Решение по дело №323/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 януари 2023 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20227220700323
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 298

гр. Сливен, 03.01.2023  год.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в публичното заседание на дванадесети декември

през две хиляди двадесет и втора година в състав:

Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

 

при секретаря                Ваня Фърчанова                                                  и с участието на прокурора                                                                                               като разгледа докладваното от              съдията             административно  дело № 323      по описа за 2022 година, за да се произнесе съобрази:

Производство е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 143, ал.3 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано по жалба на „Т.инвест“ ООД гр. Сливен против Решение рег. № 804р-4176/03.08.2022 г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, с което е отказано регистрация на МПС Кадилак Ескалейд с рег. № ******* с идентификационен номер на рама ***************** собственост на „Т.инвест“ гр. Сливен, закупено от публичен изпълнител при ТД на НАП – София.

В жалбата се твърди, че решението е незаконосъобразно и неправилно. Административният орган бил приел, че липсва набит идентификационен номер, въпреки че служителите са установили, че под предното панорамно стъкло има табелка с информация за идентификационния номер. Процесното МПС вече било регистрирано в РБългария и за промяна в регистрацията на същото било необходимо да се представят посочените документи, които в случая били налице. Заявява, че всички изисквания били спазени. Участвали са в законен търг, придобили са МПС по законен начин, поради което не следва да бъде отказвана регистрация. Между страните нямало спор, че жалбоподателят е собственик на процесния автомобил. Изпълнено било и второто изискване да не е извършена интервенция върху идентификационния номер на рамата. Счита, че постановеният отказ за извършена регистрация е в противоречие с приложимия материален закон. Моли съда да отмени обжалваното решение.

В съдебно заседание оспорващият чрез пълномощника си адв. Е.П. поддържа жалбата по съображенията изложени в същата и моли за отмяна на така постановения отказ от Началник Сектор "ПП" при ОД на МВР Сливен за пререгистрация на процесното МПС. Не оспорва обстоятелството, че изследвания от експертизата и поставен на автомобила идентификационен номер е върху сменяем детайл от конструкцията на автомобила. Претендира за направените по делото разноски.

Ответникът - Началник сектор "ПП" при ОД на МВР Сливен оспорва жалбата като неоснователна. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

От съвкупната преценка на събраните по делото доказателства и след като обсъди доводите на страните, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

От събраните по делото доказателства се установява, че с Постановление за възлагане на движима вещ от 07.03.2022 г. по изпълнително дело № 14140000926/2014 г. образувано срещу „ЕЛРОН" ЕООД ЕИК *********, „Т.инвест" ООД ЕИК *********, гр. Сливен, ул. „Хаджи Димитър" № 40 е придобило МПС Кадилак Ескалейд с peг. № ****** и идентификационен номер (ИН) на рама № *****************. (л.20)

Автомобилът е представян за регистрацията в сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР Сливен, със заявление № 220804001899/03.05.2022 г. При идентификацията на автомобила е установено, че липсва набит номер на рама, което било характерно за някои от автомобилите произведени в САЩ и Канада. Превозното средство било представено и пред комисия съгласно Заповед на Директор ОДМВР Сливен № 343з- 2528/05.11.2021 г, за установяване на вторични белези и стикери поставени от производителя, с което да удостовери истинността на автомобила. Комисията установила, че липсват вторични белези отговарящи на ИН, стикерът с техническа информация е разлепен, под предно панорамно стъкло има табелка с информация за ИН, но същата е поставена на сменяем елемент, който може да бъде монтиран и от друг автомобил от същата марка. Не може да бъде установен номер на двигател. За работата на комисията е съставен протокол № 78 от 18.05.2022 г. (л.18)

Изготвена е докладна записка № 804р-2742/19.05.2022г. по описа на сектор „ПП" Сливен, с която се предлага да бъде извършена проверка по случая във връзка с пререгистрацията на МПС. (л.17) Извършена е проверка по преписката и е изготвена докладна записка № 343р-10513/28.07.2022г. от и. В М. сектор „ПКП" при ОДМВР Сливен, с мнение за отказ от регистрация на МПС. (л.15-16)

Административният орган е установил, че липсва преписката при първоначалната регистрация на този автомобил на 07.03.2005 г., тъй като архива се съхранява 8 години, което също било пречка за установяване истинността на автомобила. Приел, че липсва набит идентификационния номер на рамата, липсват вторични белези, липсва стикер с технически данни за превозното средство, липсва номер на двигател, поради което на основание чл. 59 ал.1 от АПК във връзка с чл. 2 от Наредба I- 45/24.03.2000г. и на основание чл. 143 ал. 3 от ЗДвП и чл.7 ал.1 от Наредба 1-45/24.03.2000 г., както и поради това, че МПС не попада в обсега на чл. 5 от Наредба № 8121з-1/02.01.2018г., а отговаря на чл.6 същата наредба, с обжалваното решение отказал регистрация на процесното МПС.

По делото е назначена съдебно-техническа експертиза изготвена от в.л.С.С., от чието заключение става ясно, че на представения за изследване лек автомобил „КАДИЛАК ЕСКАЛЕЙД" с рег.№ ***** и табелка с идентификационен номер (ИН) №***************** не е установен идентификационен номер (ИН) нанесен директно върху монолитна част от купето или друг, неразделно свързан към него детайл, посредством метод, като набиване или щамповане. Под предното ветроупорно стъкло в долния ъгъл от страната на водача на представения за изследване лек автомобил е установена табелка с идентификационен номер (ИН) „*****************". Табелката е със съдържание отговарящо на съдържанието на табелките поставяни от производителя на тази марка и модел автомобили - баркод, идентификационен номер (ИН) и два броя лого „GM". По табелката с идентификационен номер (ИН) „*****************" и нитовете с които е закрепена към носещия детайл не са установени следи от механична интервенция. Символите на идентификационния номер са изобразени върху табелката машинно чрез гравиране, в заводски условия, с шрифт съвпадащ с шрифта нанасян на табелките с идентификационния номер поставяни на тази марка и модел автомобили и са без следи от механична интервенция. Вещото лице не може да се отговори дали елемента върху който е закрепена табелката с идентификационен номер е сменяем. Идентификационният номер (ИН) на автомобили „КАДИЛАК ЕСКАЛЕЙД", произведени за Северна Америка се поставя на табелка закрепена чрез нитове на детайл под предното ветроупорно стъкло в долния ъгъл от страната на водача и на стикер разрушаващ се при опит за разлепяне, залепен на вратата на водача. При извършен оглед на задната част на предната лява врата (вратата на водача), експерта не е установил наличие на стикер, а само правоъгълен участък с остатъци от зацапан лепилен слой. Данни за идентификационния номер на автомобилите от тази марка и модел (вторични белези) може да се намерят и на стикери залепени и на други скрити места по автомобила, като например в двигателния отсек, в отделението за резервната гума, в жабката и др., но такива на изследвания автомобил не са открити.

Горната фактическа обстановка е несъмнена. Същата се установява от събраните по делото писмени доказателства, изявленията на страните и изслушаната съдебна експертиза, която като компетентно изготвена и обоснована, съдът възприема изцяло.  

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи: 

Жалбата е допустима за разглеждане по същество като подадена от активно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от оспорване, пред компетентния съд и в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК. Оспореният административен акт е съобщен на жалбоподателя на 04.08.2022 г. , а жалбата е подадена чрез административния орган на 12.08.2022 г.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Съгласно чл. 143, ал.1 изр. първо от ЗДвП и чл. 5, ал.1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г.  за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства (Наредба № І-45/24.03.2000 г.), пътно превозно средство се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер на превозното средство (VIN).

Съгласно чл.2 и чл.3 ал.1 от Наредба № І-45/24.03.2000 г., МПС и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената "Пътна полиция" при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика - за физическите лица, или по адреса на регистрация - за стопанските субекти, в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или временен) от съответния митнически орган. Това правило е приложимо и при придобиване на собствеността чрез публична продажба (чл.3 ал.2 от Наредба № І-45/24.03.2000 г.)

Според чл.5 ал.3 от Наредба № І-45/24.03.2000 г. при регистрация звената на МВР извършват необходимите проверки за: 1. идентификацията на превозното средство, в случаите, когато се изисква; 2. достоверността на представените документи и данните на собственика; 3. произхода на превозното средство; 4. техническата изправност на превозното средство и неговото комплектоване.

Съгласно чл.14 ал.2 т.2 във вр. с ал.1 от  Наредба № І-45/24.03.2000 г. при промяна в регистрацията на ПС при изменение на данните за превозното средство и собственика, посочени в свидетелството за регистрация, превозното средство се представя за идентификация в случаите на подмяна на табелите с регистрационни номера и/или промяна на регистрацията в друга област.

Според § 2 т.8 от ДР на Наредба № І-45/24.03.2000 г.  „идентификация" е съвкупност от действия, извършвани за: а) сверяване данните на идентификационните номера от документите с тези върху превозното средство; б) проверка на превозното средство в АИС ИД - НШИС; в) проверка в масива за регистрирани превозни средства по идентификационен номер и по регистрационен номер (ако има регистрация); г) проверка за наличие на данни в масива за марки и модели; д) проверка в международните масиви за издирвани МПС; е) проверка в международните масиви за регистрирани МПС; ж) проверка за съответствие на всички данни на представеното превозно средство с данните, описани в документите за собственост и произход; з) проверка на ПС за изменение в конструкцията.

Съгласно чл.7 ал.1 от Наредба № І-45/24.03.2000 г. превозните средства, на които не може да се установи поставеният от производителя идентификационен номер (VIN), не се регистрират, с изключение на превозно средство (ПС), изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията му се извършва след поставяне на нов идентификационен номер.

Съгласно легалната дефиниция, дадена в § 6, т. 61 от ДР на ЗДвП и  § 2, т. 9 от ДР на Наредба № I-45/ 24.03.2000 г., "Идентификационен номер на превозното средство" е подредена комбинация от знаци, поставена върху превозното средство от производителя с цел идентифицирането му, като отговаря на изискването на българските стандарти БДС ISO 3779 и БДС ISO 4030. Така посочените стандарти са озаглавени съответно: "Пътни превозни средства. Номер за идентифициране на превозните средства (VIN). Съдържание и структура. " и "Пътни превозни средства Номер за идентифициране на превозните средства (VIN). Разположение и начин на закрепване".

С оглед тази законова регламентация Решение рег. № 804р-4176/03.08.2022 г. е надлежно издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен. Това звено на ОДМВР Сливен има изискуемата се от чл.170, изр.1 ЗДвП вр. чл.2 от Наредба № 1-45/24.03.2000г. на МВР материална компетентност да разреши или откаже всяка регистрация на превозно средство по чл.143, ал.1 и 3 ЗДвП. Седалището на „Т.инвест“ ООД е в гр. Сливен, като съгласно чл.2 от Наредба № I-45/24.03.2000 г., именно сектор ПП – ОДМВР Сливен е било звеното, пред което този автомобил е подлежал на представяне за пререгистрация на името на това юридическо лице - негов собственик. Началникът на сектор ПП – ОДМВР Сливен като държавен служител в структурно звено на областна дирекция на МВР е носител на властнически правомощия по силата на закон - административен орган по смисъла на § 1, т.1 от ДР на АПК. В този смисъл оспорения отказ е издаден от компетентен орган.

По делото не се спори и е установено, че процесното МПС е било регистрирано на територията на Република България в област София. Поради промяна в собствеността и придобиването му от юридическо лице със седалище в област Сливен, същото е подлежало на промяна в регистрация и съгласно чл.14 ал.2 т.2 от  Наредба № І-45/24.03.2000 г. на представяне за идентификация. При тази идентификация служителите на сектор ПП – ОДМВР Сливен е следвало да сверят данните на идентификационните номера от документите с тези върху превозното средство. При тази проверка е установено, че върху рамата на процесния автомобил липсва идентификационен номер поставен от производителя, а само табелка с идентификационен номер (ИН) „*****************" поставена на сменяем елемент под предното ветроупорно стъкло в долния ъгъл от страната на водача.

Идентификационният номер (VIN) се създава при производството на превозното средство, като след световно възприетия код за производителя WMI, се формират VDS и VIS по приложимата от този производител методика и/или схема. Така създаденият идентификационен номер (VIN) се поставя директно на неразделна част от автомобила, като например рамата или върху елемент от каросерията, труден за демонтаж или подмяна; или чрез отделна табелка, която е постоянно закрепена на неразделна част от автомобила, като например рамата или върху елемент от каросерията, труден за демонтаж или подмяна, по възможност от дясната страна на превозното средство и  по начин, че да не може да бъде заличен или подправен по време на срока на експлоатацията му. В този смисъл е ISO 4030.

По подаденото от оспорващия заявление е извършена идентификация на превозното средство по чл.5, ал.1, т.1 вр. чл.14, ал.2, т.1 вр. § 2, т.8 от Наредба № I-45/24.03.2000 г. на МВР, в т. ч. с проведен на 18.05.2022 г. оглед от експертна комисия от СПП-ОДМВР Сливен, която е потвърдила констатацията, че идентификационният номер (VIN) не може да се установи, тъй като липсват вторични белези отговарящи на ИН, стикерът с техническа информация е разлепен, под предно панорамно стъкло има табелка с информация за ИН, но същата е поставена на сменяем елемент, който може да бъде монтиран и от друг автомобил от същата марка. При тези данни постановеният отказ за промяна на регистрацията на процесното превозно средство по чл.14, ал.1 от Наредба № I-45/24.03.2000 г. на МВР е законосъобразен.

Безспорно се установи по делото, че идентификационният номер на автомобили „КАДИЛАК ЕСКАЛЕЙД", произведени за Северна Америка се поставя на табелка закрепена чрез нитове на детайл под предното ветроупорно стъкло в долния ъгъл от страната на водача и на стикер разрушаващ се при опит за разлепяне, залепен на вратата на водача. Само вторият идентификационен номер отговаря на изискванията на ISO 4030, тъй като е поставен на върху елемент от каросерията, труден за демонтаж или подмяна. Вещото лице по делото  при извършения оглед на задната част на предната лява врата (вратата на водача), не е установило наличие на стикер, а само правоъгълен участък с остатъци от зацапан лепилен слой. При тези доказателства, става ясно, че автентичният идентификационен номер (VIN), поставен от производителя на процесното превозно средство е заличен.

Съгласно чл.143, ал.3 ЗДвП пътно превозно средство с подправен, заличен или повреден идентификационен номер не се регистрира, докато не бъде установен автентичният идентификационен номер, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на пътно превозно средство се извършва след поставяне на нов идентификационен номер по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи.  При заличен и неустановен VIN, исканата промяна на регистрацията не е могла да се разреши и правомерно е отказана по чл.143, ал.3 ЗДвП и чл.7, ал.1 от Наредба № I-45/24.03.2000 г. на МВР.

Заличеният идентификационния номер по § 6, т.61 от ДР на ЗДвП и § 2, т.9 от ДР на Наредба № I-45/24.03.2000 г. на МВР не може да бъде заместен от наличните по автомобила вторични допълнителни идентификационни белези - табела на производителя под предното ветроупорно стъкло. Член 143, ал.1 и 3 ЗДвП и чл.7, ал.1 от Наредба № 1-45/24.03.2000г. на МВР изрично допускат превозните средства да се регистрират единствено и само по поставения от производителя идентификационен номер (VIN). Според точния смисъл на закона подлежи на отчитане само този идентификационен номер (VIN), фабрично нанесен при производството на автомобила, чрез начин непозволяващ лесната му подмяна и то на мястото, на което е първично поставен от производителя. Това гарантира автентичността му и позволява да бъде зачетен като уникална комбинация от знаци с кодирани максимално пълни данни за превозното средство. Ето защо в случая не може да бъде взета предвид табелка с идентификационен номер (ИН) „*****************" поставена на сменяем елемент под предното ветроупорно стъкло в долния ъгъл от страната на водача - това не е идентификационният номер (VIN), тъй като не е поставен на рамата на автомобила или върху елемент от каросерията, труден за демонтаж или подмяна. Тоест, тази табела и серийният номер са допълнителни знаци, които дублират VIN с оглед възможността да бъде безспорно установяван чрез съпоставяне и засичане с тях. Нито отделно, нито заедно тези вторични знаци съставляват идентификационен номер по § 6, т.61 от ДР на ЗДвП и § 2, т.9 от ДР на Наредба № I-45/24.03.2000 г. на МВР като уникална комбинация от 17 знака, поставена върху самото превозно средство от производителя с цел неговото идентифициране.

Наличието на тези данни свидетелства само за евентуална установяемост на идентификационния номер, възстановяването на който следва да се извърши съгласно чл.143, ал.4 ЗДвП по реда, определен с Наредба № 8121з-1 от 2.01.2018 г. за определяне на реда за поставяне на нов идентификационен номер на пътно превозно средство, което е изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, и реда за възстановяване на идентификационен номер на пътно превозно средство. Налице и изрично законово разграничение между реда за регистриране на ППС по чл.143, ал.1 ЗДвП и реда за възстановяване на идентификационен номер по чл.143, ал.4 ЗДвП, пренесено на подзаконово ниво с отделната регламентация по Наредба № I-45/24.03.2000 г. на МВР, респ. Наредба № 8121з-1 от 2.01.2018 г.. Касае се за две различни административни производства, с различен предмет, от компетентността на различни административни органи, всяко от което приключва с отделен административен акт, всеки подлежащ на самостоятелно обжалване. Нормативно диференцирани, тези производства не могат нито изцяло да се обединяват, нито частично да се смесват. В случая оспорващият е поискал единствено промяна на регистрацията на МПС поради променена собственост съгласно чл.143, ал.1 ЗДвП вр. чл.14 от Наредба № I-45/24.03.2000 г. на МВР. Няма подадено искане за възстановяване на VIN на процесния автомобил по реда на чл.143, ал.4 ЗДвП вр. чл.5 от Наредба № 8121з-1 от 2.01.2018 г., без което тази процедура не е започвала и не приключила. Постановеният отказ не преклудира възможността жалбоподателят да поиска възстановяване на идентификационния номер по чл.143, ал.4 ЗДвП и след като то се осъществи съгласно чл.7 - чл.13 от Наредба № 8121з-1 от 2.01.2018 г. да се заяви нова пререгистрация на превозното средство. В случая идентификационният номер на рамата на лекия автомобил е разлепен, поради което е изпълнена хипотезата на чл. 5, т. 2, пр. второ от Наредба № 8121з-1 от 2018 г. - наличие на друг дефект в областта на идентификационния номер. След като безспорно е констатиран такъв дефект, и не е установен автентичния идентификационен номер на рамата на автомобила, то преди да бъде регистриран, следва да бъде проведена процедура по възстановяване на идентификационния номер на рамата, както е разписана в наредбата. (в този смисъл Решение № 15284 от 10.12.2020 г. на ВАС по адм. д. № 6571/2020 г., VII о., Решение № 12898 от 29.10.2014 г. на ВАС по адм. д. № 5333/2014 г., VII о).

Целта на Решение рег. № 804р-4176/03.08.2022 г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен кореспондира със заложената от закона чрез забраната по чл.143, ал.3 ЗДвП да не се допуска движението по пътищата за обществено ползване на превозни средства без поставен от производителя идентификационен номер като гаранция за разпознаването им, тяхното съответствие със стандартите за техническа безопасност, както и като форма на противодействие срещу нарушенията и престъпленията, свързани с МПС. Действително забраната по чл.143, ал.3 ЗДвП не е абсолютна, нито е окончателна, но е императивна и безусловно изключва всяка регистрация на превозно средство с липсващ оригинален идентификационен номер, докато не се установи по нормативно предвидения за това ред. Целта на закона не е нито да бъдат регистрирани абсолютно всички ППС, нито свободно да бъдат регистрирани по избраните от собствениците им и/или фактически налични данни за индивидуализацията им. В публичен интерес, чл.143, ал.1 и 3 ЗДвП допускат регистрация единствено на надлежно идентифицирани ППС по един унифициран максимално надежден, международно стандартизиран критерий.

Въз основа на така изложеното, АдмС Сливен счита, че при издаването на обжалваният отказ, обективиран в Решение рег. № 804р-4176/03.08.2022 г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, не са допуснати нарушения на материалния закон или процесуалните правила, които да съставляват основания за отмяната на същия, като неправилен и незаконосъобразен, както се твърди в жалбата.

Поради гореизложеното, съдът счита, че подадената жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

При този изход на спора е неоснователно искането за присъждане на разноски, направено от оспорващия. Искания за присъждане на разноски ответника по оспорването не е правил.

Ръководен от изложените съображения и на основание чл.172 ал.2 от АПК, съдът

 

Р   Е  Ш  И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Т.инвест“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. „Хаджи Димитър" № 40 против Решение рег. № 804р-4176/03.08.2022 г., издадено от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Сливен, като НЕОСНОВАТЕЛНА.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: