Решение по дело №185/2020 на Окръжен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2020 г.
Съдия: Валентина Йорданова Генжова
Дело: 20204200500185
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 15 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 150

гр.Габрово, 07.07.2020 г.

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

            Габровският окръжен съд в публично съдебно заседание на двадесет и пети юни през две хиляди и  двадесета  година, в състав:

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: В. Топалова

                                                                                   ЧЛЕНОВЕ:        В.Генжова

                                                                                                             Г.К.

при секретаря В.Венкова, като разгледа докладваното от съдия Генжова

в. гр. д. № 185 по описа за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.258 и сл. от ГПК.

            Образувано е по въззивна жалба на ищеца И.П.И., подадена чрез процесуалния представител адв. Р.Х.-К. срещу решение № 147/19.05.2020г. постановено по гр. д. № 6/2020 г. на Габровски районен съд, с което е отхвърлен предявения от ищеца И. иск за заплащане на сумата от 1 367,08 лв., представляваща възнаграждение за положен извънреден труд вследствие преобразуване на нощен към дневен такъв за периода 04.08.2017 г. - 02.01.2020 г., ведно със законната лихва от предявяване на исковата молба до окончателното изплащане на сумата и жалбоподателят е осъден да заплати на ответника ОД на МВР Габрово сумата от 200 лв.- разноски по делото

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност и необоснованост на обжалваното решение. Оспорва се правилността на изводите на съда относно приложимостта на разпоредбите на КТ и издадената въз основа на него Наредба за структурата и организацията на работната заплата,както и ЗДСл, към възникналотото между страните по делото правоотношение по ЗМВР. Жалбоподателят счита,че в специалния закон липсва правна норма, която да урежда компенсирането на положения извънреден труд между 22.00 и 06.00 часа /нощен труд/. Позовава се  на мотивите на решение № 311 от 08.01.2019 г. на ВКС по гр.д. № 1144/2018 г. Твърди, че след отмяната на Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г. е останала законова празнина относно регламентирането на преобразуването на часовете положен нощен труд към дневен такъв с конкретен коефициент и липсва специална норма спрямо общата такава по чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. С оглед на това следва да се приложи чл. 46, ал. 2 от ЗАН. Това обосновава и субсидиарното прилагане на регламентираното в НСОРЗ, в който смисъл има установена трайна съдебна практика на Окръжните съдилища – подробно посочена в жалбата. Действалата през процесния период Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., в която няма разпоредба, аналогична на чл. 31, ал. 2 от отменената Наредба от 11.08.2014 г., не следва да се приеме като законодателно решение, за  което жалбоподателят се позовава на чл. 67, ал. 3 от ЗДСл, решението на ВКС по гр. д. № 1144/2018 г. Счита, че е налице колизия между разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР и чл. 179, ал. 2 ЗМВР, а не както е прието от първоинстанционния съд, че към служебните правоотношения на служителите на МВР единствено приложим е специалният закон – ЗМВР. Излагат се доводи за незаконосъобразност на изводите на съда, че различно е уреден въпросът за нощния труд по КТ и ЗМВР, при което коефициентът за служителите,работещи в системата на МВР е 1 при съотношение 8:8, а не 1,143. Жалбоподателят счита, че липсва специална норма в ЗМВР, дерогираща общата по чл. 140, ал. 1 КТ и доколкото нощният труд от 8 часа е над нормалната му продължителност  от 7 часа, същият се явява извън установеното за служителя работно време и подлежи на обезщетяване като извънреден труд по смисъла на чл. 143, ал. 1 КТ, при коефициент 1.143 съгласно чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Намира за неправилно приетото от първоинстанционния съд, че чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ е неприложим относно държавните служители  в МВР. Излагат се доводи, че първоинстанционният съд е изтълкувал превратно закона, защото всички работници имат гарантирани права на заплащане, което да съответства на извършената от тях работа- основен правен пинцип, прогласен от Конституцията на РБ – чл. 48, ал. 5. Твърди се, че предявеният иск е основателен и доказан. Моли да се отмени обжалваното решението и да се постанови ново по същество на спора, с което искът да бъде уважен, ведно със законните последици.

            В депозирания по делото отговор на исковата молба ответникът по жалбата я оспорва, като твърди че, доколкото продължителността на нощното работно време не била по-малка от тази на дневното за служителите на МВР по специалния ЗМВР, не се налагало преобразуване на нощните часове в дневни по смисъла на чл.9 ал.2 от НСОРЗ и не била необходима методология за отчитане нормата на фактически положен труд, т.е. нямало празнота в специалната уредба, която да бъде запълвана с общата трудова норма по чл.9 ал.2 от НСОРЗ. В този смисъл били цитираните от съда решения на ВКС- Р. № 197/07.10.2019г. по гр. д. № 786/2019г., IV ГО на ВКС, Р. № 55/07.04.2015г. по гр. д. № 5169/2014г., III ГО. Не намирали приложение  мотивите на цитираното във въззивната жалба Решение № 311/08.01.2019г. по гр. д. №1144/2018г. на ВКС IV ГО, тъй като касаело различен казус. Аргумент за приложимост по аналогия на чл.9 ал.2 от НСОРЗ не можел да бъде извлечен от чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з-407/11.08.2014г., предвиждащ, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен нощен труд за отчетния период се умножава с 0.143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период, доколкото Наредба № 81213-407/11.08.2014г. не действала през исковия период. И в новата Наредба № 8121 з-36 /07.01.2020г. за реда, организацията и разпределянето на работно време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, влязла в сила на 10.01.2020г., също не бил предвиден коефициент за нощния труд. Липсата на изрична норма за преобразуване на часовете нощен труд с коефициент 1,143 в дневен представлявала специална уредба, отчитаща спецификата на дейността на държавните служители, а не празнина и липса на регламент за служителите на МВР. Положеният от ищеца през процесния период нощен труд в размер от 0,25 лева на час, установен със заповеди на министъра на вътрешните работи, бил заплатен, видно от експертизата по делото. Нито един нормативен акт от по-висок порядък спрямо Наредба № 81213-776 не предвиждал правото на преизчисляване на нощния труд в дневен. Отношенията, уредени с ЗМВР, ЗДСл. и КТ, не били сходни, а различни, поради което и спрямо държавните служители в МВР разпоредбите на ЗДСл. не се прилагали. Не било налице противоречие между нормите на чл.179 ал.2 и чл. 188 ал.2 от ЗМВР- за разлика от КТ, който ограничавал нощния труд до 7 часа, такова ограничение нямало предвидено в ЗМВР и при него нормалната продължителност на работно време през деня съвпадала с нормалната продължителност на работното време през нощта- 8 ч. Различието на двете уредби било в резултат на спецификата на функционалните задължения на служителите по чл.142 ал.1 от ЗМВР, пряко обусловена от значимостта на обществените отношения, с които е свързано изпълнението на техните функции. Разпоредбата на чл.9 ал.2 от НСОРЗ следвало да бъде тълкувана във вр. с ал.1 на чл.9 от същата Наредба и намирала приложение само при работа на смени, чиято нощна продължителност на работното време е по-малка от тази на дневното. При работа от държавните служители в МВР по служебно правоотношение на смени, извънреден се явявал трудът в брой часове, положен над нормата работни часове за отчетния период, като в случая броя часове не били извънреден труд, доколкото специалния ЗМВР не предвиждал твърдяното от ищеца преобразуване на нощния труд в дневен с коефициент 1,143, в резултат на което са получени. Не следвало да се възприемат доводите за липса на законодателно определяне нормалната продължителност за полагане труд през нощта за държавните служители в МВР, както и съобразяване на издадените подзаконови нормативни актове, регламентиращи този въпрос, с разпоредбите на общностното право, в частност с Директива 2003/88/ЕО на Европейския Парламент и на Съвета от 04.11.2003г. относно някои аспекти на организацията на работното време, която, съгласно чл.1 т.3 от същата се прилага за всички сектори на дейност, както обществени, така и частни. Служителите от системата на МВР имали много повече привилегии от тези, които са по ЗДСл и КТ.            Претендирано е въззивната жалба да бъде отхвърлена, решението на първата инстанция да се потвърди и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

            Всяка от страните е представила и писмено становище по делото.

Въззивният съд, като взе предвид наведените от страните доводи и събраните по делото доказателства,приема за установено следното:

Въззивната жалба е подадена в законния срок,от надлежна страна и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което е процесуално допустима и следва да бъде разгледана по същество.

От данните по делото се установява,че първоинстанционното производство пред Габровски районен съд е образувано по предявен осъдителен иск срещу ответника ОДМВР-Габрово за заплащане на ищеца възнаграждение за положен извънреден труд вследствие на преобразуване на нощен към дневен такъв за периода 04.08.2017 г. -02.01.2020 г., в размер на 1367, 08 лв. съгласно направеното изменение на иска в хода на делото, като е претендирано и присъждане на  законната лихва от предявяване на иска. В исковата молба се твърди, че  ищецът като служител в РУ-Габрово при ОДМВР-Габрово, е заемал длъжността  „младши автоконтрольор“, при режим на смени – дневна и нощна от 22.00-6.00 ч.,с продължителност 12 ч. всяка смяна, при сумарно изчисляване на работното време съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР. Работил е между 6 и 8 нощни дежурства месечно, за което не е получил трудово възнаграждение за положения извънреден труд  вследствие на преобразуването на нощен към дневен такъв. Позовава се на празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсиране на работата извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето на отдих и почивките съгласно действалата през исковия период Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., в която липсва изрична норма за преизчисляване на нощния труд в дневен. При приложение на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ, за изработените през исковия период  часове  нощен труд, след преобразуване с коефициент 1,143, получената разлика от приравнените часове нощен труд, претендира да бъдат заплатени от ответника като извънреден труд.

Искът е оспорен от ответника, като неоснователен и недоказан. Позовал се е на приложимостта на разпоредбите на специалния  ЗМВР и издадената въз основа на него  Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.

За да отхвърли предявения  иск, първоинстанционният съд е приел, че за съществуващото между страните правоотношение не следва да намери приложение НСОРЗ, доколкото е дадена изчерпателна регламентация в ЗМВР за извънредния и нощния труд, и допълнителните възнаграждения, следващи се за извънреден труд. Не е налице нормативна празнота, която  да налага субсидиарно приложение на НСОРЗ. Съдът е приел,че липсва препращане  или основание  за прилагане по аналогия или субсидиарно на КТ и НСОРЗ, касаещи нощния и извънредния труд на държавните служители в МВР. В ЗМВР са предвидени специфични условия на труд, които са компенсирани по друг, различен начин и съответно работещите получават редица други привилегии. В ЗМВР е заложен 8 часа нощен труд за всеки 24 часов период. Законодателят е допуснал съотношение на нормалната продължителност на дневното работно време към нормалната продължителност на полагания през нощта труд от държавните служители, работещи на смени в системата на МВР,  да е 8:8, което води до коефициент 1, а не както е предвидено за работещи по трудово правоотношение 8:7, при което изработените нощни часове да се приравняват с коефициент 1,143. Общата трудов норма на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ не намира приложение за служители в МВР, работещи на смени и не е налице празнина в правото, която да бъде запълнена от нея, предвид специалната уредба в ЗМВР.

Фактическата обстановка по делото е установена правилно от районният съд, но въз основа на същата са изложени изводи, които не се споделят от въззивната инстанция.

От една страна първата инстанция е приела, че: е налице специална нормативна уредба доколкото с разпоредбата на чл. 187 ал.9 ЗМВР е дадена изчерпателна регламентация на отчитането и компенсирането на положения от държавните служители към МВР извънреден труд- а именно съгласно Наредба №8121з- 776/29.07.2016г., а от друга, че в тази горецитирана наредба липсва норма за преобразуване на часовете нощен труд с коефициент. Тоест според районният съд специалната уредба на въпроса се състои в липсата на норма, с която същият да се урежда. Въз основа на горното е направен извод, че по този начин не се поставят в по- неблагоприятно положение конкретните работещи, защото те били "компенсирани с други привилегии.Не се спори по делото, че за исковия период ищецът е заемал длъжността „младши автоконтрольор" в РУ- Габрово при ОДМВР- Габрово. От представените писмени доказателства се установява, че ищецът е работил на 12 часови смени – дневна  и нощна, определени с издадени заповеди от директора на ОДМВР, приложени към писмения отговор на ответника. Представени са седмични графици и протоколи за   месечно отчитане на  отработеното време между 22.00 ч. и 06.00ч. в РУ- Габрово за исковия период, в които е включен и  ищецът.

Не се оспорва от ответника, че часовете нощен труд, положени от ищеца през исковия период, не са преизчислявани в дневни с коефициент 1,143. Такива констатации са направени и от приетата по делото ССчЕ.

Съгласно заключението на приетата по делото и неоспорена ССчЕ, през периода 04.08.2017г.-02.01.2020г. положеният от ищеца нощен труд е 1336 часа. При преизчисляването на нощния труд за исковия период  с коефициент 1,143  за превръщането му в дневен такъв  и  преизчисляването на разликата по ставката за извънреден труд, е дължима сумата от 1367, 08лв., съобразно корекцията извършена от вещото лице В.А. в съдебно закседание на 14.05.2020г.

По фактите не е имало спор между страните.Спори се единствено дали положеният от ищеца нощен труд за исковия период следва да бъде преизчислен в дневен с коефициент 1,143 и да бъде заплатен от ответника извънредния труд  при това преобразуване .

Всяка от страните по делото се позовава на правни норми и актове, като приложими за процесното правоотношение, с които обосновава, съответно ищецът твърденията си за дължимост на исковата сума, а ответникът възраженията си, че не дължи на ищеца претендираното възнаграждение. Страните се позовават на съдебна практика, която не е със задължителен характер и е противоречива, поради което настоящият състав не я обсъжда.

За исковия период ,с оглед заеманата дължност,ищецът е бил със статут  на държавен служител в хипотезата на чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, за които  съгласно ал. 2 на чл. 142 се прилага ЗМВР. С разпоредбите на чл. 176 и сл и чл. 187 и сл. от ЗМВР са регламентирани начина на формиране на брутното трудово възнаграждение на държавните служители на МВР, включващо основно месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения, и работното време и отпуските на държавните служители в МВР.

 В разпоредбите на чл. 178, ал. 1, т. 3 и чл. 179, ал. 1 от ЗМВР е предвидено изплащане на допълнително възнаграждение към основното месечно възнаграждение на държавните служители , за извънреден труд и  изплащане на допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22.00 до 6.00ч.

  С разпоредбата на чл. 187, ал. 1 ЗМВР е регламентирано изчисляването на работното време на държавните служители в МВР да става по два начина – подневно и сумарно за тримесечен период, за работещите на смени /подневното и сумарно отчитане  са приети като начин на отчитане и в чл.142 КТ/.

 В чл. 187, ал. 1 от ЗМВР е предвидено, че нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 седмично при 5-дневна работна седмица. За работещите на 8, 12 или 24-часови смени, то се изчислява сумирано за тримесечен период, с възможно полагане на труд и през нощта между 22:00 и 06:00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 за всеки 24-часов период. В ал. 5, т. 2 е предвидено, че за служителите, работещи на смени, работата извън редовното работно време, до 280 часа годишно, се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период, който се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение – ал. 6.

Съгласно чл. 187, ал. 9 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи. През исковия период е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., издадена от министъра на вътрешните работи, уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи

По отношение на ищеца  за процесния период отчитането на работното време  е сумарно. От доказателствата по делото се установява,че при това отчитане не е извършвано превръщане на отработените от ищеца нощни часове в дневни.

Ищецът претендира, че такова превръщане следва да бъде извършено, позовавайки се на празнота в нормативната уредба, уреждаща служебните правоотношения на държавните служители в МВР и прилагане субсидиарно на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Ответникът противопоставя възражения за приложимостта на ЗМВР като специален закон и издадената Наредба №8121з-776/29.07.2016 г., в която е регламентиран начинът на отчитане на работното време и в която липсва разпоредба съответна на чл. 31, ал. 2 от  отменената Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., което не е празнота в закона, а законодателно решение.

В Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.  е предвидено, че при работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 06:00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период .Съгласно чл. 31 от наредбата отработеното време между 22:00 и 06:00 часа се отчита с протокол, който се изготвя до десето число на месеца, следващ месеца на полагане на труда. В Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. липсва изрична норма,  съответстваща на чл.31,ал.2 от  отменената Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г.,съгласно която при сумирано отчитане на отработеното време, общият брой часове положен труд между 22:00 и 06:00 часа за отчетния период, се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. Тази липса не е законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите на МВР часове нощен труд в дневен при сумарно отчитане на работното време,а нормативна празнота. Както отменената Наредба №8121з-407/11.08.2014 г.,така и действалата през исковия период Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. ,са издадени  на основание делегацията по чл. 187, ал. 9 ЗМВР и при действието на разпоредбата на чл. 187, ал. 1 и ал. 3 ЗМВР. При една и съща законова делегация и една и съща регламентация на работното време по чл. 187, ал. 1 и ал. 3 ЗМВР, липсата на изрична норма в Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г.,  съответстваща на чл. 31, ал. 2 от  отменената Наредба № 8121з-407/11.08.2014 г., не е в резултат на настъпила законодателна промяна, преуреждаща тези правоотношения, поради което е налице празнота, а не законодателно решение . След  като в ЗМВР и Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. не съществува разпоредба, с която да е определена методология за превръщане на отработените нощни часове в дневни при сумарно отчитане на работното време по отношение на държавните служители в МВР, то не може да се говори за наличие на правна уредба в специалния закон, която да дерогира приложението на общия закон –  КТ и правилото на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Тази липса сочи, че не е налице конкуренция между правни норми от общия и специалния закон, в който случай вторите да се ползват с предимство. При наличие на такава непълнота в специалната уредба, следва субсидиарно да се приложи общата Наредба за структурата и организацията на работната заплата, издадена на основане чл. 261 КТ. В чл. 9,ал. 2 от същата е предвидено при сумарно изчисляване на работното време  нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на съотношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място. Разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ се отнася  за изчисляване на положения труд като стойност в часове при сумирано изчисляване на работно време. Това правило е общо, а не специално, поради което не може да се сподели тълкуването, че е приложимо единствено при "трудово възнаграждение, заработено по трудови норми" и при "продължителност на нощното време, по-малка от продължителността на дневното". С оглед на това  не може да се приеме становището, че целта на  посоченият в този текст коефициент е да определи така възнаграждението на работника или служителя, че когато той работи 7 часа през нощта, да получава трудово възнаграждение за 8 часа, а когато се работи 8 часа през нощта- няма какво да се "приравнява". По тази логика служител, който полага повече от 7 часа труд през нощта, ще бъде поставен в по-неблагоприятно правно положение, защото за него "приравняване" няма да е налице, което е недопустимо. Също така липсата на приравняване ще постави в неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо работниците по трудови правоотношения, чиито правоотношения се регулират от КТ. Предвиденото в чл. 3, ал. 3 от Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., че за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 и 6:00ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период /въпроизвеждащ като съдържание чл. 87, чл. 3 ЗМВР/, не установява нормална продължителност на нощния труд, а само определя максималния брой часове нощен труд, допустим за полагане от служителите в МВР /а не да е точно осем часа/. Правната регламентация с разпоредбата на чл. 187, ал. 1 и ал. 3 ЗМВР и предвид чл. 136 и чл. 140, ал. 1 КТ, няма основание да се приеме, че изключва при сумарно отчитане на работното време на държавните служители в МВР, да бъде приложена разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ., при наличната празнота в  Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. относно превръщане на отработените нощни часове  в дневни при това отчитане.

Доводите за компенсации с други привилегии са неоснователни. Доколкото за служителите в МВР са предвидени по-високи размери на допълнителното възнаграждение за прослужено време, на основен платен годишен отпуск, на обезщетение при прекратяване на служебното правоотношеие,по-ранно пенсиониране и др., същите представляват различни трудовоправни отношения, които нямат нищо общо и не са свързани със заплащането и изчисляването на  положен труд, както и не могат да се обвързват и компенсират взаимно. Право на всеки работник е да получи заплащане на труда си към момента на полагането му, съобразно  действащите правила и законови норми на начисляване на този труд. Самият законодател с разпоредбата на чл. 187, ал. 5 ЗМВР е визирал начина на компенсиране на работата извън работното време, като за служителите, работещи на смени изрично е посочено, че това  е  с възнаграждение за извънреден труд.

 Заплащането на нощния труд в размер на 0, 25 лв. е дължимо на основание чл. 179, ал. 1 ЗМВР като допълнително трудово възнаграждение на държавните служители за полагане на нощен труд. Същото  е различно от изплащането на допълнителни възнаграждения към основното месечно възнаграждение по чл. 178, ал. 1 ЗМВР, едно от които е за извънреден труд. Преизчисляването при сумирано изчисляване на работното време на  нощните часове в дневни с коефициент 1.143, на основание чл. 9, ал. 2 НСОРЗ и заплащането на  допълнително трудово възнаграждение за нощен труд за същите тези нощни часове, произтичат от различни правни основания, като едното не изключва другото .

Съответствието на  разпоредбата на чл. 187, ал. 3 ЗМВР на чл. 8, б “а“ и б “б“ от Директива 2003/88/ЕО, на което се позовава ответникът, е относно изискването обичайната продължителност на нощния труд да не надвишава средно 8 часа за всеки период от 24 часа. Същата не регламентира отчитането и  заплащането на положените часове нощен труд при сумарно изчисляване на работното време.

От събраните доказателства е безспорно установено,че за исковия период, при сумарно отчитане на работното време за заеманата от ищеца длъжност в МВР, същият е положил нощен труд, който не е преизчисляван от ответника с коефициент 1,143 за превръщането му в дневен и заплащан. Такова преизчисляване следва да бъде извърщено на основание разпоредбата  на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ, по изложените по -горе съображения за субсидираното й приложение за процесното правоотношение. От заключенето на ССчЕ се установява, че получената при това преизчисляване разликата от часове, по ставката за извънреден труд е 1 367, 08 лв. С оглед изложеното, исковата претенция за заплащане на извънреден труд за процесния период, получен след преобразуване на положените часове нощен труд в дневен с коефициент 1.143, се явява доказана по своето основание и по размер съгласно приетата ССчЕ.

Поради несъвпадане изводите на двете инстанции, обжалваното решение следва да бъде отменено  и предявеният иск уважен ,ведно със законната лихва от датата на предявяването му  03.01.2020 г.

Предвид изхода на спора и на основание чл.78,ал.1 ГПК, ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направени по делото разноски в размер на 300 лв. за първоинстанционното производство за заплатено адвокатско възнаграждение, и на основание чл. 38 ЗА и Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, да заплати на пълномощника на ищеца адвокатско възнаграждение за въззивната инстанция  в размер на 150 лв.

Ответникът, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК, следва да заплати по сметка на Габровски окръжен съд разноски в общ размер от 232,02 лв., от които  дължима по делото държавна такса   в размер на 82,02 лв. за двете инстанции – 54,68 лв. за първата и 27,34 лв. за въззивната и разноски  за изготвяне на експертиза в размер на 150 лв.

На основание изложеното, съдът

 

Р      Е      Ш      И     :

 

            ОТМЕНЯ решение № 147 от 19.05.2020 г. по гр. д. № 6/2020г. на  Габровски районен съд,  ВМЕСТО КОЕТО ПОСТАНОВИ:

            ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР– Габрово, със седалище: гр. Габрово и адрес: ул. "Орловска" № 50, да заплати на И.П.И., сумата 1367.08 лв. (хиляда триста шестдесет и седем лв. и осем ст.)- представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд  за периода 04.08.2017 г.- 02.01.2020г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба 03.01.2020 г. до окончателното изплащане на сумата, на осн. чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР.

            ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР– Габрово, със седалище: гр.Габрово и адрес: ул. "Орловска" № 50 да заплати на И.П.И., сумата 300лв. (триста лева)- разноски в първоинстанционното производство.

            ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР– Габрово, със седалище: гр. Габрово и адрес: ул. "Орловска" № 50, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на ГОС сумата от 232,02 лв./ двеста тридесет и два лева и две ст./ -държавна такса за двете инстанции и разноски за вещо лице, както и  сумата от 5 лв. (пет лева)- държавна такса при служебно издаване на изпълнителен лист, на осн. чл. 78, ал.6 ГПК.

             ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР– Габрово, със седалище: гр. Габрово и адрес: ул. "Орловска" № 50 да заплати на адв. Р. Х. *** адвокатско възнаграждение за въззивната инстанция в размер на сумата 150 лв. (сто и петдесет лева), определено на осн. чл.38 от ЗА вр. с Наредба №1/2004г. за минималните адвокатски възнаграждения.

РЕШЕНИЕТО  не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                                 ЧЛЕНОВЕ :