Р
Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
04.06.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
02 май |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диана Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело номер |
336 |
по описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалван е Електронен фиш за налагане на глоба серия К №
2088908, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189, ал.4 вр.
чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лв. на А.Ю.А. ***, с ЕГН
**********, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано
техническо средство на 17.04.2018г. в 14:50ч. в гр. Кърджали.
В жалбата се твърди, че фиша бил издаден в нарушение на
материалния закон и административнопроизводствените правила, поради което моли съдът да отмени електронният фиш като незаконосъобразен.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се
представлява.
Административнонаказващият орган, редовно призован за
съдебно заседание, не се представлява. Началник сектор ПП е представил подробно
и аргументирано писмено становище, в което излага съображения за
законосъобразност на електронния фиш. Моли съдът да остави без уважение
подадената жалба.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за
съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 17.04.2018г. в гр.Кърджали се осъществявал
видеоконтрол на нарушенията на правилата
за движение с АТС № 11743cf. Същият бил позициониран в гр.Кърджали на ул.”Стефан Стамболов”, до магазин
„Лотос”, където е въведено ограничение на скоростта от 50 км/ч. за населеното
място. В 14:50ч. на 17.04.2018г. бил заснет движещ се в посока към кв.
„Възрожденци” лек автомобил марка „Фолксваген Пасат” с рег.№ К 3607 ВВ, със
скорост 79 км/ч. при ограничение от 50 км/ч. След обработване на информацията
от заснемането бил издаден атакуваният електронен фиш, в който като нарушител
било вписано името на А.Ю.А. ***, с ЕГН **********, в графа собственик, на
когото е регистрирано МПС или ползвател. В описателната част на електронния фиш
било вписано движение с установена скорост от 79 км/ч. - превишаване с 29
км/ч., съставляващо нарушение на чл.21, ал.1 от ЗДвП, за което на основание
чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба” в размер на 100 лв.
При така приетата за установена фактическа обстановка,
съдът направи следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от
надлежна страна и в законоустановения срок по чл.189, ал.8 от ЗДвП, поради
което следва да бъде разгледана по същество.
В разпоредбата на чл.21, ал.1 от ЗДвП са посочени
стойностите на скоростта, които водачите на пътни превозни средства не следва
да превишават, в зависимост от вида на превозното средство, както и от това
дали движението се осъществява в населено място, извън населено място или
автомагистрала. В процесния случай нарушението е констатирано в гр. Кърджали,
за който се отнася ограничение на скоростта за движение в населено място от 50
км/ч. Тъй като е отчетено превишение на допустимата скорост за
движение с 29 км/ч., приложена е санкционната разпоредба на чл.182, ал.1, т.3
от ЗДвП, предвиждаща налагане на административно наказание „глоба” в размер на 100
лв. за водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място,
ако превишаването е от 21 до 30 км/ч. Следователно,
деянието, за което е реализирана отговорността на жалбоподателя, е обявено от
закона за наказуемо с административно наказание. Обосновано в електронния фиш името на А.Ю.А. е посочено като нарушител в качеството на
собственик, на когото е регистрирано моторното превозно средство, доколкото
същият не е декларирал по установения ред друго лице да е извършило нарушението.
Жалбоподателят попада в кръга на лицата по чл.188, ал.1 от ЗДвП и затова
следва да отговаря за извършеното нарушение, отразено в електронния фиш.
При извършената служебна проверка съдът не констатира в
хода на административно наказателното производство да са допуснати твърдените в
жалбата нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, които да
съставляват основание за отмяна на атакувания акт. Изписването в
разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП „в отсъствието на контролен орган и на
нарушител” е пояснение, което се отнася за процедурата по издаването на електронния фиш, а не до установяването на нарушението с техническото средство. Не е необходимо самото нарушение да е установено в
отсъствие на контролен орган. На следващо място, чл.189, ал.4 от ЗДвП изисква нарушението да е установено с техническо средство или
система, без да е конкретизирано дали същото следва да е стационарно или
мобилно. Законодателната промяна в ЗДвП предвиди възможността
електронен фиш да се издаде и когато нарушението е установено с мобилно
техническо средство, а последното бе включено в обхвата на автоматизирано
техническо средство по смисъла на § 6, т.65 от ДР на ЗДвП, приложим във вр. с
чл.189, ал.4 от ЗДвП. Към момента законодателната уредба позволява издаване на
електронен фиш, както когато нарушението е установено посредством стационарно
техническо средство, така и когато е установено с мобилно такова. За целта е
издадена и нарочна Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
в която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Контролният
орган в патрулния автомобил по никакъв начин не оказва въздействие върху
процеса на установяване и заснемане на нарушението, тъй като измерването и
регистрирането на скоростта и записа на доказателствения видеоматериал се
извършва напълно автоматично от мобилната система. По делото е представен
задължителния в случаите на ползване на мобилно АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредба № 8121з-532 от 18.04.2018г., съгласно одобреното
приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на
движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, както и други обстоятелства,
необходими за преценката относно законосъобразността на издадения електронен
фиш. Няма основание съдът да не кредитира приложената по делото разпечатка на
Снимка № 11743cf, заснет с преносима система за контрол на скоростта на МПС, тъй като по
силата на чл.189, ал.15 от ЗДвП, изготвените с технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и
регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и
разпечатки са веществени доказателствени средства в административнонаказателния
процес. Именно посоченият клип доказва, че автомобила
„Фолксваген Пасат” с рег. № К 3607 ВВ се е движил със скорост от 79 км/ч. на посочените в електронния фиш дата, час и
място. При съставянето на ЕФ са спазени всички изисквания на чл.189, ал.4 от ЗДвП, посочени са: териториалната структура на МВР, на чиято територия е установено нарушението /ОДМВР-Кърджали/, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на МПС,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Сред тези реквизити, на които трябва да отговаря съдържанието на
електронния фиш, не са предвидени име, длъжност, компетенции и подпис на лицето
издало фиша, датата на неговото издаване. Макар чл.189, ал.11 от ЗДвП да
предвижда, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила
наказателно постановление, това приравняване е само относно последиците, с
които се ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове
и не обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно
процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени в
разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Няма изискване
последният да има реквизитите на наказателно постановление, така както са
изброени в чл.57 от ЗАНН. Единственият недостатък на обжалвания ЕФ се състои в
тоlа, че АНО не е намалил
констатираната скорост с 3 км.ч., съгласно методичните указания за работа с
мобилната система, но съдът счита, че в конкретния случай това не се отразява
на правната квалификация с оглед превишената стойност на скоростта, поради
което счита, че този пропуск е несъществен и не се отразява върху правата на
нарушителя. Предвид изложените съображения обжалваният електронен фиш се явява
законосъобразно издаден и следва да бъде потвърден.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 2088908, издаден от ОДМВР-Кърджали, с който на основание чл.189,
ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба” в размер на 100 лв. на А.Ю.А. ***, с ЕГН
**********, за нарушение по чл.21, ал.1 от ЗДвП установено с автоматизирано
техническо средство на 17.04.2018г. в 14:50ч. в гр. Кърджали.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок
от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия: