№ 1190
гр. Бургас, 23.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, LI НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и осми ноември през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:АНДОН В. ВЪЛКОВ
при участието на секретаря Красимира М. Андонова
като разгледа докладваното от АНДОН В. ВЪЛКОВ Административно
наказателно дело № 20222120203697 по описа за 2022 година
, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 58д - 63д от ЗАНН.
Образувано е по жалба на В. Ж. К., ЕГН **********, срещу Наказателно
постановление № */15.07.2022 г., издадено от началник на група към сектор ПП, при ОД
МВР - Бургас, с което за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, т.
1 от ЗДвП, на жалбоподателя са наложени административни наказания „глоба“ в размер на
100 лв. и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 2 месеца, както и за нарушение
на чл. 100, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, на основание чл. 181, т. 3 от ЗДвП, му е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 50 лв.
Жалбоподателят, редовно уведомен, не се явява, представлява се от адв. С. П. от
БАК, който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено.
Административнонаказващият орган, редовно уведомен, се представлява от юк. Р.
Ж., която моли за потвърждаване на НП. По делото е изразено и писмено становище за
неоснователност на жалбата.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и като съобрази доводите на
страните, намира за установено следното от фактическа страна:
На 28.03.2022 г., около 11:50 ч., в гр. Бургас, на ул. Транспортна, в посока към ул.
Петко Задгорски, жалбоподателят В. К. управлявал л.а. „Мазда 3“ с номер на рама *, без
поставени два броя регистрационни номера на определените за това места. Жалбоподателят
бил спрян за проверка от св. С. Р. - мл. автоконтрольор в сектор „Пътна полиция“ към ОД
МВР -Бургас, като в хода на проверката било установено и че водачът не носи превозните
документи, определени от министерството на транспорта. На жалбоподателя бил съставен
акт за нарушение на чл. 140, ал. 1 и чл. 100, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
Административнонаказващият орган, след като се запознал с преписката по акта,
приел нарушенията за безспорно установени и на 15.07.2022 г. издал обжалваното
1
наказателно постановление.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед на събраните по
делото доказателства.
От правна страна:
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на 14-дневния срок за обжалване по
чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от легитимирано да обжалва лице и срещу подлежащ на обжалване
акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните съображения:
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган, съгласно
представената по делото Заповед № 8121з-1632/02.12.2021 г. на министъра на вътрешните
работи. АУАН е съставен от компетентно (териториално и материално) лице - мл.
автоконтрольор към ОД МВР - Бургас, който безспорно е длъжностно лице на службите за
контрол, предвидени в ЗДвП, и който по силата на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП е компетентен да
съставя актове за нарушения по този закон.
Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от
ЗАНН, а НП е било издадено в 6-месечния срок, като същото е съобразено с нормата на чл.
57 от ЗАНН, а при издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от
ЗАНН. Вменените във вина на жалбоподателя нарушения са индивидуализирани в степен,
позволяващa му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава. Посочени са
нарушените разпоредби, като наказанията са индивидуализирани правилно. В случая, не са
налице формални предпоставки за отмяна на обжалваното НП, тъй като при реализиране на
отговорността на жалбоподателя не са допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, водещи до порочност на административнонаказателното производство.
По отношение на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това
места. Съгласно чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, наказва се водач, който управлява моторно
превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на
определените за това места.
Не се спори, а и от доказателствата по делото се установява, че на процесната дата
жалбоподателят е управлявал лек автомобил без поставени регистрационни табели на
определените за това места. Неизпълнението на това задължение е скрепено със санкция -
"лишаване от право да се управлява МПС" за срок от 1 до 6 месеца и "Глоба" от 50 до 200
лв.
Настоящият състав счита, че при правилно установени факти, АНО правилно е
приложил материалния закон, като законосъобразно е ангажирал отговорността на водача
по посочените текстове на ЗДвП.
Конкретното нарушение не следва да се квалифицира като "маловажно" по смисъла
на чл. 28 от ЗАНН. Маловажни са нарушенията, които разкриват по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с типичния случай и се отличават помежду си по
"наличието на очевидност, несъмненост на маловажността на извършеното нарушение". В
случая са налице данни, че това не е първо нарушение по ЗДвП на жалбоподателя. На
следващо място, конкретното нарушение не се отличава от типичните такива, като в хода на
производството жалбоподателят не изтъкна значима причина, сочеща на маловажност на
случая. Нарушението е формално, на просто извършване, като разС.ието и
продължителността на управление на МПС в случая са без значение за обществената
опасност на деянието. Деянието не разкрива признаци на маловажност, поради което и не са
налице основания за отмяна на НП.
2
По отношение на нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
Разпоредбата на чл. 100, ал. 1, т. 4 от ЗДвП задължава водача на МПС да носи
превозните документи, определени от министъра на транспорта.
От събраните по делото доказателства по категоричен и несъмнен начин се установи,
че жалбоподателят е осъществил състава на нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, като
не е носил превозните документи в себе си.
За извършеното нарушение разпоредбата на чл. 181, т. 3 от ЗДвП, предвижда
наказание глоба от 50 лв. Правилно наказващият орган е приложил посочената санкционна
разпоредба. Размерът на наказанието е фиксиран от законодателя и не подлежи на
изменение.
Съдът счита, че нарушението не е маловажно и за него не е приложима разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН. В случая деянието не се отличава от обичайните нарушения от този вид,
поради което и приложението на чл. 28 от ЗАНН в конкретния случай би било
незаконосъобразно.
Предвид изложеното, наказателното постановление е законосъобразно и следва да
бъде потвърдено изцяло.
С оглед изхода на спора и направеното искане в полза на администрацията се следва
юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лв., определено съобразно чл. 63д, ал. 4 от
ЗАНН, вр. чл. 37 от ЗПП, вр. чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № */15.07.2022 г., издадено от
началник на група към сектор ПП, при ОД МВР - Бургас, с което за нарушение на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя В. Ж. К. са
наложени административни наказания „глоба“ в размер на 100 лв. и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 2 месеца, както и за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, на
основание чл. 181, т. 3 от ЗДвП, му е наложено административно наказание „глоба“ в размер
на 50 лв.
ОСЪЖДА В. Ж. К., ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция на МВР -
Бургас разноски в размер на 80 лв.
РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано пред Административен съд - Бургас в 14 -
дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
3