Р Е Ш Е Н И Е
№ 131/02.03.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД
- МОНТАНА ,ІІІ СЪСТАВ, в ОТКРИТО
заседание на двадесет и четвърти
февруари , през две хиляди и двадесета година в състав :
Председател : БИСЕРКА
БОЙЧЕВА
при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа
докладваното от съдия БОЙЧЕВА , административно дело№647/2019г., и за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производство е по реда на чл. 145 и сл. от
Административно-процесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 45, ал. 5 и сл. от ЗМСМА(Закон за местното самоуправление и местната администрация).
Делото е образувано по жалба на Кмета на община
Бойчиновци ,действащ чрез пълномощника си адв.К.А. със съдебен адрес *** срещу
Решение №21 от 16.12.2019г. по Протокол №5/16.12.2019г. на Общински съвет-Бойчиновци,с
което на основание чл.21,ал.1,т.24 от ЗМСМА и чл.6,ал.1,т.22 и т.23 от
Правилника за организацията и дейността на ОС-Бойчиновци,неговите комисии и
взаимодействието му с общинската администрация,и при мотиви ,изложени в
докладна записка: т.1.е задължен кмета на община Бойчиновци да предостави на
ФК“Б*** “с. К*** 285,00лв.,представляващи съдийска такса-265,00лв.и такса за
медицинско лице 20,00лв.;т.2. средствата по т.1 се предоставят на футболния
клуб до 23.12.2019г.и са за сметка на определените от общинския бюджет средства
за футболни клубове и т.3 е възложено на кмета изпълнението на решението.В жалбата се релевират основания за
незаконосъобразност на оспореният акт ,поради допуснати от колективния орган нарушения
на материалния закон и на процесуалните правила.Иска се отмяна на оспореното
решение, претендират се разноски.В съдебно заседание кмета ,чрез процесуалния
си представител адв.А. иска отмяна на оспореното решение ,по подробно изложени
съображения в жалбата.Претендира разноски по делото,за което представя списък.Прилага
и писмена защита.
Ответникът по жалбата- Общински съвет-Бойчиновци,
не изпраща представител и не взема становище.
Заинтересованата страна-Сдружение ФК "Б*** -1930", с.К*** , чрез
представляващия го Д.Ц.К. поддържа становище за законосъобразност на
административния акт. Твърди ,че след всеки футболен мач разходите се
възстановяват от бюджета на общината.
Административният съд,след
преценка на оспореното решение,доводите на страните и представените писмени
доказателства,установи следното:
Жалбата е допустима ,като
подадена от легитимирано лице и в срока по чл.45,ал.5 ЗМСМА във вр.с. чл.149,ал.1
от АПК.Решението на ОС-Бойчиновци е прието по докладна записка на общинския
съветник С*** К*** З*** ,на заседанието е присъствал и кмета С*** С*** ,при
което същия е запознат с решението в деня на неговото приемане на 16.12.2019г., при което 14- дневния срок
изтича на 30.12.2019г.,а жалбата против решението е депозирана директно до съда
в последния ден-30.12.2019г ,тоест в срок.Разгледана по същество жалбата се
явява и основателна.Доводите на съда в този смисъл са следните:
От данните по делото се установява следното.
На 09.12.2019 г. в Общински съвет-Бойчиновци е
входирана докладна записка, вх. №ОбС-282/09.12.2019г. от общинския съветник С***
К*** З*** ,в която е посочено ,че с Решение№448 по Протокол№47/31.01.2019г.,
ОС-Бойчиновци е приел бюджета на общината за 2019г.,като е гласувал средства за
разходи за спортни състезания и подпомагане на спортни прояви на регистрирани
спортни клубове и дружества ,чийто седалища и дейност се намират на територията
на общината ,в т.ч и футболни клубове.В с. К*** съществува ФК от група „А“
,който развива своята дейност основно чрез набиране на средства от дарения ,а
разходите за съдийски такси и хонорар на медицинско лице при провеждане на
футболни мачове се извършва със средства определени от Общинския съвет с
решението за приемане на бюджета на община Бойчиновци.Във връзка с мотивите,
изложени в докладната записка , и след неполучено авансово плащане от община
Бойчиновци на средства за заплащане на съдийска такса и хонорар на медицинско
лице на футболен мач на ФК“Б*** -1930“ с.К*** на 01.12.2019г.предлага проект на
решение,с което т.1да се задължи кмета на община
Бойчиновци да предостави на ФК“Б*** “с. К*** 285,00лв.,представляващи съдийска
такса-265,00лв.и такса за медицинско лице 20,00лв.;т.2. средствата по т.1 да се
предоставят на футболния клуб до 23.12.2019г.и да са за сметка на определените
от общинския бюджет средства за футболни клубове и т.3 да се възложи на кмета
изпълнението на решението.Подписана е от
вносителя С*** З*** -общински съветник.Приложен е и документ от БФС-Областен съвет Монтана за
назначаване на главен съдия и асистенти ,от който документ е видно ,че срещата се е провела на 01.12.2019г. в с.К***
от14,50ч.,като таксата от 2 по 70 и 2 по 55 лв. се заплаща от домакина преди
започване на срещата.
На 16.12.2019 г. е проведено заседание на
ОС-Бойчиновци ,водено от председателя С*** К*** ,на което присъстват всички 13
общински съветници ,вкл. кмета на общината С*** С*** ,зам. кмета Т*** П*** и
секретаря на общината И*** А*** . Описал е накратко ситуацията и е предложил
Общински съвет -Бойчиновци да вземе
следното решение : „Задължава кмета на община
Бойчиновци да предостави на ФК“Б*** “с. К*** 285,00лв.,представляващи съдийска
такса-265,00лв.и такса за медицинско лице 20,00лв.;т.2. средствата по т.1 от
настоящето решение се предоставят на футболния клуб до 23.12.2019г.и са за
сметка на определените от общинския бюджет средства за футболни клубове и т.3
Възлага на кмета изпълнението на решението.Правното
аргументиране на решението е разписано по следния начин: на основание чл. 21,
ал. 1,т.24 от ЗМСМА във вр. с чл.6,ал.1,т.22 и т.23 от Правилника за организацията и дейността
на ОС-Бойчиновци,неговите комисии и взаимодействието му с общинската
администрация.Прието е оспореното в настоящето производство Решение №21 от
16.12.2019г. по Протокол№5/16.12.2019г. на Общински съвет-Бойчиновци,с което на
основание чл.21,ал.1,т.24 ЗМСМА и чл.6,ал.1,т.22 и т.23 от Правилника за
организацията и дейността на ОС-Бойчиновци,неговите комисии и взаимодействието
му с общинската администрация, т.1.е задължен кмета на община Бойчиновци да
предостави на ФК“Б*** “с. К*** 285,00лв.,представляващи съдийска
такса-265,00лв.и такса за медицинско лице 20,00лв.;т.2. средствата по т.1 се
предоставят на футболния клуб до 23.12.2019г.и са за сметка на определените от
общинския бюджет средства за футболни клубове и т.3 е възложено на кмета
изпълнението на решението.При така
установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:
При
служебна проверка за законосъобразност на решението на ОС-Бойчиновци на
основание чл.168 АПК на всички основания по чл.146,т.1-5 АПК съдът констатира
следното.Оспореното решение е взето от компетентен орган, съобразно
разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА,която регламентира ,че в изпълнение на
правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби,
инструкции, решения, декларации и обръщения.То обаче страда от изключително
много пороци-липса на фактически и правни основания, нарушаване на материалния
закон и като такова подлежи на отмяна. Прието е при наличие на кворум ,с
мнозинство повече от половината от присъстващите съветници с явно поименно гласуване/чл.27,ал.2
и ал.3 от ЗМСМА/. Видно от протокола на
проведеното заседание на ОС – Бойчиновци, общинските съветници са общо 13 на
брой, 13 са присъствали ,като процесното решение е прието с гласовете на 8 общински съветници, гласували "за", „против“
-5 и въздържал се -0,следователно същото е валидно. Решението е обосновано с
правното основание чл. 21, ал. 1, т. 24 ЗМСМА.Разпоредбата на чл. 21, ал. 1, т.
24 от ЗМСМА регламентира правомощието на ОС да упражнява текущ и последващ
контрол върху изпълнението на приетите от него актове.Тук е спорен е въпросът,
дали това е правното основание, което е следвало да посочи Общински съвет
–Бойчиновци .Настоящият съдебен състав намира ,че по-скоро вярното правно основание е по чл.21,ал.1,т.6 ЗМСМА- приема и изменя годишния бюджет на общината,
осъществява контрол и приема отчета за изпълнението му, доколкото се касае за
средства от общинския бюджет за финансиране на спортна дейност.
Така или иначе, съобразно изложените по-долу
мотиви, това не е толкова важно, защото според настоящият съдебен състав
Общинския съвет не е компетентен да нарежда на кмета на общината да извърши
такова действие –да задължи кмета да възстанови средства за извършен разход за
провеждане на футболна среща в с.К*** .Приложено е по делото Решение №448 по Протокол№47/31.01.2019г.с
което е приет бюджета на община Бойчиновци за 2019г. ,където в т.4 е записано –„за разходи за спортни
състезания и подпомагане на спортни прояви на регистрирани спортни клубове и
дружества ,чийто седалища и дейност са на територията на общината в размер на
29 000лв.,от които за футболни клубове-18 000лв.“В т.5 се утвърждава списък на
длъжностите, които имат право на транспортни разходи съгласно Приложение 9 ,а в
т.6 е утвърден поименен списък на лицата по предходната точка съгласно
Приложение 10.
Съгласно чл.133,ал.2 от Закона за физическото
възпитание и спорта/ЗФВС/ /Обн., ДВ, бр. 86 от
18.10.2018 г., в сила от 18.01.2019 г., изм., бр. 17 от
26.02.2019 г., доп., бр.
35 от 30.04.2019 г., изм. и доп., бр. 64 от 13.08.2019 г., в сила от
13.08.2019 г/.Общините може да подпомагат:1. спортни
организации, спортни училища и туристически дружества, които имат седалище и
дейност на територията на съответната община;и 2. юридически лица с нестопанска
цел, регистрирани за осъществяване на общественополезна дейност, които
организират и насърчават децата и младежите да се занимават с физическа
активност, спорт и спортно-туристическа дейност.Не се оспорва ,че ФК“Б*** 1930“с.К***
е вписано в регистъра за юридически лица с нестопанска цел като сдружение с
обществено-полезна дейност с наименование сдружение ФК Б*** 1930-К*** ,за което
са представени и доказателства по делото –Решение №2/30.10.2015г. по
ф.д.№16/2011г.на ОС-Монтана/л.97/,следователно има право на финансово
подпомагане от общината.Същото е и временен член на БФС,потвърдено от представляващия
футболния клуб Д.К. в съдебно заседание.Съгласно чл.133,ал.3 ЗФВС Общините подпомагат приоритетно дейностите
в областта на спортa за всички,а съгласно ал.4 Условията и редът за финансиране и
подпомагане на физическата активност, физическото възпитание, спорта и
спортно-туристическата дейност се определят с наредба на общинския съвет.Настоящият
състав е изискал информация има ли приета наредба по чл.133,ал.4 ЗФВС от ОС-Бойчиновци с писмо /л.107/ ,като с
писмо-отговор от 21.02.2020г. ОС-Бойчиновци е отговорил ,че няма приета наредба
по чл.133,ал.4 ЗФВС/л.111/,но с решението, с което е приет бюджета на общината
за 2019г. са определени 18 000лв. за финансиране на футболни
клубове,действащи на територията на общината. Настоящият състав намира
,че дори и да липсват правила, приети с Наредба по чл. 133, ал. 4 от ЗФВС, с
оглед нуждата на всеки един клуб, спортна организация, спортно училище или
туристическо дружество от финансиране - на държавно или общинско ниво, е било
възможно община Бойчиновци да създаде
ясни правила за начина на разпределение на тези средства ,ако не в наредба ,то
в решението ,с което са определени тези средства като целеви за финансово
подпомагане на футболни клубове, не и по
начина, по който се взема решение като оспореното.Финансирането на такива
организации следва да бъде заложено в общинския бюджет, да е прозрачно и ясно
кой клуб, организация по какви критерии ще получи общинска субсидия.Не може
това да става по начина, по който е взето това решение . Защото не общинския
съвет, а кмета на общината е отговорен за изпълнение на бюджета/чл. 7, ал. 5 от
Закона за публичните финанси/ЗПФ/ и чл. 11, ал. 3 от ЗПФ/, а ОС може само да
контролира и следи това изпълнение/чл. 21, ал. 1, т. 6 от ЗМСМА /. Няма как
директно да се вменява задължение към кмета да извърши конкретния бюджетен
разход, без това да бъде мотивирано и конкретизирано от кое перо,при какви
правила ,при приет бюджет това да стане.Липсата на ясна финансова обосновка е
разнозначно на липса на мотиви-фактически и правни основания за приемане на
решението.Не става ясно как са изчислени разходите за проведената среща в с.К***
на 01.12.2019г.В решението, с което е приет бюджета на общината за 2019г е
разписано ,че за футболни клубове са предвидени средства -18000лв., но не е
разписано как ще става разпределянето кой клуб каква част ще получи от тези
средства,колко са клубовете на територията на общината ,които имат право да
получат от тези средства Съгласно чл. 7, ал. 5 от ЗПФ"Кметовете
организират и ръководят съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението
на бюджетите на общините". В такъв смисъл е и нормата на чл. 11, ал. 3 от
същия закон, според която първостепенен разпоредител с бюджета на общината е
кметът на общината.Ролята на Общинския съвет според ЗПФ е друга. Според чл. 13,
ал. 2 "Бюджетите на общините се приемат от общинските съвети по реда на този
закон".Съгласно чл.102,ал.1 от ЗПФ Първостепенните разпоредители с бюджет
не могат да извършват разходи и да поемат задължения за разходи за текущата
година, надхвърлящи общия размер на утвърдените разходи и задължения за разходи
по бюджетите им. Не става ясно в случая колко от заделените средства по това
перо са останали налични към датата на взетото решение-16.12.2019г. В тази
връзка решението не е мотивирано, тъй като е посочено какъв е бил предвидения
размер на разходите по конкретното перо за финансиране на спортните клубове ,но
не е ясно дали към датата- 16.12.2019г. исканата сума е налична по това перо
,респ.дали с решението не се надвишава законово допустимия праг на разходите за
тази цел през 2019 г. Още повече, че при обсъждане на докладната записка кметът
заявява ,че може и тези средства да са изразходени към месец декември
2019г.Въпреки опасенията на кмета ,председателя на ОС-Бойчиновци дава почивка
,след която се приема решението. Липсата на финансова обосновка на решението е
в противоречие с изискването на чл. 22, ал. 3 ЗПФ за спазване на фискалните
правила на закона.Затова съдът счита, че оспореното решение е и финансово
немотивирано.
Настоящият съдебен състав счита за необходимо
да посочи и това, че за да бъде законно финансирането на клубовете и спортни
организации, спортни училища и туристически дружества, е от изключително
значение приемането на Наредбата по чл. 133, ал. 4 от ЗФВС.Бездействието на
общинския съвет е в ущърб само и единствено на клубовете и спортни организации,
спортни училища и туристически дружества, които не биха могли да получат
финансиране, така, както законът позволява.
С оглед на така изложените съображения, съдът
приема, че Общински съвет – Бойчиновци е
приел освен немотивиран, при липсата на фактически и правни основания акт-в
нарушение на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, но и материално незаконосъобразен
такъв. При тези мотиви оспореното решение, следва да бъде отменено.
По делото е направено искане от процесуалния
представител на жалбоподателя за присъждане на разноски по делото. При този
изход на делото, предвид нормата на чл. 143, ал. 1 от АПК право на разноски има
именно оспорващият.По делото същият се представлява от адв.К.А. ,която е
представила списък на разноски по чл.80 ГПК в размер на 360лв адвокатско
възнаграждение и 10лв. държавна такса,които следва да и бъдат присъдени.Приложено
е платежно нареждане за изплащането на адвокатско възнаграждение и вносна
бележка за платена такса.Воден от горното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на Кмета на община Бойчиновци ,действащ
чрез пълномощника си адв.К.А. със съдебен адрес *** , Решение №21 от
16.12.2019г. по Протокол№5/16.12.2019г. на Общински съвет-Бойчиновци.
ОСЪЖДА Общински съвет -Бойчиновци да заплати на кмета на община Бойчиновци,чрез
неговия процесуален представител адв.К.А. направените по делото разноски в размер на
общо 370/триста и седемдесет/ лева.
Решението може да се обжалва с касационна
жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния
административен съд.
Съдия: