Решение по дело №25/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 77
Дата: 2 март 2022 г. (в сила от 22 март 2022 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20227240700025
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 януари 2022 г.

Съдържание на акта

   Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

      77        02.03.2022г.      град Стара Загора

 

 

    В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на двадесет и трети февруари през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                      

    

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

    

при секретар   Пенка Маринова                                                                      и с участието

            на прокурор                                                                                                          като разгледа

            докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 25 по описа за 2022г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                         

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.               

 

            Образувано е по жалба, подадена от М.Ж.В. *** и от М.Х.В. ***, против мълчалив отказ на Кмета на Община Стара Загора да издаде удостоверение относно обстоятелството, дали за сграда с идентификатор 68850.511.455.2 по КККР на гр. Стара Загора има съставен Акт за общинска собственост и за заверяване на молба – декларация вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка.

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения отказ за извършване на заявената административна услуга,  по съображения за неговата материална незаконосъобразност. Жалбоподателите поддържат, че доколкото са представили всички изискуеми се документи и по отношение на тях са изпълнени материалноправните и формалните изисквания на закона за заверка на подадената молба-декларация за извършване на обстоятелствена проверка за снабдяване с документ за собственост и за издаване на удостоверение, че имотът не е общинска собственост, неправилно, незаконосъобразно и необосновано в регламентирания срок не е извършена заявената административна услуга. По тези съображения и съобразно направеното от пълномощника на жалбоподателите в съдебно заседание изявление, че не се поддържа оспорването в частта му по отношение на отказа за издаване на удостоверение че имотът не е общинска собственост, е направено искане за отмяна на обжалвания мълчалив отказ на Кмета на Община Стара Загора да завери подадената от М.В. и М.В. молба – декларация вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. с допускане на посочените в нея трима свидетели, във връзка със снабдяването им с нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК, като преписката бъде върната на компетентния административен орган за извършване на заявената административна услуга.

 

            Ответникът по жалбата -  Кмет на Община Стара Загора, чрез процесуалния си представител по делото, в оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа че доколкото сградата, за която се иска извършването на обстоятелствена проверка, е изградена без отстъпено право на строеж в имот – общинска собственост и за нейното построяване няма документи – разрешение за строеж, одобрен проект и други строителни книжа, в съответствие и при правилно приложение на закона не е извършена заявената административна услуга.

 

   Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

           

            Жалбоподателите в настоящото производство – М.Ж.В. и М.Х.В., с вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. са подали заявление до Кмета на Община Стара Загора, за издаване на удостоверение относно собствеността на имот, ведно с искане да бъде заверена молба-декларация, подадена чрез Кмета на Община Стара Загора до Нотариус П.И.с рег. № 308 с район на действие РС – Стара Загора, за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка. Искането за издаване на удостоверение, респ. за заверка на молба – декларация във връзка със снабдяването им с нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК, касае недвижим имот – друг вид сграда за обитаване – къща, с идентификатор 68850.511.455.2 по КККР на гр. Стара Загора, с площ от 53кв.м, на един етаж, с адрес гр. Стара Загора, ул. „Братан“ № 13, построена в общински поземлен имот с идентификатор 68850.511.455, целият с площ от 667кв.м, с трайно предназначение на територията: урбанизирана и начин на трайно ползване: ниско застрояване /до 10м/. Към искането са приложени скица № 15-1278284 от 24.11.2021г. на сграда с идентификатор 68850.511.455.2, издадена от СГКК – Стара Загора, скица № 15-1278271 от 24.11.2021г. на поземлен имот с идентификатор 68850.511.455, издадена от СГКК – Стара Загора; Удостоверение № ДС-У-578 от 06.12.2021г., че за сграда с идентификатор 68850.511.455.2 по КККР на гр. Стара Загора няма съставен Акт за държавна собственост и Декларация от М.Ж.В..

             

По заявеното от М.В. и М.В. искане за извършване на административни услуги липсва произнасяне на компетентния орган в срока по чл.57, ал.2 от АПК.  

 

           По делото са приети като доказателства документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по подаденото от М.В. и М.В. заявление за издаване на удостоверение относно собствеността на имот, ведно с искане да бъде заверена молба-декларация във връзка със снабдяването им с нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК. Като доказателства са приети и представените от жалбоподателите Удостоверение за данъчна оценка по чл.264, ал.1 от ДОПК за жилище – къща с идентификатор 68850.511.455.2 и квитанции за платени за сградата от М.В. и от М.В. данък върху недвижимите имоти и такса за битови отпадъци за периода 2016г. – 2021г.

 

            В проведеното на 23.02.2022г. съдебно заседание по делото, от процесуалния представител на ответника е представено Удостоверение № 21-12-5 от 14.01.2022г., издадено от Директор дирекция „ОССП“ в Община Стара Загора, съгласно което за недвижим имот – сграда с идентификатор 68850.511.455.2  по КККР на гр. Стара Загора, няма съставен Акт за общинска собственост и имотът не е с общински произход.  

            С оглед на издаденото от Община Стара Загора и представено по делото Удостоверение № 21-12-5 от 14.01.2022г., жалбоподателите не поддържат първоначално подадената жалба в частта й по оспорването на мълчаливия отказ за издаване на удостоверение че имотът не е общинска собственост.

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

 Заявеното от жалбоподателите М.В. и М.В. *** за заверяване на подадена от тях молба – декларация вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. във връзка със снабдяването им с нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК, по своята правна същност представлява искане за извършване на административна услуга по см. на §1, т.2, б. „а“ от Закона за администрацията, за издаване на документ по чл.21, ал.3 от АПК, за която административна услуга, по аргумент от § 8 от ПЗР на АПК, са приложими регламентираните в Административнопроцесуалиня кодекс правила за издаване на индивидуални административни актове. Съгласно чл.58, ал.1 от АПК, непроизнасянето на административния орган в определения законов срок по искане, с което е бил сезиран, се смята за мълчалив отказ за издаване на акта. За да е налице мълчалив отказ по смисъла на посочената правна норма, е необходимо да се установи от една страна подадено искане за издаване на административен акт /респ. за извършване на административна услуга/, и от друга – бездействие на административния орган при нормативно установено задължение да се произнесе по искането, с което е сезиран.

 

 В случая компетентният по см. на чл. 587, ал.2 от ГПК административен орган – Кметът на Община Стара Загора, е бил надлежно сезиран от М.В. и от М.В. на 17.12.2021г., с искане за заверяване на молба – декларация вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка. Съгласно приложената квитанция, заплатената такса е за извършване на бърза административна услуга – в рамките на пет работни дни /чл.46, ал.2 във вр. с ал.1 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Стара Загора/. Следователно срокът за извършване на административната услуга е изтекъл на 29.12.2021г., като липсата на направена в този срок заверка на подадената молба-декларация за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка, релевира формиран мълчалив отказ на Кмета на Община Стара Загора по см. на чл. 58, ал.1 от АПК, по заявеното от М.В. и от М.В. искане.

 

 С оглед на което оспорването, като направено от легитимирани лица с правен интерес, в законово установения срок по чл.149, ал.2 от АПК /считано от датата, на която е изтекъл срокът за произнасяне на компетентния административен орган/ и против индивидуален административен акт по см. на чл. 21, ал.3 от АПК, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

 Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

Административната услуга, с искане за извършването на която е бил сезиран Кметът на Община Стара Загора, е елемент от охранителното производство по чл. 587 от ГПК за издаване на нотариален акт за признаване право на собственост върху недвижим имот чрез обстоятелствена проверка. Съгласно разпоредбата на чл.587, ал.2 от ГПК, когато собственикът на имот няма документ за правото си и не разполага с писмени доказателства, за да удостовери правото си на собственост пред нотариуса или те не са достатъчни, нотариусът извършва обстоятелствена проверка за придобиване на собствеността по давност чрез разпит на трима свидетели, посочени от кмета на общината, района или кметството или от определено от него длъжностно лице, в чийто район се намира недвижимият имот. Свидетелите се посочват по указание на собственика и трябва по възможност да бъдат съседи на имота. Въз основа на тези доказателствата нотариусът се произнася с мотивирано постановление. Ако с него правото на собственост се признава, нотариусът издава на молителя нотариален акт за собственост върху недвижимия имот /чл.587, ал.3 от ГПК/. Следователно законодателят, в разпоредбата на чл. 587 от ГПК, е регламентирал реда за установяване правото на собственост, като в компетентност на административния орган е възложено единствено да посочи трима свидетели по указание на заявителя и да удостовери, че имотът не е общинска собственост. Компетентен да провери и да удостовери правото на собственост, респ. да откаже да констатира такова, е нотариусът, който в хода на охранителното производство, след събиране и преценка на гласни и писмени доказателства, следва да установи дали е безспорно искането на заявителя за издаване на нотариален акт по обстоятелствена проверка и съотв.  да издаде мотивирано постановление, с което да признае или да отрече право на собственост на молителя. Ето защо нотариусът, а не административният орган, носи тежестта и отговорността да прецени дали е основателно претендираното право, вкл. дали е налице основанието за придобиването му.

 

 В случая, предмет на заявената от жалбоподателите административна услуга, е искане да бъде заверена подадена от М.В. и от М.В. молба-декларация за признаване правото им на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка, относно недвижим имот – друг вид сграда за обитаване – къща, с идентификатор 68850.511.455.2 по КККР на гр. Стара Загора. Правомощията на Кмета на Община Стара Загора във връзка с така заявената административна услуга, се свеждат до: 1. Извършването на преценка за правния интерес на заявителите и 2. Извършване на проверка дали към молбата-декларация са приложени изискуемите се документи. При наличието на правен интерес за заявителите /който правен интерес е обусловен от обстоятелството, че заверката на молба-декларацията се явява необходим и задължителен елемент в нотариалното производство по чл.587, ал.2 от ГПК/ и ако са представени изискуемите се документи във връзка с индивидуализирането на недвижимия имот, административният орган, в условията на обвързана компетентност, е длъжен да удостовери исканите факти и обстоятелства, като отрази в молбата-декларация обстоятелството, дали съответният недвижим имот е общинска собственост и да посочи трима свидетели, указани от заявителя, които да бъдат разпитани в нотариалното производство, като направи заверка на техните данни. Еднозначна и константна е съдебната практика, че ако административното производство е инициирано от лица, доказали своя правен интерес, кметът на общината е задължен да извърши посочената административна услуга, като органът не разполага с правото на преценка дали да завери или да откаже заверяването на подадената от заявителите молба – декларация във връзка със снабдяването им с нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК. Извън компетентността на административния орган в производство по заверяване на молба-декларация за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез обстоятелствена проверка, е да извършва преценка за наличието на предпоставките за издаване на нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК. В този смисъл абсолютно ирелевантно за извършването на заявената административна услуга в случая е, дали за построяването на сградата в имот – общинска собственост, има отстъпено право на строеж и дали строежът е законен т. е има ли издадено разрешение за строеж, одобрен проект и други строителни книжа. Действително не съществува пречка, в молба-декларацията да се впишат всички данни, относими към вещноправния статут на имота, с които общинската администрация служебно разполага, но при цялостното им съобразяване, в охранителното производство по чл.587, ал.2 от ГПК, единствено нотариусът е компетентен да прецени дали заявителят е придобил право на собственост върху имота т.е доколко действително е осъществен фактическият състав на чл. 79 от ЗС и дали са налице пречки по смисъла на чл. 86 от ЗС за придобиването на имота по давност. Правомощията на административния орган са ограничени до удостоверяване на фактите и обстоятелствата, които са от значение за провеждане на охранителното производство пред нотариус във връзка с издаване на констативен нотариален акт по обстоятелствена проверка по чл. 587 от ГПК. А отказът за заверка на молбата-декларация на практика води до невъзможност за провеждане на обстоятелствена проверка и за удостоверяване на правото на собственост на жалбоподателите по реда на чл. 587 от ГПК.

 

След като в случая Кметът на Община Стара Загора е бил надлежно сезиран от лица с правен интерес, с искане за заверяване на молба – декларация за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка, органът, в условията на обвързана компетентност, е бил длъжен да извърши заявената административна услуга и да завери подадената молба – декларация, при посочване и удостоверяване на съответните обстоятелства по установения ред и форма.

 

С оглед на гореизложеното оспореният мълчалив отказ на Кмета на Община Стара Загора да завери подадена от М.В. и от М.В. молба – декларация вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. във връзка със снабдяването им с нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК, следва да бъде отменен, като незаконосъобразен, а преписката върната на компетентния административен орган за извършване на заявената административна услуга при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

            Предвид изхода на делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК, искането на жалбоподателите за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като Община Стара Загора следва да бъде осъдена да заплати на М.В. и на М.В. общо сумата от 320лв., представляваща 20лв. внесени държавни такси и 300лв. - договорено и заплатено възнаграждение за един адвокат.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ и чл.173, ал.2 от АПК и чл.174 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

    Р     Е     Ш     И     :

           

            ОТМЕНЯ по жалба, подадена от М.Ж.В. *** и от М.Х.В. ***, мълчалив отказ на Кмета на Община Стара Загора да завери  подадена от М.В. и от М.В. молба – декларация вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка във връзка със снабдяването им с нотариален акт по чл.587, ал.2 от ГПК, като незаконосъобразен.

 

           ВРЪЩА преписката на Кмета на Община Стара Загора за произнасяне по заявеното от М.В. и от М.В. искане за извършване на административна услуга – заверяване на молба – декларация вх. № 21-13-420 от 17.12.2021г. за признаване правото на собственост върху недвижим имот чрез извършване на обстоятелствена проверка, при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОПРЕДЕЛЯ 7-дневен срок за произнасяне, считано от влизане в сила на съдебното решение.

 

ОСЪЖДА Община Стара Загора да заплати на М.Ж.В., ЕГН **********,*** и на М.Х.В., ЕГН **********,***,  общо сумата от 320 /триста и двадесет/ лева, представляваща направените от жалбоподателите разноски по делото.  

 

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                                                                                                                                                                  СЪДИЯ: