
строеж са адресатите на акта и административният орган, негов издател. Независимо
от обстоятелството, че жалбоподателката В.Т. е съсобственик на идеални части от
ПИ с идентификатор 03304.18.2 по КК и КР на село Белащица, местност „Живака“, в
който се навеждат доводи да е извършен незаконен строеж, тя се явява единствено
подател на сигнала до административния орган. Като такъв същата не е страна в
производството по установяване и премахване на незаконния строеж на основание
чл. 225а, ал. 1 във вр. с чл. 225, ал. 2, т. 2 ЗУТ, поради което не би
попаднала в кръга на заинтересованите лица по смисъла на чл. 147, ал. 1 АПК
При констатиране на незаконен строеж,
акта, който издава кметът на общината, в случая, за премахване на незаконен
строеж, представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 214, т.
3 от ЗУТ. В този случай кметът действа служебно, а не по инициатива или сигнал
на засегнати граждани. В израз на упражнената от него оперативна
самостоятелност, правомощие на кмета на общината е да образува, или не такова
производство. Няма норма в ЗУТ, която да създава за него задължение да издаде
заповед по чл. 225а, ал. 1 ЗУТ, затова и отказът да издаде акт по направено в
сигнал искане, не представлява индивидуален административен акт, който да е
годен предмет на съдебен контрол. Поради това не е формиран мълчалив отказ,
който да бъде годен предмет на обжалване и жалбоподателят не може да упражни
валидно процесуалното правомощие обжалване.
За пълнота на изложението следва да се
посочи, че с определение по административно дело № 6141 от 2023 г. на Върховния
административен съд ОСТАВЯ В СИЛА определение № 1104 от 02.05.2023 г. по адм.
дело № 618/2023 г. на Административен съд – Пловдив, с което е оставена без
разглеждане искова молба на Т. по чл. 256, ал. 1 от АПК, уточнена с молба с вх.
№ 17436/31.03.2023г, молба с вх. № 8767/19.04.2023г. и молба с вх. №
9466/27.04.2023г. срещу кмета на Община Родопи за бездействие на
административен орган по задължение, произтичащо от нормативен акт, след като
не са предприети действия, след подадена жалба с вх. № 9424-512-58/19.01.2021
г. и не е изпълнена Заповед № 328/20.03.2017г. на кмета на Община Родопи за
премахване на незаконен строеж в ПИ 03304.18.2 по КККР на с. Белащица, община
Родопи, област Пловдив. При така развилите се предходни правоотношения съдът е
приел, че разпоредбите на чл. 256, ал. 1 и ал. 2 АПК регламентират оспорването
на фактически действия и бездействия на административните органи, допуснати при
изпълнение на административните им правомощия, като в случая цитираните норми
са неприложими. Защита срещу незаконни действия и бездействия на органите по
изпълнението в изпълнителното производство се осъществява по реда на чл. 294 и
сл. АПК. Разпоредбите са специални и изключват приложението на чл. 256 АПК.
Предвид изложеното, настоящият съдебен
състав намира, че искането на В.Т. с правно основание чл. 256, ал. 2 АПК се явява
процесуално недопустимо и следва да бъде оставено без разглеждане и
производството по делото да бъде прекратено.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 АПК и чл. 256 АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба/искане по
чл. 256, ал.2 от АПК на В.З.Т., с адрес: ***, срещу неоснователно бездействие
на Кмета на Община Родопи, изразяващо се в неизвършването на фактически
действия, които административният орган е длъжен да извърши по силата на
закона, а именно издаване на Констативен акт и последваща Заповед за незаконни
строежи в ПИ с идентификатор 03304.18.2 по КК и КР на село Белащица, местност
„Живака“, както и в съседните имоти: УПИ 1389 от запад и УПИ I-018229 от изток,
за извършването на които е бил уведомяван с жалба-вх.№ 9424-512#71 от
21.12.2023 г. от В.З.Т. /л.4/, както с предходни жалба - вх.№ 9424-512#58 от
19.01.2021 г. и жалба- вх.№ 9424-512#62 от 24.02.2023 г.
ПРЕКРАТЯВА производството по
административно дело № 46/2024 г. на Административен съд Пловдив.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред ВАС-София.
Съдия: |
|