Определение по дело №361/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 октомври 2022 г.
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20227220700361
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 септември 2022 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№ …

 

гр. Сливен, 26. 10. 2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в закрито заседание на двадесет и шести октомври, две хиляди двадесет и втора година, в състав:

             

                                  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

Като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 361 по описа на съда за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба от С.Х.К. с ЕГН: **********,***, подадена срещу Разпореждане № 2113-19-480#1 от 08.09.2022 г., издадено от Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение /ТП/ на Националния осигурителен институт /НОИ/ – Сливен, с което, на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, е оставено без разглеждане Заявление № 2113-19-480 от 09.05.2022 г., подадено от С.Х.К., за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж, и е прекратено производството по заявлението.

В жалбата жалбоподателят твърди, че оспореното разпореждане е незаконосъобразно, постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в нарушение на материалния закон. Излага съображения, че по отношение на подаденото на 09.05.2022 г. заявление за отпускане на пенсия, са налице нови факти и обстоятелства за правото на пенсия, по които административният орган следва да извърши преценка. Позовава се на съдебна практика. Моли оспореното разпореждане да бъде отменено и преписката върната за ново произнасяне.

Административният орган – Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Сливен, в представено писмено становище излага съображения за неоснователност на жалбата и моли да бъде отхвърлена.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становището на административния орган, събраните по делото относими към спора доказателства и извърши проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Със заявление – Вх. № 2113-19-480 от 09.05.2022 г. по описа на ТП на  НОИ – Сливен, оспорващият е поискал да му бъде отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване /КСО/.

С оспореното в настоящото производство Разпореждане № 2113-19-480#1 от 08.09.2022 г., издадено от Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Сливен, подаденото от оспорващия заявление за отпускане на лична пенсия е оставено без разглеждане и е прекратено производството по заявлението. Разпореждането е постановено на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК. Административният орган е изложил мотиви, че с Разпореждане № 2113-19-1280#2 от 15.12.2021 г., на С.Х.К. е отказано отпускането на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, поради обстоятелството, че лицето няма изискуем осигурителен стаж – не отговаря на изискванията на: чл. 68, ал. 1-2 от КСО, чл. 68, ал. 3 от КСО, чл. 69б, ал. 1 от КСО, чл. 69б, ал. 3 от КСО, което разпореждане е получено от лицето, не е оспорено и е влязло в сила. Посочено е от административния орган, че със Заявление № 2113-19-480 от 09.05.2022 г. не са приложени нови документи за стаж и лицето не е представило нови доказателства. Прието е, че в случая има влязъл в сила административен акт– Разпореждане № 2113-19-1280#2 от 15.12.2021 г., поради което компетентността на административния орган се изчерпва и не може да се издаде нов акт по същия въпрос.

Жалбата е допустима. Подадена е от правоимащо лице, пред компетентния да я разгледа съд и в рамките на преклузивния 14-дневен срок по чл. 197 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Оспореното разпореждане е издадено от компетентен орган. Издаването на разпореждане за отпускане на пенсия за осигурителен стаж и възраст, съответно на отказ по същество да бъде отпусната такава, е в правомощията на ръководителя на пенсионното осигуряване в съответното териториално поделение на НОИ /чл. 98, ал. 1, т. 1 от КСО/. По аргумент от чл. 27, ал. 2 от АПК, в правомощията на същия орган е да извърши проверка за допустимост на административното производство на всички основания по посочената разпоредба и съответно да прекрати административното производство, ако счете, че е налице някое от основанията, предвидени в чл. 27, ал. 2 от АПК. В случая оспореното разпореждане е издадено от Ръководител „ПО“ в ТП на НОИ– Сливен, в пределите на неговата материална компетентност. Разпореждането е издадено в писмена форма и съдържа изложение на фактическите обстоятелства, обосновали постановяването му.

Съдът намира за неправилни съображенията на административния орган, с които е оставено без разглеждане подаденото от С.Х.К. заявление и производството е прекратено.  

Съгласно чл. 105, ал. 1 от КСО, правото на пенсия не се погасява по давност. Всяко лице, което твърди, че е придобило право на пенсия и на което не е отпусната пенсия с влязло в сила разпореждане, може да упражни правото си по реда на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж /НПОС/. Длъжностното лице по пенсионно осигуряване има задължение да разгледа заявлението и да издаде разпореждане по него. От съществено значение е обстоятелството, че влязлото в сила Разпореждане № 2113-19-1280#2 от 15.12.2021 г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Сливен, с което е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, не поражда права или задължения за оспорващия, за ТП на НОИ или за трети лица. Разпореждането не е било предмет на съдебен контрол и спорът относно материалното право на пенсия не е бил разрешен със сила на пресъдено нещо. Административното правоотношение по упражняване и реализиране на правото на пенсия не е приключило, а правото на жалбоподателя да подаде ново заявление за отпускане на пенсия не е преклудирано. По това заявление компетентното длъжностно лице дължи издаване на административен акт, с който да се произнесе по пенсионните права на заявителя.

В случая влязлото в сила Разпореждане  № 2113-19-1280#2 от 15.12.2021 г. на Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Сливен, с което е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на С.Х.К., не преклудира правото му да подаде ново искане на същото основание, а разпоредбата на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК е неприложима. Този извод се налага и от обстоятелството, че в разпореждането си от 15.12.2021 г. пенсионният орган при ТП на НОИ – Сливен не е изложил конкретни съображения кои периоди зачита за осигурителен стаж на лицето и на какво основание, както и на какви приложени към заявлението му писмени доказателства, се позовава.

Липсата на мотиви на влязлото в сила разпореждане в тази насока, препятства административният орган законосъобразно да провери предпоставките за допустимост на второто искане и не обосновава приложимост на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, по отношение преценката за наличие на влязъл в сила административен акт със същия предмет.

След като в конкретната хипотеза е налице отрицателната процесуална предпоставка по чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК, подаденото второ заявление от С.Х.К. на 09.05.2022 г. е достатъчно основание, за да се приеме, че същото поставя началото на допустимо административно производство по преценка правото на пенсия за осигурителен стаж и възраст. Същото задължава сезирания административен орган да се произнесе по същество по искането на С.Х.К.. Административният орган, с оглед разпоредбите на чл. 35 и чл. 36 АПК, и служебното начало в административния процес, следва да установи фактите и обстоятелствата по случая и да обсъди всички писмени доказателства в пенсионното му досие, които са приложени и по първото заявление.

По изложените съображения, влязлото в сила разпореждане, с което е отказано отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, не съставлява процесуална пречка по смисъла на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК за ново упражняване на правото на пенсия. Изричният отказ на ръководителя на пенсионното осигуряване да разгледа по същество искането за отпускане на пенсия е незаконосъобразен.

В гореизложения смисъл е и практиката на Върховен административен съд на Република България: Определение № 8342 от 29.09.2022 г. по адм. дело № 8317/2022 г., VI о.; Определение № 5683 от 10.06.2022 г. по адм. дело № 4908/2022 г., VI о.; Определение № 11271 от 08.11.2021 г. по адм. дело № 10563/2021 г., VI о.; Определение № 11094 от 03.11.2021 г. по адм. дело № 10564/2021 г., VI о.; Определение № 9685 от 28.09.2021 г. по адм. дело № 8935/2021 г., VI о.; Определение № 9948 от 21.07.2020 г. по адм. дело № 6258/2020 г., VI о.

 

Предвид изложеното, оспореното разпореждане следва да бъде отменено и преписката бъде върната на компетентното длъжностно лице в ТП на НОИ– Сливен, за разглеждане по същество на Заявление за отпускане на пенсия с Вх. № 2113-19-480 от 09.05.2022 г. по описа на ТП на  НОИ – Сливен, подадено от С.Х.К..

Воден от гореизложеното и на основание чл. 200 от АПК, Административен съд – Сливен

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.Х.К. с ЕГН: **********,***, Разпореждане № 2113-19-480#1 от 08.09.2022 г., издадено от Ръководител „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение на Националния осигурителен институт – Сливен.

ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение на Националния осигурителен институт – Сливен, за разглеждане по същество на Заявление за отпускане на пенсия с Вх. № 2113-19-480 от 09.05.2022 г. по описа на Териториално поделение на Националния осигурителен институт – Сливен, подадено от С.Х.К. с ЕГН: **********.

Определението може да се обжалва с частна жалба от страните, участващи в административното производство, в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.

 

 

                                               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: