Решение по дело №184/2019 на Районен съд - Хасково

Номер на акта: 200
Дата: 12 юни 2019 г. (в сила от 13 ноември 2019 г.)
Съдия: Мартин Димитров Кючуков
Дело: 20195640200184
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер    200                                   12.06.2019г.                             град Хасково

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Хасковският Районен съд                                                             наказателен състав

На двадесети май                                   през две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав :

 

                                        Председател: Мартин Кючуков

Секретар  Велислава Ангелова

като разгледа докладваното от Съдията

а.н. дело 184 по описа за 2019 година

                   Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

                   Обжалвано е Наказателно постановление №11-01-625/08.02.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр.София, с което за нарушение на чл.94 ал.3 т.2 от Закона за публичните финанси и на осн.чл.32 ал.1 т.1 вр.чл.35 ал.1 от ЗДФИ на Д.В.Б. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв.

                   Недоволен от така наложеното  наказание е останал жалбоподателят Д.Б., поради което го обжалва в срок. Неправилно при определяне на средногодишния размер на отчетените разходи за последните 4 години АНО неправилно определил този 4 годишен период от време. Цитира се чл.94 ал.3 т.2 от ЗПФинанси. Съответно 4 години за 2017г. следвало да обхващат годините от 2013г. – до 2016г. вкл., а АНО взел в предвид годините от 2014г. – до 2017г. Така АНО извършил неправилно тълкуване на закона и на чл.94 ал.2 т.2 от ЗПФинаси. Цитира се решение на РС-Белоградчик. Това довело до неправилно изчисляване на средногодишния размер на отчетените разходи и водело до необоснованост на НП и липса на адм.нарушение. Освен това АНО не анализирал новите задължения за разходи и поетите ангажименти за разходи. Това довело до непълно и невярно описание на нарушението. Цитират се осчетоводените ангажименти към 31.12.2017г. Сочи се, че НП е издадено в нарушение на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН. Дори да се приемело, че било налице административно нарушение то било формално. Не настъпили обществено-опасни последици, нямало вредоносен резултат. Деянието не било извършено умишлено. За това бил налице маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН.

                        Иска от съда да отмени изцяло наказателното постановление.          

                        Ответникът по жалбата – Агенция за държавна финансова инспекция – гр.София редовно уведомени, вземат становище за неоснователност на жалбата.

                   Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в съвкупност, приема за установено от фактическа страна следното:

                   Със Заповед на Директора на АДФИ-гр.софия е било възложено извършването на проверка в Община-Хасково за спазването на ограничението по чл.94 ал.3 т.2 от ЗПФинанси.

                        Проверката е била извършена през м.август 2018г. в Община-Хасково, от св.М.Д. – главен финансов инспектор в АДФИ. Св.Д. се запознала с предоставените й от Община-Хасково финасови документи и установила размера на отчетените разходи за последните 4 години – 2017, 2016, 2015 и 2014г. След това определила средно аритметичния размер на разходите, като разделила общия им брой през последните 4 години на 4 и така получила сумата от 55 889 468,50 лв.

                         Съответно 50 % / или 1 / 2 от тази сума е 27 944 734,25 лв.

                         След това св.Д. установила, от представената й оборотна ведомост, че към 31.12.2017г. поетите ангажименти за разходи от Община-Хасково са в размер на 39 075 698,58 лв.

                         Съобразно ограничението на чл.94 ал.3 т.2 от ЗПФинанси, ангажиментите за разходи не следва да надхвърлят 50 % от средногодишния размер на разходите през последните 4 години.

                         Т.е ангажиментите за разходи на Община-Хасково към 31.12.2017г. не е  следвало да надхвърлят 27 944 734,25 лв.

                         А те са били 39 075 698,58 лв.

                         Т.е ангажиментите за разходи на Община – Хасково са надхвърлили ограничението на чл.94 ал.3 т.2 от ЗПФинанси с 11 130 964,33 лв., които са 19,92 % повече от допустимите 50 % - 27 944 734,58 лв.

                         При тези констатации е бил издаден АУАН №11-01-625/14.08.2018г. в сградата на Община-Хасково, в присъствие на жалбоподателя Д.Б. и връчен лично.

                         Въз основа на него е издадено и атакуваното наказателно постановление.

                    При така  установената  фактическа обстановка съдът намира  от правна страна следното:

                         Д.Б. ***.

                         Бил е такъв и към 31.12.2017г.

                         Не е спорно, че Кметът на Община е първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Общината, като организира и ръководи съставянето, внасянето в Общинския съвет и изпълнението на бюджета на Общината – чл.7 ал.5 от ЗПФинанси.

                         Съгласно чл.94 ал.2 от ЗПФинанси Общинският съвет приема с решение бюджета на общината по показателите по чл.45 ал.1 в срок до 15 работни дни от внасянето му от кмета. Размерите на бюджетните взаимоотношения с държавния бюджет трябва да съответстват на приетите със закона за държавния бюджет за съответната година, както и на други относими за съответната община показатели и разпоредби.

                         Съгласно чл.94 ал.2 т.3 от ЗПФинанси с решението по ал.2 Общинският съвет одобрява и -  максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения.

                          За годините 2017, 2016, 2015 и 2014г. средният размер на разходите на Община-Хасково / определен като средно аритметично за 4 години – разделени на 4/ е бил в размер на  55 889 468,50 лв.

                          Съответно 50% или половината от тази сума е 27 944 734,25 лв.

                          Следователно ангажиментите за разходи на Община-Хасково към 31.12.2017г. не е трябвало да надхвърлят сумата от 27 944 734,25 лв.

                          А ангажиментите за разходи към 31.12.2017г. на Община-Хасково са били 39 075 698,58 лв.

                          Така е било нарушено задължението по чл. 94 ал.2 т.3 от ЗПФинанси.

                          Съдът прие за установено извършването на описаното в АУАН и НП административно нарушение.

                          Съгл.§2 от ДР на ЗПФинанси неизпълнението на този закон, на закона за държавния бюджет за съответната година, на законите за бюджетите на социалноосигурителните фондове, на Закона за държавния дълг и на Закона за общинския дълг, на нормативните и други актове, приети или издадени на основание на тези закони, както и на указанията на министъра на финансите по този закон и по закона за държавния бюджет за съответната година, е нарушение на бюджетната дисциплина.

                           Съгл.чл.32 ал.1 т.1 от ЗДФИ При упражняването на инспекционна дейност по този закон виновните длъжностни лица, както и лицата, които работят по граждански договори за управление и контрол, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват - за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 2000 лв.

                           На Д.Б.,*** е наложена глоба в размер на 200 лв. Това означава, че АНО е обсъдил отговорността на жалбоподателя при пълен превес на смекчаващите вината обстоятелства и е наложил глоба в минимален размер. Това е най-благоприятния вариант за жалбоподателя. Няма как съдът да определи по леко по вид или размер наказание.

                         Ето защо съдът намира наказанието за правилно определено- както квалификационно, така и по вид и размер. Няма основание за изменение на НП в тази му част.

                         Вярно е, че нарушението е формално.

                         Законът не е предвидил съставомерни последици и де факто такива не са настъпили в конкретния случай.

                         При формалните нарушения обаче, законодателят изтегля защитата на обществените отношения напред, именно заради тяхната важност.

                         Не се касае за маловажен случай по чл.28 ал.1 от ЗАНН.

                         Правилата на бюджетната дисциплина гарантират регулярно и ритмично постъпване и разходване на средствата от бюджета. Те гарантират риска от дестабилизация или хипотези за невъзможност за плащане на поети ангажименти от страна на Държавата и Общините. Ето защо според съда нарушаването на бюджетната дисциплина няма маловажен случай. Иначе са възможни хипотези на срив на финансовата система на Държавата, познати на страната от средата на 90-те.

                         Ето защо съдът счита атакуваното НП за правилно и законосъобразно и като такова същото следва да се потвърди.

                         Водим от горното, съдът

 

 

Р Е Ш И :

 

 

                   ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №11-01-625/08.02.2019г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр.София, с което за нарушение на чл.94 ал.3 т.2 от Закона за публичните финанси и на осн.чл.32 ал.1 т.1 вр.чл.35 ал.1 от ЗДФИ на Д.В.Б. ЕГН ********** *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лв.

 

                   Решението подлежи на касационно обжалване пред ХАС, в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                        Районен съдия: /п/ не се чете

Вярно с оригинала!

Секретар: В.А.