Решение по дело №434/2016 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 февруари 2017 г. (в сила от 28 юни 2018 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20167240700434
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2016 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                                 

                      № 13         15.02.2017г.      град Стара Загора

 

       

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на осемнадесети януари през две хиляди и седемнадесета година, в състав:

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

 

       

при секретар  П.М.                                                                          и с участието

                        на прокурор                                                                                                             като разгледа

                        докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА административно дело № 434 по описа за 2016г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                       

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.27, ал. 5 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ във вр. с чл.166, ал.2 от ДОПК.

 

Образувано е по жалба на Земеделски институт Стара Загора  - НИГО - Стара Загора, против Акт за установяване на публично държавно вземане /АУПДВ/ № 01-3300/ 30 от 09.08.2016г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – гр. София, с който АУПДВ по отношение на Земеделски институт Стара Загора е установено публично държавно вземане, представляващо подлежаща на възстановяване изплатена субсидия по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” за кампании 2013 и 2014 във връзка с подадените от Земеделски институт Стара Загора Общо заявление за плащания на площ 2013 с УИН 24/ 030413/76172 и Общо заявление за плащания на площ  2014 с УИН 24/ 120614/86182, в общ размер на 229 034.65лв., на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.”а” от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за постановяването му в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Жалбоподателят поддържа, че прекратяването на агроекологичния ангажимент, какъвто Земеделски институт Стара Загора е поел по мярка 214 „Агроекологични плащания”,  направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” с  Общо заявление за финансово подпомагане с УИН 24/030413/76172 за кампания 2013, не произтича от постановения от Държавен фонд „Земеделие” акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007 – 2013г. с изх. № 01-3300/ 54 от 09.12.2015г. и съотв. не настъпва на посоченото в този акт основание, а представлява правна последица от направено от Земеделски институт Стара Загора на 11.11.2015г. волеизявление за отказ от подпомагане по реда и на основание на чл.46 от Регламент 1974/ 2006 и чл.26, ал.5 във вр. с ал.4  от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г. Обосновава, че не е налице нормативно регламентираната материалноправна предпоставка по чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г., с която посочената правна норма свързва задължението за възстановяване на получена от бенефициента финансова помощ. По подробно изложени в жалбата съображения за липса на възникнало за Земеделски институт Стара Загора задължение за възстановяване на полученото по мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007 – 2013г. финансово подпомагане и съответно за липса на основание за определянето на такова вземане в полза на Държавен фонд „Земеделие”, е направено искане оспореният АУПДВ № 01-3300/ 30 от 09.08.2016г. да бъде отменен, като незаконосъобразен.  

 

            Ответникът по жалбата – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез процесуалния си представител по делото, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Твърди, че от събраните по делото доказателства по несъмнен начин се установява наличието на законово регламентираната материалноправна предпоставка за издаването на обжалвания АУПДВ № 01-3300/30 от 09.08.2016г., с определено публично държавно вземане по отношение на Земеделски институт Стара Загора, представляващо подлежаща на възстановяване на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.”а” от Наредба № 11 от 06.04.2009г. изплатена субсидия, поради прекратен с влязъл в сила административен акт агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, вследствие на неизпълнение от страна на бенефициента на изискванията на чл.24, ал.2 от Наредба № 11/2009г. Поддържа  че оспореният АУПДВ, като издаден от компетентен орган в рамките на делегираните му правомощия, в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби и при спазване на нормативно регламентираните процесуални изисквания, е правилен и законосъобразен.

 

 

Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

            Жалбоподателят в настоящото производство – Земеделски институт Стара Загора, е земеделски стопанин по смисъла на §1, т.23 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители, регистриран с УРН 251659 в  Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), с право да кандидатства за подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007 – 2013г., за извършване на агроекологични дейности, съгласно чл.19, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г.

            На 25.03.2013г. Земеделски институт Стара Загора е подал Общо заявление за финансово подпомагане с УИН 24/ 030413/ 76172 за кампания 2013 /том І, л.24 – л. 93 по делото/, с което за кампания 2013 е направил искане за финансово подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за национални доплащания за хектар земеделска земя /НДП/ и по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” от ПРСР 2007 - 2013г. На 27.03.2013г., на 16.05.2013г.,  на 28.05.2013г. и на 04.06.2013г. със съответно подадени заявления, е поискано подпомагане и по Схемата за национални доплащания за говеда и/или биволи, необвързана с производството /НДЖ1/, по Схема за национални доплащания за овце майки и кози майки, обвързана с производството /НДЖ3/ и по направление „Опазване на застрашени от изчезване местни породи”, мярка 214 „Агроекологични плащания”, с приложени таблици за стопанисваните БЗС и отглежданите  животни /том І, л.94 - л.323 по делото/.

 

            Предмет на оспорения административен акт е установено публично държавно вземане, което се сочи като такова от възникнало за Земеделски институт Стара Загора задължение за възстановяване на изплатена финансова помощ по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” за кампании 2013 и 2014, поради което предмета на делото се свързва единствено с подпомагането по тази мярка и по това направление. От доказателствата по делото се установява, че във връзка със заявление с УИН  24/030413/76172 за кампания 2013,  Земеделски институт Стара Загора е одобрен за подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007 - 2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”. Считано от 2013г. е отпочнало изпълнението на този агроекологичен ангажимент за период от 5 последователни години спрямо БЗС, посочени в  приложена таблица /том І, л.353 – л. 356 по делото/, с обща площ 326.72 хектара, съобразно „План за въвеждане на сеитбообращение на площ” и таблица І „Сеитбооборотни полета” /том І, л.90 – л.91 по делото/. По това направление /дейности с код АП 24/, мярка 214 ”Агроекологични плащания”,  Земеделски институт Стара Загора е получил финансово подпомагане в размер общо на 229 034.65лв., от които  по заявление с УИН 24/ 030413/ 76172 за кампания 2013 в размер на 113 964.88лв и по заявление с УИН 24/120614/86182 за кампания 2014 в размер на 115 069.77лв. Изплащането от ДФ „Земеделие” съотв. получаването от Земеделски институт Стара Загора на посочените суми не се оспорва от жалбоподателя, като с определение от публично съдебно заседание, проведено на 23.11.2016г., фактът на получаване от Земеделски институт Стара Загора на финансово подпомагане по заявление с УИН 24/ 030413/ 76172 за кампания 2013 в размер на 113 964.88лв и по заявление с УИН 24/120614/86182 за кампания 2014 в размер на 115 069.77лв., е обявен за безспорен и ненуждаещ се от доказване.

 

            За кампания 2015 по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007 -2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, Земеделски институт Стара Загора е подал Заявление за подпомагане с УИН 24/100715/92147 от 15.06.2015г. за 282.06 ха, видно от приложените по преписката таблици и удостоверение за декларирани площи/ животни по схеми /том ІІ, л.569 по делото/. В хода на разглеждане на това заявление са били извършени проверки на основание чл.65 ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. включително автоматично географско сравнение на одобрените /референтните парцели по мярка 214 „АЕП” и тези, които са заявени по мярката през текущата кампания в ИСАК.     

            С писмо  изх. № 01-3300/54 от 29.10.2015г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, получено от Земеделски институт Стара Загора на 05.11.2015г., на основание чл.26, ал.1 от АПК жалбоподателят е уведомен, че поради установения процент на припокриване на площта от пресичане на заявените от Земеделски институт Стара Загора през текущата кампания парцели, спрямо одобрените /референтните/ парцели за участие в направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” /съгласно приложение №1/, явяващ се несъответен на изискването на чл.24, ал.2 от Наредба № 11/2009г., се открива производство по прекратяване на поетия от Земеделски институт Стара Загора агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, на основание чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. /том ІІ, л.572 – л.573 по делото/. В писмото е посочено, че са били извършени административни проверки на основание чл.65 ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за спазване на поетия петгодишен агроекологичен ангажимент по подаденото от Земеделски институт Стара Загора заявление за подпомагане с УИН 24/100715/92147 за кампания 2015г., вкл. автоматично географско сравнение на одобрените /референтните парцели по мярка 214 „АЕП” и тези, които са заявени по мярката през текущата кампания в ИСАК. Въз основа на констатациите от проверките е установено, че  процентът на припокриване на площта от пресичане на заявените от Земеделски институт Стара Загора през текущата кампания /2015г./ парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за финансово подпомагане по мярка „АЕП”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” /видни от приложение №1 към писмото/, е 85.85%. Възпроизведено е изискването на чл.24, ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „АЕП” от ПРСР за периода 2007 - 2013г., според което агроекологичните дейности или направления се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен срок от поемане на агроекологичното задължение. С оглед на установения процент на припокриване /85.85%/, отклонението е счетено от органа като такова извън допустимото отклонение, предвидено в ал.2 на чл.24 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., поради което се сочи предприемане действия по прекратяване на агроекологичния ангажимент, на основание чл.10, параграф 4 във връзка с чл.21 от Регламент (ЕС) № 65 на Комисията от 27.01.2011г. за определяне на подробни правила за прилагане на Регламент /ЕО/ № 1698/2005 и в съответствие с т.5 „Отказване на финансова помощ и прекратяване на агроекологичен ангажимент” от Методиката за намаляване и отказване на агроекологичните плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г. и на основание чл.18 ал.3 т.3 от Наредба № 11/06.04.2009г.  

            Земеделски институт Стара Загора е подал Заявление с вх. № РД-16-1916/ 11.11.2015г. за доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” /том ІІ, л.580 по делото/. Заявил е, че желае прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент без да възстановява получените от него до момента агроекологични плащания, на основание предоставената за това възможност съгласно чл.46 от Регламент № 1974/2006 и чл.26, ал.5 от Наредба №11 /06.04.2009г. и с оглед обстоятелството, че в ДВ бр.81 от 20.10.2015г. е обнародвана Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11/ 06.04.2011г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г., с които изменения били завишени спрямо земеделските стопани, бенефициенти по тази мярка, изискванията по изпълнението й, вкл. по направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, описани в приложение № 5 към чл.26, ал.1, т.2 от Наредбата.

 

            С вх.№ 01-3300/54#2 от 13.11.2015г. Земеделски институт Стара Загора е подал възражение, с което е изразил несъгласие агроекологичния ангажимент по посоченото направление да бъде прекратен от ДФ „Земеделие” на основанието, посочено от органа в писмо изх. №01-3300/54 от 29.10.2015г. От страна на земеделския стопанин не се оспорва обстоятелството, че при подаване заявление за плащане за 2014-2015г. е пропуснал да посочи БЗС 68850-930-1-1 от 7.44ха и БЗС 68850-932-1-1 от 1.64 ха, както и останалите 4.423ха от БЗС 46591-11-3-7, но потвърждава ползването им и съобразяване на дейностите с плана за сеитбообращение. /том ІІІ, л. 594 и сл. по делото/.

 

С Уведомително писмо изх. № 01-3300/54 от 09.12.2015г. /том ІІ, л.576 по делото/, Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” се е произнесъл по подаденото от Земеделски институт Стара Загора Заявление за подпомагане с УИН 24/100715/92147 от 15.06.2015г. за кампания 2015г., като е отказал финансова помощ и е прекратил поетия от земеделския стопанин петгодишен агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”. Постановеният отказ за финансово подпомагане и прекратяването на агроекологичния ангажимент се основава на чл.10, параграф 4 във вр. с чл.21 от Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27.01.2011г. и на разпоредбите на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба №11 от 06.04.2009г. във вр. с т.5 от Методиката за намаляване и отказване на агроекологични плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г. От фактическа страна посоченият акт е обоснован с установения при извършените административни проверки на основание чл. 65, ал.1 от Наредба №11 от 06.04.2009г. процент на припокриване на площта от пресичане на заявените от Земеделски институт Стара Загора през текущата кампания парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за участие в мярката – 85.85%.

