Решение по дело №250/2021 на Районен съд - Луковит

Номер на акта: 66
Дата: 20 септември 2022 г.
Съдия: Мая Йосифова Кирчева
Дело: 20214320200250
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 66
гр. Луковит, 20.09.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЛУКОВИТ в публично заседание на двадесет и
девети октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:МАЯ Й. КИРЧЕВА
при участието на секретаря Ивета Г. Д.а
като разгледа докладваното от МАЯ Й. КИРЧЕВА Административно
наказателно дело № 20214320200250 по описа за 2021 година
Производство по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-145 от 15.07.2021 г., издадено от
председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор /ДАМТН/, с което
на Община Луковит, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ******,
представлявана от кмета на общината, е наложено административно наказание –
имуществена санкция в размер на 1 000 лева, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т.
38 от Закона за водите /ЗВ/ за неизпълнение на задължение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от същия
закон.
Жалбоподателят Община Луковит обжалва наказателното постановление като
неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон, като в жалбата се
излагат конкретни съображения за това и е изведено искане за неговата отмяна.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. М.Д., която поддържа
жалбата и по същество на делото излага аргументи за незаконосъобразност и неправилност
на наказателното постановление.
Административнонаказващият орган не взема участие в съдебното заседание – лично
или чрез процесуален представител. Депозирано е писмено становище по жалбата, подадено
чрез Е.З. – младши експерт, юрист към ДАМТН гр. София, с което моли наказателното
постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. Претендира
разноски.
Въз основа на събраните по делото доказателства и предвид становищата на
страните, съдът прие следното:
От ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
Видно от Акт за публична общинска собственост № 601/24.08.2001 г. за право на
собственост върху недвижим имот кад. № 015147, находящ се в землището на с. Бежаново,
1
община Луковит, язовир „Бежаново“ е собственост на Община Луковит.
На 05.11.2020 г. , на основание чл. 190, ал. 4, т. 2 от Закона за водите, св. Р. С. З. и св.
Е. Г. Д. – служители в Регионален отдел "Надзор на язовирните стени и съоръженията към
тях" – Северозападна България на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и
съоръженията към тях“ при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
/ДАМТН/, в присъствието на представител на Община Луковит, извършили проверка на
техническото и експлоатационно състояние на язовир "Бежаново". При извършената
проверка чрез обход и оглед на язовирната стена и съоръженията към нея е констатирано:
Короната е обрасла с храстовидна растителност. Водният откос е обрасъл с храстовидна и
дървесна растителност. Въздушният откос е обрасъл с непроходима храстовидна и дървесна
растителност, поради това до основния изпускател няма достъп, за да се определи
състоянието му. Преливникът е обрасъл с единични храсти. Бързотокът е обрасъл с
храстовидна растителност. Констатирано е, че не са изпълнени предписанията на ГД НЯСС
по Констативен протокол № 03-05-15/11.06.2020 г. за техническото и експлоатационно
състояние на язовирните стени и съоръженията към тях. Констатациите са отразени в
Констативен протокол № 03-05-53/16.11.2020 г. от проверка и контрол на язовирна стена и
съоръженията към нея и документацията за експлоатацията. С констативния протокол на
Община Луковит са дадени изрични предписания.
С писмо изх. № 85-01-1295/24.11.2020 г. констативния протокол № 03-05-
53/16.11.2020 г. е изпратен на Община Луковит и получен съгласно обратна разписка на
25.11.2020 г.
При така установеното на място при проверката на 05.11.2020 г. състояние на
язовирната стена и съоръженията към нея на язовир „Бежаново“, на 19.01.2021 г. след
изпратена покана с изх. № 85-00-818/ 09.12.2020 г. за съставяне на АУАН, в присъствие на
упълномощен представител на Община Луковит, св. Р. С. З. - на длъжност гл. инспектор в
Регионален отдел "Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях" – Северозападна
България при ДАМТН съставил АУАН № 03-005/19.01.2021 г. за нарушение на чл. 141, ал.
1, т. 1 от Закона за водите. Актът е подписан от представителя на Община Луковит с
отразяване, че възражения ще бъдат представени в законния срок. В срока по чл. 44, ал.1 от
ЗАНН постъпило писмено възражение от Община Луковит, в което се оспорва
извършването на административното нарушение.
Въз основа на съставения АУАН, и след като намерил възражението за
неоснователно, председателят на ДАМТН издал обжалваното наказателно постановление №
НЯСС-145 от 15.07.2021 г., с което на жалбоподателя Община Луковит е наложена
имуществена санкция в размер на 1000 лева на основание чл. 83 от ЗАНН вр. чл. 201, ал. 12
и чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите за нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за
водите. В НП от фактическа страна е описано, че: На 05.11.2020 г. на основание чл. 190, ал.
4, т. 2 от ЗВ е извършена проверка на язовир „Бежаново“, находящ се в имот с кадастрален
№ 015147 в землището на с. Бежаново, Община Луковит, област Ловеч, собственост на
община Луковит съгласно Акт за публична общинска собственост № 601/24.08.2001 г., за
2
което е съставен констативен протокол № 03-05-53/16.11.2020 г. Вследствие на проверката,
чрез обход и оглед на малка язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на
представената документация от експлоатацията е установено, че преливникът е обрасъл с
единични храсти, както и че бързотокът е обрасъл с храстовидна растителност, което
намалява пропускната способност на съоръженията, възпрепятства преминаването на
прелелите през преливника водни количества и преминаването им по бързотока, води до
подприщване на водното течение, вследствие на което се предизвиква преливане на водни
обеми през язовирната стена и последващо скъсване на същата, т.е. че съоръженията към
язовирната стена не се поддържат в техническа изправност от община Луковит, каквото
задължение тя има като собственик на язовир „Бежаново“. Община Луковит е бездействала
и не е предприела активни действия за осигуряване на пропускната способност на
съоръженията на язовирната стена – преливник и бързоток на язовир „Бежаново“ за
привеждането им в техническа изправност, като с така описаното в акта деяние на
05.11.2020 г. община Луковит е осъществила фактическия състав на нарушение по чл. 141,
ал. 1, т. 1 от Закона за водите, която задължава собствениците на язовирни стени и/или
съоръженията към тях да осигурят поддържането им в техническа изправност.
Изложената фактическа обстановка безспорно се установява от приетите по делото
писмени доказателства, представени с жалбата и находящи се в приобщената
административнонаказателна преписка, както и от показанията на актосъставителя св. Р. С.
З. и св. Е. Г. Д. /свидетел по установяване на нарушението/ и св. С. Д. Д. /свидетел по
съставяне на акта. Съдът кредитира показанията на всички разпитани свидетели, тъй като
същите са обективни, почиват на личните им възприятия, логични са и кореспондират със
събрания по делото доказателствен материал. В случая следва да се има предвид, че тези
свидетели са незаинтересовани от изхода на настоящото наказателно производство, а и в
хода на делото не бяха събрани други доказателства, които да ги оборят.
С оглед на установеното се налагат следните ПРАВНИ ИЗВОДИ:
Жалбата е подадена по предвидения в закона ред пред компетентния съд в срока
по чл. 59, ал.2 от ЗАНН от лице, което има право да обжалва наказателното постановление,
поради което е процесуално допустима.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
При съставянето на акта за установяване на административно нарушение и
издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила. Актът за установяване на административно нарушение и
наказателното постановление са съставени от компетентни органи по смисъла на чл. 201, ал.
11 и ал. 12 от Закона за водите вр. с чл. 47, ал. 1, б. "б" ЗАНН и заповед № А-237/08.06.2020
г. на председателя на ДАМТН, изменена и допълнена със Заповед № А-533/24.09.2020 г. на
председателя на ДАМТН. При съставянето на акта и издаването на наказателното
постановление са спазени сроковете по чл. 34, ал. 2 от ЗАНН. Наказващият орган е спазил
задължението си по чл. 52, ал. 4 от ЗАНН за преценка на възраженията, събраните и
представени доказателства. Спазена е процедурата по съставянето и връчването им и
съдържат всички изискуеми съобразно разпоредбите на чл. 42 ЗАНН и чл. 57
ЗАНН реквизити, в това число описание на нарушението, обстоятелствата, при които е
извършено и неговата правна квалификация.
Разпоредбата на чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите задължава собствениците на
водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени
3
и/или съоръженията към тях, на хвостохранилища и шламохранилища да осигурят
поддържането им в техническа изправност. Изискванията към техническата безопасност на
язовирните стени и техните съоръжения се определят от Наредба за условията и реда за
осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на
съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние и включват поддържане
на състоянието на насипите, върху които не следва да се допуска израстване на храстовидна
растителност и дървета, защото те създават условия за нарушаване на повърхността и
еднородността на насипа и за влошаване на сигурността на язовирната стена. Освен това,
растителността препятства възможността за наблюдение и достъпа до язовирната стена и нейните
съоръжения, което създава опасност в случаи на авария, като ще забави или осуети необходимия
ремонт. В конкретния случай е установено, че преливникът е обрасъл с единични храсти, както и
че бързотокът е обрасъл с храстовидна растителност, което намалява пропускната способност на
съоръженията. Намалената пропускна способност на двете съоръжения представлява техническа
неизправност на същите.
При така установеното от фактическа страна законосъобразно и обосновано АНО е
приел, че жалбоподателят Община Луковит е осъществил състава на административно
нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ и правилно и законосъобразно му е наложил
административно наказание на основание чл. 200, ал. 1, т. 38. При определяне размера на
наказанието наказващият орган се е съобразил с изискванията на чл. 27 от ЗАНН за
индивидуализация на административните наказания, като е отчел степента на обществена
опасност на конкретното нарушение, при което и е наложил имуществена санкция в размер
на минималния размер, предвиден в закона, а именно 1000. 00 лева.
Не са налице според съда основания за приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
Конкретното установено нарушение, както и обстоятелствата по същото разкрива една
степен на обществена опасност на деянието, типична за общия случай на нарушение
разпоредбата на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗВ, отчетена от законодателя при въздигане на
деянието в нарушение. Процесното нарушение е такова на просто извършване, за
реализирането му от обективна страна не е необходимо да е възникнала непосредствена
опасност за живота, здравето и/или имуществото на трети лица. По делото не са налични
нито многобройни, нито пък изключителни смекчаващи административната отговорност, че
да се приеме налично основание по см. на чл. 28 от ЗАНН за отпадането й.
От процесуалния представител на ДАМТН е заявено искане за присъждане на
разноски, което следва да бъде уважено. Същото се присъжда съгласно разпоредбата на чл.
63, ал. 5 вр. ал. 3 от ЗАНН, във вр. с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ вр. с чл. 27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, като в конкретния случай, тъй като делото не се
отличава с фактическа или правна сложност, съдът определя възнаграждението в размер на
минимума от 80 лв.
Мотивиран от горното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-145 от 15.07.2021 г.,
издадено от председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор
/ДАМТН/, с което на Община Луковит, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: ******, представлявана от кмета на общината, е наложено административно
4
наказание – имуществена санкция в размер на 1000 /хиляда/ лева, на основание чл. 201, ал.
12 и чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите /ЗВ/ за неизпълнение на задължение по чл. 141,
ал. 1, т. 1 от същия закон.
ОСЪЖДА Община Луковит, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
******, представлявана от кмета на общината да заплати на ДАМТН разноски,
представляващи юрисконсултско възнаграждение, в размер на 80 (осемдесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Ловеч в
14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
Съдия при Районен съд – Луковит: _______________________
5