Решение по дело №83/2019 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 329
Дата: 31 декември 2019 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Ивайло Генов Йорданов
Дело: 20191840200083
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Ихтиман, 31.12.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ИХТИМАНСКИ РАЙОНЕН СЪД, втори състав, в публично заседание на втори септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                                                                 Председател: Ивайло Йорданов

 

при секретаря Адриана Хаджипеткова, като разгледа докладваното от съдията Йорданов НАХД № 83 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и следващите ЗАНН.

Образувано е по жалба на И.Б. против Електронен фиш серия К № 2397139, издаден от ОДМВР – София, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв.

В жалбата се твърди, че електронният фиш е неправилен и незаконосъобразен при подробно изложени съоражение, поради което се отправя искане за неговата отмяна.

Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност съобразно с чл. 16 НПК, приема за установено следното:

На 16.11.2018 г. в 15.37 часа, в Софийска област, община Ихтиман по автомагистрала „Тракия“ км. 49+400, при въведено ограничение от 90 км. в час с пътен знак В-26, с ATCC „ARH CAM S1“ № ………., е била засечена скорост на движение 124 км./ч. (след отчитане на допустима грешка в полеви условия 3%), т.е. превишение с 34 км./ч. на разрешената скорост, на МПС – лек автомобил марка „Мерцедес“, модел „Е320ЦДИ“, с рег. № А3030КМ.

Автомобилът е собственост на жалбоподателя И.Т.Б..

Въз основа на данните от АТСС от ОДМВР-София срещу жалбоподателя е издаден обжалвания електронен фиш.

Мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ATCC „ARH CAM S 1“ е одобрена и вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, на 07.09.2017 г., със срок на валидност на одобряването 07.09.2027 г. Процесната мобилната система с № 11743c1 е преминала проверка на 10.10.2018 г. в Българския институт по метрология, като допустимата грешка при измерване на скоростта е 3 км/ч. до 100 км/ч. и от 3 % при движение със скорост над 10 км/ч., видно от протокола от 11.12.2017 г.

Автоматизираното техническо средство е поставено на участъка от пътя – АМ „Тракия“, км. 49+400, за което е съставен протокол.

Със Заповед № РД-11-852/11.09.2018 г. на председателя на УС на АПИ е въведено ограничение на скоростта на движение на пътни превозни средства (ППС) на 90 км./ч. в участъка от 45+900 до км. 53+000 ляво и дясно платно на АМ „Тракия“ със срок на действие до 20.12.2018 г. В изпълнение на заповедта е поставен знак В 26 с означена скорост 90 км/ч.

По доказателствата:

Горната фактическа обстановка се установява от приобщените по делото писмени доказателства, а именно: Електронен фиш серия К № 2397139, издаден от ОДМВР-София; разпечатан на хартиен носител снимков материал за описаното нарушение; копие на заповед от 2016 г. на министъра на вътрешните работи относно утвърждаване на образец на електронен фиш, и копие на образец на електронен фиш; справка от Българския институт по метрология, с приложено копие на удостоверение за одобрен тип, протокол от последваща проверка на системата, протокол за използване на техническото средство – преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и комуникации тип ARH CAM S1, Заповед № РД-11-852/11.09.2018 г. на председателя на УС на АПИ и приложената към нея скица на пътната сигнализация в участъка от км. 45+900 до км. 53-000 ляво и дясно платно на АМ „Тракия“.

Събраните по делото писмени доказателства, приобщени към доказателствения материал, съдът кредитира изцяло, тъй като не разкриват противоречия и изясняват фактическата обстановка по начина, възприет от съда.

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК, в това производство районният съд следва да провери законността на обжалваното НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.

Електронният фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия, съгласно ЗАНН и ЗДвП.

Същият отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения от Министъра на вътрешните работи образец. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното ѝ заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш.

Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Задължително условие за санкционирането с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано техническо средство, т. е. да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор.

Противно на твърденията на жалбоподателя, облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на административно наказание, е приложима при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП и с мобилно автоматизирано техническо средство или система. При изпълнение на функциите си, определените от министъра на вътрешните работи служби, имат право за установяване на нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния номер на МПС /чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП/, като нормата на чл. 189, ал. 15 от ЗДвП изрично определя като веществени доказателствени средства снимките, видеозаписите и разпечатките, изготвени с технически средства или системи, заснемащи и записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на МПС. В разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП е регламентирано, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Съгласно легалната дефиниция по § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП /нова, ДВ бр. 19/ 2015 г. /, "автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата /обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г. /. С посочената Наредба се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Съгласно разпоредбата на чл. 2 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., стационарните и мобилните автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения – видеозаписи, с данни за установените нарушения на правилата за движение, като в чл. 3 от Наредбата е регламентирано, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

С оглед на посочената нормативна регламентация, следва да се има предвид, че разрешението, дадено с Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013 г. на ВАС, нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш само при установяването им при използване на стационарни АТСС, но не и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол, е загубило актуалност. Нормативно установените условия за въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредбата), съответстват на изискванията, залегнали в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013 г. на ВАС. Разрешението, дадено в посоченото Тълкувателно решение, се основава на наличието на непълноти в нормативната регламентация към момента на приемане на ТР от гл. т липсата на изрично разписани правила за използването на мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания. След измененията на ЗДвП /ДВ бр. 19 от 13.03.2015 г.) и издаването на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издаването на електронен фиш за налагане на административни санкции за допуснати нарушения на чл. 21, ал. 1 и ал. 2 от ЗДвП е допустимо и когато нарушенията бъдат установени и заснети с мобилно АТСС, функциониращо автоматично. Следователно няма законово регламентирана пречка за прилагане на облекчената процедура по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП за налагане на административно наказание при установяване на нарушение по чл. 21 от ЗДвП чрез мобилни автоматизирани технически средства и системи.

В случая нормативно установената процедура в Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за използване на автоматизирано техническо средство е спазена, което се установява от приложения протокол, който съдържа всички изискуеми данни. В същия е отразено и точното позициониране на автоматизираното техническо средство.

Към 23.09.2018 г., когато е констатирано превишението на скоростта, чл. 165, ал. 2, т. 8 ЗДвП, изискващ обозначаване чрез поставяне на пътни знаци и участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез автоматизирани технически средства или системи, е отменен /ДВ, бр. 54/05.07.2017 г./

Санкцията е определена в съответствие с чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП, предвиждащ за превишаване от 31 до 50 км/ч глоба 300 лв. Установено е, че наказуемата скорост на движение на автомобила е била 124 км/ч, т.е. превишението над въведеното ограничение е с 34 км/ч, т.е. размерът на глобата е 300 лева, като наказващият орган няма възможност да допълнителна преценка на обстоятелствата по чл. 27 ЗАНН.

Ето защо съдът приема, че атакуваният електронен фиш е правилен и законосъобразен, поради което следва да бъде потвърден.

Ръководен от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К № 2397139, издаден от ОДМВР – София, с който за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП на И.Т.Б. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 300 лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – София област на основанията, предвидени в НПК и по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                                              Районен  съдия:

 

                                                                                                                           (И. Йорданов)