            Административният акт за прекратяване на поетия от Земеделски институт Стара Загора агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, не е бил обжалван в законово установения срок и е влязъл в сила, което обстоятелство не е спорно между страните по делото.

           

            До Земеделски институт Стара Загора е изпратено писмо  изх. № 01-3300/54 от 25.03.2016г. за уведомяване на основание чл.26, ал.1 от АПК, че Държавен фонд „Земеделие” открива производство по издаване на Акт за установяване на публично държавно вземане. Посочено е, че производството се открива на основание влязъл в сила административен акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” от ПРСР 2007-2013г. с изх. № 01-3300/54 от 09.12.2015г . на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие /том ІІ, л. 581 по делото/.

 

            Гореизложената фактическа обстановка се установява от приетите като  писмени доказателства по делото документи.

 

С оспорения в настоящото съдебно производство Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-3300/30 от 09.08.2016г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”, по отношение на Земеделски институт Стара Загора е установено публично държавно вземане, представляващо подлежаща на възстановяване изплатена субсидия по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” за кампании 2013 и 2014 във връзка с подадените от Земеделски институт Стара Загора Общо заявление за плащания на площ 2013 с УИН 24/ 030413/76172 и Общо заявление за плащания на площ  2014 с УИН 24/ 120614/86182, в общ размер на 229 034.65лв. От правна страна обжалваният АУПДВ № 01-3300/30 от 09.08.2016г. се основава на разпоредбите на чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.”а” във вр. с чл. 24, ал.1 и ал.2 от Наредба №11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г. От фактическа  страна административният орган е приел, че доколкото агроекологичния ангажимент на Земеделски институт Стара Загора е прекратен с влязъл в сила Акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г. изх. № 01-3300/54 от 09.12.2015г., а по заявления на Земеделски институт Стара Загора са били изплатени по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, през първата година от ангажимента по  заявление с УИН 24/ 030413/76172 за кампания 2013 /дейности с код АП 24/ - 113 964.88лв., а през втората година от ангажимента - по заявление  с УИН 24/ 120614/ 86182 /дейности с код АП 24/ – 115 069.77лв. или общо финансово подпомагане по посочените мярка и направление в размер на 229 034.65 лв., в съответствие с чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.”а” от Наредба № 11 от 06.04.2009г., Земеделски институт Стара Загора следва да възстанови 100% от посочената сума, която е определена като публично държавно вземане.

 

 

            Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес – адресат на обжалвания Акт за установяване на публично държавно вземане изх.№ 01-3300/30 от 09.08.2016г., в законово установения срок  /съгласно представените по делото доказателства за връчване на АУПДВ на 18.08.2016г./ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

            Разгледана по същество жалбата е неоснователна.  

 

 

 

 

   Съгласно разпоредбата на чл.162, ал.2, т.8 от ДОПК, публични са вземанията за недължимо платените и надплатените суми, както и за неправомерно получените или неправомерно усвоените средства по проекти, финансирани от предприсъединителните финансови инструменти, оперативните програми, Структурните фондове и Кохезионния фонд на Европейския съюз, европейските земеделски фондове и Европейския фонд за рибарството, Инструмента Шенген и Преходния финансов инструмент, включително от свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз.

По силата на чл.166, ал.2 от ДОПК, ако в съответния закон не е предвиден ред за установяване на публичното вземане, то се установява по основание и размер с акт за публично вземане, който се издава по реда за издаване на административен акт, предвиден в АПК. Ако в съответния закон не е определен органът за издаване на акта, той се определя от кмета на общината, съответно от ръководителя на съответната администрация.  

Съгласно §1, т.13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти по правилата на Европейския съюз. По силата на чл.11а от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие” е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за РБългария за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. В чл.27, ал.3 и ал.5 от ЗПЗП е регламентирано, че Разплащателната агенция е длъжна да предприеме необходимите действия за събирането на недължимо платените и надплатени суми по схеми за плащане и проекти, финансирани от европейските фондове и държавния бюджет, както глобите и другите парични санкции, предвидени в законодателството на ЕС, като вземанията на Разплащателната агенция, които възникват въз основа на административен акт, са публични държавни вземания. В чл. 20а, ал.1 и ал.2, т.2 от ЗПЗП е регламентирано, че Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие”, е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. 

 

 

 

 

 

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

По силата на чл.27, ал.3 и ал. 5 и чл.20а от ЗПЗП във вр. с чл.166, ал.2 от ДОПК, в правомощията на Изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” е да определя органът от ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция, за издаването на АУПДВ по всички схеми и мерки на Общата селскостопанска политика по чл. 1 от Наредба № 5/ 2009г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Съответно съгласно чл.20а, ал.3 от ЗПЗП и чл. 11, ал.2 от Устройствения правилник на Държавен фонд "Земеделие", Изпълнителният директор на фонда може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 03-РД/ 323 от 11.03.2015г. /л.12/, с която /по т.3 и т.4 от заповедта/, Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” е делегирал на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” Живко Тодоров Живков правомощията да издава и подписва Актове за установяване на публични държавни вземания, както и да издава и подписва писма за откриване на производство по издаване на АУПДВ по всички схеми и мерки по директните плащания по чл. 1 от Наредба № 5/ 27.02.2009г., в т.ч. по мярка „АЕП” от ПРСР 2007-2013г. /чл.1, т. 25 от Наредба № 5/ 27.02.2009г./. В случая оспореният акт е подписан от Живко Живков, като от фактическа страна по делото не е спорно, че към датата на издаване на АУПДВ изх.№ 01-3300/30 от 09.08.2016г. лицето е заемало длъжността Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”. Следователно обжалваният акт е издаден от материално компетентен орган, при упражняване и в рамките на надлежно определените му със Заповед № 03-РД/ 323 от 11.03.2015г. на ръководителя на администрацията на ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция правомощия за издаване на АУПДВ по всички схеми и мерки по директните плащания по чл. 1 от Наредба № 5/27.02.2009г., в хипотезата на чл.166, ал.2, изр. второ от ДОПК.

 

Обжалваният АУПДВ № 01-3300/ 30 от 09.08.2016г. е постановен в изискуемата писмена форма. Посочено е правното основание за неговото издаване - нормативните разпоредби, регламентиращи материалноправните предпоставки за упражненото от административния орган правомощие и съдържанието на разпоредените правни последици. От фактическа страна оспореният АУПДВ е обоснован с обстоятелството, че Земеделски институт Стара Загора е земеделски стопанин, регистриран в ИСАК; одобрен е за участие по мярка 214 "Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г. с направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” през кампания 2013г.; за кампании 2013 и 2014 във връзка с подадените Общо заявление за плащания на площ 2013 с УИН 24/ 030413/76172 и Общо заявление за плащания на площ  2014 с УИН 24/ 120614/86182, на земеделския стопанин са изплатени суми общо в размер на 229 034.65лв., но доколкото с влязъл в сила Акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент с изх. № 01-3300/54 от 09.12.2015г., на основание чл. 18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г., ДФ „Земеделие” – Разплащателна агенция е прекратил агроекологичния ангажимент на Земеделски институт Стара Загора,  в съответствие с чл. 18, ал.4, буква "а" от Наредба № 11/ 2009г., Земеделски институт следва да възстанови 100 % от получената финансова помощ, което се равнява на 229 034.65лв. Административният орган се е позовал и на писмо изх. № 01-3300/ 54  от 25.03.2016г., с което Държавен фонд „Земеделие” е уведомил земеделския стопанин за откриване на административно производство за издаване на АУПДВ, с посочване на фактическите обстоятелства, въз основа на които е прието, че са налице основания за издаване на АУПДВ. При прилагане на разрешението, дадено с ТР № 16 от 31.03.1975г. на ОСГК /че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, предхождащ постановяването на акта/, съдът приема, че са спазени изискванията на закона за мотивировка на акта като единство от фактически и правни основания. Фактическите констатации, обосноваващи наличието на нормативно регламентираната материалноправна предпоставка по чл.18, ал.3, т.3 от Наредба №11 от 06.04.2009г. за определената за възстановяване от земеделския стопанин финансова помощ, а именно – неспазване на изискването, регламентирано в чл.24, ал.1 и ал.2 от Наредба № 11/ 2009г., агроекологичните дейности или направления да се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен срок от поемане на агроекологичното задължение, при допустимото намаление на одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл.2, ал.1, т.1, буква „а”, т.2, 3, 4  с не повече от 10 процента, като всяка година поне 90 процента от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент, са обективирани и могат да бъдат изведени както от Уведомително писмо изх. № 01-3300/ 54  от 25.03.2016г. за откриване на административно производство, така и от влезлия в сила Акт за прекратяване на агроекологичен ангажимент по мярка 214 "АЕП" от ПРСР 2007-2013г. с изх.№ 01-3300/54 от 09.12.2015г., на който акт, като обуславящ възстановяването на получената финансова помощ, се е позовал административният орган при издаване на АУПДВ. Ето защо съдът приема че е спазено изискването по чл.59, ал.2, т.4, предл. първо от АПК, за излагане на фактическите основания за обективираното в АУПДВ № 01-3300/ 30 от 09.08.2016г. волеизявление.  

 

           Оспореният АУПДВ е издаден в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, като съображенията за това са следните: 

 

            От правна страна актът се основава на разпоредбите на чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.”а” от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г. Съгласно чл. 18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г., Държавен фонд "Земеделие" прекратява агроекологичния ангажимент и подпомаганите лица възстановяват получената финансова помощ по съответното направление съобразно разпоредбите на ал. 4, когато не са спазили изискванията на чл.24, ал.2 от същата Наредба. Нормата на  чл.24, ал.1 от посочената Наредба регламентира, че е агроекологичните дейности или направления се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен срок от поемане на агроекологичното задължение, като в ал.2 е предвидено, че одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл.2, ал.1, т.1, буква „а”, т.2, 3, 4  може да бъде намалена с не повече от 10 процента, като всяка година поне 90 процента от площта по съответното направление се припокрива географски с площта, за която има поет агроекологичен ангажимент.

 

От посочената нормативна регламентация може да се направи извод, че необходимите материалноправни предпоставки, с кумулативно наличие на които законът в разпоредбата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11 от 06.04.2009г.  свързва възникването на задължение за подпомаганото лице да възстанови получените под формата на финансова помощ агроекологични плащания и съотв. насрещното публично държавно вземане, са следните: 1. Поет агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007 – 2013г. със задължение за изпълнение на агроекологични дейности или направления от посочените в чл. 2, ал. 1, т. 1, буква "а", т. 2, 3, 4 от Наредба №11/2009г;  2. Получена финансова помощ по тази мярка /за агроекологична дейност или направление/ и 3. Прекратяване на агроекологичния ангажимент с акт на ДФ „Земеделие” поради неизпълнение от страна на подпомаганото лице на изискванията на чл.24, ал.2 от Наредба № 11 от 06.04.2009г.

В случая от доказателствата по делото безспорно се установява, че считано от 2013г. Земеделски институт Стара Загора е поел многогодишен агроекологичен ангажимент /съгласно подадено от земеделския стопанин Общо заявление за финансово подпомагане с УИН 24/ 030413/ 76172 за кампания 2013/, по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, спрямо  БЗС с обща площ 326.72 хектара съобразно „План за въвеждане на сеитбообращение на площ” и таблица І „Сеитбооборотни полета” /том І, л.90 – л.91 от делото/. Касае се за петгодишен агроекологичен ангажимент, като 2013г. е първата година по неговото изпълнение, продължило през 2014г. и 2015г. За Кампания 2015, третата година от изпълнението на поетия агроекологичен ангажимент по мярка 214 „АЕП”,  направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, е подадено заявление с УИН 24/100715/92147 от 15.06.2015г.,  с което за извършване на агроекологични дейности са заявени 282.06 хектара, видно от приложените по преписката таблици и удостоверение за декларирани площи/ животни по схеми /том ІІ, л.569 по делото/. Не е спорно, а и се установява от доказателствата по делото, че по посочените мярка и направление /дейности с код АП 24/, Земеделски институт Стара Загора е получил финансово подпомагане в размер общо на 229 034.65лв., от които по заявление с УИН 24/030413/76172 за кампания 2013 в размер на 113 964.88лв и по заявление с УИН 24/120614/86182 за кампания 2014 в размер на 115069.77 лв.

Следователно налице са първите две материалноправни предпоставки, относими към фактическия състав на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/2009г., обуславящ възникването на задължение за Земеделски институт Стара Загора за възстановяване на сумите, получени като финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”.

 

            Спорът по делото е изпълнена ли е третата предпоставка по чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/2009г. - прекратяване на агроекологичния ангажимент с акт на ДФ „Земеделие” поради неизпълнение от страна на подпомаганото лице на изискванията на чл.24, ал.2 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. Според ответника по жалбата прекратяването е последица от влязъл в сила административен акт - Уведомителното писмо изх. № 01-3300/54 от 09.12.2015г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, в което е обективирано волеизявление на органа за прекратяване на поетия от Земеделски институт Стара Загора агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, въз основа на данните от извършени проверки по чл.65, ал.1 от Наредба № 9/ 06.04.2009г. на заявление с УИН 24/100715/92147 за кампания 2015, сочещи припокриване на площта от пресичане на заявените от Земеделски институт Стара Загора през текущата кампания /2015г./ парцели, спрямо одобрените (референтните) парцели за финансово подпомагане по мярка „АЕП”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” в размер на 85.85 % т.е в нарушение на изискването агроекологичните дейности или направления да се извършват върху едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен срок от поемане на агроекологичното задължение и извън допустимото отклонение по чл.24, ал.2 от Наредба № 11 от 06.04.2009г. Жалбоподателят от своя страна поддържа, че прекратяването на агроекологичния ангажимент е настъпило на 11.11.2015г. т.е преди издаването на Уведомителното писмо изх. № 01-3300/54 от 09.12.2015г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” за прекратяване на агроекологичния ангажимент като твърди, че прекратяването на агроекологичния ангажимент е последица от подаденото от Земеделски институт Стара Загора заявление в този смисъл, при упражняване на нормативно предвиденото право за земеделския стопанин с такова съдържание по чл.46 от Регламент № 1974/2006 и чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., в която хипотеза не се следва възстановяване на полученото до момента финансово подпомагане.

 

Следователно спорният въпрос се свежда до това, в кой момент, на какво основание, с какъв акт и по чие волеизявление е настъпило прекратяването на агроекологичния ангажимент, поет от Земеделски институт Стара Загора с Общо заявление за финансово подпомагане с УИН 24/ 030413/ 76172 за кампания 2013 по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”.

 

            Волеизявлението на Земеделски институт Стара Загора за прекратяване на агроекологичния ангажимент е обективирано в Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г. за доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007 – 2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” /том ІІ, л. 580 по делото/. Заявено е, че Земеделски институт желае прекратяване на агроекологичния ангажимент по посоченото направление без да възстановява получените от него до момента агроекологични плащания на основание чл.46 от Регламент № 1974/2006 и чл.26, ал.5 от Наредба №11 /06.04.2009г. и с оглед обстоятелството, че в ДВ бр.81 от 20.10.2015г. е обнародвана Наредба за изменение и допълнение на Наредба № 11/ 06.04.2011г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г, с които изменения се сочат като завишени спрямо земеделските стопани, бенефициенти по тази мярка, изискванията по изпълнението й, вкл. по направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, описани в приложение № 5 към чл.26, ал.1, т.2 от Наредбата. Съгласно чл.46 от Регламент (ЕО) №1974/2006, за ангажименти, поети по силата на членове 39, 40 и 47 от Регламент (ЕО) № 1698/ 2005, се предвижда клауза за преразглеждане, за да се осигури възможността те да бъдат адаптирани в случай на изменения в съответните задължителни стандарти или изисквания, посочени в чл.39, параграф 3, чл.40, параграф 2 и чл.47, параграф 1 от този регламент, въведени по силата на националното законодателство, отвъд обхвата на които задълженията се изпълняват в съответствие с тези членове. Нормата на чл.39 от Регламент (ЕО) № 1698/ 2005 касае плащания за агроекология, като параграф 3 на чл.39 предвижда, че плащанията за агроекология покриват само онези задължения, които са извън съответните задължителни стандарти съгласно членове 4 и 5 от Регламент (EО) № 1782/2003 и приложения III и IV към него, както и минималните изисквания за употреба на торове и препарати за растителна защита и други задължителни изисквания, установени от националното законодателство и посочени в програмата. В националното законодателство предвиденото в разпоредбата на чл.46 от Регламент (ЕО) № 1974 /2006 изискване за осигуряване възможност за преразглеждане във визираните случаи, е транспонирана в нормата чл.26, ал.5 във вр. с ал.4 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условия и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г. Съгласно чл.26, ал.4, т.1 от посочената Наредба, подпомаганите земеделски стопани спазват и промените, настъпили в изискванията за кръстосано спазване и минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита, съгласно чл.46 от Регламент (ЕО) № 1974/2006 на Комисията за определянето на подробни правила за прилагане на Регламент (ЕО) № 1698 /2005 на Съвета относно подпомагане на развитието на селските райони от Европейския земеделски фонд за развитие. В разпоредбата на чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. е регламентирано, че в случай, че подпомаганите земеделски стопани не приемат измененията на изискванията по ал.4, т.1, уведомяват Държавен фонд „Земеделие” – Разплащателна Агенция за несъгласието си да изпълняват новите условия в срок 20 работни дни от датата на обнародване в „Държавен вестник” на промените в националното законодателство, без да възстановяват получените до момента агроекологични плащания и са недопустими за подпомагане в годината на подаване на заявление по чл.7 ал.2. 

За възникване правото на земеделския стопанин, подпомаган по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007- 2013г, да уведоми ДФЗ - РА за несъгласието си да изпълнява новите условия, е необходимо да е налице изменение на изискванията за кръстосано спазване или на минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита, съответно за да е редовно и надлежно упражнено това право, волеизявлението следва да изхожда от легитимирано лице и да направено в срок от 20 дни от обнародването в ДВ на промените в изискванията. Жалбоподателят твърди, че изменения на изискванията по смисъла на чл.26, ал.4, т.1 от Наредба № 11/ 05.04.2009г. и чл.46 от Регламент (ЕО) №1974 /2006 на Комисията, са въведени с Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 11/ 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г., обн. в ДВ, бр. 81 от 20.10.2015г. Действително, по аргумент от §6 от ПЗР на Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 11/ 06.04.2009г., въведените с тази наредбата изисквания засягат и бенефициентите с вече поети 5-годишни агроекологични ангажименти, включително отпочнатите през 2013г. Направените с §2 и §4 от Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 11/ 2009г. изменения и допълнения са от естество, което засяга досега съществувалите спрямо бенефициенти по мярката изисквания за вземане на почвени проби, торене и използване на продукти за растителна защита. Измененията следователно се изразяват в промяна на минималните изисквания за торене и използване на продукти за растителна защита по смисъла на чл.26, ал.4, т.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., относими към бенефициентите по мярка 214 „АЕП”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, какъвто е и жалбоподателят. С оглед на което за Земеделски институт Стара Загора формално е възникнало правото по чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. да заяви, че не приема измененията на изисквания по чл.26, ал.4, т.1 от същата наредба. Това право е било и упражнено чрез подаденото от Земеделски институт Стара Загора Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г. „за доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите””, с което Земеделски институт Стара Загора е заявил „че желае да се откаже” от изпълнението на мярката по посоченото направление и да прекрати поетия от него агроекологичен ангажимент, без да се възстановяват получените до момента агроекологични плащания, на основание чл.46 на Регламент 1974/ 2006 и чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 2009г., поради несъгласие с изменените условия по чл.26, ал.4, т.1 от същата Наредба.  

Съдът приема, че изявлението на Земеделски институт Стара Загора, за неприемане изпълнението на новите условия, въведени с Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 11/ 06.04.2009г. /обн. в ДВ, бр. 81 от 20.10.2015г./, обективирано в Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г. „за доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, поради завишени изисквания”, само по себе си не е довело до прекратяване на агроекологичния ангажимент, като съображенията за това са следните:

На първо място нормата на чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., не свързва изявлението за неприемане от земеделския стопанин на измененията на изискванията по чл.26, ал.4, т.1 от Наредбата и за несъгласие да изпълнява новите условия, с последиците на едностранно прекратяване на агроекологичния ангажимент от страна на земеделския стопанин - т.е изявлението по чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 2009г. не е регламентирано и няма характера и правните последици на едностранно волеизявление с правопрекратяващо действие. Този извод следва както от съдържанието на разпоредбата на чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., така и от предвиденото в нормата на чл. 26, ал.6 от същата Наредба, съгласно която подпомаганите земеделски стопани могат да прекратят по всяко време петгодишното си агроекологично задължение по дадено направление, като са длъжни да уведомят писмено ДФЗ - РА чрез подаване на декларация за доброволен отказ съгласно приложение № 6. С оглед нормативно направеното разграничение откъм съдържание и правни последици на волеизявленията по чл.26, ал.5 и по чл.26, ал.6 от Наредба № 11/ 2009г., очевидно упражненото право по реда и на основание чл.26, ал.5, няма правното действие на подадено заявление за доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г. по чл. 26, ал.6 във връзка с приложение № 6 от Наредба № 11/ 2009г.   Следователно  едностранно прекратяване на агроекологичния ангажимент от земеделския стопанин, чрез „доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 „АЕП” от ПРСР 2007-2013г.”, е предвидено единствено в хипотезата на чл.26, ал.6 от Наредба № 11/ 2009г., в която хипотеза обаче подпомаганото лице следва да възстанови всички получени до момента агроекологични плащания. В този смисъл подаденото от Земеделски институт Стара Загора Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г. „за доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г. поради завишени изисквания” и заявеното желание „за отказ” от изпълнението на мярката по посоченото направление и прекратяване на поетия агроекологичен ангажимент, без да се възстановяват получените до момента агроекологични плащания, на основание чл.46 на Регламент 1974/ 2006 и чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 2009г., поради несъгласие с изменените условия по чл.26, ал.4, т.1 от същата Наредба по направление "Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите", има характер на подадено от земеделския стопанин заявление, с което се поставя началото на административно производство. Това заявление има само сезиращо административния орган действие, за извършване на проверка дали надлежно и в срок е упражнено правото по чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. и съотв. за произнасяне с прилагане на правните последици, с които нормативно се свързва упражняването на правото.

Ето защо съдът приема, че агроекологичният ангажимент, поет от Земеделски институт Стара Загора по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на  почвите и водите”, не е прекратен нито на 11.11.2015г. с подаденото от земеделския стопанин Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г., нито на основанието, предвидено в чл.26, ал.5 от Наредба №11/06.04.2009г.

 

От друга страна от доказателствата по делото се установява, че изявлението по чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 2009г., обективирано в подаденото от Земеделски институт Стара Загора Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г., е било направено в хода на вече образувано административно производство по чл.18 ал.3 т.3 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. за прекратяване на агроекологичния ангажимент на подпомаганото лице по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на  почвите и водите”, Нещо повече – към датата на  упражненото право по чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 2009г., с писмо изх. № 01-3300/54 от 29.10.2015г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” /том ІІ, л. 576 – 577 по делото/, получено от Земеделски институт Стара Загора на 05.11.2015г., на основание чл.26, ал.1 от АПК жалбоподателят е бил уведомен, както за откритото административно производство по прекратяване на агроекологичния ангажимент, така и за фактическите и правни основания за прекратяването. Наличието на образувано административно производство за прекратяване на агроекологичния ангажимент на основание чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. поради установения процент на припокриване на площта от пресичане на заявените от Земеделски институт Стара Загора със Заявление за подпомагане с УИН 24/100715/92147 от 15.06.2015г. за кампания 2015 парцели, спрямо одобрените /референтните/ парцели за участие в направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, явяващ се несъответен на изискването на чл.24, ал.2 от Наредба № 11/2009г., изключва възможността за процедиране от страна на ДФ „Земеделие” по последващо подаденото от Земеделски институт Стара Загора Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г. по чл.26, ал.5 от Наредба № 11/ 2009г., доколкото това процедиране е обусловено от приключването на по-рано образуваното по реда и на основание чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г. административно производство. Очевидно приключването на първото производство с акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент на посоченото основание, би изключило съществуването на упражненото от бенефициента право по чл. 26, ал.5 от Наредба № 11/ 2009г. Да се приеме за вярно твърдението на жалбоподателя, че агроекологичният ангажимент следва да се счита прекратен въз основа на подаденото от него в хода на образувано вече от административния орган производство по чл.18, ал.3, т.3 Наредба № 11/ 2009г. заявление по чл.26, ал.5 от същата Наредба /с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г./, би означавало да се заобиколи законът и да се нарушат основни принципи и цели на финансовото подпомагане по схемите и мерки на Общата селскостопанска политика, което е недопустимо.

 

С оглед на гореизложеното съдът приема, че доколкото изявлението на Земеделски институт Стара Загора за неприемане изпълнението на новите условия, въведени с Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № 11/ 06.04.2009г. /обн. в ДВ, бр. 81 от 20.10.2015г./, обективирано в Заявление с вх. № РД-16-1916 от 11.11.2015г. „за доброволен отказ от поет ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” поради завишени изисквания”, не е довело до прекратяване на агроекологичния ангажимент, същият се явява прекратен с Уведомително писмо изх. № 01-3300/54 от 09.12.2015г. на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”. С посоченият акт административният орган се е произнесъл по подаденото от Земеделски институт Стара Загора Заявление за подпомагане с УИН 24/100715/92147 от 15.06.2015г. за кампания 2015г., като е отказал финансова помощ и е прекратил поетия от земеделския стопанин петгодишен агроекологичен ангажимент по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, на основание на чл.10, параграф 4 във вр. с чл.21 от Регламент (ЕС) № 65/2011 на Комисията от 27.01.2011г. и на разпоредбите на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба №11 от 06.04.2009г. във вр. с т.5 от Методиката за намаляване и отказване на агроекологични плащания по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР за периода 2007-2013г. Този акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент не е бил обжалван и е влязъл в сила, което сочи наличието и на третата материално правна предпоставка по чл.18 ал.3 т.3 от Наредба №11/2009г. за възникването на задължение за подпомаганото лице да възстанови получените под формата на финансова помощ агроекологични плащания и съотв. на насрещното публично държавно вземане, а именно - прекратен поради допуснато от бенефициента нарушение на чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 2009г. агроекологичен ангажимент.

 

   В хода на настоящото съдебно производство основанията за прекратяване на агроекологичния ангажимент не могат да бъдат подложени на проверка. Разпоредбата на чл.18 ал.3, т.3 от Наредба № 11 / 06.04.2009г. задължава Държавен фонд „Земеделие” да прекрати агроекологичния ангажимент в случаите, при които подпомаганият земеделски стопанин не изпълни изискванията на чл.24, ал. 2 от Наредба № 11 / 06.04.2009г. относно необходимостта от продължаващо изпълнение на агроекологичните дейности и направления спрямо едни и същи площи за едни и същи блокове на земеделското стопанство в петгодишен срок от поемане на агроекологичното задължение, при определяне на допустимото намаление на одобрената площ за извършване на агроекологични дейности или направления по чл.2, ал.1, т.1, буква „а”, т.2, 3, 4  и минимално необходимия процент от площта по съответното направление за географско припокриване на заявените за кампанията спрямо  референтните /одобрените парцели. Всички въпроси относно наличието или липсата на предпоставките, въведени с правната норма на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г., водещи до прекратяване на агроекологичния ангажимент, са относими към издаването на акта за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Този административен акт подлежи на самостоятелно обжалване и именно в производство по проверка на неговата законосъобразност би подлежало на разглеждане и преценка възражението на жалбоподателя, че не е налице неизпълнение и неспазване на изискванията по чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., като нормативно регламентирано материалноправно основание по чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г. за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Въз основа на установеното след извършени проверки на основание чл.65 ал.1 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. по подаденото от земеделския стопанин Заявление за подпомагане с УИН 24/100715/92147 от 15.06.2015г., вкл. автоматично географско сравнение на одобрените /референтните парцели по мярка 214 „АЕП” и тези, които са заявени по мярката през текущата кампания в ИСАК и констатирано  неспазване от Земеделски институт Стара Загора на чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г., Разплащателната агенция е била длъжна да приложи разпоредбата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г. и да прекрати агроекологичния ангажимент. Съответно влизането в сила на административния акт за прекратяване на агроекологичния ангажимента на основание чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г., има за самостоятелна правна последица възникване на задължение за бенефициента да възстанови получената финансова помощ. В този смисъл свързаните с акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент възражения, са ирелевантни и са извън обхвата на съдебния контрол за законосъобразността на последващия АУПДВ. Следователно с факта на влизане в сила на административния акт по прекратяване на агроекологичен ангажимент, при наличието на реализирано финансово подпомагане под формата на изплатена субсидия, административният орган в условията на обвързана компетентност е длъжен да проведе производство за събиране на изплатените суми, съотв. за бенефициента възниква задължението за нейното възстановяване. По отношение на прекратения ангажимент, изплатената финансова помощ съставлява вече недължимо плащане по смисъла на чл.5 от Регламент (EC) 65/ 2011г., в какъвто смисъл е и константната съдебна практика.

