Решение по дело №265/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 194
Дата: 20 октомври 2020 г. (в сила от 20 октомври 2020 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20207130700265
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 20.10.2020  г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на шестнадесети октомври две хиляди и двадесета година в състав:

                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от съдия Любомира Кръстева адм.дело №265 по описа за 2020 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано въз основа на жалба с вх.№2039/22.06.2020 г., уточнена с молба №2306/22.06.2020 г. и молба №2553/06.07.2020 г.,  подадена от С.И.И. ЕГН**********,*** , против Принудителна административна мярка по реда на чл. 119 от НОДТСО във вр. с чл. 171, т. 5, б. “б“ от ЗДвП, издадена от мл.инспектор К.К.К., полицай в 03 група опазване на обществения ред в сектор “Общинска полиция”  при Отдел “Охранителна полиция”  на СДВР, представляваща принудително преместване на 06.03.2020 г. в гр.София на собствения на жалбоподателя лек автомобил „Нисан Мурано“ с рег.№****** от мястото, на което е бил паркиран на ул.“Рила“ №10, до паркинг на Гара Подуене, бул. „Данаил Николаев“ №57, с искане да се обяви нищожността на наложената ПАМ.

В представени по делото писмени бележки чрез процесуален представител, жалбоподателят твърди, че процесната ПАМ е наложена от лице без материална компетентност, поради което е нищожна.

Ответникът по жалбата мл.инспектор К.К.К. не се явява и не се представлява.

По делото са събрани писмени доказателства, представено е и заверено копие от административната преписка по налагане на обжалваната ПАМ.

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Съгласно чл. 171, т.5, б.“б“ от ЗДвП за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка  „преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач“, когато превозното средство е паркирано в нарушение на правилата за движение на места, обозначени с неподвижен пътен знак, предупреждаващ за принудително преместване на паркирано превозно средство, както и когато създава опасност или прави невъзможно преминаването на другите участници в движението. В този случай лицата по чл. 168 от ЗМВР /определените от министъра на вътрешните работи длъжностни лица от службите за контрол и/или длъжностни лица, определени от собствениците или администрацията, управляваща пътя, които могат да преместват или да нареждат да бъде преместено паркирано пътно превозно средство на отговорно пазене на предварително публично оповестено място без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач/ уведомяват РУ на МВР, от територията на което е преместен автомобилът, за новото местоположение на превозното средство, разходите, направени във връзка с преместването на превозното средство, са за сметка на собственика на превозното средство, което може да бъде задържано до заплащане на тези разходи, а таксата за отговорното пазене на преместения автомобил се начислява от момента на уведомяването на РУ на МВР.

Съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № 8121з-422 от 16.04.2015 г. за организацията и дейността на звената "Общинска полиция“, звената "Общинска полиция" изпълняват задачи, свързани с опазване на обществения ред, охраната на обекти, безопасността на движението по пътищата и осъществяването на контролната и административно-наказателната дейност на органите на местното самоуправление към общините в Република България. Звената "Общинска полиция" изпълняват специфични дейности по недопускане на движение и неправилно паркиране в забранени зони на територията на общината /чл.15, т. 4 от Наредбата/.

Съгласно чл. 167, ал. 2, т. 1 от ЗДвП  служби за контрол, определени от кметовете на общините, контролират в населените места спазването на правилата за паркиране от водачите на пътни превозни средства.

Със Заповед № СОА-19-РД09-11/04.01.2019 г. на кмет на Столична община звено „Общинска полиция“ е определено да осъществява функции на служба за контрол по смисъла на чл. 167, ал. 2 от ЗДвП по пътищата на територията на Столична община, като на основание чл. 168, ал.1 от ЗДвП в т.2.2 от заповедта изрично е посочено, че при изпълнение на тези функции служителите от звено “Общинска полиция”  имат правомощие да прилагат принудителни административно мерки по чл. 171, т.5, б. „а“, б. „б“ и б.“г“ от ЗДвП.

От данните по делото – докладни записки №2519 от 07.03.2020 г., /лист 70 – 71/ № 2525 /лист 72-73/ и протокол за доброволно предаване /лист 74/ е видно, че на 06.03.2020 г. в 14,39 ч. в гр.София от ул. Рила К.К. на длъжност полицая в Сектор “Общинска полиция”  при отдел “Охранителна полиция”  – СДВР е разпоредил принудително преместване на процесния лек автомобил, собственост на жалбоподателя, поради това, че автомобилът е бил паркиран на инвалидно място с изтекла карта №1499/02.11.2018 г., валидна до 01.02.2020 г. /лист 75/. Т.е. автомобилът е бил паркиран на място, обозначено за преференциално паркиране на ППС, превозващи хора с трайни увреждания, без на видно място в предната част на МПС да е поставена карта за преференциално паркиране.

По делото е представено заверено копие от доброволно предадената карта, издадена от Община Ловеч на жалбоподател, видно от която срокът на валидност е 01.02.2020 г., т.е. изтекъл е повече от месец преди прилагане на процесната ПАМ.

При преместването е изготвен снимков материал /лист 76 -82/, от който е видно, че на 06.03.2020 г., в 14,37 часа, МПС "Нисан Мурано" с рег. №****** е спряно в дясно до тротоара на място, обозначено с пътен знак В28 /забранено е паркирането/, с допълнителна табела Д21 /инвалид/ и с плътна пътна маркировка с изобразен международния символ „Инвалид”, табела с текст „разрешено паркиране до 4 часа“, „1 място“, както и табела Т17, предупреждаваща, че нарушителите се отстраняват принудително.

Оспорва се материалната компетентност на длъжностното лице, разпоредило прилагането на ПАМ по чл. чл. 171, т.5, б. „б“ от ЗДвП и се иска прогласяване нищожността на ПАМ.

Както по-горе беше посочено, овластени с изрична заповед на кмета на Столична община да прилагат тази ПАМ са длъжностни лица от звено „Общинска полиция“ при отдел „Охранителна полиция“ – СДВР.

Представена е служебна бележка /лист 69/ от която е видно, че мл.инспектор К.К. от 18.07.2016 г. заема длъжността старши полицай в група „Охрана на обществения ред, масови мероприятия и съдействие на Център за градска мобилност“ на сектор „Общинска полиция“ – СДВР. Следователно длъжностното лице, разпоредило прилагането на ПАМ, като служител в сектор „Общинска полиция“, е сред лицата надлежно и изрично овластени от администрацията, управляваща пътя /в случая Кмет на Столична община/,  да налагат ПАМ "Преместване на паркирано пътно превозно средство без знанието на неговия собственик или на упълномощения от него водач".

Налице са безспорни доказателства за оправомощаване на органа приложил процесната ПАМ, поради което съдът приема, че принудителната административна мярка е наложена от материално компетентен административен орган.

По аргумент от чл. 172, ал. 1 от ЗДвП законодателят е изключил задължителната писмена форма за мярката по  чл. 171, т. 5, б. "б" от ЗДвП, като прилагането ѝ по същество представлява властническо волеизявление на административния орган, осъществено чрез действие.

Предвид така изложеното съдът приема, че оспорената принудителна административна мярка е наложена от компетентен административен орган и при спазване на законовите изисквания за форма, с оглед на което не са налице основания същата да бъде призната за нищожна. Настоящата съдебна инстанция намира, че оспорената заповед за налагане на ПАМ отговаря на условията за редовно действие на административните актове, което предпоставя отхвърлянето на предявеното срещу нея оспорване.

Следва да бъде оставена без уважение подадената жалба.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Ловешки административен съд, шести административен състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба с вх.№2039/22.06.2020 г., уточнена с молба №2306/22.06.2020 г. и молба №2553/06.07.2020 г.,  подадена от С.И.И. ЕГН**********,***, против Принудителна административна мярка по реда на чл. 119 от НОДТСО във вр. с чл. 171, т. 5, б. “б“ от ЗДвП, издадена от мл.инспектор К.К.К., полицай в 03 група „Опазване на обществения ред“ в сектор „Общинска полиция“ при Отдел „Охранителна полиция“ на СДВР, представляваща принудително преместване на 06.03.2020 г. в гр.София на собствения на жалбоподателя лек автомобил „Нисан Мурано“ с рег.№****** от мястото, на което е бил паркиран на ул.“Рила“ №10, до паркинг на Гара Подуене, бул. „Данаил Николаев“ №57, с искане да се обяви нищожността на наложената ПАМ.

На основание чл. 172, ал. 5 от ЗДвП решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Препис от решението да се връчи на страните.

 

                                                  Административен съдия :