АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||
РЕШЕНИЕ № 2 |
|||||||||
гр. Видин, 07.01.2020 г. |
|||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||
Административен
съд – Видин, |
Втори административен състав |
||||||||
в публично
заседание на |
Единадесети декември |
||||||||
през две хиляди и деветнадесета година в състав: |
|||||||||
Председател: |
Нели Дончева |
||||||||
при секретаря |
Катерина Борисова |
и в присъствието |
|||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||
от съдия |
Нели Дончева |
|
|||||||
Административно дело № |
280 |
по описа за
|
2019 |
година |
|||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
|||||||||
Производството е по реда на чл. 118, ал. 2 от Кодекса за социално осигуряване (КСО).
Образувано е по жалба на процесуалния
представител на В.Ю.В. *** против Решение № 1040-05-28 от 09.09.2019 год. на Директора на ТП на НОИ Видин, с което е оставено
в сила Разпореждане № 051-00-1153-4 от 01.08.2019 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при
ТП на НОИ Видин, с което на основание чл.54ж, ал.1 във връзка с чл.10 от КСО на
жалбоподателката е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица /ПОБ/
по чл.54а от КСО. В жалбата се излагат съображения, че
постановеното решение е незаконосъобразно и неправилно, като издадено в противоречие
с материалноправните разпоредби и несъответствие с целите на закона, както и поради
съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Посочва се че разпореждането за отказ
е било издадено след като е било изплатено паричното обезщетение за безработица,
поради което е невъзможно да бъде отменено отпускането му. Твърди се, че сред причините, мотивирали
директора на ТП на НОИ-Видин да потвърди оспореното разпореждане не е посочено
че жалбоподателката не отговаря на критериите визирани в чл.54а, ал.1 от КСО,
както и че не е от компетентността на контролните органи на НОИ да установяват
наличието или липсата на трудовоправоотношение и престирането на работна сила. Изтъква се също така, че за да възникне
задължението за връщане на получени суми за осигурителни плащания, наред с установяването
на неоснователното им получаване следва да бъде установено, че при получаването
им лицето е действало недобросъвество, което в случая не е налице. Иска се от Съда да отмени изцяло оспореното
Решение № 1040-05-28 от 09.09.2019 год. на Директора
на ТП на НОИ Видин, с което е оставено в сила Разпореждане № 051-00-1153-4 от
01.08.2019 г. на Ръководителя
на осигуряването за безработица при ТП на НОИ Видин, като се претендират и направените
по делото разноски. Ответната страна – Директора на ТП
на НОИ Видин, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и излага съображения
за правилност и законосъобразност на атакуваното Решение. Иска се от Съда да отхвърли жалбата,
като неоснователна и се потвърди атакуваното решение, като се претендират и направените
по делото разноски, изразяващи се в юрисконсултско възнаграждение. Съдът като взе предвид обжалвания административен акт,
събраните по делото доказателства и доводите на страните намира за установено
следното от фактическа страна: Със Заявление вх. № 051-1153 от 12.07.2016 г. жалбоподателката е сезирала Директора на ТП на НОИ
Видин с искане за отпускане на парично обезщетение за безработица на основание
чл. 54а от КСО. Към заявлението е приложена Заповед № 024 от 12.07.2016 г., издадена
от „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин, за прекратяване на трудовото правоотношение на
жалбоподателката, заемаща длъжност „търговски помощник“; служебна бележка от Агенция
по заетостта от 12.07.2016г. и удостоверение за банкова сметка. *** № 051-00-1153-1/25.07.2016 г.,
издадено от Ръководител „Осигуряване за безработица“ при ТП на НОИ-Видин, на жалбоподателката
е отпуснато обезщетение за безработица по чл.54а от КСО, считано от 12.07.2016г.
до 11.04.2017 г. в размер на 24,89 лева дневно. Със Заповед № ЗР-5-05-00410187 от 04.05.2018г.
на Началник КПК при ТП на НОИ-Видин е възложено да бъде извършена пълна ревизия
по разходите на ДОО на „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин. В резултат на ревизията, на
управителят на „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин са дадени задължителни предписания
№ ЗД-1-05-00432830 от 03.07.2018г. за заличаване на подадени данни за осигуряване
на жалбоподателката в регистъра на осигурените лица в НАП за м.07.2016г.. В резултат на проверката е изготвен
и констативен протокол № КП-5-05-00546356 от 10.01.2019г., в който е отразено
че по време на проверката не са представени никакви доказателства за реално осъществявана
стопанска дейност на дружеството за проверявания период 2014г.-2018г., че подаваните
данни за сключени трудови договори с уведомления по чл.62, ал.5 от КТ са в пълно
несъответствие с възможностите на „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин да осигури заетост
и не кореспондират с наличния материално-технически потенциал на дружеството –
липса на търговски обект с монтиран ЕКАФП, както и липсата на собствени или наети
активи, установяващи неналичието на условия за престиране на наета работна сила
и за осъществяване на легална стопанска дейност. В заключение е посочено че фирмата
е неактивна и няма качеството на осигурител, тъй като не е възможно изпълнението
на изискванията на чл.10, ал.1 от КСО и §1, т.3 от ДР на КСО, което обстоятелство
е било констатирано и от контролните органи на ТД на НАП, както и че осигурителят
„ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин неправомерно е подавал данни по чл.5, ал.4, т.1 от
КСО за лицата, наети по трудови правоотношения. Отразено е че във връзка с направените
констатации на управителя на дружеството са връчени задължителни предписания за
заличаване на неоснователно подадените данни по чл.5, ал.4, т.1 от КСО за 7 бр.
физически лица, сред които и жалбоподателката, които не са били обжалвани, влезли
са в сила и тъй като не са били изпълнени са били предприети действия по служебно
заличаване на данните в регистъра на осигурените лица. Обстоятелството че „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД
гр.Видин няма подадени ГДД по чл.92 от ЗКПО за 2014г., 2015г., 2016г. и 2017г.,
че няма регистрирани търговски обекти и ЕКАФП, както и че в ИС на НАП ПП „VAT“ липсват данни
за отразени покупки в дневниците за покупки на регистрираните по ЗДДС лица с доставчик
„ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин се установява от писмо на ТД на НАП В.Търново, офис
Видин изх.№ 4883 от 14.05.2018г.. След запознаване с резултатите от ревизията,
Ръководителят на осигуряването за безработица при ТП на НОИ Видин последователно
издал Разпореждане № 051-00-1153-2 от 31.07.2019г., с което е отменено Разпореждане
№ 051-00-1153-1/25.07.2016 г., за отпускане на парично обезщетение за безработица
на жалбоподателката и Разпореждане № 051-00-1153-3/31.07.2019 г., за възстановяване
на неоснователно изплатено на жалбоподателката обезщетение за безработица. Последвало издаването и на Разпореждане
№ 051-00-1153-4 от 01.08.2019 г. на Ръководител „Осигуряване за безработица“ при
ТП на НОИ-Видин, с което на жалбоподателката било отказано отпускане на парично
обезщетение за безработица с мотивите, че жалбоподателката не е осигурено лице
по смисъла на чл.10 от КСО и параграф 1, ал.1, т.3 от ДР на КСО. Посочено е че
при извършената проверка по разходите на ДОО на осигурителя „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД
гр.Видин се е наложил извода, че фирмата не е развивала дейност и следователно
данните в Регистъра на осигурените лица са неправомерно подавани. В мотивите също
е посочено, че фирмата е неактивна и няма качеството на осигурител, тъй като не
е възможно изпълнението на изискванията на чл.10, ал.1 от КСО и §1, т.3 от ДР
на КСО. Жалбоподателката своевременно е атакувала
посоченото разпореждане по административния ред, като с атакуваното решение Директора
на ТП на НОИ-Видин отхвърлил жалбата като неоснователна и потвърдил Разпореждане
№ 051-00-1153-4/01.08.2019 г. на Ръководител „Осигуряване за безработица“ при
ТП на НОИ-Видин. От показанията на свидетеля И.И. –
собственик на „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин се установява, че фирмата му е била
прехвърлена срещу 100 лева, че не е получавал никакви документи във връзка с нея,
в т.ч. и печат от предишния собственик, чието име не знае, че никога не е назначавал
и освобождавал работници, че е неграмотен, но подписа на работодател в заповедта
за прекратяване на трудовия договор на жалбоподателката не е негов, както и че
е давал пълномощно на собствениците, които му прехвърлят фирми. Свидетелката Б. посочва, че от разговор
със жалбоподателката е разбрала, че последната е работила в магазин „Кауфланд“
и някъде през 2016г. е напуснала, за да започне нова работа, свързана с електроника,
от която работа е била доволна, но вече не работи там. В преписката е приложено и пълномощно,
издадено от И.И. на лицето К.К., с което на последния е дадено право да подава
данни за осигурени лица, уведомления за сключени и прекратени договори, да се
снабдява с необходими на дружеството актове от НАП, НОИ и Д “ИТ“. При така установената фактическа обстановка Съдът намира
от правна страна следното: Жалбата е подадена в срока по чл. 118,
ал. 1 от КСО. Изхожда от надлежна страна, за която атакуваният административен
акт е неблагоприятен, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество същата се явява
неоснователна по следните съображения: При служебно
извършената проверка за законосъобразност на обжалваното решение, настоящият съдебен
състав констатира, че същото е произнесено от компетентен орган, в законоустановената
форма, при спазване на административнопроизводствените правила за неговото издаване
и в съответствие с приложимите материалноправни норми. Този извод се налага по
следните съображения: Предмет на съдебен контрол в производството
по чл.118 от КСО е Решение № 1040-05-28 от 09.09.2019 год., издадено от Директора на ТП на НОИ - Видин, поради
което преценката за законосъобразност се извършва по отношение на него. В конкретния
случай решението на Ръководителя на ТП на НОИ Видин съдържа изложение на фактическите
основания, анализ на събраните в хода на производството доказателства и формираните
въз основа на тях правни изводи относно възраженията на жалбоподателката. Съгласно чл.54ж от КСО паричните обезщетения
за безработица се отпускат, изменят, отказват, спират, прекратяват, възобновяват
и възстановяват с разпореждане на длъжностното лице, на което е възложено ръководството
на осигуряването за безработица или друго длъжностно лице, определено от ръководителя
на териториалното поделение на Националния осигурителен институт. В този смисъл
разпореждането, послужило за издаване на оспореното решение е издадено от компетентен
орган. Съгласно чл.117, ал.1, т.2, буква „б“
от КСО разпорежданията, с които се отказва отпускане на парично обезщетение за
безработица на основание чл. 54а от КСО се оспорват по административен ред пред
ръководителя на съответното териториално поделение на Националния осигурителен
институт. В този смисъл обжалваното в настоящото производство Решение № 1040-05-28
от 09.09.2019 год. е издадено
от компетентен орган - Директора на ТП на НОИ Видин. Съдът не установи съществени нарушения
при издаването на оспорения административен акт, които да водят до отмяната му
на това основание. Решението е издадено в писмена форма и съдържа нормативноустановените
в чл.59, ал.2 от АПК реквизити, поради което е спазена предвидената в закона форма.
В тази връзка Съдът счита за неоснователни
твърденията на процесуалния представител на жалбоподателката за нищожност на атакуваното
решение, предвид наличието на разпореждане № 051-00-1153-1 от 25.07.2016г., с
което на жалбоподателката е отпуснато парично обезщетение за безработица, както
и за допуснати съществени нарушения предвид издадените в последствие разпореждания
за отмяна на разпореждане № 051-00-1153-1 от 25.07.2016г., разпореждане за връщане
на полученото обезщетение и разпореждане за отказ за отпускане на ПОБ. От една страна разпоредбата
на чл. 54ж, ал. 2, т. 1 от КСО
изрично указва, че влязлото в сила разпореждане по ал. 1 може да се измени или
отмени от органа, който го е издал, когато са представени нови документи или доказателства,
които имат значение за определяне правото, размера и периода на паричното обезщетение
за безработица. От друга страна безспорно оспореното
решение е постановено в рамките на контролно-отменително производство по жалба
срещу Разпореждане № 051-00-1153-4 от 01.08.2019 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при
ТП на НОИ Видин, което пък е издадено в условията
на невлязло в сила Разпореждане № 051-00-1153-2 от 31.07.2019 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при
ТП на НОИ Видин, с което е било отменено разпореждането за отпускане на ПОБ.
Действително влизането в сила на акта, с който е отменено разпореждането за отпускане
на ПОБ, съставлява преюдициална процесуална предпоставка за издаването на последващ
акт, с който се отрича правото на заявителя и съответно се отказва отпускането
на парично обезщетение за безработица по чл.54а от КСО. Но в разпоредбата на чл.117а,
ал.1 от КСО е регламентирано, че обжалването на разпорежданията по чл.114 и чл.117,
ал.1, т.2 не спира изпълнението им. В чл.117, ал.1, т.2, б. „б” от КСО са визирани
разпорежданията за отказ или неправилно определяне, изменение, спиране и прекратяване
на обезщетенията за безработица. Към тази категория разпореждания следва да се
причислят и разпорежданията, с които при условията на чл.54ж, ал.2 от КСО и при
наличието на основанията по тази разпоредба, се отменя влязло в сила разпореждане,
с което неправилно е отпуснато обезщетение за безработица. Ето защо по силата
на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на Разпореждане
№ 051-00-1153-2 от 31.07.2019 г.,
не е било необходимо същото да влезе в сила за постановяването на последващото
Разпореждане № 051-00-1153-4 от 01.08.2019 г., с което е отказано
отпускане на обезщетение за безработица. Предвид изложеното
Съдът приема че оспореното решение на Ръководителя на ТП на НОИ - Видин и потвърденото
с него Разпореждане № 051-00-1153-4 от 01.08.2019 г.на Ръководителя
на осигуряването за безработица са издадени при липса на съществени нарушения
на административнопроизводствените правила, които да обуславят отмяната им на
това основание. По изложените
по-горе съображения не може да се приеме и че същите се явяват нищожни. Не се установява и несъответствие с
целта на закона. Видно от чл.1 на КСО, този кодекс урежда обществените отношения,
свързани със: 1. държавното обществено осигуряване при общо заболяване, трудова
злополука, професионална болест, майчинство, безработица, старост и смърт; 2.
допълнителното социално осигуряване, което включва: а) допълнителното задължително
пенсионно осигуряване при старост и смърт; б) (допълнителното доброволно пенсионно
осигуряване във фондове за допълнително доброволно пенсионно осигуряване при старост,
инвалидност и смърт или във фондове за допълнително доброволно пенсионно осигуряване
по професионални схеми при старост и в) допълнителното доброволно осигуряване
за безработица и/или професионална квалификация. След като безспорно обжалваното
решение е издадено именно във връзка с разрешаване на проблем по смисъла на чл.1,
ал.2, буква „в“ от КСО, то е налице съответствие с целта на закона. Съдът счита, че решаващият орган е
приложил правилно и материалния закон по следните съображения: Съгласно нормата на чл.54а от КСО право
на парично обезщетение за безработица имат лицата, за които са внесени или дължими
осигурителни вноски във фонд "Безработица" най-малко 12 месеца през
последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването и които:1. имат регистрация
като безработни в Агенцията по заетостта; 2. не са придобили право на пенсия за
осигурителен стаж и възраст в Република България или пенсия за старост в друга
държава или не получават пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер
по чл. 68а или професионална пенсия по чл. 168; 3. не упражняват трудова дейност, за която подлежат
на задължително осигуряване по този кодекс или по законодателството на друга държава,
с изключение на лицата по чл. 114а, ал. 1 от Кодекса на труда. Следователно,
всички условия трябва да са кумулативно налични, за да е възможно отпускането
на заявеното обезщетение. От своя страна легална дефиниция за
понятието "осигурено лице" е дадена в пар.1, ал.1, т.3 от КСО /бр.98 от 2016 г., в сила от 01.01.2017
г./, според която "осигурено лице" е физическо лице,което извършва трудова
дейност, за която подлежи на задължително осигуряване по чл.4 и чл.4а ал.1 и за
което са внесени или дължими осигурителни вноски; осигуряването на лицето, което
е започнало трудова дейност съгласно чл.10, продължава и през периодите по чл.9, ал.2, т.1-3 и 5 от КСО. Според чл.10, ал.1 от КСО осигуряването възниква от деня, в
който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл.4 или чл.4а, ал.1 и
за който са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването
й. Върховният административен съд многократно
е имал възможността да се произнесе, че от съдържанието на цитираното определение
за осигурено лице следва, че едно от условията, на които е необходимо да отговаря
лицето, за да се счита за осигурено е да извършва трудова дейност, за която подлежи
на задължително осигуряване по чл. 4 от КСО / решение № 314/2016 г. по а.д.№ 3171/2015 г. на ВАС,
Решение № 211/2016 г. по а.д.№ 3681/2015 г. на ВАС,Решение № 292/11.01.2017 г.
по а.д.№ 14312/2015 г. на ВАС, Решение № 220/2014 г. по а.д.№ 12497/2013 г. на
ВАС и др./. В този смисъл наличието само на валидно сключено и непрекратено трудово
правоотношение не е достатъчно, за да възникне осигурително правоотношение с произтичащите
от него права на обезщетение, тъй като не е налице идентичност между трудовото
и осигурителното правоотношение. Наличието на трудово правоотношение в повечето
от случаите води до възникване на осигурително правоотношение, но не е достатъчно.
Изискването на законовата разпоредба, съдържаща определението за "осигурено
лице" по смисъла на КСО е лицето да упражнява трудова дейност, следователно
не е достатъчно лицето да има сключен трудов договор и валидно възникнало трудово
правоотношение, а следва реално да осъществява трудова дейност въз основа на това
правоотношение. По делото не бе установено жалбоподателката
реално да е осъществявала трудова дейност в „ДИГИТАЛ КОМ“ ЕООД гр.Видин. От събраните доказателства се установява,
че представената от последната Заповед № 024 от 12.07.2016 г., издадена от „ДИГИТАЛ
КОМ“ ЕООД гр.Видин, за прекратяване на трудовото й правоотношение на длъжност
„търговски помощник“ не е подписана от управителя, който между впрочем не е и
назначавал никой на работа в дружеството. По делото не се представиха и доказателства
последният да е упълномощавал друго лице да сключва и прекратява трудови договори. Наред с горното се установява, че от
2014г. дружеството е неактивно, няма подадени ГДД по чл.92 от ЗКПО за периода
от 2014г. до 2017г., няма регистрирани търговски обекти и др., т.е не е развивало
дейност и не би могло да има качеството на осигурител. След като реално не е осъществена трудова
дейност, то не е възникнало осигурително правоотношение, с произтичащите от него
права на обезщетение, т.е. жалбоподателката не попада в кръга на осигурените лица
по смисъла на чл.10 от КСО и § 1, ал.1, т.3 от ДР на КСО и не е налице една от
предпоставките по чл.54а от КСО за възникване на правото на парично обезщетение
за безработица. Този извод на Съда не се променя и
от обстоятелството, че за работните дни за месец юли 2016 г., във връзка с трудовия
договор, са били внесени осигурителни вноски на жалбоподателката, тъй като недължимо
внесени осигурителни вноски не пораждат осигурителни права. Предвид изложените съображения, Съдът намира че законосъобразно административният
орган е потвърдил Разпореждане № 051-00-1153-4 от 01.08.2019 г. на Ръководителя на осигуряването за безработица при
ТП на НОИ Видин, с което на основание чл.54ж, ал.1 във връзка с чл.54а от КСО
на жалбоподателката е било отказано отпускане на парично обезщетение за безработица
по чл.54а от КСО, с оглед липсата на предпоставките посочени в чл.54а от КСО във
връзка с чл.10 от КСО и параграф 1, ал.1, т.3 от ДР на КСО. Атакуваното
Решение № 1040-05-28 от 09.09.2019 год. на Ръководителя
на ТП на НОИ Видин се явява правилно, законосъобразно и постановено в съответствие
с материалноправните и процесуалноправните правила, поради което жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена. Предвид изхода от спора и съобразно чл. 143, ал. 4 от АПК, жалбоподателят
следва да бъде осъден да заплати на ответника направените по делото разноски, изразяващи се в юрисконсултско възнаграждение за осъществената правна защита в размер на 100 /сто/ лева, определено съобразно
чл.7, ал.1, т.4, във вр. с § 1 от ДР на Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните
размери на адвокатските възнаграждения и чл.25 от Наредба за заплащането на правна помощ. Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд -
Видин, Р Е Ш И: ОТХВЪРЛЯ жалбата
на процесуалния представител на В.Ю.В. *** против Решение
№ 1040-05-28 от 09.09.2019 год. на Директора
на ТП на НОИ Видин, с което е оставено в сила Разпореждане № 051-00-1153-4 от
01.08.2019 г. на Ръководителя
на осигуряването за безработица при ТП на НОИ Видин, с което на основание чл.54ж,
ал.1 във връзка с чл.10 от КСО на жалбоподателката е отказано отпускане на парично
обезщетение за безработица /ПОБ/ по чл.54а от КСО. ОСЪЖДА В.Ю.В. *** да заплати на ТП на НОИ Видин сумата от 100 /сто/ лева, представляваща направени по делото
разноски, изразяващи
се в юрисконсултско възнаграждение. Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Върховния административен съд на РБългария в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните. |
|||||||||
Решение по дело №280/2019 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 2 |
Дата: | 7 януари 2020 г. (в сила от 7 януари 2020 г.) |
Съдия: | Нели Стефанова Дончева |
Дело: | 20197070700280 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 25 септември 2019 г. |