В случая Земеделски институт Стара Загора не е обжалвал прекратяването на агроекологичния ангажимент, обективирано в Уведомително писмо  изх.№01-3300/54 от 29.10.2015г. при все указаната в този акт възможност. С влизането в сила на акта е настъпило и прекратяването на поетия от жалбоподателя агроекологичен ангажимент, на основание неизпълнение от страна на подпомаганото лице на изискванията по чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 2009г. 

 

            Ето защо съдът приема, че е налице законово регламентираната материално правна предпоставка за издаването на АУПДВ в хипотезата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. и за определеното по отношение на Земеделски институт Стара Загора публично държавно вземане, представляващо подлежаща на възстановяване изплатена субсидия по мярка 214 „АЕП”, направление "Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” за кампании 2013 и 2014, след прекратен с влязъл в сила административен акт агроекологичен ангажимент, поради неспазване през кампания 2015г. на изискването на чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 06.04.2009г. Между страните по делото няма спор, че изплатената от Държавен фонд „Земеделие” – РА и получена от Земеделски институт Стара Загора субсидия по мярка 214 „Агроекологични плащания” от ПРСР 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите”, за кампании 2013 и 2014 във връзка с подадените от Земеделски институт Стара Загора Общо заявление за плащания на площ 2013 с УИН 24/ 030413/76172 и Общо заявление за плащания на площ  2014 с УИН 24/ 120614/86182, е в общ размер на 229 034.65лв.,  в който размер е и определената за възстановяване с оспорения АУПДВ финансова помощ, при прилагането на чл.18, ал.4, б.а” от Наредба № 11/ 2009г. 

                    

 

 

 

 

Обжалваният АУПДВ е издаден при спазване на административно-производствените правила. Видно от представената преписка, административният орган надлежно е уведомил на основание чл.26, ал.1 от АПК  Земеделски институт Стара Загора като заинтересовано лице по смисъла на чл.15, ал.1 от АПК, за започването на административното производство по издаване на АУПДВ. Установени и преценени са фактите и обстоятелствата, относими към постановяването на АУПДВ в хипотезата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г. Противно на възражението на жалбоподателя, административният орган не е допуснал нарушение на чл.35 и чл.36 от АПК в сочения от оспорващия смисъл – поради неизясняване и недоказване на факта на неспазване от страна на земеделския стопанин на изискванията по чл.24, ал.2 от Наредба № 11/ 2009г. По съображенията, изложени по горе, този въпрос се явява разрешен с влезлия в сила административен акт за прекратяване на агроекологичния ангажимент, респ. фактите и обстоятелствата, обусловили произнасянето на административния орган за прекратяване на агроекологичния ангажимент в хипотезата на чл.18, ал.3, т.3 от Наредба № 11/ 2009г., не подлежат на ново установяване и преценка при последващото издаване на АУПДВ за възстановяване на изплатената финансова помощ. Изложените в жалбата и в представеното по делото писмено становище възражения е следвало да бъдат релевирани в производството по издаване съотв. по обжалване на акта за прекратяване на агроекологичния ангажимент. Доколкото при извършената служебна проверка съдът не констатира допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила по смисъла на чл.146, т.3 АПК, не е налице твърдяното от жалбоподателя процесуално основание за отмяна на акта, като незаконосъобразен.

 

            Предвид гореизложеното съдът приема, че оспореният Акт за установяване на публично държавно вземане № 01-3300/ 30 от 09.08.2016г., издаден от Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие”, е законосъобразен - издаден е от компетентен административен орган и в предвидената от закона форма; постановен е в съответствие и при правилно приложение на материалния закон, при спазване на административно-производствените правила и съобразяване с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.

 

С оглед изхода на делото искането на ответника по жалбата за присъждане на направените разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.4 от АПК в тежест на жалбоподателя Земеделски институт Стара Загора следва да бъде възложено заплащането на разноски за възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита на административния орган в размер на 300лв.

 

            Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Земеделски институт Стара Загора  - НИГО - Стара Загора, против Акт за установяване на публично държавно вземане  № 01-3300/ 30 от 09.08.2016г., издаден от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие” – гр. София, с който по отношение на Земеделски институт Стара Загора е установено публично държавно вземане, представляващо подлежаща на възстановяване изплатена субсидия по мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони 2007-2013г., направление „Въвеждане на сеитбообращение за опазване на почвите и водите” за кампании 2013 и 2014 във връзка с подадените от Земеделски институт Стара Загора Общо заявление за плащания на площ 2013 с УИН 24/ 030413/76172 и Общо заявление за плащания на площ 2014 с УИН 24/ 120614/86182, в общ размер на 229034.65лв., на основание чл.18, ал.3, т.3 и ал.4, б.”а” от Наредба № 11 от 06.04.2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания” от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 2013г., като неоснователна.

 

         ОСЪЖДА  Земеделски институт Стара Загора  - НИГО - Стара Загора, ЕИК  1760400230166, да заплати на Държавен фонд „Земеделие” -гр. София сумата от 300 /триста/ лв., представляваща направените от ответника разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: